/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Nyt batteri - er det i orden?
Fra : Søren Larsen


Dato : 10-03-09 20:18

Hej.

Jeg har lige købt et vedlh.frit Aero batteri hos t.hansen og ladet det op
indtil min lader mente det var i orden (14,4V). Efter 2 timer er spændingen
faldet til 13,13V. Er det OK?

/Søren



 
 
Kim Olsen (10-03-2009)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 10-03-09 20:34

Ja da.

Det er jo et 12volts batteri
det skal godt nok lades med knap 14 volt (13,8) men når der står ubelastet,
skal spændingen ikke være over 13volt

Kim

"Søren Larsen" <sblar1@SLETsurfpost.dk> skrev i meddelelsen
news:49b6bce8$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej.
>
> Jeg har lige købt et vedlh.frit Aero batteri hos t.hansen og ladet det op
> indtil min lader mente det var i orden (14,4V). Efter 2 timer er
> spændingen faldet til 13,13V. Er det OK?
>
> /Søren
>


Per V. Misser (10-03-2009)
Kommentar
Fra : Per V. Misser


Dato : 10-03-09 20:48

Hej Søren

"Søren Larsen" skrev i en meddelelse
> Hej.
> Jeg har lige købt et vedlh.frit Aero batteri hos t.hansen og ladet det op
> indtil min lader mente det var i orden (14,4V). Efter 2 timer er
> spændingen faldet til 13,13V. Er det OK?
> /Søren

Det, du ser er helt normalt.
Laderen er nødt til at lade med en højere spænding end akkumulatorens
hvilespænding, simpelthen for at der bliver hældt strøm på. Det er
spændingsforskellen der driver værket. Laderen skærer af ved 14,4 fordi et
12V batteri burde være fuldt opladet, når denne spænding nås. Yderligere
ladning ville herefter blot blive til varme. I en gammeldags akku ville
vandet stå og "koge af".
Hvis laderen er klog nok vil den holde spændingen, men begrænse strømmen til
et minimum, så der ikke dannes varme eller "kogning". Laderen må jo så gerne
være tilsluttet konstant.
Nogle MC-ladere er mindre intelligente, og lader konstant, men med så
begrænset effekt at akkuen ikke bliver nævneværdigt varm fx. i en kold
garage. Der sker heller ikke noget ved at have en sådan lader tilsluttet
konstant.
Når laderen fjernes vil din akku stille og roligt falde ned til "fuldt
opladet hvilespænding" som f.eks kan være mellem 12,6 - 12,8V. Denne
hvilespænding kan i en ny akku stå i rigtig lang tid uden nævneværdigt fald,
hvis der ikke er forbrug.

--
Per V. Misser
CX500Eurosport 82
Superfox 56



Søren Larsen (11-03-2009)
Kommentar
Fra : Søren Larsen


Dato : 11-03-09 12:32


"Per V. Misser" <per_misser@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:49b6c401$0$56777$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej Søren
> Det, du ser er helt normalt.
> Laderen er nødt til at lade med en højere spænding end akkumulatorens
> hvilespænding, simpelthen for at der bliver hældt strøm på. Det er
> spændingsforskellen der driver værket. Laderen skærer af ved 14,4 fordi et
> 12V batteri burde være fuldt opladet, når denne spænding nås. Yderligere
> ladning ville herefter blot blive til varme. I en gammeldags akku ville
> vandet stå og "koge af".
> Hvis laderen er klog nok vil den holde spændingen, men begrænse strømmen
> til et minimum, så der ikke dannes varme eller "kogning". Laderen må jo så
> gerne være tilsluttet konstant.
> Nogle MC-ladere er mindre intelligente, og lader konstant, men med så
> begrænset effekt at akkuen ikke bliver nævneværdigt varm fx. i en kold
> garage. Der sker heller ikke noget ved at have en sådan lader tilsluttet
> konstant.
> Når laderen fjernes vil din akku stille og roligt falde ned til "fuldt
> opladet hvilespænding" som f.eks kan være mellem 12,6 - 12,8V. Denne
> hvilespænding kan i en ny akku stå i rigtig lang tid uden nævneværdigt
> fald, hvis der ikke er forbrug.
>
> --
> Per V. Misser
> CX500Eurosport 82
> Superfox 56
Tak for svarene, det virker nu også helt fint. Jeg blev bare lidt hmm...da
jeg så hvor hurtigt spændingen faldt efter laderen blev taget fra.

/Søren



Søren Larsen (11-03-2009)
Kommentar
Fra : Søren Larsen


Dato : 11-03-09 12:36

Er vedlh. frit batteri det man også kalder gel?

/Søren



Jens Jacob Bager Jen~ (11-03-2009)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 11-03-09 22:46

> Er vedlh. frit batteri det man også kalder gel?

Nej. Vedligeholdelesfrie batterier er som regel almindelig syrebatterier
der er forseglede. Gel batterier er dyre og med bedre startstrøm og
mindre afladning. De er som regel ret kantede i designet, altså med
skarpere kanter end almindelige vedligholdelsfrie batterier.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Søren Larsen (11-03-2009)
Kommentar
Fra : Søren Larsen


Dato : 11-03-09 23:02


"Jens Jacob Bager Jensen" <jens@bager.info> skrev i en meddelelse
news:49b83119$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
> Nej. Vedligeholdelesfrie batterier er som regel almindelig syrebatterier
> der er forseglede. Gel batterier er dyre og med bedre startstrøm og mindre
> afladning. De er som regel ret kantede i designet, altså med skarpere
> kanter end almindelige vedligholdelsfrie batterier.
>
> --
> Jens Jacob Bager Jensen
> CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95
> Polyteknisk MC og Ténéré.dk

Det var sådan et her
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2485648537&n=-1514325739&pn=-1514325643.
Det var ikke dyrt, men kantet er det da

/Søren



versicoloured@gmail.~ (12-03-2009)
Kommentar
Fra : versicoloured@gmail.~


Dato : 12-03-09 04:26

On 11 Mar., 12:35, "Søren Larsen" <sbl...@SLETsurfpost.dk> wrote:
> Er vedlh. frit batteri det man også kalder gel?
>
> /Søren

Gel er efter min mening noget man putter i håret - ikke i
batterier

Spøg til side, der findes kort fortalt tre typer startbatterier

1. Åbne - (det traditionelle startbatteri som man skal efterfylde med
vand)

2. Lukkede gelbatterier (stort set som et åbent batteri, men hvor
syren fixeres som gel - skal ikke efterfyldes med vand, og er derved
vedligeholdelsesfrit)

3. Lukkede AGM (Absorbed Glass Mat) (Syren er absorberet i seperatoren
mellem blypladerne og findes ikke som fri væske i batteriet)
AGM har den fordel at de kan stå, uden at skulle lades, hele vinteren
og er vel på den baggrund mere vedligeholdelsesfrie end de andre
typer.

Ole

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste