/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Internationale søfartsregler :-)
Fra : HEME


Dato : 08-03-09 14:32

Det er efterhånden en bekymrende adfærd fra erhvervssejlere

http://www.dr.dk/Nyheder/AlleNyheder/#news4

Og så en Dansk lodsbåd, de burde kende både regler og adfærd og være
foregangsmænd, men måske er det dem der lærer østeuropæerne måden de (nogen
af dem) sejler på ? )

mvh
HEME (Henning)






 
 
HEME (08-03-2009)
Kommentar
Fra : HEME


Dato : 08-03-09 16:14


"HEME" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
news:49b3c8dc$0$15882$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Det er efterhånden en bekymrende adfærd fra erhvervssejlere
>
> http://www.dr.dk/Nyheder/AlleNyheder/#news4
>
> Og så en Dansk lodsbåd, de burde kende både regler og adfærd og være
> foregangsmænd, men måske er det dem der lærer østeuropæerne måden de
> (nogen af dem) sejler på ? )
>
> mvh
> HEME (Henning)
>

Nu er den flytte, så jeg citerer DR nyheder "
Sømand sov under kollision
8. marts 2009 11:57
At sejle på de vilde vover kan åbenbart være temmelig søvndyssende.

Det var nemlig en søvning bådmand, der var skyld i at en lodsbåd fra
Fredericia gik på grund i Lille Bælt sidste weekend.

Det viser en foreløbig undersøgelse af årsagen til uheldet, siger Søren
Røschmann fra Søfartsstyrelsens Opklaringsenhed.

Den sovende bådsmand var eneste mand ombord på lodsbåden fra Danish Pilot
Service i Fredericia.

Derfor var der heller ingen til at advare ham, da han med fuld kraft stødte
ind i Fænø kalv.

Det skete med så stor kraft at lodsbåden endte i et buskads højt oppe på en
klint.

Ingen konsekvenser for sømand

Bådsmanden kom ikke fysisk til skade ved sammenstødet,og lodsbåden blev
trukket fri af krattet og Fænø i løbet af søndagen.

Han slipper også for en påtale, og kan beholde sit job, siger Henning
Nielsen fra rederieret Danish Pilot Service i Fredericia:

- Vores undersøgelser viser at han hverken har overtrådt sove- og
hviletidsbestemmelserne, eller andre regler, siger Henning Nielsen.

Til gengæld vil rederiet nu sætte et alarmsystem op i lodsbådens cockpit.
Det reagerer prompte, hvis der ikke har været bevægelse i rummet i et minut.
"





Ukendt (08-03-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-03-09 16:40

"HEME" <no@mail.com> wrote in message
news:49b3e0b4$0$15894$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Sømand sov under kollision

> Den sovende bådsmand var eneste mand ombord på lodsbåden fra Danish Pilot
> Service i Fredericia.
>
> Derfor var der heller ingen til at advare ham, da han med fuld kraft
> stødte ind i Fænø kalv.
>
Det sker temmelig tit i vejtrafikken så hvorfor ikke også på søen? I det
mindste kan man da glæde sig over at der ikke er så mange grøfter, vejtræer
og andet vejinventar eller cyklister og fodgængere (svømmere) at ramle ind i
på havet. Men fyren må jo nok regne med at blive en anelse til grin i
lods-kredse.

Mvh. Per


Peter Lauridsen (09-03-2009)
Kommentar
Fra : Peter Lauridsen


Dato : 09-03-09 20:24

> Den sovende bådsmand var eneste mand ombord på lodsbåden fra Danish Pilot
> Service i Fredericia.
>
> Derfor var der heller ingen til at advare ham, da han med fuld kraft
> stødte ind i Fænø kalv.
>
> Det skete med så stor kraft at lodsbåden endte i et buskads højt oppe på
> en klint.

De kan også ved København, enda med lods om bord:
http://ekstrabladet.dk/112/article1086439.ece



Jan Rasmussen (08-03-2009)
Kommentar
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 08-03-09 22:05

"HEME" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
news:49b3c8dc$0$15882$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Det er efterhånden en bekymrende adfærd fra erhvervssejlere
>
> http://www.dr.dk/Nyheder/AlleNyheder/#news4
>
> Og så en Dansk lodsbåd, de burde kende både regler og adfærd og være
> foregangsmænd, men måske er det dem der lærer østeuropæerne måden de
> (nogen af dem) sejler på ? )
>
> mvh
> HEME (Henning)
>
>

Tja... Eller også sker der det at lystsejlerne får skylden, med
efterfølgende opstramning af reglementet for lystsejlere!!!

