Så har man hørt den med
Fra : Mogens

Dato : 07-03-09 12:57

I instruktionsbogen for min Leon står nævnt, at nye dæk skal køres til.
Dette fordi, at vedhæftningsevnen for dækkene vil være reduceret de første
500 km. Dén har jeg da alligevel aldrig hørt før :)

Fra : BJ

Dato : 07-03-09 13:11

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

>I instruktionsbogen for min Leon står nævnt, at nye dæk skal køres til.
>Dette fordi, at vedhæftningsevnen for dækkene vil være reduceret de første
>500 km. Dén har jeg da alligevel aldrig hørt før :)

Spanske ruller du...spanske ruller..;)

mvh/Bjørn J.

Fra : Ole Schultz

Dato : 07-03-09 13:11

On Sat, 07 Mar 2009 11:56:48 GMT, "Mogens"
<nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote:

>I instruktionsbogen for min Leon står nævnt, at nye dæk skal køres til.
>Dette fordi, at vedhæftningsevnen for dækkene vil være reduceret de første
>500 km. Dén har jeg da alligevel aldrig hørt før :)

Hmm...det er jeg ikke faldet over i bogen til min Suzuki Splash eller
for den sags skyld mine tidligere biler.
Med fire dæk og ESP skal der sgu meget til for at komme i slinger

Men på MC er det absolut relevant at nævne, kender et par stykker som
har smidt den fordi at de lige havde glemt at nye dæk kan være som at
køre på brun sæbe.

Derfor plejer jeg også at køre en 100-200 km's tur med variende kørsel
og nedlægning hver gang jeg har fået ny/nye dæk på.

mvh Ole

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-09 13:28

> Men på MC er det absolut relevant at nævne, kender et par stykker som
> har smidt den fordi at de lige havde glemt at nye dæk kan være som at
> køre på brun sæbe.

Jeg kører også meget behersket på min mc når der er friske dæk på,
Har en bekendt som tørre sine dæk af med en benzinklud, når han har fået
frisk gummi på, for at tage det værste.

/Bo

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-03-09 02:03

"Ole Schultz" <schultz@fj3rnd3tt3.pc.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Men på MC er det absolut relevant at nævne, kender et par stykker som
> har smidt den fordi at de lige havde glemt at nye dæk kan være som at

Helt konkret kan jeg nævne, at min Suzuki GSX 1100 lavede hjulspin, når man
på dæk med mønster forsøgte at få den på baghjulene, hvorimod, når dækkene
var slidte lidt, så kunne den lette forenden ... vi snakker tør vej her, på
våd vej var det altid hjulspin :)

--
Per

Fra : Allan F

Dato : 08-03-09 06:49

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dækkene var slidte lidt, så kunne den lette forenden ... vi snakker tør
> vej her, på våd vej var det altid hjulspin :)

Kører du trike?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-03-09 13:31

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote in

> I instruktionsbogen for min Leon står nævnt, at nye dæk skal køres
> til. Dette fordi, at vedhæftningsevnen for dækkene vil være reduceret
> de første 500 km. Dén har jeg da alligevel aldrig hørt før :)

Det er vel fordi der er noget overfladebeskyttelse på dem der skal slides
af? At det ligefrem skulle have betydning for almindelig kørsel har jeg
godt nok heller aldrig hørt før.

Fra : Armand

Dato : 07-03-09 14:13

Henrik Stidsen skrev:
> "Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote in

> Det er vel fordi der er noget overfladebeskyttelse på dem der skal slides
> af?

Silicone-slipmiddel fra formen!

> At det ligefrem skulle have betydning for almindelig kørsel har jeg
> godt nok heller aldrig hørt før.

Er vel også blot en 200% disclaimer :-/
Men som motorcyklist der har været i asfalten lige udenfor dækmanden,
kan jeg sagtens forestille mig at man i bil godt kan lade sig overraske
efter blot et par hundre meters kørsel i vådt føre :-/

--
Armand.

Fra : Mogens

Dato : 07-03-09 14:24

> Er vel også blot en 200% disclaimer :-/

Sikkert - dem er der en del af i instruktionsbogen

> Men som motorcyklist der har været i asfalten lige udenfor dækmanden, kan
> jeg sagtens forestille mig

Det er en bilgruppe det her...

> at man i bil godt kan lade sig overraske efter blot et par hundre meters
> kørsel i vådt føre :-/

Næppe - bilen har jo EPS, ASR, ABS osv.

Fra : Armand

Dato : 07-03-09 14:31

Mogens skrev:

> Sikkert - dem er der en del af i instruktionsbogen

> Det er en bilgruppe det her...

Dæk er dæk, og jég har gjort særdeles relevante erfaringer i.h.t. subj :-|

> Næppe - bilen har jo EPS, ASR, ABS osv.

Og du opfatter overhovedet ikke at ABS træder til?
De der gør vil sikkert lade sig overraske over at ABS'en sætter ind blot
ved en halvhård opbremsning på våd asfalt!

