Så er der nyt hardware fra Apple
Fra : Bruno

Dato : 03-03-09 18:17

Den er god nok, men der synes ikke at være grundlag for et mega party.

Se selv nyhederne på www.apple.dk.

Som sædvanlig ses det at en model med mere ram og lagerplads koster alt
for meget ekstra, men man må nok konstatere det sælger ellers prissatte
Apple og Dell m.fl. nok deres ting på en anden måde.

I øvrigt er jeg forundret over prisen på Mini'en - ligefrem billig er
ikke den tanke som melder sig.

Mvh
Bruno

Fra : Jon

Dato : 03-03-09 18:29

Bruno <x@c.d> wrote:

> I øvrigt er jeg forundret over prisen på Mini'en - ligefrem billig er
> ikke den tanke som melder sig.

I Norge ser vi at den koster eksakt samme som i USA, gitt nye $-kurser
og moms. Den gamle var derimot blitt "for bililg" i forhold til nevnte
parametre.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-03-09 19:36

Bruno <x@c.d> wrote:

> [...]
> Apple og Dell m.fl. nok deres ting på en anden måde.
>
> I øvrigt er jeg forundret over prisen på Mini'en - ligefrem billig er

eh ... ca. 4500,- for en maskine med core 2 duo, NVIDIA GeForce 9400M,
superdrev, firewire 800, 2 skærm udgange, gigabit ethernet, optisk lyd
ind/ud .... jeg køber 2 ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-03-09 19:39

Thomas von Hassel skrev:

> eh ... ca. 4500,- for en maskine med core 2 duo, NVIDIA GeForce 9400M,
> superdrev, firewire 800, 2 skærm udgange, gigabit ethernet, optisk lyd
> ind/ud .... jeg køber 2 ...

Hov, den nye iMac kan spise 8 Gb RAM. Hmmm... NU bliver det interessant!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-03-09 19:40

> Hov, den nye iMac kan spise 8 Gb RAM. Hmmm... NU bliver det interessant!

ja .. man skal bare sandblæse skærmen ... ;)

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-03-09 19:48

Thomas von Hassel skrev:

> ja .. man skal bare sandblæse skærmen ... ;)

Æv, skærmen kører kun 1680 x 10etellerandet selv i 24" modellen. Så er
det ligemeget.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-03-09 19:50

> Æv, skærmen kører kun 1680 x 10etellerandet selv i 24" modellen. Så er
> det ligemeget.

du kan knalde en extra skærm på ... en god Eizo CGxxx og brug den
indbyggede til paletter ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-03-09 20:01

Thomas von Hassel skrev:

> du kan knalde en extra skærm på ... en god Eizo CGxxx og brug den
> indbyggede til paletter ...

Paletter? Tror du det er en pjatcomputer jeg skal bruge? *hæhæ*

Det ser ud til den er smuttet i korrekturen på den danske. Tech Specs
på den engelske siger 1920x1200.

Jeg tror jeg siger til bossen at hvis han godkender den mindste 24" iMac
så skal jeg nok holde kæft mht computer.... et par år

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-03-09 20:03

> Thomas von Hassel skrev: > Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com>
> wrote: > >> Thomas von Hassel skrev: >>>> Hov, den nye iMac kan spise 8 Gb
> RAM. Hmmm... NU bliver det interessant! >>> >>> ja .. man skal bare
> sandblæse skærmen ... ;) >> Æv, skærmen kører kun 1680 x 10etellerandet
> selv i 24" modellen. Så er >> det ligemeget. > > du kan knalde en extra
> skærm på ... en god Eizo CGxxx og brug den > indbyggede til paletter ...
>
> Paletter? Tror du det er en pjatcomputer jeg skal bruge? *hæhæ*

hvad skal du lave på den ?

> Det ser ud til den er smuttet i korrekturen på den danske. Tech Specs på
> den engelske siger 1920x1200.

det lyder også mere rigtigt :)

> Jeg tror jeg siger til bossen at hvis han godkender den mindste 24" iMac
> så skal jeg nok holde kæft mht computer.... et par år

jaja .. kender godt typen ;)

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-03-09 20:11

Thomas von Hassel skrev:

> hvad skal du lave på den ?

Køre Eclipse. Det er nok det program udenfor den grafiske verden der er
gladest for skærmplads. Man bruger det til at udvikle programmer i
Java. Jeg har så en eksisterende 1680x1080 skærm på højkant. Jeg tror
det giver plads nok tila t gøre mig glad

(og så en vmware med Outlook og Notes, det er vist det).

> jaja .. kender godt typen ;)

Tjah, man kan da håbe på at to 4Gb klodser er til at betale til den tid.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-03-09 20:13

> [...]
> Java. Jeg har så en eksisterende 1680x1080 skærm på højkant. Jeg tror
> det giver plads nok tila t gøre mig glad

ah ... ok :)

> (og så en vmware med Outlook og Notes, det er vist det).

uuuf, Outlook _og_ Notes .. stakkels stakkels mand ...

