Bilkøb i disse tider
Fra : Rane

Dato : 10-03-09 13:02

Heya.

Vi står for at skal have udskiftet vores 2000 Skoda Octavia 1.9 tdi
med en nyere bil med garanti. Af overvejelser har vi haft Ford Focus
og Opel Astra i 2008 modellerne.

Men så kom nyhederne jo frem om bla. Opels krise i Tyskland hvorfor
jeg så spørger....er det skidesmart at købe en Opel bil pt.? Hvad
hvis Opel går nedenom og hjem til sommer...hvilken indflydelse har det
på et evt. bilkøb mht. reservedele, gensalg senerehen osv.?

Er Ford i en lignende krise/fare?

mvh
Rene

Fra : alexbo

Dato : 10-03-09 13:52

"Rane" skrev

> [...]
> hvis Opel går nedenom og hjem til sommer...hvilken indflydelse har det
> på et evt. bilkøb mht. reservedele, gensalg senerehen osv.?

Det har en negativ indflydelse, uanset alle mulige garantier for service og
reservede, så er en bil fra en lukket fabrik ikke så interessant for en
brugtbilkøber.
Men til gengæld kan man nok gøre en god handel på de sidste Opel moddeler,
hvis de lukker, så et nybilsnedslag på måske 120.000 kan opveje meget.

> Er Ford i en lignende krise/fare?
Faren er der, om den bliver afværget afhænger mere af den amerikanske
regering end om fabrikkens egne evner.

Jeg ville ikke være så bange for at få problemer med service og garanti og
reservedele, den danske og globale bilbranche skal jo leve videre og vil
fylde de huller der opstår, det er mere når bilen skal sælges, at evt.
købere foretrækker biler fra levende fabrikker.

mvh
Alex Christensen

Fra : Rane

Dato : 11-03-09 07:57

On Tue, 10 Mar 2009 13:51:50 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>Men til gengæld kan man nok gøre en god handel på de sidste Opel moddeler,
>hvis de lukker, så et nybilsnedslag på måske 120.000 kan opveje meget.

Hm..mon den tyske regering virkelig vil sidde og se på at en af
tysklands største bilproducenter går helt ned...jeg tvivler lidt og
hvis de så ikke lukker alligevel, så har man jo gjort et rigtig godt
køb lige pludselig. Omvendt...så en 2008/2009 Opel model...bør vel
kunne holde med reservedele/service de næste mange år uanset. Åh de
beslutniger.

> [...]
>fylde de huller der opstår, det er mere når bilen skal sælges, at evt.
>købere foretrækker biler fra levende fabrikker.

Det er netop det "når bilen skal sælges" der lurer i baghovedet af os
pt. Der er et super tilbud på en Roomster lige nu..og den er praktisk
og med fornuftig plads osv...men den er ikke den kønneste på stranden
(sagt mildt) og jeg ser næsten ingen køre rundt på vejene..de fleste
siger den er pillegrim..den blir også svær at sælge igen. Og nu med
Opel og måske Ford med store problemer...så er vi sgu ved at løbe tør
for alternativer hvis vi gerne vil undgå franske og japanske biler med
god plads for ca. 200k. Det sgu svært :)

Fra : alexbo

Dato : 11-03-09 09:45

"Rane" skrev

> Åh de beslutninger.

Ja, for et halvt år siden da finanskrisen begyndte at blive taget alvorligt,
var det husejerne der skulle beslutte sig til om
renten gik op eller ned, ompriotere eller ej, flexlån eller fastforrentent,
rentesikring eller ej.
Nogen tog en belutning de glæder sig over i dag, andre tog en beslutning de
ærgrer sig over i dag, andre igen lod som ingenting og lod fremtiden være
fremtiden.

Køb den bil I synes passer jeres behov for plads og udseende bedst,
at fravælge den bil I egentlig helst vil have, fordi den måske om 5-8 år er
sværere at sælge, synes jeg ikke er en god beslutning.

Du risikerer at ærgre dig hver gang du maser med at få plads, og det eneste
du kan glæde dig til er at få 15.000 kr mere om 6 år.

mvh
Alex Christensen

Fra : Rane

Dato : 11-03-09 11:00

On Wed, 11 Mar 2009 09:45:22 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>
>Du risikerer at ærgre dig hver gang du maser med at få plads, og det eneste
>du kan glæde dig til er at få 15.000 kr mere om 6 år.

Tak for rådet. Du har en god pointe. :)

Fra : Leif Langgaard

Dato : 10-03-09 15:45

"Rane" <ranemandenSLET@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Heya.
>
> Vi står for at skal have udskiftet vores 2000 Skoda Octavia 1.9 tdi
> med en nyere bil med garanti.

Har du regnet på om det kan betale sig at skifte bil for at få "garanti"?

Hvad er der galt med at få en ny Skoda?

Jeg har en Seat Toledo tdi fra 98/99 den har kørt 410.000 uden andre
udgifter end dæk, bremser og andre smådele. Udstødning, støddæmpere og andre
dele er stadigvæk originale!
Jeg skriver det bare fordi du ikke behøver at frygte en byge af udgifter
pga. alderen, men du skriver ikke hvor meget din har gået.
Du kan godt finde en bil med et godt nedslag i prisen, men forvent også at
det samme gælder for den du skal sælge. Skodaen er dog ikke det sværeste at
sælge lige for tiden, hvorfor tror du?

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-09 17:16

> Jeg har en Seat Toledo tdi fra 98/99 den har kørt 410.000 ... støddæmpere
> og andre dele er stadigvæk originale!

