Hvilken forsikring skal dække her?
Fra : Ukendt

Dato : 07-03-09 18:10

Jeg har en dejlig rummelig og næsten ny trailer.
Det har en af min søns kammeraters fader også opdaget og efter at have fået
lov at lånde traileren et par gange, valgte han forleden uge at hente den
uden at indhente min tilladelse først. Jeg var ikke hjemme på pågældende
tidspunkt. Det er naturligvis et irritationsmoment, når andre pludselig
begynder at opfatte ens ejendom som værende til fri afbenyttelse, men det er
så ikke det værste.
Efter at han har returneret traileren opdager jeg, at træktrianglen er slået
over 3 cm skæv. Begge vanger på træktrianglen har tydelige bukkeskader.
Og trailerne ryster rigtigt træls ved normal fart.
Det skyldes at han har glemt, at traileren sad på krogen og bakkede, så
vogntoget knækker helt sammen.
Jeg konfronterede ham med skaden, som han indrømmede at måtte være skyld i -
Hans Saab slap meget billigt fra det pga en kraftig sort kofanger.

Han har indvilliget i at få forsikringen til se på det, men hvilken
forsikring dækker? Traileren er ikke særskilt kaskoforsikret. Og normalt
dækker bilens ansvarsforsikring for de skader trækkrogen har forvoldt, men
da traileren er en del af vogntoget, så?

Der er den finte, at jeg ikke har givet lov til, at han kunne tage
traileren, og jeg har heller ikke givet ham en generel tilladelse til at
bruge traileren efter for godt befindende.
Er det hans ansvarsforsikring, der skal træde til, eller hænger jeg selv på
aben? Gør han?

Traileren skal have udskiftet træktrianglen, hvilket koster omtrent 3000 kr.
Heldigvis er traileren netop en model, hvor træktrianglen er en selvstændig
del og ikke en integreret del af vognens bærende ramme.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Niels Bengaard

Dato : 07-03-09 19:52

> [...]
> kr. Heldigvis er traileren netop en model, hvor træktrianglen er en
> selvstændig del og ikke en integreret del af vognens bærende ramme.

Når der ikke er kasko på traileren skal låneren selv betale.
http://www.forsikringogpension.dk/Forsikring/Forsikringsmuligheder/Forsikringerne/Trailerforsikring/Sider/Laan_af_trailer_kan_blive_dyrt.aspx

Mvh Niels

Fra : Codexx

Dato : 08-03-09 09:18

On 7 Mar., 19:51, "Niels Bengaard" <benga...@FJERNDETTE850r.dk> wrote:

> Når der ikke er kasko på traileren skal låneren selv betale.http://www.forsikringogpension.dk/Forsikring/Forsikringsmuligheder/Fo...

Yes, og det følger af det almindelige princip om objektivt ansvar for
lånte ting, Danske lov 5-8-1.

Derudover er der jo også noget strafferetligt i det, brugstyveri.

/Bacher

Fra : Karina Jensen

Dato : 08-03-09 17:10

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

lånte ting, Danske lov 5-8-1.

Derudover er der jo også noget strafferetligt i det, brugstyveri.

Derudover?

Enten har han lånt traileren, eller også har han stjålet den. Man kan ikke
hjemle erstatningsansvaret i danske lovs bestemmelse om lån i de tilfælde,
hvor man har stjålet genstanden. De to ting udelukker gensidigt hinanden.

/Karina

Fra : Codexx

Dato : 08-03-09 10:58

On 8 Mar., 17:09, "Karina Jensen" <smikSLETDE...@lazy.dk> wrote:

> [...]
> hvor man har stjålet genstanden. De to ting udelukker gensidigt hinanden.

Du har helt ret.