Var det ikke det der skete da der var en der ville sejle broen ned!!!

Mvh
JR



Harding E. Larsen (08-03-2009)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 08-03-09 15:36

Nej det var en generel regel der blev lavet.

Mvh/Harding

On 8 Mar., 22:04, "Jan Rasmussen" <j...@FJERNvejen.net.dk> wrote:
> "HEME" <n...@mail.com> skrev i en meddelelsenews:49b3c8dc$0$15882$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> > Det er efterhånden en bekymrende adfærd fra erhvervssejlere
>
> >http://www.dr.dk/Nyheder/AlleNyheder/#news4
>
> > Og så en Dansk lodsbåd, de burde kende både regler og adfærd og være
> > foregangsmænd, men måske er det dem der lærer østeuropæerne måden de
> > (nogen af dem) sejler på ? )
>
> > mvh
> > HEME (Henning)
>
> Tja... Eller også sker der det at lystsejlerne får skylden, med
> efterfølgende opstramning af reglementet for lystsejlere!!!
>
> Var det ikke det der skete da der var en der ville sejle broen ned!!!
>
> Mvh
> JR


Jan Rasmussen (09-03-2009)
Kommentar
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 09-03-09 09:41

Ja, det kan godt være at reglen der blev lavet er generel...

men jeg mener da at kunne huske det var påsejlingen af broen der satte focus
og turbo på, hvorefter der hurtigt blev lavet et lovforslag
som jo i første udlæg skulle gælde alle både over en kam... (generelt)

Det blev så ændret til at gælde erhvervsfartøjer og planene fritidsbåde.

Pointen er, at lystsejlerne kom til at bøde for erhvervstrafikkens
alkoholproblemer.

Mvh
JR



"Harding E. Larsen" <ida.h.larsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:ac2e6eb2-dfce-4c34-a4ae-4698a7b4a51d@e2g2000vbe.googlegroups.com...
Nej det var en generel regel der blev lavet.

Mvh/Harding

On 8 Mar., 22:04, "Jan Rasmussen" <j...@FJERNvejen.net.dk> wrote:
> "HEME" <n...@mail.com> skrev i en
> meddelelsenews:49b3c8dc$0$15882$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> > Det er efterhånden en bekymrende adfærd fra erhvervssejlere
>
> >http://www.dr.dk/Nyheder/AlleNyheder/#news4
>
> > Og så en Dansk lodsbåd, de burde kende både regler og adfærd og være
> > foregangsmænd, men måske er det dem der lærer østeuropæerne måden de
> > (nogen af dem) sejler på ? )
>
> > mvh
> > HEME (Henning)
>
> Tja... Eller også sker der det at lystsejlerne får skylden, med
> efterfølgende opstramning af reglementet for lystsejlere!!!
>
> Var det ikke det der skete da der var en der ville sejle broen ned!!!
>
> Mvh
> JR



Lars Kristensen (09-03-2009)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 09-03-09 17:37

Jan Rasmussen wrote:
> Ja, det kan godt være at reglen der blev lavet er generel...

Ehm, det er muligt det bare er mig der har sovet i timen, men hvad er
det for en regel i hentyder til?
Det er muligt jeg allerede er bekendt med "reglen", men kan ikke lige ud
fra benævnelsen "reglen" hitte rede i hvad det er for en regel i omtaler.

- Lars

N/A (12-03-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 12-03-09 18:41



Harding E. Larsen (09-03-2009)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 09-03-09 05:14

Ja det er ligesom trafikken på vejene der er også samme regler for
alle og ikke specielle regler for søndags og ferietrafik.

Mange fritidssejlere har nok ikke for vane at sejle helt appelsinfrie;
men selvfølgelig skal ingen være døddrukken og sove på vagten ligesom
bropåsejleren.
Det er ganske udmærket med en alkoholpolitik og niveauet blev lagt
efter tilsvarende regler på landjorden.