Jeg vil tro de er "udskiftningsklare". Jeg skiftede støddæmperne på min
skoda '99 250k km og det gav en markant ændring!
Næsten som at få en ny bil hvad stabilitet angår.
Jeg tror ikke de var blevet kasseret til syn.

Mvh Kim

Fra : Tom

Dato : 10-03-09 17:24

"KimT" <detsortehul"snabela"hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg vil tro de er "udskiftningsklare". Jeg skiftede støddæmperne på min
> skoda '99 250k km og det gav en markant ændring!
> Næsten som at få en ny bil hvad stabilitet angår.
> Jeg tror ikke de var blevet kasseret til syn.

Min mondeo har også de originale fjedre og støddæmpere i bag efter 375.000
Km. Den er blevet synet med dem hver gang, hvor bilsynsassistenten også
tager en prøvetur m.m.
Jeg mener at der må være sket en stor udvikling af dæmperne gennem årene, da
de holder væsentlig længere end de gjorde på biler fra 80'erne

--
Tom

Fra : Mogens

Dato : 10-03-09 18:26

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Jeg mener at der må være sket en stor udvikling af dæmperne gennem årene,
> da de holder væsentlig længere end de gjorde på biler fra 80'erne

Een af mine mellemledere har lige afleveret sin 3 år gl Toyota Corolla
firmabil, som havde kørt 180.000 km. Den har igennem perioden aldirg fejlet
noget - der er aldrig udskiftet andet end sliddele. Alt andet er originalt,
og bilen er blot kørt til service, som bogen foreskriver. Han valgte en
Toyota igen - en hvid 207 SW... (flot vogn)

Fra : Jesper Hedegard

Dato : 10-03-09 18:31

"Mogens" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> originalt, og bilen er blot kørt til service, som bogen foreskriver. Han
> valgte en Toyota igen - en hvid 207 SW... (flot vogn)

Øhh - hvaffor en Toyota siger du han har købt

Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejet spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Mogens

Dato : 10-03-09 18:34

"Jesper Hedegard" <eksisterer@ikke.dk> skrev i meddelelsen

> Øhh - hvaffor en Toyota siger du han har købt

Jep - det var for dumt. Han valgte en Peugeot - sorry

Fra : Henrik B.

Dato : 10-03-09 19:06

"Mogens" <no@mail.dk> skrev i meddelelsen
> "Jesper Hedegard" <eksisterer@ikke.dk> skrev i meddelelsen

> Jep - det var for dumt. Han valgte en Peugeot - sorry

Bliver spændende at høre, hvordan det kommer til at gå med den....

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 10-03-09 20:16

> Bliver spændende at høre, hvordan det kommer til at gå med den....

Ja det kommer sq ikke til at gå godt - taler af erfaring ;)

Mvh
Hans

Fra : Mogens

Dato : 10-03-09 20:27

"Hans Mouridsen" <hom@pc.dk> skrev i meddelelsen

> Ja det kommer sq ikke til at gå godt - taler af erfaring ;)

Han valgte den, fordi han har een privat i forvejen.
Toyota'en fik han, fordi den var valgt af frimaet, før jeg kom til (de købte
stort ind). Jég lader altid folk selv vælge ud fra en økonomisk grænse, jég
afsætter...

Fra : Henrik B.

Dato : 10-03-09 21:16

> stort ind). Jég lader altid folk selv vælge ud fra en økonomisk grænse,
> jég afsætter...

Min holdning er, at det absolut er den bedste holdning - gi'r de mest
tilfredse medarbejdere.

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Rane

Dato : 11-03-09 07:46

On Tue, 10 Mar 2009 15:44:51 +0100, "Leif Langgaard"
<langgaard@klarupnet.dx> wrote:

>Har du regnet på om det kan betale sig at skifte bil for at få "garanti"?
>
>Hvad er der galt med at få en ny Skoda?

Som sådan er der ikke noget i vejen med en ny Skoda. Vores budget
ligger bare omkring de 200.000 og der kan vi "kun" få en Fabia Combi
eller en Roomster, hvor sidstnævnte nok blir lige så svær at sælge om
x antal år som en konkursramt Opel

"Problemet" er at der skal være fornuftig plads til en barnevogn og 2
barnesæder og der har jeg måske på fornemmeren at Fabia er en tand for
lille. Har set at man kan få en 2008 Focus eller Astra for ca. 200k og
jeg vil umiddelbart vurdere at der er mere plads i dem. Og så er den
nye fabia altså ikke for køn i mine øjne....

> [...]
>det samme gælder for den du skal sælge. Skodaen er dog ikke det sværeste at

Den har gået ca. 266.000km pt. og har fået at vide at jeg nok kan få
60-65k for den i bytte, hvilket er acceptabelt IMO.

Fra : Armand

Dato : 17-03-09 22:53

Rane skrev:
> [...]
> hvis Opel går nedenom og hjem til sommer...hvilken indflydelse har det
> på et evt. bilkøb mht. reservedele, gensalg senerehen osv.?

Køb en Bugatti - Dé er ikke i krise!

Det er måske en god ide at holde lidt på pengene og se tiden an. Der kan
ske meget med priser og tilbud, men på den anden side, dét rammer
sikkert også slagprisen på den nuværende bil :-/

Jeg har egentlig aldrig været meget for hverken Opel eller Saab, og som
situationen står lige nu ville jeg nok overhovedet ikke kunne lokkes til
fadet af dé to :-/

Den største positivitet jeg kan finde i situationen er at hvis man ikke
kører særligt meget i sin bil, er der mange fornuftige let brugte biler
med større bensinmotor til næsten ingen penge!

--
Armand.