> Tjah, man kan da håbe på at to 4Gb klodser er til at betale til den tid.

jeg vil nok få den opbygget med ram fra starten ... men lad være med at
købe Apples ... køb hos en god lokal forhandler .. der er ram nok
billigere

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-03-09 20:36

On 2009-03-03 20:13:16 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> uuuf, Outlook _og_ Notes .. stakkels stakkels mand ...

sjovt nok bliver jeg gladere og gladere for Notes til mail og kalender
- entourage er bare for bumlet op mod exchange og i outlook er der bare
for mange ting man ikke kan alligevel.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-03-09 20:49

> sjovt nok bliver jeg gladere og gladere for Notes til mail og kalender
> - entourage er bare for bumlet op mod exchange og i outlook er der bare
> for mange ting man ikke kan alligevel.

<http://www.bynkii.com/archives/2009/02/notes_still_sucks.html#comment>

Jeg forstår fint at Notes er "fantastisk" i store og mere komplekse
miljøer ... men nogen fan bliver jeg aldrig.

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-03-09 23:42

On 2009-03-03 20:48:50 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> <http://www.bynkii.com/archives/2009/02/notes_still_sucks.html#comment>

jeg skal gerne medgive at notes klient konfiguration ikke er intuitiv
og brugergrænse fladen er mindre god, men det er et hamrende effektivt
værktøj.

notes basherne er tydeligvis ikke powerusers og dem flere at dem der
hævder de har erfaring mht support på notes paltformen kan ikke være
for spidse.

> Jeg forstår fint at Notes er "fantastisk" i store og mere komplekse
> miljøer ... men nogen fan bliver jeg aldrig.

Skidtet kan bare nogen ting og tilbyder en fleksibilitet som hverken
outlook eller entourage mod et exchange miljø kin kan drømme om.
Dernæst er der den fordel at det virker på tværs af platforme hvilket
ikke kan siges mht entourage kontra ouloook mod et exchange miljø.

sidst men ikke mindst er der muligheder mht central administration som
bare er smart.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 04-03-09 09:01

Thomas von Hassel wrote:

> <http://www.bynkii.com/archives/2009/02/notes_still_sucks.html#comment>
>
> Jeg forstår fint at Notes er "fantastisk" i store og mere komplekse
> miljøer ... men nogen fan bliver jeg aldrig.

"Problemet" er at han åbenbart har valgt at bruge Notes som stand-alone
mailklient mod en IMAP server.
Begge dele er ikke specielt hensigtmæssigt og i kombination er det en
vaskeægte dødssejler ;)

Notes er 99,9% designet til at være forbundet til en mailserver (helst
Domino, men Exchange kan også bruges) og fungerer på en _langt_ bedre
måde når det sker.

Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-03-09 09:23

Jesper Hartoft skrev:
> [...]
>
> Notes er 99,9% designet til at være forbundet til en mailserver (helst
> Domino, men Exchange kan også bruges) og fungerer på en _langt_ bedre

Lad os nu ikke snakke om hvad Notes er DESIGNET til for så begynder jeg
snart at græde (dog halvt af grin). Der er en seriøs pointe i at hvis
man understøtter noget officielt kan man da gøre det ordentligt. ELlers
bør man slå det fra.

Jeg kunne heller ikke lade være med at tænke på at hvis argumentet er at
X% (hvor X er knap 100) af de faktiske brugere bruger Notes mod Domino,
er konklusionen at INGEN der kan bestemme selv vælger at bruge Notes til
deres post :) Et nederlag af dimensioner. Det kan selv Outlook gøre
bedre :)

Jeg er enig i at IBM burde have indset fadæsen og lavet Notes Express
til dem der bare skal bruge postdelen.

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 04-03-09 10:15

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Lad os nu ikke snakke om hvad Notes er DESIGNET til for så begynder jeg
> snart at græde (dog halvt af grin).

Hvorfor ?

> Der er en seriøs pointe i at hvis
> man understøtter noget officielt kan man da gøre det ordentligt. ELlers
> bør man slå det fra.

Enig - gør det ordentligt eller fjern det helt.

> [...]
> X% (hvor X er knap 100) af de faktiske brugere bruger Notes mod Domino,
> er konklusionen at INGEN der kan bestemme selv vælger at bruge Notes til

Der tabte du mig vist - vil du påstå at ingen Notes brugere er tilfredse
med hvad de bruger, for så er vi absolut ikke enige ;)

> Et nederlag af dimensioner. Det kan selv Outlook gøre bedre :)

Ja, hvis det var tilfældet - Outlook har jo også sine modstandere.....