--
Armand.

Fra : Mogens

Dato : 07-03-09 14:39

> Dæk er dæk, og jég har gjort særdeles relevante erfaringer i.h.t. subj :-|

Sikkert, men der er himmelvid forskel mellem bil og MC

> Og du opfatter overhovedet ikke at ABS træder til?

Naturligvis gør jeg det

> De der gør vil sikkert lade sig overraske over at ABS'en sætter ind blot
> ved en halvhård opbremsning på våd asfalt!

Nope - ik her!

Fra : Armand

Dato : 07-03-09 15:22

Mogens skrev:

> Sikkert, men der er himmelvid forskel mellem bil og MC

> Naturligvis gør jeg det

> Nope - ik her!

Ufølsomme trafikant :-|

--
Armand.
(der stadig kan konstantere "det er nok glat her" trods al 206'erens

Fra : Mogens

Dato : 07-03-09 15:22

> Ufølsomme trafikant :-|

Præcist det modsatte - jeg fornemmer netop bilen, og hvad den gør.
Gosh :)

Fra : oz3bto

Dato : 07-03-09 16:07

> Præcist det modsatte - jeg fornemmer netop bilen, og hvad den gør.
> Gosh :)

Hvis du træder på bremsen indtil ABSen slår til viser jo netop at du ikke
fornemmer bilen
En god chauffør har aldrig ABS osv i funktion når de bremser osv... Ja jeg
kan endog finde på at slukke for ESPen i taxaen når det er småglat og den
står på bykørsel

Fra : Mogens

Dato : 07-03-09 16:12

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du træder på bremsen indtil ABSen slår til viser jo netop at du ikke
> fornemmer bilen

Hvor står, at jeg gør det? - Al elektronikken er sjældent i brug i min bil,
fordi jeg kender den og ved, hvordan den reagerer. Det kommer helt
automatisk efter 5 mdr og 35.000 km :)

Fra : Leonard

Dato : 07-03-09 18:26

oz3bto wrote:

> En god chauffør har aldrig ABS osv i funktion når de bremser osv...
> Ja jeg kan endog finde på at slukke for ESPen i taxaen når det er
> småglat og den står på bykørsel

Sikke da noget selvopfundet ævl.
Hvis du skal bremse optimalt kan du ikke gøre det bedre end ved at
træde pedalen i bund og lade ABS'en regulere trykket.

--
Leonard

Fra : Ivan Madsen

Dato : 07-03-09 18:43

On 07 Mar 2009 17:26:17 GMT, "Leonard" <piper28a@gmail.invalid> wrote:

>Sikke da noget selvopfundet ævl.
>Hvis du skal bremse optimalt kan du ikke gøre det bedre end ved at
>træde pedalen i bund og lade ABS'en regulere trykket.

Jo på visse underlag slår ABS'en en rutineret chauffør - testet
tilbage da det kom frem. Især på grus kan det give bedre
bremselængder ved at blokere frem for at "rulle" - men for
gennemsnitsdanskeren (mig selv incl) - bare pedalen ned til det
"knirker" !

Fra : KASO

Dato : 08-03-09 15:51

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Jo på visse underlag slår ABS'en en rutineret chauffør - testet
> tilbage da det kom frem.

Nu er der også sket en hel del med ABS siden det kom frem - der fungerer
bl.a. ved en langt højere frekvens (stødbremsning). På de nyere generationer
er det ikke muligt at gøre selv - uanset, hvor god man (tror man) er.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 08-03-09 16:07

On Sun, 8 Mar 2009 15:51:16 +0100, "KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>er det ikke muligt at gøre selv - uanset, hvor god man (tror man) er.

Jo, der er underlag som grus og sne, hvor blokering er at foretrække
fordi der opbygges en "pude" foran de blokerede hjul. Men generelt vil
jeg ikke undvære ABS, så må man leve med, at det måske er en meter
ringere i en sjælden situation.

Fra : BJ

Dato : 08-03-09 16:14

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> fordi der opbygges en "pude" foran de blokerede hjul. Men generelt vil
> jeg ikke undvære ABS, så må man leve med, at det måske er en meter

Man kan undre sig over, bl.a. Volvo har valgt ikke at kunne slå ABS 100%
fra.

Hverken min S80 eller konens S40n kan frakoble ABS 100%, trods aktivering af
"tænd/slukknappen".

"Slukker" du for ABS viser den en advarsel at du kører med *reduceret* ABS
og bilerne kommer trods alt fra et land med rigelig sne, is og grus på
vejen/vejene.

Samtidig er det også muligt at opdatere bremsesystemet med ny firmware !

mvh/Bjørn J.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 08-03-09 16:17

On Sun, 8 Mar 2009 16:14:04 +0100, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>vejen/vejene.
>
>Samtidig er det også muligt at opdatere bremsesystemet med ny firmware !

Det er nok fordi at situationen hvor ABS bliver slået af blokerede
hjul er så sjælden at man ser bort fra den.

