El-tjek?
Fra : Anders

Dato : 09-03-09 15:31

Hej i gruppen,
Muligvis ikke den rette gruppe - jeg har også postet i dk.teknik.el
I forbindelse med overtagelsen af et arvet hus, kunne jeg godt tænke mig at
få "lovliggjort" elinstallationerne.
Jeg ved at der har været lavet en del elarbejde på huset, men har ingen
kvitteringer på det - og noget af det er muligvis også lavet uden regning...
Jeg er meget sikker på at tingene er lavet korrekt.
Jeg er jo intereeseret i ikke at få forsikringen på nakken, hvis der opstår
fejl og evt. brand i elinstallationerne..
Så er det et "el-tjek" jeg skal have lavet? Er det nødvendigt? Eller hvad
kan jeg gøre? Ved nogen hvad forsikringen kræver?

MVH
Anders

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-03-09 22:30

Anders wrote:

> [...]
> Jeg er jo intereeseret i ikke at få forsikringen på nakken, hvis der
> opstår fejl og evt. brand i elinstallationerne..

På de betingelser ville jeg betegne et besøg af en autoriseret installatør
til et tjek og en godkendelse for en investering, du ikke har råd til at
sige nej til.

Better safe than sorry.

Erik Ginnerskov

Fra : Leonard

Dato : 09-03-09 22:55

Anders wrote:

> Jeg ved at der har været lavet en del elarbejde på huset, men har
> ingen kvitteringer på det - og noget af det er muligvis også lavet
> uden regning... Jeg er meget sikker på at tingene er lavet korrekt.

Hvis du er 100% sikker på, at det hele er lavet korrekt, så er det vel
ret ligegyldigt hvem, der har udført arbejdet og hvordan der er betalt
for det.

Jeg har da ikke kvitteringer liggende for alt det elarbejde, der er
lavet i mit hus. Den faktura jeg betalte for 7 år siden er da arkiveret
lodret og hvad skulle den også bevise?
Hvis der opstår brand p.gr.a. elfejl, så kan tekniske undersøgelser som
regel påvise hvor og hvordan fejlen er opstået. Hvis det viser sig at
være en fejl i en lovlig udført installation, så er der da ingen, der
vil bede om at se papirer på det, omvendt så hjælper det nok heller
ikke noget med et stykke papir, hvis det alligevel er udført ulovligt
og det er flere år siden.
Hvormange år gælder sådan en faktura?
Vil installatøren ikke kunne påstå, at der må have været nogen andre
inde og lave det om, og på den måde slippe for et krav?

Hvis du er i tvivl om det er lavet korrekt, så er det nok en god ide,
at få en installatør til at kigge på det og få udbedret de fejl, der
måtte vise sig.

--
Leonard