Hvad er kørselsfradrag værd ?
Fra : KimH

Dato : 09-03-09 17:20

Jeg har fundet andet arbejde og kan daglig trække 50 km. fra, det vil sige
ca. 100 kr om dagen , men hvilken værdi vil fradraget være værd 33 kr
eller kun 25 kr. nogen der ved det

Mvh. KimH

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-03-09 17:27

KimH skrev:
> Jeg har fundet andet arbejde og kan daglig trække 50 km. fra, det vil
> sige ca. 100 kr om dagen , men hvilken værdi vil fradraget være værd
> 33 kr eller kun 25 kr. nogen der ved det

Indtilvidere er det 33,- kr.

Men i den der kære forårspakke snakker de vist om at sætte det ned til
25,- kr. Så det bliver det nok fra næste år.

--
Mvh Finn

Fra : Armand

Dato : 17-03-09 00:38

Finn Guldmann skrev:

> Indtilvidere er det 33,- kr.

Til gengæld forblænder mange sig ved beløbet, som jo ikke er noget man
får i lommen, men er (i dette tilfælde) 33kr daglig, som man slipper for
at betale (er det?) 40% i skat af.
Derved bliver den praktiske værdi væsentlig lavere!

Og dét gælder forøvrigt for alt andet skattefradrag :-|

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 17-03-09 14:51

> [...]
> betale (er det?) 40% i skat af.
> Derved bliver den praktiske værdi væsentlig lavere!

Det er nu de 100,- man slipper for at betale skat af. Dvs er man oppe i
topskatten skal den nu betales alligevel men man slipper at betale de andre
skatter af det ...

Så regnestykket er nu rigtig nok.... Altså at man har ~33kr mere til sig
selv ved at køre 50km/dagen - eller 60øre km. Det kan i de fleste biler
knapt betale brændstoffet ...

På skat dk kan man nemt lave et fiktivt regnestykke
http://www.tastselv.skat.dk/fskbrgn2/Skprofil.aspx?indkomstaar=2009

Enlig, Viborg, medlem af folkekirken 350.000kr i årsindtægt:
Skat: 106327,89kr

Tilføj så et befordringsfradrag på 23000kr (230 dage af 100,-)

Skat: 98.335,39

Fradraget på 23000kr er blevet til 7992,50 i sparet skat - eller 34,75%

Skal befordringsfradraget komme bare i nærheden af ens reelle udgifter skal
man vist være heldig at have offenlig transport* der passer eller cykle ...
Men det er da alligevel et tilskud til privatøkonomien

* I hovedstaden rækker det til et årskort til 4 zoner eller ca udgiften ved
at pendle mellem hobro og randers (hvis man da kan klare sig med at
gå/cykle i enderne)

Fra : hojvaelde@gmail.com

Dato : 10-03-09 04:38

On 9 Mar., 17:27, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:
> [...]
>
> Men i den der kære forårspakke snakker de vist om at sætte det ned til
> 25,- kr. Så det bliver det nok fra næste år.

Med mindre du bor helt langt ude på landet, som undertegnede. Jeg har
samme fradag for km. over de.

Fra 33% til 25% er korrekt, dog skal der lige nævnes at det er gliden
ændring over 4 år (svjv).

Benny

Benny