Fra : BJ

Dato : 08-03-09 16:23

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er nok fordi at situationen hvor ABS bliver slået af blokerede
> hjul er så sjælden at man ser bort fra den.

Det tror jeg ikke, men jeg tror bl.a Volvo ved, hvad DSTC i grunden er og
betyder for alle bilister, hvis de da ikke lige skal bruge bilen til
banekørsel.

mvh/Bjørn J.

Fra : Armand

Dato : 16-03-09 21:06

Ivan Madsen skrev:

> Det er nok fordi at situationen hvor ABS bliver slået af blokerede
> hjul er så sjælden at man ser bort fra den.

Men DU tror fuldt og fast på at DU ville kunne bevare overblikket og i
praksis udmatche ABS den dag der pludselig står en ko på tværs af en
grusvej??

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-09 19:50

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev :

>Sikke da noget selvopfundet ævl.

Nu er det da dig, der er ude på tynd is

>Hvis du skal bremse optimalt kan du ikke gøre det bedre end ved at
>træde pedalen i bund og lade ABS'en regulere trykket.

Er det optimalt, at bremse lige til skridgrænsen ? det kommer
*satme* da an på kvalmefaktoren

--
Jan_stevns

Fra : Leonard

Dato : 07-03-09 20:04

jan_stevns wrote:

> Nu er det da dig, der er ude på tynd is

Her har det været tøvejr længe, så jeg er sunket igennem isen forlængst

> Er det optimalt, at bremse lige til skridgrænsen ? det kommer
> *satme* da an på kvalmefaktoren

OK, så skift optimalt ud med maximalt eller med den korteste
bremselængde.

Forkert ordvalg, optimal opbremsning er jo nok nærmere en opbremsning,
der påbegyndes i så god tid, at den kan foretages uden at passagererne
opdager det og alligevel nå at standse ved det planlagte stoppested.

Og så er det også rigtigt at en god chaufføer ikke kommer i nærheden af
at lade ABS'en træde til, men jeg har nu alligevel på fornemmelsen at
det ikke var det oz3bt mente, slet ikke da det blev efterfulgt af den
næste linie, hvor taxa, ESP og bykørsel nævnes. Der virker det som om
han er nøjagtig ligeså ringe en chauffør som jeg selv var, da jeg
troede jeg var verdensmester, bare fordi jeg kørte taxa om natten og
endnu ikke havde haft brug for sikkerhedsselen eller andet
sikkerhedsudstyr.

--
Leonard

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 07-03-09 19:59

"oz3bto" <no@in.dk> wrote in news:gou2hr$mtn$1@newsbin.cybercity.dk:

> En god chauffør har aldrig ABS osv i funktion når de bremser osv...

Sådan noget eklatant sludder. 99% af de situationer enhver chauffør
kommer ud for i normal trafik, vil ABS bremse bedre end selv den bedste
chauffør.

En god chauffør kender sin bil, underlaget og hvilke kræfter der kan
overføres mellem disse. Typisk kan det udnyttes på en bane hvor man
kender alle 3 ting i forvejen. Men i almindelig trafik kender man kun
sjældent underlaget og de kræfter der kan overføres. Man må føle sig
frem. Og her slår elektronikken enhver chaufførs reaktionsevner. Bemærk
hvor tit det går galt for prof. racerkørere når det begynder at regne. De
VED der bliver mere glat. Alligevel smutter den for de fleste indtil de
lige har vænnet sig til den lavere friktion.

Undtagelserne er de situationer hvor man har glæde af et blokeret hjul:
F.eks. i sand eller dyb sne, hvor et blokeret hjul vil danne en vold
foran dækket der hjælper med at bremse.

> jeg kan endog finde på at slukke for ESPen i taxaen når det er
> småglat og den står på bykørsel

Endnu værre. Elektronikken kan styre 4 hjuls rotation individuelt. Noget
ingen chauffør kan.

Din tro på egne evner kan slå folk ihjel.

Elektronik i hverdagsbiler bør kun slås fra kortvarigt i særlige
situationer. Det kunne være når man er kørt fast, kører i dybt sand el.
lign.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-03-09 21:42

Kent Oldhøj skrev:
> Sådan noget eklatant sludder. 99% af de situationer enhver chauffør
> kommer ud for i normal trafik, vil ABS bremse bedre end selv den bedste
> chauffør.

Hvis du nu læser sætningen igen, og forstår den, kommer du frem til at
en god chauffør ikke kommer i situationer hvor der kan blive brug for
ABS, m.v..

> [...]
> VED der bliver mere glat. Alligevel smutter den for de fleste indtil de
> lige har vænnet sig til den lavere friktion.

Hvad hedder den form for elektronik til biler der selv kan finde ud af
om det går op eller ned af bakke, og hvor sporene i sneen er?

> Endnu værre. Elektronikken kan styre 4 hjuls rotation individuelt. Noget
> ingen chauffør kan.
> Din tro på egne evner kan slå folk ihjel.

