opladning igen, igen
Fra : Erling Hansen

Dato : 04-03-09 05:08

Så vidt man hører slider man på sit MacBook batteri hver eneste gang
man sætter den til at lade op.
Normalt har jeg den bare stående med strømstikket i, men nu er jeg
kommet i tanker om, at jeg en gang imellem kører den på batteriet
alene i flere dage.
Vil det så være fordelagtigst, hvis jeg starter den op så mange
gange som der nu er strøm på batteriet til, eller skal jeg stikke den
en ledning, når der er lejlighed til det?
mvh
erling

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-03-09 07:11

Erling Hansen wrote:
> Så vidt man hører slider man på sit MacBook batteri hver eneste gang
> man sætter den til at lade op.

Det er korrekt. Enhver batteritype slides også under genopladning.

> [...]
> gange som der nu er strøm på batteriet til, eller skal jeg stikke den
> en ledning, når der er lejlighed til det?

Den bedste måde at gøre det på er ved at lade strømstikket/netstikket
blive siddende i, og så ca. 1-2 gange om måneden køre den på batteriet,
så batteriet køres helt ned, indtil du får meddelelse om, at den vil
lukke ned. Sæt så strømstikket i igen og lad den lade helt op uden at
bruge computeren. Efter fuld opladning tager du igen strømstikket fra og
kører på batteriet, indtil den er helt kørt ned. Genoplad igen, og så
kan du bare lade stikket sidde i og bruge maskinen, som du plejer.

Denne proces gælder for NiMH og LiION batterier generelt.

Princippet kan også bruges på ældre apparater og computere, der bruger
NiCD batterier, men det kræver så blot, at opladeren har en
afladefunktion, der automatisk aflader batteriet før genopladning, så
undgår man MLE (memory lack effect).

mvh. Erik Richard

Fra : Erling Hansen

Dato : 04-03-09 07:17

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev:

> [...]
>igen og lad den lade helt op uden at
>bruge computeren. Efter fuld
>opladning tager du igen strømstikket fra og

1000 tak for et hurtigt og fyldigt svar.
mvh
Erling Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-03-09 12:04

Erling Hansen <eh-dh@RZFGBmail.dk> wrote:

> 1000 tak for et hurtigt og fyldigt svar.

Bortset fra at en enkelt fuld cycle er rigeligt ... ingen grund til at
gentage det ...

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 04-03-09 12:14

> [...]
> NiCD batterier, men det kræver så blot, at opladeren har en
> afladefunktion, der automatisk aflader batteriet før genopladning, så

Nu er der ikke mange NiCd batterier i brug længere, men memory effekten er
en myte.

- Mikael

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-03-09 12:22

nospamtoMike [8000 C] wrote:

> Nu er der ikke mange NiCd batterier i brug længere, men memory effekten er
> en myte.

?? - Det kan jeg godt garantere for, det ikke er! - Jeg har adskillige
erfaringer med især NiCD batterier, hvad det angår. slatlader du et NiCD
batteri, uden det først aflades, går batteriet dødt efter mindre end 50
opladninger! - Derimod er det stort set lig nul på NiMH og LiION.

mvh. Erik Richard

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 04-03-09 21:03

> [...]
> batteri, uden det først aflades, går batteriet dødt efter mindre end 50
> opladninger! - Derimod er det stort set lig nul på NiMH og LiION.

Myten er netop at batterier har "hukommelse". Det har de ikke, men hvis man
ikke anvender dem korrekt - især lader korrekt - så får de midlertidigt
mindre kapacitet, og en eller anden begynder at snakke om hukommelse
(memory).

Memory effekten blev i sin tid opdaget, da batterier på en satellit mistede
noget af kapaciteten. Batterierne blev opladet halvdelen af tiden rundt i
banen om jorden, og afladet den anden halvdel af tiden.

Laboratorieforsøg har siden vist, at det kræver en meget præcis afladning
til et bestemt punkt, og tilsvarende et helt ensartet forbrug, for at skabe
denne hukommelseseffekt. Her taler vi om præcision ned under 1%. En satellit
som oplader i præcis 12 timer 0 minutter og aflader ditto kan. Ingen af de
apparater og dimser vi bruger, kan det i praksis.

Så hvis du ikke arbejder i et laboratorie, så glem alt om memory - læs
manualen og gør, som der står.

mvh. Mikael Kern

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 04-03-09 16:33

> [...]
> NiCD batterier, men det kræver så blot, at opladeren har en
> afladefunktion, der automatisk aflader batteriet før genopladning, så

I de allerfleste tilfælde står min MacBookPro med strøm på. Jeg er ikke
imponeret over, hvor længe den holder uden. Hvis jeg er ude og bruger
Sony Ericson mobilt bredbånd, synes denne enhed at sluge al strømmen, så
at maskinen slukker efter få minutter.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-03-09 17:14

Ove Steen Smidt wrote:

> [...]
> imponeret over, hvor længe den holder uden. Hvis jeg er ude og bruger
> Sony Ericson mobilt bredbånd, synes denne enhed at sluge al strømmen, så

Hm, så må der være noget galt med batteriet i din MBP. - Såvidt jeg kan
læse det, skulle et nyt/næsten nyt batteri ihvertfald holde +3 timer -
også, selvom Bluetooth er en af de 'store syndere', når det gælder
strømtyve.

Prøv at køre helt uden netstrøm og lad den dø helt ud, før du oplader
igen. Gentag processen et par gange. Nogle gange hjælper det, men det er
ikke givet.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-03-09 17:28

Ove Steen Smidt skrev:
> I de allerfleste tilfælde står min MacBookPro med strøm på. Jeg er ikke
> imponeret over, hvor længe den holder uden. Hvis jeg er ude og bruger

Min MacBook siger lige nu 4:56 på klokken, men nu laver den heller ikke
så meget. Hvor længe akn din holde?

