Fejl i stavekontrol
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 08-03-09 11:31

Jeg vil gerne kunne rette i den ordliste, der ligger til grund for
stavekontrollen, da den efter min mening indeholder fejl.

Eksempel:

Jeg skriver "beynder".

Stavekontrol foreslår:

beunder
begynder

"begynder" er naturligvis det rigtige. Men hvorfra kommer "beunder"?

Nogle fejl kan naturligvis være sat ind i ordlisten af mig. Men dem
burde der da også være mulighed for at slette.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 08-03-09 12:45

Ove Steen Smidt skrev:
> [...]
>
> beunder
> begynder
>
> "begynder" er naturligvis det rigtige. Men hvorfra kommer "beunder"?

Fejlstavning af beundr?

/Lars

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 08-03-09 12:59

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Fejlstavning af beundr?
>
> /Lars

Du mener "at beundre" i bydemåde?
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 08-03-09 15:53

Ove Steen Smidt skrev:
> Du mener "at beundre" i bydemåde?

Ja.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-03-09 12:49

Ove Steen Smidt skrev:
> [...]
>
> beunder
> begynder
>
> "begynder" er naturligvis det rigtige. Men hvorfra kommer "beunder"?

Der er ikke ret langt fra det y du har skrevet til det u der er i
beunder. Tasterne sidder lige ved siden af hinanden.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 08-03-09 12:59

> Der er ikke ret langt fra det y du har skrevet til det u der er i
> beunder. Tasterne sidder lige ved siden af hinanden.

Men hvorfor foreslår stavekontrol et ord, der ikke findes i det danske
sprog? Hvordan får jeg fejlstavede ord ud af ordlisten (hvadenten de nu
har været der fra begyndelsen eller er indsat fejlagtigt af mig)?
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-03-09 13:52

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Men hvorfor foreslår stavekontrol et ord, der ikke findes i det danske
> sprog? Hvordan får jeg fejlstavede ord ud af ordlisten (hvadenten de nu
> har været der fra begyndelsen eller er indsat fejlagtigt af mig)?

åbn TextEdit .. skriv det forkerte ord, højreklik på det og vælg
"unlearn spelling" ... jeg ved ikke hvad de kalder det på dansk.

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 08-03-09 15:35

> åbn TextEdit .. skriv det forkerte ord, højreklik på det og vælg
> "unlearn spelling" ... jeg ved ikke hvad de kalder det på dansk.
>
> /thomas

Jeg skulle skrive f.eks. "beunder" i TextEdit, højreklikke på ordet og
få noget, der svarer til "Unlearn spelling". Nej, det får jeg ikke.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-03-09 15:41

> Jeg skulle skrive f.eks. "beunder" i TextEdit, højreklikke på ordet og
> få noget, der svarer til "Unlearn spelling". Nej, det får jeg ikke.

så er det fordi ordet eksisterer i ordbogen som standard ...

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 08-03-09 19:35

> så er det fordi ordet eksisterer i ordbogen som standard ...
>
> /thomas

- hvilket bekræfter, at ordbogen indeholder fejlagtigt stavede ord.

http://sproget.dk/search?SearchableText=beunder&submit=Start+søgning+
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-03-09 00:00

> - hvilket bekræfter, at ordbogen indeholder fejlagtigt stavede ord.
>
> http://sproget.dk/search?SearchableText=beunder&submit=Start+søgning+

Mener I alvorligt, at det først nu går op for jer, at den danske
ordliste i Mac OS X indeholder nogle forkert stavede ord? Den indeholder
de mest vanvittige og tossede ord, som jeg simpelthen ikke kan se, hvor
kommer fra. "Beunder" er barnemad i forhold til ord, jeg har set. Jeg
har da nogle gange vist eksempler her i gruppen til stor morskab. Jeg
ville også gerne kunne fjerne ord fra listen, men jeg kan heller ikke
finde den mulighed. Jeg kan bare nævne et ord som: "emenustratin"
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 09-03-09 15:21

> [...]
> ville også gerne kunne fjerne ord fra listen, men jeg kan heller ikke
> finde den mulighed. Jeg kan bare nævne et ord som: "emenustratin"

Nej, jeg har haft det på fornemmelsen i lang tid. Men første jeg skrev
om det her, var der ingen respons.

Ordlisten måda findes et eller andet sted, hvor man kan se den igennem
og foretage rettelser (hvis man altså gider).

Stavekontrol mangler også tit svar, når man skriver forkert. Den kan
ikke foreslå "automobil", hvis jeg skriver "avtomobil". Den kan ikke
foreslå "vækkeur", hvis jeg skriver "vekkeur" eller "væggeur".
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Morten Lind

Dato : 09-03-09 16:24

> [...]