Mvh/Harding

On 9 Mar., 09:41, "Jan Rasmussen" <j...@FJERNvejen.net.dk> wrote:
> Ja, det kan godt være at reglen der blev lavet er generel...
>
> men jeg mener da at kunne huske det var påsejlingen af broen der satte focus
> og turbo på, hvorefter der hurtigt blev lavet et lovforslag
> som jo i første udlæg skulle gælde alle både over en kam... (generelt)
>
> Det blev så ændret til at gælde erhvervsfartøjer og planene fritidsbåde.
>
> Pointen er, at lystsejlerne kom til at bøde for erhvervstrafikkens
> alkoholproblemer.
>
> Mvh
> JR
>
> "Harding E. Larsen" <ida.h.lar...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:ac2e6eb2-dfce-4c34-a4ae-4698a7b4a51d@e2g2000vbe.googlegroups.com...
> Nej det var en generel regel der blev lavet.
>
> Mvh/Harding
>
> On 8 Mar., 22:04, "Jan Rasmussen" <j...@FJERNvejen.net.dk> wrote:
>
>
>
> > "HEME" <n...@mail.com> skrev i en
> > meddelelsenews:49b3c8dc$0$15882$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> > > Det er efterhånden en bekymrende adfærd fra erhvervssejlere
>
> > >http://www.dr.dk/Nyheder/AlleNyheder/#news4
>
> > > Og så en Dansk lodsbåd, de burde kende både regler og adfærd og være
> > > foregangsmænd, men måske er det dem der lærer østeuropæerne måden de
> > > (nogen af dem) sejler på ? )
>
> > > mvh
> > > HEME (Henning)
>
> > Tja... Eller også sker der det at lystsejlerne får skylden, med
> > efterfølgende opstramning af reglementet for lystsejlere!!!
>
> > Var det ikke det der skete da der var en der ville sejle broen ned!!!
>
> > Mvh
> > JR- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Harding E. Larsen (09-03-2009)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 09-03-09 13:14

Hej Lars,

1. juli 2006 trådte ændringerne i ”Lov omsikkerhed til
søs” (Fastsættelse af promillegrænser) i kraft, hvilket betyder, at
der nu er fastsat en promillegrænse til søs (se uddrag af lovteksten
herunder).

Den er på 0,5 promille.

Den faste promillegrænse på 0,50 gælder for:

Erhvervssejlads
Store fritidsfartøjer (officielt styrmandskrav fra 15 m.)
Speedbåde (officielt krav "Speedbådskørekort/Duelighedsbevis")
Vandscootere o.l.
- men det betyder ikke, at spiritussejlads er tilladt i robåde. Det er
det ikke - og det var det heller ikke tidligere!

For robåde gælder § 29 a, stk. 4 (se teksten herunder). Det betyder på
”almindeligt dansk”, at eftersom alle i en robåd på skift er
henholdsvis "rorgænger" eller "maskine" - indgår hele mandskabet hele
tiden i nødvendig skibstjeneste (og altså ikke kun den juridiske
styrmand). Det betyder også, at uanset om der er styrmandssæde i båden
eller ej, er der i en robåd ikke "fri-pladser" om bord, hvor man bare
kan sidde og tylle spiritus.


LOV nr. 547 af 08/06/2006 (Gældende)
Lov om ændring af lov om sikkerhed til søs og sømandsloven
(Fastsættelse af promillegrænser samt forebyggelse af luftforurening
fra skibe), §29, stk a-e i kraft (Fastsættelse af promillegrænser),
hvorefter §29 stk. 3-6 ophæves. Yderligere oplysninger www.retsinfo.dk

§29 a


Stk. 1: For spiritussejlads straffes den......... o.s.v. (det er her
0,5 promille grænsen står).

Stk. 2: Stk. 1 finder ikke anvendelse for fritidsfartøjer, hvortil der
ikke er foreskrevet uddannelseskrav til fartøjets fører eller
eventuelle styrmand. Førere af vandscootere og lignende fartøjer er
dog omfattet af stk. 1.

Stk.3: Stk. 1 finder ikke anvendelse, når et fritidsfartøj er fortøjet
i havn eller på beskyttet ankerplads.

Stk. 4: For spiritussejlads straffes endvidere den, som fører skib
eller i øvrigt udfører arbejde om bord på et skib i en stilling af
væsentlig betydning for sikkerheden efter at have indtaget spiritus
eller andre rusmidler i et sådant omfang, at vedkommende er ude af
stand til at udføre sin tjeneste på fuldt betryggende måde.


