Kilder til den historiske Jesus?
Fra : jakob schneider

Dato : 08-03-09 22:18

Hej!

Hvilke ikke-kristne kilder findes der til den histriske Jesus (udover
Josephus som de fleste jo mener er en forfalskning)?

Mvh Jakob

Fra : Per Rønne

Dato : 09-03-09 13:34

jakob schneider <jak_schneider@hotmail.com> wrote:

> Hvilke ikke-kristne kilder findes der til den histriske Jesus (udover
> Josephus som de fleste jo mener er en forfalskning)?

Det kommer an på hvor samtidige, du forlanger at de skal være.

Jeg mener at såvel Plinius som Tacitus omtaler ham.

<http://en.wikipedia.org/wiki/Tacitus_on_Christ>

<http://en.wikipedia.org/wiki/Pliny_the_Younger#Epistulae>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-03-09 20:55

jakob schneider skrev i

> Hej!
>
> Hvilke ikke-kristne kilder findes der til den histriske Jesus (udover
> Josephus som de fleste jo mener er en forfalskning)?

Det er ikke rigtigt at de fleste mener at omtalen hos Josephus er en
forfalskning.

De fleste mener at det må anses for sandsynligt at der er sket visse
tilføjelser og redigeringer i passagen hos Josephus. Dog ikke mere end at
det anses for korrekt at Josephus omtaler Jesus.

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*

Fra : Lyrik

Dato : 09-03-09 23:32

"jakob schneider" <jak_schneider@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Hej!
>
> Hvilke ikke-kristne kilder findes der til den histriske Jesus (udover
> Josephus som de fleste jo mener er en forfalskning)?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Historien:"Og magten(verdensmagten red.skal ikke gå over til noget andet
folk(De kristne nationer styrer!)! Tiden! Vi skriver et år efter Kristus!
Mennesket som higer efter den uselviske kærlighed. Det eviggyldige "I skal
elske hverandre som jeg har elsket Jer! Større kærlighed har ingen end den
at sætte livet til for sine brødre."

Alt! Se mod stjernerne-hvem skabte dem?

Hvorfor se til ateister for at få svar om Jesus! Ville de ikke brænde
ethvert bevis?))

MvH
Jens

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-03-09 00:56

jakob schneider skrev i

> Hej!
>
> Hvilke ikke-kristne kilder findes der til den histriske Jesus (udover
> Josephus som de fleste jo mener er en forfalskning)?

Jeg tror du kan en hel del nyttig information via dette link:
http://www.users.zetnet.co.uk/kking/history.html
http://www.users.zetnet.co.uk/kking/extern.html

Og her kan du så læse lidt mere om hvad det var Josephus skrev, og hvilket
tilføjelser og redigeringer nogle bibelkritikere mener der er gjort i
teksten:
http://www.earlychristianwritings.com/testimonium.html

også her er der en del interessant læsning:
http://www.speedylook.com/Testimonium_flavianum.html

Josephus-citatet findes endvidere i en arabisk version, der her er oversat
til engelsk:
"At this time there was a wise man who was called Jesus. And his conduct was
good and he was known to be virtuous. And many people from among the Jews
and other nations became his disciples. Pilate condemned him to be crucified
and to die. And those who had become his disciples did not abandon his
discipleship. They reported that he had appeared to them three days after
his crucifixion and that he was alive; accordingly, he was perhaps the
messiah concerning whom the prophets have recounted wonders." (Arabic
translation)
http://www.westarkchurchofchrist.org/library/extrabiblical.htm

Mere generelt om den historiske Jesus finder du her:
http://www.apologeticspress.org/articles/157 hvorfra jeg lige citerer dette:
"When someone asks the question, "Is the life of Jesus Christ a historic
event?," he or she must remember that "If we maintain that the life of our
Lord is not a historical event, we are landed in hopeless difficulties; in
consistency, we shall have to give up all ancient history and deny that
there ever was such an event as the assassination of Julius Caesar" (J.W.
Monser, An Encyclopedia on the Evidences, 1961, p. 377).

God læselyst