> Jeg er enig i at IBM burde have indset fadæsen og lavet Notes Express
> til dem der bare skal bruge postdelen.

Til 8.5 findes der jo en "Basic" klient uden det store Eclipse framework
osv., men dog stadig med fuld Notes funktionalitet.
Om en Notes Express er relevant, kan jeg ikke udtale mig om, jeg har
aldrig savnet den.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-03-09 12:20

Jesper Hartoft skrev:

> Hvorfor ?

Fordi designet af Notes klart viser at det ikke er baseret på
undersøgelser af hvad BRUGERNE bruger det til :) Efter _MIN_ mening.

Og inden du protesterer, så overvej om du er en typisk Notesbruger

> Der tabte du mig vist - vil du påstå at ingen Notes brugere er tilfredse
> med hvad de bruger, for så er vi absolut ikke enige ;)

Næh, bare at meget få vælger at installerer Notes som deres postprogram
hvis ikke der allerede er en Dominoserver at forbinde sig til. Det er
der nok en grund til

> Til 8.5 findes der jo en "Basic" klient uden det store Eclipse framework
> osv., men dog stadig med fuld Notes funktionalitet.

Jeg tror ikke Basicklienten er uden Eclipse for det er det det er bygget
i, men det kan være antallet af moduler er begrænset kraftigt.

Er den værd at bruge tid på?

> Om en Notes Express er relevant, kan jeg ikke udtale mig om, jeg har
> aldrig savnet den.

Næh - du er jo glad for Notes, så er du heller ikke målgruppen

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 04-03-09 15:06

> Fordi designet af Notes klart viser at det ikke er baseret på
> undersøgelser af hvad BRUGERNE bruger det til :) Efter _MIN_ mening.

Og den må du skam gerne ha' i fred, jeg er bare ikke enig.

> Og inden du protesterer, så overvej om du er en typisk Notesbruger

Det er jeg absolut ikke, ingen tvivl om det. Men nu har jeg jo talt med
en hel del af dem der sidder i den anden ende og har derfor et større
billede at tale ud fra

> Næh, bare at meget få vælger at installerer Notes som deres postprogram
> hvis ikke der allerede er en Dominoserver at forbinde sig til. Det er
> der nok en grund til

Nu plejer server og klient jo at hænge sammen, så det er vel meget
naturligt og vist yderst sjældent op til brugeren (jeg tænker her kun i
firmasammenhæng, Notes er ikke til hjemmebrugeren).
F.eks. er Outlook også temmelig handicappet uden en Exchange server og
det samme gælder nok lignende systemer.

> Jeg tror ikke Basicklienten er uden Eclipse for det er det det er bygget
> i, men det kan være antallet af moduler er begrænset kraftigt.
>
> Er den værd at bruge tid på?

Det er så op til dig, men den er faktisk uden Eclipse og bruger derfor
mindre hukommelse for at køre.
Det er nærmere beskrevet her:
http://www-01.ibm.com/support/docview.wss?rs=203&uid=swg21264877

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-03-09 17:28

Jesper Hartoft skrev:

> Og den må du skam gerne ha' i fred, jeg er bare ikke enig.

Fred være med det. Det er nok også derfor at DU laver ting til Notes og
jeg ikke gør :)

> [...]
> firmasammenhæng, Notes er ikke til hjemmebrugeren).
> F.eks. er Outlook også temmelig handicappet uden en Exchange server og

Du snakker for den syge moster. Konklusionen at INGEN frivilligt bruger
Notes med mindre der er en Domino "ude bagved" holder stadig :)

Eclipse er ellers GÅÅÅT. Ikke alt det der pjat, bare frem med
RAM-klodserne!

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 05-03-09 14:10

> Du snakker for den syge moster. Konklusionen at INGEN frivilligt bruger
> Notes med mindre der er en Domino "ude bagved" holder stadig :)

Øh nej, de hører jo lissom sammen, på en måde ???
Man har som regel ikke et valg, det er hvad firmaet nu engang har valgt,
så jeg forstår ikke din kommentar - og det har intet med min moster at
gøre :)
Jeg har endnu ikke hørt om nogen firmaet hvor brugerne selv måtte vælge
mailklient.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-03-09 14:18

Jesper Hartoft <news01@UDhartoft.net> wrote:

> [...]
> gøre :)
> Jeg har endnu ikke hørt om nogen firmaet hvor brugerne selv måtte vælge

joeh .. hvis firmaet har valgt en server bygget på åbne standarder så er
der jo frit slag sålænge den understøtter bla. imap og caldav ...

At der så kan være andre grunde til at "låse" folk til en bestemt klient
er en anden historie ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-03-09 15:16

Jesper Hartoft skrev:

> [...]
> gøre :)
> Jeg har endnu ikke hørt om nogen firmaet hvor brugerne selv måtte vælge

Jamen så tager vi den en gang til:

På arbejde anskaffer de en Domino server og siger at alle skal bruge
Notes som postprogram. Længere er DEN ikke.