Mvh/Harding


On 9 Mar., 17:37, Lars Kristensen <s...@acdc.dk> wrote:
> Jan Rasmussen wrote:
> > Ja, det kan godt være at reglen der blev lavet er generel...
>
> Ehm, det er muligt det bare er mig der har sovet i timen, men hvad er
> det for en regel i hentyder til?
> Det er muligt jeg allerede er bekendt med "reglen", men kan ikke lige ud
> fra benævnelsen "reglen" hitte rede i hvad det er for en regel i omtaler.
>
> - Lars


Heikki (09-03-2009)
Kommentar
Fra : Heikki


Dato : 09-03-09 22:58

Harding E. Larsen wrote:

> For robåde gælder § 29 a, stk. 4 (se teksten herunder). Det betyder på
> ?almindeligt dansk?, at eftersom alle i en robåd på skift er
> henholdsvis "rorgænger" eller "maskine" - indgår hele mandskabet hele
> tiden i nødvendig skibstjeneste (og altså ikke kun den juridiske
> styrmand). Det betyder også, at uanset om der er styrmandssæde i båden
> eller ej, er der i en robåd ikke "fri-pladser" om bord, hvor man bare
> kan sidde og tylle spiritus.

Excuse me for my bad reading of the Danish text, but is this your own
interpretation, or do you have some reference for the point
about "fri-pladser"? For I can not read the quoted law text as you say.

> Stk. 4: For spiritussejlads straffes endvidere den, som fører skib
> eller i øvrigt udfører arbejde om bord på et skib i en stilling af
> væsentlig betydning for sikkerheden efter at have indtaget spiritus
> eller andre rusmidler i et sådant omfang, at vedkommende er ude af
> stand til at udføre sin tjeneste på fuldt betryggende måde.

As far as I can read this, it should be quite possible to transport a
drunken person home, as far as he does not participate in any work on
board. Or even if he does, only in a way that does not have considerable
influence on safety.


Regards

Heikki



Torben Bach (09-03-2009)
Kommentar
Fra : Torben Bach


Dato : 09-03-09 23:49

Harding E. Larsen wrote:
> Hej Lars,
>
Klip

klip


> Stk. 4: For spiritussejlads straffes endvidere den, som fører skib
> eller i øvrigt udfører arbejde om bord på et skib i en stilling af
> væsentlig betydning for sikkerheden efter at have indtaget spiritus
> eller andre rusmidler i et sådant omfang, at vedkommende er ude af
> stand til at udføre sin tjeneste på fuldt betryggende måde.
>
>
> Mvh/Harding

Samme regel gælder for cyklister, og reglen kan ikke bruges til noget på
forhånd, men kun når eller hvis noget går galt, for så kan man jo plædere,
at man ikke har været i stand til på fuldt betryggende måde - altså kan
reglen ikke bruges, hvis der ikke sker nogen skade/uheld.

Ergo er det ikke kriminelt, hvis det ikke går galt, medmindre man kan hæve
bevisbyrden udover et skøn, og det er i sagens natur særdeles svært, og
sikkert ikke noget, anklagemyndigheden vil spilde krudt på i forhold til
procesøkonomiske hensyn, der også spiller ind, før man rejser en sag ved
domstolene.

Vi lever i et retssamfund, og jeg er mere end sikker på, at man ikke kan
dømme en beruset passager i en robåd, medmindre han har medvirket aktivt i
sejladsen. Lidt at sammenligne med den berusede passager i en bil, hvor
passagereren feks. aktiverer håndbremsen og dermed juridisk bliver at
betragte som fører af et motordrevet køretøj. Modsat sidder passageren og
"stener", så har han/hun jo ikke nogen aktiv påvirkning af den aktuelle
situation, som igen nødvendigvis må have medført noget, der ligner et uheld,
som myndighederne er blevet involveret i.

Hvem tror, at politiet vil spilde krudt på en syngende passager i en robåd,
når den glider ind på sin plads i en eller anden havn, hvis der i øvrigt
ikke er sket en skid?

Mvh
Torben

--
\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------


Jan Rasmussen (10-03-2009)
Kommentar
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 10-03-09 09:28

"Torben Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i en meddelelse
news:977ae$49b59ccb$55dad106$20140@news.galnet.dk...
>
> Hvem tror, at politiet vil spilde krudt på en syngende passager i en
> robåd, når den glider ind på sin plads i en eller anden havn, hvis der i
> øvrigt ikke er sket en skid?
>
> Mvh
> Torben
>

Det tror jeg ikke politiet vil, medmindre de alligevel den dag er på båd
patrulje.
De kunne jo finde på at stoppe båden for at checke om .der er redningsvest
til alle, og hvorfor så ikke checke resten??

