Olie til smøring af skrueaksel?
Fra : kj.bjarne@gmail.com

Dato : 09-03-09 06:47

Hej gruppe
Jeg har en ældre motorsejler hvor skrueakslen bliver smurt med olie
fra en beholder, nu har jeg haft båden i 4 år og det ser ikke ud som
om der forsvinder noget olie undtagen når den står på land så drypper
der meget lidt fra akslen - mit spørgsmål lyder skal olien skiftes og
i givet fald hvilken olie skal der så bruges ( der skal vel
efterfyldes en gang imellem)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-03-09 15:02

Den pakningstype du har består af et messing/bronce rør med plads til
to hydraulpakninge. Mellem de to pakninge tilføres olien. Den olie der
anvendes er alm. motorolie.
Efterhånden som pakningerne slides vil der komme lidt olie ud når
båden står på land når båden ligger i vandet vil vandtrykket mod
pakningerne forsøge at tætne mod akselen og da olien har lavere
vægtfylde end vand vil den ikke løbe ud.
Pakningstypen virker med samme princip som Volvos Black-jack. i Black-
jack pakningen erstattes olien mellem læberne af fedt der fyldes ind
mellem læberne hvert forår når båden er på land.
Begge typer pakninger pakker mod akselen og der vil med tiden opstå
slidmærker i akselen hvorfor pakdåsens placering omkring akselen skal
flyttes eller også skal akselen udskiftes.

En type pakning som ikke har den skavank er Deep-sea-seals. Den er en
del dyrere og der skal ikke tilgøres olie eller fedt. pakningen består
af to pakflader en der er bred og flad monteret på stævnrøret og smal
er er monteret på akselen. De to flader er forspændte mod hinanden og
vibrationer fra motoren har ingen indflydelse på pakevnen. En deep-sea-
seals pakning kan holde 15 - 20 år, så skal du på et tidspunkt skifte
pakdåse er deep-sea-selag værd at overveje..

Mvh/Harding.