Quircks / standard mode IE/Firefox
Fra : Morten Jedig

Dato : 09-03-09 14:51

Hej

Jeg har lidt problemer med min hjemmeside når jeg kører den i
Firefox.

Prøv at kører dette link i både IE og firefox:
http://www.alcon.nu/revision2009/kc1.htm

Læg mærke til teksten "KC STOKER" jeg har placeret oppe i
topbaren (bare for at det skulel være tydligere at se problemet).
Som det ses så "hopper" alle grafiske moduler på siden en smule
når man kører den i firefox, så teksten ikke længere er placeret
med 0px i toppen. Teksten står stille.

Dette har betydning når jeg vil have en tekst til at stå i min
topbar. Se evt:
http://www.alcon.nu/revision2009/kc.htm

Jeg har læst mig frem til at det måske kan være et problem med
hele opsætningen altså Doctype, quircks osv.

Jeg downloadede et lille hjælpeprogram fra en hjemmeside og den
fortalte mig at IE kørte siden i standard mode og Firefox kørte
siden i Quircks mode. Efter at have bøvlet noget frem og tilbage
fandt jeg ud af at en XML sætning stod forkert, og det var den
der fik siderne til at køre i forskellige modes.
Det er nu rettet og de kører i samme mode. Men problmet er stadig
det samme.

Det skal siges at jeg har kørt validering på siden og der er ikek
flere fejl.

...og ja siden burde nok have været lavet på en anden måde en
absolut positionering...men det kodning jeg kan har jeg lært ved
selvstudium af tutorials på html.dk... så mine evner rækker ikke
så langt.

Kan i mon hjælpe mig?
Kan det evt være i sideopsætningen i CSS´en at det går galt?

På forhånd tak.

Morten Jedig

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Rune Jensen

Dato : 09-03-09 18:39

Morten Jedig skrev:

> Det skal siges at jeg har kørt validering på siden og der er ikek
> flere fejl.

Såvidt validatoren ligger der 112 fejl, skal ikke kunne sige, hvor mange
unikke fejl det er.

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.alcon.nu%2Frevision2009%2Fhalmfyr.htm&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0

Én af dem er:
         <h2>ET HALMFYR MONTERES</>

du skal huske at afslutte tagget, her er det H2-overskriftmarkøren

         <h2>ET HALMFYR MONTERES</h2>

Men så må jeg lige indskyde, at ja, at sætte en DIV udenom hvert punkt
på siden er nok ikke den bedste, mest fleksible løsning.

Men det var måske også det, du mente;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Morten Jedig

Dato : 09-03-09 20:19

Rune Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Men så må jeg lige indskyde, at ja, at sætte en DIV udenom hvert punkt
> på siden er nok ikke den bedste, mest fleksible løsning.

Hej Rune

Tak for din mail.

Som jeg skrev så har jeg kørt validator på den underside jeg gav dig linket til. Jeg kan se at du har kørt validator på en anden underside.
Jeg er ikke færdig med at kører validator på alle undersider så derfor kommer den med de 112 fejl.

Kør istedet validator på www.alcon.nu/revision2009/kc1.htm

.....men mit problem havde jo ikke noget med validering at gøre...
Håber du kan hjælpe mig med en løsning på mit virkelige problem.

M.v.h.

Morten

Fra : Rune Jensen

Dato : 09-03-09 21:10

Morten Jedig skrev:

> [...]
>
> Kør istedet validator på www.alcon.nu/revision2009/kc1.htm
>
> ....men mit problem havde jo ikke noget med validering at gøre...

Ups, det må du undskylde. Du har ret, forkert side.

> Håber du kan hjælpe mig med en løsning på mit virkelige problem.

Jeg tager et ekstra kig.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 09-03-09 21:43

Rune Jensen skrev:

> Jeg tager et ekstra kig.

Så vidt jeg kan se, er det Opera og Firefox, som viser det samme - så må
det være korrekt, hvad de gør.

Så det må vel være først og fremmest at få IE7 til at opføre sig som dem.

Du har

Men inde i den div har du en p.

Har du nulstillet den?

#overskrift p{
   margin: 0:
   padding: 0;
   lineheight: 12px; /* bare for test */
}

Hvis det ikke virker, så må der være nogle andre ting, som IE sætter en
anden default højde/bredde/margin/padding på?

MVH
Rune Jensen

Fra : Morten Jedig

Dato : 10-03-09 08:15

> [...]
>
> Hvis det ikke virker, så må der være nogle andre ting, som IE sætter en
> anden default højde/bredde/margin/padding på?

hej Rune

Så kører skidte.... det hjalp med at nulstille den margin.

1000 tak for hjælpen

M.v.h.

Morten

Fra : Birger Sørensen

Dato : 09-03-09 20:16

Morten Jedig frembragte:
> [...]
> så langt.
>
> Kan i mon hjælpe mig?
> Kan det evt være i sideopsætningen i CSS´en at det går galt?

http://www.alcon.nu/revision2009/default.css
line 3 mangler et afsluttende ;

Default margin for elementerne er derfor formentlig ikke de 0px du
beder om (i FF i hvert fald..).

Hvilken validator bruger du?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Morten Jedig

Dato : 09-03-09 20:22

Birger Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> line 3 mangler et afsluttende ;
>
> Default margin for elementerne er derfor formentlig ikke de 0px du

Hej Birger

Tak for din mail og hjælpen....

Jeg bruger den validator som man kommer ind i ved at bruge hjemmesiden
www.lki.dk

Bemærk at jeg ikke er færdig med at køre validator på alle
undersiderne, derfor kan du kun kører validator på:
www.alcon.dk/revision2009/kc1.htm

Så vidt jeg kan se så er der ingen fejl på denne underside.

Kan du mon hjælpe mig videre med mit problem?

M.v.h.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 09-03-09 21:10

Morten Jedig forklarede den 09-03-2009:

> [...]
> www.alcon.dk/revision2009/kc1.htm
>
> Så vidt jeg kan se så er der ingen fejl på denne underside.
>
> Kan du mon hjælpe mig videre med mit problem?

I Firefox med Firebug, kan man sætte CSS for elementer, og se
virkningen direkte.
Sætter jeg margin : 0; på det <p> der indeholder den tekst du mener
står forkert i IE, flytter den sig i FF, til at stå ligesom i IE.
Og det var vist det, der var dit problem?

I øvrigt, kan du ikke regne med at siden vises rigtigt, før du er
"færdig" med at validere.
Validering foretages bedst løbende, så man fjerner fejlene, efterhånden
som man indfører dem.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Morten Jedig

Dato : 10-03-09 08:20

> [...]
> "færdig" med at validere.
> Validering foretages bedst løbende, så man fjerner fejlene, efterhånden

Hej Birger

Mange tak for din kæmpe hjælp. Hvad skulle man gøre uden sådan et html
forum? Jeg har virkelig kæmpet meget med det problem.

Men nu kører det..... Jeg gik ind i Css´en og nulstillede margin der hvor
jeg sætter skrifttypen op.

Hav en god dag

Morten