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 04-03-09 23:04

> Min MacBook siger lige nu 4:56 på klokken, men nu laver den heller ikke
> så meget. Hvor længe akn din holde?

Når jeg har sat mobilt bredbånd til, går den ud næsten lige med det
samme.Det er længe siden, jeg har prøvet uden. Hvis jeg fjerner
strømkilden lige nu, hvor den er fuldt opladet, siger menuen, at der er
2:33 tilbage. Og det tror jeg nok, at den vil kunne klare.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-03-09 17:30

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> imponeret over, hvor længe den holder uden. Hvis jeg er ude og bruger
> Sony Ericson mobilt bredbånd, synes denne enhed at sluge al strømmen, så

hvor gammel ? .. hvor mange cycles har batteriet kørt ?

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 04-03-09 23:04

> hvor gammel ? .. hvor mange cycles har batteriet kørt ?
>
> /thomas

cycles?
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-03-09 23:08

> cycles?

ja .. jeg aner ikke hvad apple har kaldt det på dansk .. men du kan se
det i system profil -> power -> Cycle Count .. altså hvor mange gange
batteriet har været igennem en komplet lade-aflade cyklus.

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 05-03-09 15:57

> [...]
> i system profil -> power -> Cycle Count .. altså hvor mange gange
> batteriet har været igennem en komplet lade-aflade cyklus.

Batteriet har aldrig været igennem sådan en cyklus. -- Venlig hilsen Ove
Steen Smidt http://www.ovesteensmidt.dk/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-03-09 16:13

> Batteriet har aldrig været igennem sådan en cyklus. -- Venlig hilsen Ove
> Steen Smidt http://www.ovesteensmidt.dk/

dvs. du har aldrig kørt din maskine på batteriet ? ... hvad står der
under systemprofil ?

Hvis du aflader dit batteri til 50% og lader op igen og gør det 2 gange
så tæller det for 1 cycle.

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 05-03-09 17:49

> [...]
> under systemprofil ?
>
> Hvis du aflader dit batteri til 50% og lader op igen og gør det 2 gange

Nu har vi nok nogle flere spriogproblemer. Jeg har indstillet min
maskine til at være dansk. Jeg har noget, der hedder Systemindstillinger
> Energibesparelse > Strømforsyning eller Batteri. Er det dér, vi er?

Jeg er næsten aldrig så langt fra en stikkontakt med min Mac, at jeg har
haft brug for at satse på batteriet. Så hvorfor risikere, at den stiger
af midt i det hele pga. mangel på strøm?
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 05-03-09 18:45

> [...]
> haft brug for at satse på batteriet. Så hvorfor risikere, at den stiger
> af midt i det hele pga. mangel på strøm?

Du skal i Æble-menuen > om denne Mac > mere info > og så finde batteri - jeg
er på engelsk Finder, så jeg kan ikke guide det sidste stykke.

- Mikael

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 05-03-09 20:22

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Du skal i Æble-menuen > om denne Mac > mere info > og så finde batteri - jeg
> er på engelsk Finder, så jeg kan ikke guide det sidste stykke.
>
> - Mikael

OK Antal cycler: 13
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-03-09 20:33

Ove Steen Smidt wrote:

> OK Antal cycler: 13

Hvis det er tilfældet, og den æder en opladning på nogle minutter, så
ville jeg nok kontakte Apple Support (70102007) og høre, om det er en
garantisag.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-03-09 20:35

> [...]
>
> Hvis det er tilfældet, og den æder en opladning på nogle minutter, så
> ville jeg nok kontakte Apple Support (70102007) og høre, om det er en

Når det nu kun er når han kører med en USB dongle til trådløs bredbånd
så er det nok mere sandsynligt at det er den der er noget galt med ..

/thomas

Fra : Per Jensen

Dato : 10-03-09 17:56

Thomas von Hassel wrote:

> Når det nu kun er når han kører med en USB dongle til trådløs bredbånd
> så er det nok mere sandsynligt at det er den der er noget galt med ..
>
> /thomas

Nu sidder der jo polyfuses på USB portene, og du kan ikke trække meget
mere end 500 mA (2,5 Watt) fra USB portene, så brækker de sig, og et
sådan forbrug kan altså ikke slå et 60 Wh batteri ihjel i løbet af nul
komma dut.

Det er nok nærmere et spørgsmål om at driveren til USB donglen er
ekstremt processortung, og denne således arbejder på højtryk. En tur i
"Activity monitor" kunne måske afsløre hvor meget at CPU'en arbejder...

// Per.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 04-03-09 17:28

Erling Hansen <eh-dh@mail.dk> wrote:

> Normalt har jeg den bare stående med strømstikket i, men nu er jeg
> kommet i tanker om, at jeg en gang imellem kører den på batteriet
> alene i flere dage.

.... og det skal du iflg. Apple bare blive ved med. Det er den helt
rigtige behandling:

http://www.apple.com/batteries/notebooks.html

Keep the battery juices flowing

Jeg oplever at moderne batteriers værste fjende er "tid". Lige meget
hvordan man behandler dem, så er det først og fremmest alderen, der
afgører, hvor dårligt det holder strøm. Personligt har jeg derfor
droppet alle batteri-voodoo tips og tricks, og bruger bare min Macbook
som jeg nu gør indtil batteriet dør. Min gl. Powerbook fra 2002, som gik
på pension i 2008 da de nye uni-body MacBooks kom, nåede kun at slide 2
batterier op (næsten da) på trods af daglig varieret brug... eller måske
netop derfor!

--
Mvh Martin