Og din tro på at det kan lade sig gøre for mennesker at tilegne sig
evner til at køre bil forsvarligt lader noget tilbage at ønske.

> Elektronik i hverdagsbiler bør kun slås fra kortvarigt i særlige
> situationer. Det kunne være når man er kørt fast, kører i dybt sand el.
> lign.

En GOD chauffør kører så det, stort set, er ligegyldigt om elektronikken
er der eller ej.

Det er sådan noget man kalder erfaring.

--
Mvh Finn

Fra : Ivan Madsen

Dato : 07-03-09 21:54

On Sat, 07 Mar 2009 21:42:17 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Hvis du nu læser sætningen igen, og forstår den, kommer du frem til at
>en god chauffør ikke kommer i situationer hvor der kan blive brug for
>ABS, m.v..

sætningen gør det vist ganske klart, at genierne bag rattet overruler
elektronikken - sådan er det desværre ikke altid.

>Hvad hedder den form for elektronik til biler der selv kan finde ud af
>om det går op eller ned af bakke, og hvor sporene i sneen er?

Der findes ganske klart steder, hvor ABS taber - især på sne og grus.

>Og din tro på at det kan lade sig gøre for mennesker at tilegne sig
>evner til at køre bil forsvarligt lader noget tilbage at ønske.

Under danske forhold er jeg ikke imponeret af folk, der slukker
elektronikken - der er godt nok langt mellem snebunkerne eller
grusbunderne herhjemme.

>En GOD chauffør kører så det, stort set, er ligegyldigt om elektronikken
>er der eller ej.
>
>Det er sådan noget man kalder erfaring.

Erfaring kan bruges til at vurdere om man er i problemer eller ej -
indtil et geni som jeg mødte forleden mente, at to fra yderbanen
flettede før en fra midten - jeg gav mig - fordi jeg har den ide, jeg
skal hjem og ikke stå og diskutere buler med en blondine i Felicia
) Men min erfaring sagde, at jeg havde ret - men den ret konkrete
risiko for buler - mindre end 20 cm mellem bilerne - gav mig en ide
om, at selv om dem bagved sagde "chicken", så lad dem dog! Der var
iøvrigt 100 m fri rum bag mig - så hvad der hidsede apparatet op aner
jeg ikke.

Fra : Armand

Dato : 07-03-09 22:42

Ivan Madsen skrev:

> sætningen gør det vist ganske klart, at genierne bag rattet overruler
> elektronikken - sådan er det desværre ikke altid.

Der er vel ingen der kører bevidst galt?
Derved sker ulykker før man ved af det!
Således er der ikke én af de dagligt døde i trafikken der blot ét minut
forinden vidste at de skulle ende i en ulykke med deres død til følge :-|
Sagt på en anden måde: hvis ikke at dé havde muligheden for at slippe
gassen eller dreje af et andet sted, så ville de heller ikke have nået
at gen-tænde ABS og/eller esp :-|

Ingen af delene forstyrrer den daglige kørsel, så der er overhovedet
INGEN grund, andet end arrogance, til at slå elektronikke fra i det
daglige :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-09 22:51

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev :

>Ingen af delene forstyrrer den daglige kørsel, så der er overhovedet
>INGEN grund, andet end arrogance, til at slå elektronikke fra i det
>daglige :-|

Nu er den pølsepind da knækket ;)

Jeg tror faktisk bemærkningen :

"En god chauffør har aldrig ABS osv i funktion når de bremser osv...
Ja jeg kan endog finde på at slukke for ESPen i taxaen når det er
småglat og den står på bykørsel"

Skulle ses i lyset af at der som regel er betalende gæster med ombord,
men han må jo selv fortælle om jeg gætter helt i skoven.

I så fald skal jeg vist lige forbi kinagrillen ;)

.... og han skrev "god" ikke dygtig ;)

--
Jan_stevns

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-03-09 01:52

Armand skrev:
> [...]
> Ingen af delene forstyrrer den daglige kørsel, så der er overhovedet
> INGEN grund, andet end arrogance, til at slå elektronikke fra i det

Jeg snakker ikke ud fra at slå elektronikken fra, men om at havde
handler inden elektronikken overhovedet bliver virksom.

Det er også en del af erfaring.

--
Mvh Finn

Fra : Armand

Dato : 16-03-09 20:53

Finn Guldmann skrev:

> Jeg snakker ikke ud fra at slå elektronikken fra, men om at havde
> handler inden elektronikken overhovedet bliver virksom.

lad være med at føle dig så ramt!
Jég modsiger OZBTO, der skrev at han kunne finde på at slå esp fra på de
glatte dage :-|

--
Armand.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-03-09 01:49

Ivan Madsen skrev:
> sætningen gør det vist ganske klart, at genierne bag rattet overruler
> elektronikken - sådan er det desværre ikke altid.

Man kan selvfølgelig vælge at læse det andre skriver så det får den
mening man selv mener det skal have.