Når man taler lov, så er der desværre ikke noget der hedder logisk
tænkning.idet det er regler... altså ligesom matematik...
og devicen om at det er ikke er forbudt at snyde i skat medmindre det bliver
opdaget holder jo ikke, men er en risiko man kan vælge at tage

Mvh
JR



Søren B (10-03-2009)
Kommentar
Fra : Søren B


Dato : 10-03-09 16:23


"Torben Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i en meddelelse ,
>>
> Klip
>
> klip
>
>
>
>
> Hvem tror, at politiet vil spilde krudt på en syngende passager i en
> robåd, når den glider ind på sin plads i en eller anden havn, hvis der i
> øvrigt ikke er sket en skid?
>
> Mvh
> Torben
>
Hej Torben

Når Harding skriver Robåd under DFfR mener han en båd hvor alle ombord enten
betjener en åre eller roret, en sådan båd er normalt mellem 25-30fod og
medtager ikke passagerer en rojolle er noget helt andet.

Mvh Søren



Torben Bach (10-03-2009)
Kommentar
Fra : Torben Bach


Dato : 10-03-09 23:27

Søren B wrote:
Klip

> Når Harding skriver Robåd under DFfR mener han en båd hvor alle
> ombord enten betjener en åre eller roret, en sådan båd er normalt
> mellem 25-30fod og medtager ikke passagerer en rojolle er noget
> helt andet.
> Mvh Søren


Ja - det gælder jo om at have ro på ombord og at have styr på
begreberne, og jeg havde ikke lige Havhingsten eller lignende fartøjer på
nethinden, da jeg blandede mig i debatten
Jeg tror ikke, at Havhingsten døjede med besoffende højtsyngende medlemmer,
der havde indflydelse på sejladsen til eller fra Skotland.

Jeg kan ikke forestille mig, at det ville være et problem for mig, at have
en spirituspåvirket person ombord på min båd - højst ville det gøre mit
ansvar som skibsfører større i tilfælde af havari eller mand over bord.

http://www.vikingeskibsmuseet.dk/index.php?id=647&L=0

Mvh
Torben

--
\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------



Lars Kristensen (12-03-2009)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 12-03-09 18:41

Harding E. Larsen wrote:
> Hej Lars,
>
> 1. juli 2006 trådte ændringerne i ”Lov omsikkerhed til
> søs” (Fastsættelse af promillegrænser) i kraft, hvilket betyder, at
> der nu er fastsat en promillegrænse til søs (se uddrag af lovteksten
> herunder).
>
> Den er på 0,5 promille.
>

Ah ja. Det kunne i jo bare have skrevet til at starte med.

Men tak for svar.

- Lars

Børge (12-03-2009)
Kommentar
Fra : Børge


Dato : 12-03-09 18:52

Lars Kristensen skrev:
> Harding E. Larsen wrote:
>> Hej Lars,
>>
>> 1. juli 2006 trådte ændringerne i ”Lov omsikkerhed til
>> søs” (Fastsættelse af promillegrænser) i kraft, hvilket betyder, at
>> der nu er fastsat en promillegrænse til søs (se uddrag af lovteksten
>> herunder).
>>
>> Den er på 0,5 promille.
>>
>
> Ah ja. Det kunne i jo bare have skrevet til at starte med.
>
> Men tak for svar.
>
> - Lars
Det ville have været for nemt
Børge

Harding Larsen (13-03-2009)
Kommentar
Fra : Harding Larsen


Dato : 13-03-09 14:25

Emner har ofte flere aspekter, det giver indsigt.
Indlæringstiden er ofte lig med den tid der går med at glemme
det igen.

Mvh/Harding

Børge <"bmblist\" fjern\" "@gmail.com> skrev:
>Lars Kristensen skrev:
>> Harding E. Larsen wrote:
>>> Hej Lars,
>>>
>>> 1. juli 2006 trådte ændringerne
>>>i ?Lov omsikkerhed til
>>> søs? (Fastsættelse af
>>>promillegrænser) i kraft, hvilket betyder, at
>>> der nu er fastsat en
>>>promillegrænse til søs (se uddrag
>>>af lovteksten
>>> herunder).
>>>
>>> Den er på 0,5 promille.
>>>
>>
>> Ah ja. Det kunne i jo bare have
>>skrevet til at starte med.
>>
>> Men tak for svar.
>>
>> - Lars
>Det ville have været for nemt
>Børge


Harding E. Larsen (10-03-2009)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 10-03-09 08:35

DFfR Dansk Forening for Rosport er opdragsgivere for klarificeringen
af loven for deres medlemmer.

