Lille "gårdhave"
Fra : Puk Tutein

Dato : 09-03-09 19:35

Hej alle,

Vi skal i weekenden i gang med at omforme ca 60 kvm af vores have til en
lille "gårdhave". Lige nu er der græsplane på stykket i blandet godt med
ukrudt, mos og lignende.

Planen er at bygge nogle store højbede, som jeg skal have køkkenhave i.
Rundt om disse højbede vil vi gerne lægge granitskærver og så skal der
ellers fyldes op med et lille bord og et par stole, lidt krukker og anden
form for hygge.

Højbedene har jeg helt styr på, da jeg byggede 3 stk sidste år, der netop er
årsagen til at vi gerne vil have flere.

Men jeg er i tvivl om, hvordan jeg bedst lægger granitskærverne.

Planen er naturligvis at grave græstørvene af, herefter lægge noget fiberdug
af en slags, så noget grus og til sidst skærver.

Men hvor mange cm. grus og hvor mange cm skærver bør jeg lægge? Bør
fiberdugen lægges mellem jord og grus eller mellem grus og skærver? Vi skal
ikke køre biler hen over området, men det kan godt være, at vi et par gange
om året vil trække en trailer hen over området for at få et læs
kompost/spagnum/jord ind i haven (med trække mener jeg, trække traileren med
håndkraft - så den er ikke enormt tung.

Jeg er også lidt i tvivl om størrelsen på skærverne. Vi forventer
naturligvis ikke at kunne gå barfodede, men det må gerne blive jævnt nok til
at man kan gå i klip-klappere uden at det er ubehageligt.

Kan i hjælpe med information?

Mange hilsner
Puk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 09-03-09 20:22

"Puk Tutein" <puk@(remove.this)tutein.dk> writes:

> [...]
> Rundt om disse højbede vil vi gerne lægge granitskærver og så skal der
> ellers fyldes op med et lille bord og et par stole, lidt krukker og anden

Jeg har lige været ved at luge i en indkørsel med granitskærver.
Selvom der er fiberdug, så kan det ikke undgås at der kommer lidt jord
ned mellem skærverne og ukrudt behøver ikke meget jord...

Men det har du sikkert tænkt på. Det var bare lige en betragtning fra
en der er ret træt af at luge i skærver!

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Puk Tutein

Dato : 09-03-09 21:09

> [...]
>
> Men det har du sikkert tænkt på. Det var bare lige en betragtning fra
> en der er ret træt af at luge i skærver!

Ja jeg har tænkt på det. Jeg ser bare ikke umiddelbart noget godt
alternativ. Jeg er klar over at fiberdugen ikke forhindrer frøukrudt. Men
det hjælper dog mod det ukrudt der breder sig via rødderne.

Når først jeg har sat mine højbede vil der reelt heller ikke være særlig
stort et areal med skærver og så forestiller jeg mig, at jeg river det
jævnligt.

Mange hilsner
Puk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-03-09 21:26

On Mon, 9 Mar 2009 19:34:59 +0100, "Puk Tutein"
<puk@(remove.this)tutein.dk> wrote:

> [...]
>om året vil trække en trailer hen over området for at få et læs
>kompost/spagnum/jord ind i haven (med trække mener jeg, trække traileren med

Jeg ville bruge fiberdugen mellem jord og grus. Man ser ikke grus så
godt gennem et (for) tyndt lag granitskærver, som man ser fiberdugen.
Når der ikke er tung trafik behøver der ikek være særlig meget grus - 10
cm er nok vil jeg skyde på.

>Jeg er også lidt i tvivl om størrelsen på skærverne. Vi forventer
>naturligvis ikke at kunne gå barfodede, men det må gerne blive jævnt nok til
>at man kan gå i klip-klappere uden at det er ubehageligt.

Der er svjv to størrelser som er ret almingelige, den ene hedder 8-11 mm
og den anden er lidt større. (Frit fra hukommelsen, som ikker hvad den
har været
At gå på dem er der ikke rigtig forskel på, og de pakker begge tæt efter
at være blevet trådt på et stykke tid. Så størrelsen skal du hellere gå
efter hvad du syntes ser pænest ud.
Skulle der køre biler på gruset bør man også lige tænke på hvilke
størrelser der sætter sig fast i bildækkene - nogle størrelser kan være
slemme, andre sætter sig næsten ikke.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Puk Tutein

Dato : 09-03-09 21:34

> [...]
> godt gennem et (for) tyndt lag granitskærver, som man ser fiberdugen.
> Når der ikke er tung trafik behøver der ikek være særlig meget grus - 10

Det lyder godt :)
Har du nogen idé om, hvor mange cm skærver man skal lægge for at det netop
ikke hurtigt kommer til at se tyndt ud, når man går rundt på dem? Selv
tænker jeg 5 cm, men så bliver jeg i tvivl om, hvorvidt det er for meget.

> [...]
> At gå på dem er der ikke rigtig forskel på, og de pakker begge tæt efter
> at være blevet trådt på et stykke tid. Så størrelsen skal du hellere gå

Det lyder rigtig fint.

Jeg forestiller mig nogle grå skærver, da vi har et mørkeblåt træhus med
hvide vinduer.

> Skulle der køre biler på gruset bør man også lige tænke på hvilke
> størrelser der sætter sig fast i bildækkene - nogle størrelser kan være
> slemme, andre sætter sig næsten ikke.

Ingen biler men som sagt måske en trailer vi trækker hen over et par gange
om året, hvis vi skal have en masse kompost ind i haven. En trillebør kan
det sikkert også blive til af og til.

Tak for dit input.

Mange hilsner
Puk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-03-09 08:38

On Mon, 9 Mar 2009 21:34:21 +0100, "Puk Tutein"

> [...]
>ikke hurtigt kommer til at se tyndt ud, når man går rundt på dem? Selv
>tænker jeg 5 cm, men så bliver jeg i tvivl om, hvorvidt det er for meget.

Jeg tror faktisk at 5 cm er lidt i overkanten. Umiddelbart vil jeg tro
at 3-4 cm kan dække. På den anden side, så pakker granit sig sammen så
man ikke synker i når man går i det, så et lidt tykkere lag er ingen
skade til. En smule ekstra, så er der også noget at rive hen over huller
og stier som man helt sikkert ender med at få trampet i det. Jeg syntes
i hvert fald ofte man ender med at gå det samme sted, så det efterhånden
kan ses.

>Det lyder rigtig fint.
>
>Jeg forestiller mig nogle grå skærver, da vi har et mørkeblåt træhus med
>hvide vinduer.

Grå er også den billigste Jeg drømmer om sort granit i min
gårdsplads - men med ~150 m2 bliver der ikke råd til det lige
foreløbigt.

>Tak for dit input.

Det var så lidt - god fornøjelse med projektet.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Palle

Dato : 10-03-09 18:59

der er 2 størrelser der bliver brugt i haven det er entet 8/11 eller
12/15(størrelsen på Stenene i mm)jeg plejer at bruge 8/11 når jeg laver det
rundt omkring i folks haver , jeg plejer at sige 75 kg pr kvm, og det dækker
ca 5 cm.
Det er billigst at købe det hos NCC ca 350 kr pr tons + levering
Palle