> Der findes ganske klart steder, hvor ABS taber - især på sne og grus.

Bl.a. kan ABS jo ikke afpasse hastigheden efter forholdene, inden
problemerne opstår.

> Under danske forhold er jeg ikke imponeret af folk, der slukker
> elektronikken - der er godt nok langt mellem snebunkerne eller
> grusbunderne herhjemme.

På de 6½ år jeg kørte taxi i Århus var ABS'en aktiv en (1) gang. Og det
var en morgen hvor jeg lige skulle prøve hvor glat det egentlig var da
jeg startede min vagt.

> [...]
> om, at selv om dem bagved sagde "chicken", så lad dem dog! Der var
> iøvrigt 100 m fri rum bag mig - så hvad der hidsede apparatet op aner

Det er så også erfaringen der gør at du holder igen og overlader det til
andre at dumme sig.

--
Mvh Finn

Fra : Brian H

Dato : 07-03-09 22:45

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen

> En GOD chauffør kører så det, stort set, er ligegyldigt om elektronikken
> er der eller ej. Det er sådan noget man kalder erfaring.

"Mod tåber kæmper selv guderne forgæves..."

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-03-09 01:56

Brian H skrev:

> "Mod tåber kæmper selv guderne forgæves..."

Er det virkelig så svært at acceptere at der findes mennesker med så
meget erfaring at de evner at køre efter forholdene?

Det handler jo ikke (kun) om at køre med eller uden elektronik slået
til, men om ar havde reageret så forudseende og fornuftigt i forhold til
den situation der opstår at elektronikken slet ikke kommer i aktivitet.

Fordi elektronikken nu er der behøver man jo ikke at køre helt ud til de
grænser der er for hvad den kan afhjælpe.

--
Mvh Finn

Fra : Jens Olsen

Dato : 08-03-09 10:18

On Sun, 08 Mar 2009 01:55:42 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

> [...]
>
>Fordi elektronikken nu er der behøver man jo ikke at køre helt ud til de
>grænser der er for hvad den kan afhjælpe.

Jeg forstår heller ikke al denne snak om katastrofeopbremsninger mm.
Min ABS har da også kun varet virksom en eneste gang. Det er da
tilladt at holde lidt afstand og i det hele taget dæmpe sig lidt og
køre efter forholdene.

Jens

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-03-09 11:42

Jens Olsen skrev:
> [...]
> Min ABS har da også kun varet virksom en eneste gang. Det er da
> tilladt at holde lidt afstand og i det hele taget dæmpe sig lidt og

Det er der åbenbart nogen der har svært ved at indse lader sig gøre.

--
Mvh Finn

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 08-03-09 11:47

> Det er der åbenbart nogen der har svært ved at indse lader sig gøre.

Min nuværende bil har jeg haft i godt et år og der har ABS kun været aktiv
én gang, nemlig da jeg testede på en grusvej.
Og det endda på trods af, at jeg har kørt hele vinteren på sommerdæk

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-03-09 13:24

Per Beer Hansen skrev:
> Min nuværende bil har jeg haft i godt et år og der har ABS kun været
> aktiv én gang, nemlig da jeg testede på en grusvej.
> Og det endda på trods af, at jeg har kørt hele vinteren på sommerdæk

Hold op Hold op! Du starter jo en krig igen.

--
Mvh Finn

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-09 14:40

Finn Guldmann <n@a.invalid> skrev :

>Hold op Hold op! Du starter jo en krig igen.

Tror du - Jeg kører med Vinterdæk på Previa'en og fandme om der
mangler sne nu

Det er da for galt !

--
Jan_stevns

Fra : BJ

Dato : 08-03-09 14:50

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

KLIP

> Tror du - Jeg kører med Vinterdæk på Previa'en og fandme om der
> mangler sne nu
>
> Det er da for galt !

Så klag da din nød til vejrministeren eller din EU-modstander som er medlem
af EU-parlamentet (nåh nej, han jo gået på betalt EU-pension)......

mvh/Bjørn J.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-03-09 14:53

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote in news:gp07d2$1fa3$1
@newsbin.cybercity.dk:

> Det er der åbenbart nogen der har svært ved at indse lader sig gøre.

Jeg formoder de herrer elitebillister har droppet kaskoforsikringen, for
der kan jo ikke ske noget vel? Og sikkerhedsselen hænger vel kun over
skulderen for at slippe for pansernes interesse.

Selv den bedste billist kan ikke forudse alt og især ikke de andres
irrationelle handlinger.

Personligt håber jeg at dø som min farfar: Stille og roligt af et
pludseligt hjertestop. Og ikke skrigende af angst som passagerne i hans bil

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-09 17:08

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev :

>Jeg formoder de herrer elitebillister har droppet kaskoforsikringen, for
>der kan jo ikke ske noget vel? Og sikkerhedsselen hænger vel kun over
>skulderen for at slippe for pansernes interesse.

Er vi nu tilbage ved det punkt igen ?

