skiltning af hastighed på motorvej
Fra : Martin Bak

Dato : 08-03-09 21:32

Netop hjemvendt fra en lille rundtur, ca. 1200 km på de danske (og svenske)
motorveje på nogle få dage, føler jeg behov for lige at spørge:

Er det rigtigt, at man på Sjælland og Fyn ikke har opsat skilte til
ophævning af 110 km/t begrænsningen?

Jeg har tit undret mig over, hvordan man kunne vide hvornår 110 ophørte og
130 gjaldt, når jeg har kørt rundt på Sjælland. For jeg har aldrig set
skilte der tydeliggjorde det, blot kunne konstatere fraværet af 110
sklitene, og desuden at den øvrige trafik gik op i tempo.

Den netop overståede tur bragte mig dog også til Nordjylland, hvor der var
fin afmærkning i form af "fartgrænse ophævet" skiltning, noget jeg aldrig
har set andre steder. Har jeg overset dem? (tror jeg næppe)

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Henrik Larsson

Dato : 08-03-09 21:50

> Har jeg overset dem? (tror jeg næppe)

Ja

Mvh Henrik

Fra : Henning

Dato : 08-03-09 21:50

On Sun, 8 Mar 2009 21:32:22 +0100, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

> [...]
>fin afmærkning i form af "fartgrænse ophævet" skiltning, noget jeg aldrig
>har set andre steder. Har jeg overset dem? (tror jeg næppe)
Du har overset begge steder Begge steder kort efter (mindre end 5
km) udfletningen ved Køge - dels mod Odense, dels ved Herfølge mod
Rødby

Fra : Martin Bak

Dato : 08-03-09 21:58

> Du har overset begge steder Begge steder kort efter (mindre end 5
> km) udfletningen ved Køge - dels mod Odense, dels ved Herfølge mod
> Rødby

Utroligt. Jeg kører der jævnligt, jeg har sgu aldrig set dem. Men i Jylland
så jeg dem allesammen.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Mikael

Dato : 08-03-09 14:53

On 8 Mar., 21:32, "Martin Bak" <forn...@fornavnefternavn.dk> wrote:
> [...]
> fin afmærkning i form af "fartgrænse ophævet" skiltning, noget jeg aldrig
> har set andre steder. Har jeg overset dem? (tror jeg næppe)

Du har overset dem, de står bl.a lige der hvor køgebugtmotorvejen
bliver til vestmotorvejen i vestgående retning og på sydmotorvejen
kort efter afkørslen til Herfølge.

Mikael

Fra : Leonard

Dato : 08-03-09 22:21

Martin Bak wrote:

> Har jeg overset dem? (tror jeg næppe)

Når du kører fra Jylland og over broen til Fyn kommer der nogle fine
skilte ca. 2 km efter tilkørslen ved Middelfart.
Ligefør Kildebjerg tankstationen kommer der så 110 km/t igen og det
ophæves lige efter frakørslen til Tietgenbyen ved Odense.
Ved Hjulby begynder 110 km/t og den ophæves igen lige efter Slagelse.
Så når du til Køge, hvor de 110 begynder igen.

Der er skiltet med det alle steder, et skilt i hver side. Og det samme
gælder ca. de samme steder når du kører den anden vej.

Så du må til at åbne øjnene, hvis du vil se skiltene
På den anden side er det jo ikke de værste skilte at overse, der er så
lidt vundet ved at sætte farten op, at det ædes af merforbruget og de
deraf hyppigere tankstop.

--
Leonard

Fra : Brian Lund

Dato : 09-03-09 07:46

> [...]
> Ligefør Kildebjerg tankstationen kommer der så 110 km/t igen og det
> ophæves lige efter frakørslen til Tietgenbyen ved Odense.

