Benchmark RAM før/efter upgrade
Fra : Ger

Dato : 05-03-09 16:52

Nu har jeg købt disse RAM til min MBP (late 2008):
http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=181825

... og vil gerne teste de nuværende 2GB RAM op imod de nye RAM.
Hvilket simpelt lille program kan man bruge til det?

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 05-03-09 17:25

> Nu har jeg købt disse RAM til min MBP (late 2008):
> http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=181825
>
> .. og vil gerne teste de nuværende 2GB RAM op imod de nye RAM.
>
> Hvilket simpelt lille program kan man bruge til det?

Hvad er det du vil teste???

- Mikael

Fra : Ger

Dato : 05-03-09 19:46

> Hvad er det du vil teste???

Hastighed

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-03-09 20:30

"Ger" <sdfsdjfgergsdf@gmail> wrote:

> Hastighed

i ?

/thomas

Fra : Ger

Dato : 05-03-09 20:42

> i ?

Overførsel? Det er vel ikke en hemmelighed, at der er forskel på RAM?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-03-09 20:48

> Overførsel? Det er vel ikke en hemmelighed, at der er forskel på RAM?

ehem .. du har sat mere ram i .. hvilket gør en forskel med ramkrævende
applikationer ... eller hvis du har mange applikationer igang på samme
tid.

Du får ikke noget ud af at teste throughput på hhv. det ene eller det
andet sæt ram klodser.

/thomas

Fra : Ger

Dato : 05-03-09 20:50

> [...]
> tid.
>
> Du får ikke noget ud af at teste throughput på hhv. det ene eller det

Forkert - der er forskel på RAM og hvor meget man kan overføre hvor hurtigt.
Spørgsmålet er bare hvilket program på Mac der kan måle det?

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 05-03-09 21:38

> Forkert - der er forskel på RAM og hvor meget man kan overføre hvor hurtigt.
> Spørgsmålet er bare hvilket program på Mac der kan måle det?

Skal man ikke være supernørd for at være i en situation, hvor hastigheden på
RAM klodser betyder noget som helst?
Naturligvis kan man måle det - jeg ville nok bare slå det op i
specifikationerne. Evt. google det da der nok er en eller anden site for
folk, der måler RAM hastighed...

For det meste er mit hoved, mine fingre, min harddisk, min cykel og selv
mine venner langsommere end mine RAM klodser!

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-03-09 21:40

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Skal man ikke være supernørd for at være i en situation, hvor hastigheden på
> RAM klodser betyder noget som helst?

jo

> [...]
>
> For det meste er mit hoved, mine fingre, min harddisk, min cykel og selv
> mine venner langsommere end mine RAM klodser!

Det er kun interessant hvis du virkelig vil vride enhver tænkelig dråbe
performance ud af maskinen til et specifikt formål ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-03-09 21:39

> Forkert - der er forskel på RAM og hvor meget man kan overføre hvor hurtigt.
> Spørgsmålet er bare hvilket program på Mac der kan måle det?

marginal .. intet du får noget fornuftigt ud af at måle ... sålænge det
ram du smider i er det rigtige specs ..

Mit gæt er at din flaskehals ikke er selve ram klodsen men derimod
systembus/memory controller ...

men go nuts ...

http://www.primatelabs.ca/geekbench/
http://www.cs.virginia.edu/stream/ref.html#start