>Selv den bedste billist kan ikke forudse alt og især ikke de andres
>irrationelle handlinger.

Er det pludseligt emnet ?

>Personligt håber jeg at dø som min farfar: Stille og roligt af et
>pludseligt hjertestop. Og ikke skrigende af angst som passagerne i hans bil

Kører man 2CV tror jeg mest på det sidste scenarie
--
Jan_stevns

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-03-09 02:06

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen

> Sikkert - dem er der en del af i instruktionsbogen

> Det er en bilgruppe det her...

> Næppe - bilen har jo EPS, ASR, ABS osv.

En bil kan ikke både bremse og styre, - som du ved. Kører du en bil hårdt
nok i et sving samtidig med at du bremser, så prioriterer bilen drejningen -
dvs. du kan ikke bremse. Er det rundt i et sving før et T-kryds, så kører du
ud over den ubetingede vigepligt. Been there, done that.

Det var så godt nok under en tidskørsel på et KTA :)

Man får følelsen af at bremserne ikke virker, men det gør de. Adspurgt hos
de andre deltagere måtte jeg konstatere, at de ikke havde problemet, fordi
de ikke kørte så tæt til grænsen.
--
Per

Fra : Mogens

Dato : 08-03-09 07:46

> [...]
> de andre deltagere måtte jeg konstatere, at de ikke havde problemet, fordi

Læs mandens linier igen:
"...efter blot et par hundre meters kørsel i vådt føre..."

Fra : Armand

Dato : 16-03-09 20:59

Per Henneberg Kristensen skrev:

> [...]
>
> En bil kan ikke både bremse og styre, - som du ved. Kører du en bil
> hårdt nok i et sving samtidig med at du bremser, så prioriterer bilen

Hvaba??
Abs'en regulere da hvert enkelt hjul der overbremses, så tit vil man
opleve at kun indre (aflastede) hjul vil knurre.

Enhver Youtube-video med ABS-bremsning OG undvigning på sne modsiger
dine erklærede erfaringer :-|
Man tvivler næsten på at du vitterligt hár prøvet (moderne?) ABS i funktion!

--
Armand.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 07-03-09 13:50

> [...]

>Dette fordi, at vedhæftningsevnen for dækkene vil være reduceret de første
>500 km. Dén har jeg da alligevel aldrig hørt før :)

Først vil jeg lige undre mig lidt over, at det først er nu, at du har
fået taget dig sammen til at læse brugsforvirringen. ,-)

Mht. dækkene er det gammelt nyt, at de skal køres til.

Det burde da heller ikke komme bag på dig, der er særdeles
interesseret i racerløb, at efter dækskifte køres der forsigtigt et
par omgange.

Der er heller ikke så mange der er klar over, at jo flere passagerer
alt. last, bilen er fyldt med, des bedre vejgreb får man. Især med
vinterdæk.

Det skyldes simpelthen, at når man øger belastningen på dækket, så
åbner mønsteret og lamellerne sig mere.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 07-03-09 14:20

> Først vil jeg lige undre mig lidt over, at det først er nu, at du har
> fået taget dig sammen til at læse brugsforvirringen. ,-)

Jeg har selvfølgelig læst bogen før, Folmer - idag havde jeg blot tid til at
nærlæse områder, som jeg tidligere har sprunget over. Såsom siderne vedr.
dækskift og sån :)

> Mht. dækkene er det gammelt nyt, at de skal køres til.

Jeg er jo ikke så gammel - derfor !
Interessant er det dog, at flere giver mig ret

> Det burde da heller ikke komme bag på dig, der er særdeles
> interesseret i racerløb, at efter dækskifte køres der forsigtigt et
> par omgange.

At sammenligne Leon's 18" ruller med en racer er måske liiige at tage munden
for fuld. Iøvrigt køres der langsomt for at få dækkene op i temperatur og
ikke for at slide dem til

LOL, gl dreng

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 07-03-09 14:43

On Sat, 07 Mar 2009 13:19:59 GMT, "Mogens"
> [...]

>nærlæse områder, som jeg tidligere har sprunget over. Såsom siderne vedr.

Javel ja.

>--

>Jeg er jo ikke så gammel - derfor !

>--

Nej, det er du jo ikke.

>--

>Interessant er det dog, at flere giver mig ret

>--

Der er forskel på at give ret, og at have det.

> [...]

>for fuld. Iøvrigt køres der langsomt for at få dækkene op i temperatur og

Eller både og?

>--

>LOL, gl dreng

>--

Jeg er ikke helt klar over, hvad det er at du finder så morsomt, her?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 07-03-09 14:49

> Der er forskel på at give ret, og at have det.

Mængden gør forskellen

> Eller både og?

Nej, det er et spørgsmål om temperatur

> Jeg er ikke helt klar over, hvad det er at du finder så morsomt, her?

Elementært kære Watson - elementært (teorien)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 07-03-09 15:13

On Sat, 07 Mar 2009 13:49:12 GMT, "Mogens"
<nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote:

>Mængden gør forskellen

>--

Ikke nødvendigvis.

>--

>Nej, det er et spørgsmål om temperatur

>--

Og oveni kommer bonusen i form af et "renset" dæk.

>--

>Elementært kære Watson - elementært (teorien)

>--

Hvad vi dog ikke véd, kære Sherlock Holmes.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 07-03-09 15:21

> Ikke nødvendigvis.

Nej, men ofte

> Og oveni kommer bonusen i form af et "renset" dæk.

Nøh...

> Hvad vi dog ikke véd, kære Sherlock Holmes.

"Erfaring"- hedder det

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-03-09 15:32

Folmer Rasmussen skrev:
> Der er forskel på at give ret, og at have det.

Ligesom der er forskel på at have ret og at få ret.

--
Mvh Finn

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-03-09 15:45

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in

> Der er heller ikke så mange der er klar over, at jo flere passagerer
> alt. last, bilen er fyldt med, des bedre vejgreb får man.

Men det giver nu ikke altid en fordel...
Prøvede i en Polo at lave katastrofebremsning og undvigemanøvre - på bane -
fra 100km/t. Først uden last, derefter med 150-200kg i baggagerummet. Det
var ikke svært at mærke forskel på hvordan bilen opførte sig i
undvigemanøvren - og den ekstra last var absolut ikke en fordel :s

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 07-03-09 15:53

On 07 Mar 2009 14:44:34 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:

> [...]
>var ikke svært at mærke forskel på hvordan bilen opførte sig i
>undvigemanøvren - og den ekstra last var absolut ikke en fordel :s

Du taler mod bedre vidende. Igen!!

Tråden handler om dæk, og ikke noget andet.

En erfaren fører vil vide, at der er flere ting der skal med i
overvejelserne, når man skal afgøre hvorledes automobilet skal
fremføres netop den dag.

Køretøjets belæsning, lastens placering, vognens beskaffenhed, og
vejens ditto, for blot at nævne nogle af de faktorer der kan være
relevante.

Havde du nu kunnet besmykke dig med erfaring, ville det under ingen
omstændigheder være kommet bag på dig, at der var forskel.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-03-09 19:20

> Du taler mod bedre vidende. Igen!!

Næ, jeg fortalte præcis hvad jeg havde oplevet, det kan ikke være mod bedre
vidende ;)

> Tråden handler om dæk, og ikke noget andet.

Det var dig der blandede last ind i det:
"Der er heller ikke så mange der er klar over, at jo flere passagerer alt.
last, bilen er fyldt med, des bedre vejgreb får man."

Såååå ;)

> En erfaren fører vil vide, at der er flere ting der skal med i
> overvejelserne, når man skal afgøre hvorledes automobilet skal
> fremføres netop den dag.

Helt enig - det var faktisk også noget af det eneste jeg fik ud af det
kørekursus den dag, lasten betyder mere end jeg troede for bilens
køreegenskaber.

> Havde du nu kunnet besmykke dig med erfaring, ville det under ingen
> omstændigheder være kommet bag på dig, at der var forskel.

På det tidspunkt havde jeg haft egen bil i 3 måneder så jeg var vist ikke i
kategorien "erfaren billist" på det tidspunkt, det var relativt begrænset
hvor meget jeg havde kørt.

Fra : oz3bto

Dato : 07-03-09 16:15

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> var ikke svært at mærke forskel på hvordan bilen opførte sig i
> undvigemanøvren - og den ekstra last var absolut ikke en fordel :s

Lastens placering betyder en hel del
Bla ældre modeller af porsche og nogen nyere har det "problem" at motoren
liger bagi hvilket gør dem temlig levende i røven.. Den 911 jeg har haft
fornøjelsen af at prøve var ingen undtagelse.. Kunne nærmest give sved på
panden i sving selv ved normal frisk kørsel pga. vægt fordelingen

På vores norges ture er der også tydelig forskel på hvor godt bilen står
fast på vejen op med læs på og småturende deroppe uden læs.. Står betydeligt
bedere fast med læs på bla. klares mange af opkørslerne til hytter osv med
ren RWD . men tom bil var 4WD eller kæder nødvendig

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-03-09 19:10

"oz3bto" <no@in.dk> wrote in news:gou31b$n3v$1@newsbin.cybercity.dk:

> Lastens placering betyder en hel del

Ja det hjalp næppe på det at det hele lå i baggagerummet og der ikke var
nogen på bagsædet.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 07-03-09 20:06

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in

> Det burde da heller ikke komme bag på dig, der er særdeles
> interesseret i racerløb, at efter dækskifte køres der forsigtigt et
> par omgange.

Det er nu for at køre dækkene varme. Men i princippet har du ret. I race på
højt niveau køres dækkene til før de benyttes i løb.

Fra : Mogens

Dato : 07-03-09 20:58

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er nu for at køre dækkene varme. Men i princippet har du ret. I race
> på
> højt niveau køres dækkene til før de benyttes i løb.

