Centrering af stort billede i nyt mindre v~
Fra : Anne Honoré

Dato : 06-03-09 10:42

Jeg skal lave et galleri af billeder, hvor man skal kunne trykke
på billedet og se det i en meget stor udgave i et nyt vindue.
Billederne er af forskellige figurer på hvid baggrund og derfor
vil øverste venstre hjørne ofte være hvid. Derfor vil det være
smart hvis det store billede vises centreret når man åbner det
nye vindue, så man selv via scrollbaren kan bevæge sig rundt i
billedet.
Jeg håber at det er til at forstå og jeg vil blive glad hvis
nogen kan hjælpe.

Mvh Anne

se:
http://petrucha.dk/figur05.htm og tryk på den højre figur.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 06-03-09 12:50

Efter mange tanker skrev Anne Honoré:
> [...]
> billedet.
> Jeg håber at det er til at forstå og jeg vil blive glad hvis

Det er ikke centrering af billedet du spørger efter, men centrering af
visningen, når siden med det store billede vises.
For at gøre det, skal du flytte scrollbarerne - og til det skal du
bruge noget Javascript.
Jeg vil sige, at umiddelbart, er det en masse energi og programmering,
til ikke ret megen nytte.

Ud over det, så er der HTML fejl i din kode, og den er meget
gammeldags. Det er ikke nødvendigt med en ekstra lukkeknap - og skal
det absolut være, så er det ikke nødvendigt at pakke det hele ind i en
tabel.

Jeg vil forslå dig, helt enkelt at åbne billedet, i stedet for at pakke
det ind i en masse utidssvarende koder...
f.eks. sådan : http://petrucha.dk/stor/b02a.jpg

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Anne Honoré

Dato : 09-03-09 11:51

Hej Birger

Mange tak for svaret. Vil det sige at jeg bare skal linke direkte til mit
store billede?
Jeg havde bare taget popup koden fra en anden side...
Og når jeg ser det store billede i mon browser (Firefox på Mac) får jeg
den mulighed at forstørre billedet. Smart.

Anne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 09-03-09 12:04

Anne Honoré kom med denne ide:
> [...]
> Og når jeg ser det store billede i mon browser (Firefox på Mac) får jeg
> den mulighed at forstørre billedet. Smart.

Hej Anne.

Ja, du skal blot linke til det store billede.
Visse browsere har zoom og andre funktioner indbygget, IE også, men her
bestemmer brugeren selv, om de skal slås til eller fra. Jeg kan ikke
huske hvad det hedder, men findes under
Funktioner/Internetindstillinger/Avanceret.

Birger

http://bbsorensen.dk