Disse kan jeg bekræfte, jeg så så sent som for ca. tre kvarter siden "110
ophørt" skiltene efter Middelfart, dem ser jeg iøvrigt dagligt og de har
stået der hver gang jeg er kørt forbi!
Dem ved Tietgenbyen (Odense SØ) var der også sidst jeg var den vej forbi,
men det er længe siden...

Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-03-09 22:27

Martin Bak skriver:

> Er det rigtigt, at man på Sjælland og Fyn ikke har opsat skilte til
> ophævning af 110 km/t begrænsningen?

Nej

Enten har du overset dem alle, ellers er de lokalt blevet taget ed her i
weekenden til ære for dig

Klaus (der har mødt skiltene både på fyn og sjælland)
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 08-03-09 23:55

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> fin afmærkning i form af "fartgrænse ophævet" skiltning, noget jeg aldrig
> har set andre steder. Har jeg overset dem? (tror jeg næppe)

Som andre har skrevet har du overset dem. Du ved, at du har overset skiltet,
når du passerer en tilkørsel til motorvejen og der ikke lige efter denne
tilkørsel står 110. Så gælder de 130, som jo nu er den generelle
hastighedsbegrænsning på motorveje.

Kurt

Fra : Mio

Dato : 09-03-09 08:22

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse news:gp1a0i$1sa5$1@newsbin.cybercity.dk...
> [...]
> fin afmærkning i form af "fartgrænse ophævet" skiltning, noget jeg aldrig
> har set andre steder. Har jeg overset dem? (tror jeg næppe)

Man må stadigvæk IKKE tale i mobilen under kørsel, man mister koncentrationen.
Mio

Fra : Allan F

Dato : 09-03-09 13:12

"Mio" <boxfifty@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Man må stadigvæk IKKE tale i mobilen under kørsel, man mister
> koncentrationen.
>Mio

Selvfølgelig må man det - man må bare ikke holde fonen i hånden.

Fra : Armand

Dato : 16-03-09 23:07

Martin Bak skrev:
> [...]
> fin afmærkning i form af "fartgrænse ophævet" skiltning, noget jeg aldrig
> har set andre steder. Har jeg overset dem? (tror jeg næppe)

110-skiltete står placeret, hvor aktuelt, lige efter hver
påkørselsrampe, således at de tilkørende bliver oplyst om
hastighedsbegrænsningen, så problemet er ikke større end man kan
forvisse sig om den tilladte hastighed ved næstkommende tilkørsel!

Aprospos: Hvor hurtigt må man køre på en tilkørselsrampe?
Svar: efter et motorvejsskilt må man køre de 130 som
motorvejshastigheden er medmindre at der er skiltet med lavere
hastighed. Motorvejsskiltet befinder sig ved påkørselsrampens start da
og hastighedsbegrænsningerne befinder sig som ovenfor nævnt, må man køre
130!

--
Armand.

Fra : Leonard

Dato : 17-03-09 18:19

Armand wrote:

> [...]
> hastighed. Motorvejsskiltet befinder sig ved påkørselsrampens start
> da og hastighedsbegrænsningerne befinder sig som ovenfor nævnt, må

Jow, jow, med det lille forbehold at hastigheden på tilkørslensrampen
skal tilpasses hastigheden i første spor, som jo er der man skal flette
ind. Så hvis man kan se, man skal flette ind bag en lastbil er 80-90
km/t er mere passende hastighed, da det er det man kan forvente
lastbilen kører.

Tillægsspørgsmål:
Hvor skal indfletningen foretages?

--
Leonard

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 17-03-09 19:02

On Tue, 17 Mar 2009 17:19:03 +0000, Leonard wrote:

> [...]
> ind. Så hvis man kan se, man skal flette ind bag en lastbil er 80-90
> km/t er mere passende hastighed, da det er det man kan forvente

Jeg mener at jeg lærte at man bare følger højre kant, men det har jeg vist
ikke nerver til i praksis. Så jeg plejer at trække ud når der er plads og
før ham skråt bagude til venstre får alt for gode ideer.