> ikke foreslå "automobil", hvis jeg skriver "avtomobil". Den kan ikke
> foreslå "vækkeur", hvis jeg skriver "vekkeur" eller "væggeur".

Du kunne eventuelt vælge at gøre som jeg.

I samtlige programmer, der indeholder "stavekontrol", slår jeg det fra.
Jeg læser så korrektur efterfølgende, så det er muligt, det tager for
lang tid for dig.

M.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 09-03-09 20:07

> [...]
>
> I samtlige programmer, der indeholder "stavekontrol", slår jeg det fra.
> Jeg læser så korrektur efterfølgende, så det er muligt, det tager for

Det er min erfaring, at det er svært at læse korrektur på skærmen.
Selvom stavekontrollen er fejlagtig, fanger den trods alt de allerfleste
fejl. Og når den stiller forkerte forslag eller ikke har noget at
foreslå, kan jeg godt selv komme med de rigtige forslag. Som de fleste
andre herinde kan jeg godt stave. Jeg rammer bare galt på tastaturet en
gang imellem.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-03-09 00:57

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

Det har jeg også tænkt.

Jeg har lagt mærke til, at stavekontroller generelt helst skal have
starten af ordet stavet rigtigt. Staver man de to første bogstaver
forkert, er det som om, den ikke aner, hvor den skal lede. Derimod er
det sjældent et problem med fejl i de sidste bogstaver. Men ellers har
du ret. Jeg undrer mig også ofte over, at stavekontrollen ikke kan finde
ud af noget helt simpelt.

I princippet har du helt ret. Stavekontrollen kan på ingen måde erstatte
en grundig korrekturlæsning. Jeg har bare ofte været ude for, at
stavekontrollen fanger nogle fejl, man selv har overset. Det er som om,
man kan stirre sig blind på skærmen. Det kan f.eks. let overses, hvis
der er tre ens bogstaver i træk, når der kun skal være to. Den slags
fanger stavekontrollen gerne.

> [...]
> foreslå, kan jeg godt selv komme med de rigtige forslag. Som de fleste
> andre herinde kan jeg godt stave. Jeg rammer bare galt på tastaturet en

Sådan har jeg det også. Jeg forlader mig bestemt ikke på stavekontrollen
alene, men den er et godt supplement, der fanger nogle fejl, der ellers
ville være kommet gennem nåleøjet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-03-09 13:58

Ove Steen Smidt skrev:

> Men hvorfor foreslår stavekontrol et ord, der ikke findes i det danske
> sprog? Hvordan får jeg fejlstavede ord ud af ordlisten (hvadenten de nu
> har været der fra begyndelsen eller er indsat fejlagtigt af mig)?

Et bud er at ordbogen ikke er helt korrekt konstrueret. Dansk har det
jo med at man kan sætte ord sammen til næsten vilkårlig længde, og det
stiller krav til at programmet skal kunne opdage at et givet ord faktisk
er TO ord i dens database. Så er der noget med endelser og hvis man
ikke får reglerne rigtige får man underlige resultater.

Af samme grund tror jeg mange unge sætter mellemrum unødigt i deres
sms'er for at ordbogen kan hitte ud af det.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 08-03-09 15:35

> [...]
>
> Af samme grund tror jeg mange unge sætter mellemrum unødigt i deres
> sms'er for at ordbogen kan hitte ud af det.

Ungdommens - og andres - mani med skille ord, der skulle hænge sammen,
stammer snarere fra den almindelige anglofile besmittelse af sproget.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 08-03-09 15:52

Ove Steen Smidt skrev:
> Ungdommens - og andres - mani med skille ord, der skulle hænge sammen,
> stammer snarere fra den almindelige anglofile besmittelse af sproget.

Samt stavekontrollen i Word, der (i hvert fald tidligere) opfordrer
brugerne til fejlagtigt at splitte sammensatte ord.

/Lars

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 08-03-09 19:35

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Samt stavekontrollen i Word, der (i hvert fald tidligere) opfordrer
> brugerne til fejlagtigt at splitte sammensatte ord.
>
> /Lars

- og Firefox ligeså.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 08-03-09 19:49

Ove Steen Smidt skrev:
> - og Firefox ligeså.

Bruger Firefox ikke SSLUGs "Den store danske ordliste"?

Under alle omstændigheder er det næppe muligt at lave en god dansk
stavekontrol udelukkende ved hjælp af en ordliste - men fra at sige at
et ord ikke kendes og til at foreslå at stave det forkert (splitte det)
synes jeg alligevel der er et stykke vej.

/Lars

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 09-03-09 09:56

> Af samme grund tror jeg mange unge sætter mellemrum unødigt i deres
> sms'er for at ordbogen kan hitte ud af det.

Det gør vi gamle osse...
- Mikael

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 09-03-09 10:27