Ridset aluplade?
Fra : Poul F. Andersen

Dato : 08-03-09 09:27

Jeg er af vanvare kommet til at ridse alupladen på væggen over komfuret med
en skuresvamp, der vendte med den forkerte (grønne) side mod pladen.
Kan den poleres?
-Eller er det nødvendigt at købe en ny og klæbe ovenpå?

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne ukrudtet fra min emailadresse...

Fra : Baumspieler

Dato : 08-03-09 10:40

"Poul F. Andersen" <paogbaUKRUDTET@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Venligst
> Poul F. Andersen
>
> OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne ukrudtet fra min

Hej,

Nu er "ridset" jo et stort begreb, men ville prøve at finde en motorcykel
relateret produkt der hedder Alu Magic og polere. Du kan selv søge efter det
på google, de fleste motorcykel forhandlere har det tilgængeligt.

Anden mulighed (det lyder åndsvagt ja) med godt med Auto Sol og stål uld kan
du polere pladen hvis ikke ovenstående er nok. Ja du kan også prøve blot med
en klud og autosol.

Som gammel motorcykelist har jeg brugt begge metoder til ubehandlede fælge.

/Jan

Fra : Marianne Høyen

Dato : 08-03-09 10:46

> Jeg er af vanvare kommet til at ridse alupladen på væggen over komfuret
> med
> en skuresvamp, der vendte med den forkerte (grønne) side mod pladen.
> Kan den poleres?

Wienerkalk - http://www.handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=26

mvh
Marianne

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-03-09 12:03

> [...]
> Kan den poleres?
> -Eller er det nødvendigt at købe en ny og klæbe ovenpå?

Det er sikkert en rustfri plade, og ikke alu. Det vil være lettere at 'ridse
den pænt' , dvs. med noget ikke altfor fint slibepapir ridser man et
retningsbestemt, nyt mønster. Er det i en bue, må du fastholde pladen, og
ved hjælp af et søm og en snor, styre bevægelserne af slibningen.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Baumspieler

Dato : 08-03-09 13:53

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> et retningsbestemt, nyt mønster. Er det i en bue, må du fastholde pladen,
> og ved hjælp af et søm og en snor, styre bevægelserne af slibningen.

De fremgangsmuligheder jeg skrev om med ALU MAGIC og autosol og ståluld kan
også sagtens bruges på en rustfri plade.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-03-09 15:16

"Baumspieler" <baumspieler@notvalid.notvalid> skrev

> De fremgangsmuligheder jeg skrev om med ALU MAGIC og autosol og ståluld
> kan også sagtens bruges på en rustfri plade.

Sikkert. Men nu er rustfri af den slags nok ikke 'helblanke', men har en
svagt ridset finish. Den er nu beskadiget af andre, evt. dybere, ridser, og
skal de fjernes står man altså med en ridset finish med en blank plet i den
ene side.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 08-03-09 15:52

Det er faktisk rigtigt, at det er en rustfri stålplade.
Hvor vidste du det fra Preben?

Jeg havde selv tænkt på at anvende det, der hedder Brasso. Er det OK i
forhold til wienerkalk, som vi faktisk har i huset og som -svjh - skal
blandes med sprit?

Hvad er bedst?
- eller hvad er "mildest" - til at begynde med?
Ridserne er som sagt lavet med en plasticskuresvamp. Hvor dybe de er, kan
jeg ikke svare på.