Nej, de tages direkte fra vognen og lageret

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-09 21:55

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev :

>Nej, de tages direkte fra vognen og lageret

Hvad bruger de så varmetæpperne til ?
--
Jan_stevns

Fra : Mogens

Dato : 08-03-09 07:50

> Hvad bruger de så varmetæpperne til ?

Dem bruger man til at få dækkene op i temperatur med. Det sidste stykke
gøres på vejen, og på den måde (med varmeæppet) går det hurtigere end ved at
starte temperaturmæssigt fra scratch. Alm. biler som Lamborghini, Porsche og
Ferrari har samme problem med dækkene - er dækkene kolde, kører bilerne ikke
ordentligt.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 07-03-09 23:04

> Nej, de tages direkte fra vognen og lageret

Det er dækfabrikanten der maskinelt kører dækkene til. Det gøres som regel
samtidig med at dækkene monteres på de forskellige F1-teams fælge.

Fra : Mogens

Dato : 08-03-09 07:47

> Det er dækfabrikanten der maskinelt kører dækkene til. Det gøres som regel
> samtidig med at dækkene monteres på de forskellige F1-teams fælge.

Haar du nogensindeoverværet et løb af den klasse?
I så fald ville du vide, at dine ord er forkerte.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-03-09 10:17

> Haar du nogensindeoverværet et løb af den klasse?
> I så fald ville du vide, at dine ord er forkerte.

Så du mener at der årligt postes millioner i dækudvikling for at forbedre
omgangstiderne med 100-dele af et sekund, og så lader man bilerne slide
"fabrikationsresterne" under løb?

Fra : Mogens

Dato : 10-03-09 22:28

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Så du mener at der årligt postes millioner i dækudvikling for at forbedre
> omgangstiderne med 100-dele af et sekund, og så lader man bilerne slide
> "fabrikationsresterne" under løb?

Nu produceres de næppe efter de samme principper som almindelige dæk gør
forstået på den måde, at de gennemgår et andet kvalitetsmæssigt
produktionsforløb...

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-03-09 03:35

"Mogens" <no@mail.dk> wrote in news:qXAtl.7057$U5.76143@newsb.telia.net:

> Nu produceres de næppe efter de samme principper som almindelige dæk
> gør forstået på den måde, at de gennemgår et andet kvalitetsmæssigt
> produktionsforløb...

Jeps... de laves stortset i hånden.

Som jeg har forstået det laves der forskellige gummiblandinger, som lægges
i baner i en form efter nøje udviklede principper, og så vulkaniseres til
et dæk. Kun fejlfri dæk viderebehandles.

Hvad mange ikke ved er, at dækkene ejes af dækfabrikanterne, og skal
afleveres igen efter brug. Det er grunden til at dækfabrikanterne står for
af- og påmontering på fælgene.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-03-09 21:00

> [...]

>Dette fordi, at vedhæftningsevnen for dækkene vil være reduceret de første
>500 km. Dén har jeg da alligevel aldrig hørt før :)

Har jeg heller ikke, men jeg har så tilgengæld oplevet det :)

Jeg synes nye dæk står ret ringe fast de første par km.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Ivan Madsen

Dato : 07-03-09 21:08

> [...]

>Dette fordi, at vedhæftningsevnen for dækkene vil være reduceret de første
>500 km. Dén har jeg da alligevel aldrig hørt før :)

Da den lille italienske oliebrænder fik nye sko i foråret nævnte
dækmanden noget lignende.....pas lige på de første 3-500 km.
Jeg mærkede ingen forskel men havde heller ikke nogen episoder, der
gav problemer. Vil da nødig sidde med 80 i en kurve, hvor dækkene
taber fatningen pga. overfladebehandling.

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-09 21:56

Ivan Madsen <karinogivan@gmail.com> skrev :

>Vil da nødig sidde med 80 i en kurve, hvor dækkene
>taber fatningen pga. overfladebehandling.

ved du hvad - jeg ville nødigt sidde "i_kurven_hvor_det_sker_"

;)

--
Jan_stevns

Fra : Ivan Madsen

Dato : 07-03-09 22:05

On Sat, 07 Mar 2009 21:56:22 +0100, jan_stevns wrote:

>ved du hvad - jeg ville nødigt sidde "i_kurven_hvor_det_sker_"
>
> ;)

Næh, du holder vel ude til venstre hvor jeg lander om lidt, fordi jeg
havde lidt travlt ))

Fra : amlogst

Dato : 07-03-09 23:06

Hej
Kunne det ikke tænkes at det er vedhæftningen imellem dæk og fælg der
tænkes på.
Jeg har da før været ude for at et par nymonterede dæk skred på fælgen.
Mvh. ERLO

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-09 23:43

amlogst <amlogst@get2net.dk> skrev :

>Jeg har da før været ude for at et par nymonterede dæk skred på fælgen.
>Mvh. ERLO

Havde du husket at fylde luft i dækket, var det ikke sket :)

--
Jan_stevns