I en større båd er det muligt at transportere fulde mennesker. Det er
kaptajnens ansvar at have dem ombord eller alternativt sætte dem i
land.
I en robåd er en fuld person til stor fare for at en skade eller
væltning af båden kan ske. Derfor har DFIR udlagt lovteksten for
medlemmerne som angivet.

Det er vel naturligt at klargøre teksten for en forenings medlemmer
hvor fuldskab i sådanne bådtyper kan have fatale følger.

I motorbåde kan det accepteres om disse personer holdes langt fra
styrepladsen og der sikres mod at de falder ombord.

I sejlbåde vil det nok være svært at have fulde personer ombord i
cockpittet.

Mvh/Harding

On 9 Mar., 22:58, Heikki <h...@lsd.dk> wrote:
> Harding E. Larsen wrote:
> > For robåde gælder § 29 a, stk. 4 (se teksten herunder). Det betyder på
> > ?almindeligt dansk?, at eftersom alle i en robåd på skift er
> > henholdsvis "rorgænger" eller "maskine" - indgår hele mandskabet hele
> > tiden i nødvendig skibstjeneste (og altså ikke kun den juridiske
> > styrmand). Det betyder også, at uanset om der er styrmandssæde i båden
> > eller ej, er der i en robåd ikke "fri-pladser" om bord, hvor man bare
> > kan sidde og tylle spiritus.
>
> Excuse me for my bad reading of the Danish text, but is this your own
> interpretation, or do you have some reference for the point
> about "fri-pladser"? For I can not read the quoted law text as you say.
>
> > Stk. 4: For spiritussejlads straffes endvidere den, som fører skib
> > eller i øvrigt udfører arbejde om bord på et skib i en stilling af
> > væsentlig betydning for sikkerheden efter at have indtaget spiritus
> > eller andre rusmidler i et sådant omfang, at vedkommende er ude af
> > stand til at udføre sin tjeneste på fuldt betryggende måde.
>
> As far as I can read this, it should be quite possible to transport a
> drunken person home, as far as he does not participate in any work on
> board. Or even if he does, only in a way that does not have considerable
> influence on safety.
>
> Regards
>
>   Heikki


Harding E. Larsen (10-03-2009)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 10-03-09 13:11

TV2 har på et tidspunkt bragt et indlæg om den nye sherif i Københavns
havn hvor der bl.a. skrives:

For bare få siden var Københavns havn det rene vilde vesten. Jetskiene
føg om ørerne på de badende. Speedbådene ræsede af sted og kæntrede
kajakerne med deres bølger. Alt i mens flød alkoholen i kaptajnernes
blod.

En anden ting politiet kigger efter er sejlernes promille. Er der tale
om en speedbåd, så er promillegrænsen 0,5 som på vejene. Men er der
derimod tale om en sejlbåd eller en motorbåd, så findes der ingen
promillegrænse.

"Så skal vi skal vurdere, om personen er i stand til at sejle båden.
Og det er os, der skal løfte bevisbyrden, så det er selvsagt svært for
os. Personen skal virkelig være plørefuld, før vi kan gøre noget."

Der hersker ingen tvivl om, at sejlads og alkohol hører sammen. Det
ses tydeligt på sejlturen gennem havnen.

-----------------

Jeg tror ikke at ovennævnte passer på roklubbernes aktive motionister
og sportsudøvere.

Mvh/Harding

P.S. Er som set ud af øjenkrogen en sommerdag i Chr. Havns kanal.

On 10 Mar., 16:22, "Søren B" <soerenb_...@hotmail.com> wrote:
> "Torben Bach" <tsb...@FJERNnyka.dk> skrev i en meddelelse ,
>
> > Klip
>
> > klip
>
> > Hvem tror, at politiet vil spilde krudt på en syngende passager i en
> > robåd, når den glider ind på sin plads i en eller anden havn, hvis der i
> > øvrigt ikke er sket en skid?
>
> > Mvh
> >                 Torben
>
> Hej Torben
>
> Når Harding skriver Robåd under DFfR mener han en båd hvor alle ombord enten
> betjener en åre eller roret, en sådan båd er normalt mellem 25-30fod og
> medtager ikke passagerer en rojolle er noget helt andet.
>
> Mvh Søren


N/A (12-03-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 12-03-09 18:41



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste