Havetraktor - motorproblemer update
Fra : Rene Efternavn

Dato : 09-03-09 11:55

Hejsa i grupperne
Så er der lidt nyheder til de af Jer som har fulgt med i mine
genvordigheder....
Jeg fik stumperne lørdag, og gik på med krum hals.
Da motoren var adskilt blev det konstateret at ventilsæder ikke så ud
til at være løse/løsne sig ved driftstemperatur. Til gengæld kunne
begge ventiler godt trænge til at blive rørt med lidt slibepasta.
Stemplet viste tydelige tegn på gennemslag ned langs ringene, så det
var jo heldigt at jeg havde bestilt nye ringe
Cylinderbanen blev honet, ventilsæder låst med kørnerprikker (sådan
for en sikkerheds skyld) og ventiler slebet.
En gennemgribende inspektion viste ikke andre problemer eller unormalt
slid, så motoren blev samlet igen, monteret i traktor og prøvestartet
søndag eftermiddag.
Der er altså selv efter så mange år med motorer i alle størrelser
stadig en helt speciel følelse når en motor starter første gang efter
at have være brækket helt ned og bygget op igen...
Resultatet...
Udluftningen fra krumtappen udsender ikke længere denne lystige brise,
motorgangen er helt tydelig blevet bedre. Så det har altså ikke været
helt forgæves.
Forøvrigt var jeg inde på Briggs & Strattons hjemmeside for at se om
der skulle være noget interessant, og det var der...
De har åbenbart for et par år siden tilladt brugen af multiviskositets
olie i erkendelse af at deres nyere motorer sagtens kan leve med det
på trods af deres pløre-plaske smøresystem.
Det forklarer jo så også hvorfor min instruktionsbog rent faktisk
omtaler multiviskositets olie .

Motoren kører lige nu med SAE30 olie, men jeg overvejer om jeg skal gå
tilbage til "den gamle" olie ved næste olieskift.
Trods alt har den arbejdet trofast i omkring 7 år, og den kunne
sagtens have kørt mange år endnu hvis man kunne finde sig i lidt ujævn
motorgang.
Men når man nu kan få den til at gå godt ved at investere hvad der
svarer til en almindelig arbejdsdag og stumper for ca 900 kroner, så
er der vel ingen grund til at lade sig nøje....

Men hvorfor F..... kan de skide Yankee's ikke finde ud af at lave
motorer med metriske mål....Jeg måtte den tunge gang over til en ven
som gør sig lidt i Harley'er for at låne noget af hans obskure værktøj
i tommes-mål, men hvad, så fik vi en lejlighed til at dele et par
pilsnere

Godt forår til alle i gruppen, og en speciel tak til Henning Lund for
hans hjælp.

Ren

Fra : Henning Lund

Dato : 09-03-09 14:14

Rene Efternavn (slet VASAQ) <godknows@VASAQip.com> skrev:
> Da motoren var adskilt blev det konstateret at ventilsæder
> ikke så ud til at være løse/løsne sig ved driftstemperatur.

Posetivt.

> Til gengæld kunne begge ventiler godt trænge til at blive rørt
> med lidt slibepasta. Stemplet viste tydelige tegn på
> gennemslag ned langs ringene, så det var jo heldigt at jeg
> havde bestilt nye ringe

Ikke så ofte det ses.

> Der er altså selv efter så mange år med motorer i alle
> størrelser stadig en helt speciel følelse når en motor starter
> første gang efter at have være brækket helt ned og bygget op
> igen...

Er det ikke det man kalder held? hehe dukker mig
'

> [...]
> multiviskositets olie i erkendelse af at deres nyere motorer
> sagtens kan leve med det på trods af deres pløre-plaske

Ok det var jeg ikke bekendt med, hvilken årganggælder det fra?

> [...]
> til en ven som gør sig lidt i Harley'er for at låne noget af
> hans obskure værktøj i tommes-mål, men hvad, så fik vi en

Hehe det vil de bare ikke, så kan man stå der med sit nok så fine
værktøj

Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/
http://ejerforeningenlemvigferiecenter.dk/
FJERNhl@lite.dk

Fra : Rene Efternavn

Dato : 09-03-09 15:38

Henning Lund <dendurikke@denne.mailadresse> skrev:

(SNIP)

> [...]

>'

>Ok det var jeg ikke bekendt med, hvilken årganggælder det fra?

Hej Henning,
Jeg har prøvet at finde en årgang på deres site, men desværre
uden held.
Bedste råd må vel være at gå ind og forespørge på den aktuelle
model.
I det hele taget synes jeg deres FAQ er en smule ubehjælpsom;
generelt henviser de til at købe en manual eller spørge sin
forhandler.
Sommetider linker de til et andet spørgsmål som så linker
tilbage til det oprindelige....
Ænnivajs, hvis en manual fortæller at man kan bruge
multiviskositet, så kan man åbenbart godt stole på det, trods
børnelærdom

Mht om det er held når maskinen starter....
Tjahh sådan var det vel da vi rodede med knallerter...
Jeg kan stadig huske den der helt vilde triumf tilbage i 70'erne
da Puch Maxi'en (med pedaler, forstås) startede første gang...og
da var man jo bare en ung, bumset teenager
Nu om dage foretrækker jeg at kalde det et resultat af overlegen
faglig ekspertise.... Men det er stadig en god fornemmelse.

Men det var dæleme rart at få det ud af verden, jeg sidder og
venter på en telefonopringning så jeg kan få at vide hvornår jeg
skal flyve ud til den næste damper...

Ren

Fra : A.Kaup

Dato : 09-03-09 16:31

> Men det var dæleme rart at få det ud af verden, jeg sidder og
> venter på en telefonopringning så jeg kan få at vide hvornår jeg
> skal flyve ud til den næste damper...
>
> Ren

Skal vi ikke også have detaljer om forventet skib og rute? Evt
stilling ombord - gætter da på maskinmester
Mvh Akaup

Fra : Rene Efternavn

Dato : 10-03-09 09:03

A.Kaup <andreaskaup@gmail.com> skrev:

>Skal vi ikke også have detaljer om forventet skib og rute? Evt
>stilling ombord - gætter da på maskinmester
>Mvh Akaup

Det må du dæleme undskylde, den smuttede i skyndingen

C/S Sovereign, påmønstring Portland UK.
Første job Horns Rev 2, Vindmølleparken.
Stilling Systems Technician, har ikke sejlet som maskinmester i
rigtig mange år. Mit arbejde er drift og vedligehold af skibets
ROV (Remotely Operated Vehicle), jobbet er nedspuling af kabler.

Flyver fra Kastrup i dag kl 1600, og så er der booket en bil i
Heathrow så jeg kan køre det sidste stykke selv.
Du må endelig spørge hvis der er noget jg har glemt
Ren