/
Forside
/
Interesser
/
Fritid
/
Fritidssejlads
/
Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn
*
Kodeord
*
Husk mig
Brugerservice
Kom godt i gang
Bliv medlem
Seneste indlæg
Find en bruger
Stil et spørgsmål
Skriv et tip
Fortæl en ven
Pointsystemet
Kontakt Kandu.dk
Emnevisning
Kategorier
Alfabetisk
Karriere
Interesser
Teknologi
Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#
Navn
Point
1
dabj
9220
2
trimare46
2651
3
pallenoc
1600
4
BjarneD
1560
5
piaskov
1180
6
pjk
1173
7
Teil
1110
8
emesen
1090
9
dova
1060
10
transor
1030
Olie til smøring af skrueaksel?
Fra :
kj.bjarne@gmail.com
Dato :
09-03-09 06:47
Hej gruppe
Jeg har en ældre motorsejler hvor skrueakslen bliver smurt med olie
fra en beholder, nu har jeg haft båden i 4 år og det ser ikke ud som
om der forsvinder noget olie undtagen når den står på land så drypper
der meget lidt fra akslen - mit spørgsmål lyder skal olien skiftes og
i givet fald hvilken olie skal der så bruges ( der skal vel
efterfyldes en gang imellem)
Harding E. Larsen (
09-03-2009
)
Kommentar
Fra :
Harding E. Larsen
Dato :
09-03-09 15:02
Den pakningstype du har består af et messing/bronce rør med plads til
to hydraulpakninge. Mellem de to pakninge tilføres olien. Den olie der
anvendes er alm. motorolie.
Efterhånden som pakningerne slides vil der komme lidt olie ud når
båden står på land når båden ligger i vandet vil vandtrykket mod
pakningerne forsøge at tætne mod akselen og da olien har lavere
vægtfylde end vand vil den ikke løbe ud.
Pakningstypen virker med samme princip som Volvos Black-jack. i Black-
jack pakningen erstattes olien mellem læberne af fedt der fyldes ind
mellem læberne hvert forår når båden er på land.
Begge typer pakninger pakker mod akselen og der vil med tiden opstå
slidmærker i akselen hvorfor pakdåsens placering omkring akselen skal
flyttes eller også skal akselen udskiftes.
En type pakning som ikke har den skavank er Deep-sea-seals. Den er en
del dyrere og der skal ikke tilgøres olie eller fedt. pakningen består
af to pakflader en der er bred og flad monteret på stævnrøret og smal
er er monteret på akselen. De to flader er forspændte mod hinanden og
vibrationer fra motoren har ingen indflydelse på pakevnen. En deep-sea-
seals pakning kan holde 15 - 20 år, så skal du på et tidspunkt skifte
pakdåse er deep-sea-selag værd at overveje..
Mvh/Harding.
On 9 Mar., 13:47, kj.bja...@gmail.com wrote:
> Hej gruppe
> Jeg har en ældre motorsejler hvor skrueakslen bliver smurt med olie
> fra en beholder, nu har jeg haft båden i 4 år og det ser ikke ud som
> om der forsvinder noget olie undtagen når den står på land så drypper
> der meget lidt fra akslen - mit spørgsmål lyder skal olien skiftes og
> i givet fald hvilken olie skal der så bruges ( der skal vel
> efterfyldes en gang imellem)
Søg
Alle emner
Interesser
Fritid
Fritidssejlads
Indstillinger
Spørgsmål
Tips
Usenet
Reklame
Statistik
Spørgsmål :
177558
Tips :
31968
Nyheder :
719565
Indlæg :
6408924
Brugere :
218888
Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste
Copyright © 2000-2024 kandu.dk. Alle rettigheder forbeholdes.