Når folk IKKE er på arbejde, vælger de selv, og af EN ELLER ANDEN GRUND
vælger de IKKE at hente Notes og bruge den til deres personlige post.
(Jvf at 98% af brugerne har en Domino bagved, så er der kun 2% der
bruger den ALLIGEVEL).

Den "EN ELLER ANDEN GRUND" er så det der diskuteres. Min personlige
formodning er at grunden er at Notes er et forfærdeligt _POST_program
som ingen bruger hvis de kan blive fri :)

Hvor er det kæden knækker?

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 05-03-09 16:00

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jamen så tager vi den en gang til:

Takker.

> På arbejde anskaffer de en Domino server og siger at alle skal bruge
> Notes som postprogram. Længere er DEN ikke.

Enig.

> [...]
> vælger de IKKE at hente Notes og bruge den til deres personlige post.
> (Jvf at 98% af brugerne har en Domino bagved, så er der kun 2% der

Jeg tvivler nu på at der er hele 2% der foretager det valg.

> Den "EN ELLER ANDEN GRUND" er så det der diskuteres. Min personlige
> formodning er at grunden er at Notes er et forfærdeligt _POST_program
> som ingen bruger hvis de kan blive fri :)
>
> Hvor er det kæden knækker?

Da du gik tilbage til at skrive om hjemmebrugere, det skift smuttede for
mig.
Jeg vil aldrig anbefale nogen at bruge Notes som standalone mailklient
til hjemmebrug og kunne i øvrigt heller ikke finde på at gøre det selv,
den er uegnet til formålet.
Jeg havde i en periode en Domino kørende i skuret, som servicerede en
lille håndfuld mailkonti, det fungerede fremragende, men specielt
strømforbruget gjorde at jeg droppede det setup rimeligt hurtigt igen ;)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-03-09 16:11

Jesper Hartoft skrev:

> Jeg tvivler nu på at der er hele 2% der foretager det valg.

Det gør jeg også, men nu citerede jeg tallet der var angivet på den
webside der udløste hele diskussionen. Det sparer en masse tid at man
ikke først skal diskutere om diskussionsgrundlaget overhovedet er til
stede :)

> Jeg vil aldrig anbefale nogen at bruge Notes som standalone mailklient
> til hjemmebrug og kunne i øvrigt heller ikke finde på at gøre det selv,
> den er uegnet til formålet.

Det var også det ham websideskribenten fandt ud af. Han skrev det bare
i forholdsvis tydelige og bandeordsberigede vendinger på et sted hvor
Notesfolkene OPDAGEDE det. Det er ikke så tit det sker.

Pyt, så er alle enige og vi kan gå tilbage til at spunke PC-brugere :)

> Jeg havde i en periode en Domino kørende i skuret, som servicerede en
> lille håndfuld mailkonti, det fungerede fremragende, men specielt
> strømforbruget gjorde at jeg droppede det setup rimeligt hurtigt igen ;)

Man KAN jo godt købe pc'ere der ikke spiser ret meget strøm, har man den
slags tendenser. Personligt har vmware aflivet alle tiltag om at have
pc'ere stående - pt er projektet at have en lille Linuxrouter stående
til at suge dvb-t strømme og hvad man nu ellers kan hitte på. Det er et
strømforbrug jeg kan leve med :)

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 06-03-09 08:36

> [...]
> Notesfolkene OPDAGEDE det. Det er ikke så tit det sker.
>
> Pyt, så er alle enige og vi kan gå tilbage til at spunke PC-brugere :)

Hov-hov, sådan een er jeg jo
Men vi er enige omkring resten.....

> [...]
> pc'ere stående - pt er projektet at have en lille Linuxrouter stående
> til at suge dvb-t strømme og hvad man nu ellers kan hitte på. Det er et

Jeg er også i fuld sving med en Via Epia baseret maskine monteret med
Linux. Dog gider jeg ikke at køre mailserver på den, det er ikke
besværet værd.
Målet er at den skal være filserver, medieserver og opsamlingspunkt både
for DVB-S og DVB-T.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-03-09 08:56

Jesper Hartoft skrev:

> Hov-hov, sådan een er jeg jo

Jamen så kan vi jo optimere processen ved at du spunker dig selv løbende :)

> Jeg er også i fuld sving med en Via Epia baseret maskine monteret med
> Linux. Dog gider jeg ikke at køre mailserver på den, det er ikke
> besværet værd.

Den spiser da for meget strøm, gør den ikk'?

> Målet er at den skal være filserver, medieserver og opsamlingspunkt både
> for DVB-S og DVB-T.

Det er jo så dejligt nemt. Har du et godt trick til at komme fra
MPEG-TS til noget man kan bruge til noget?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-03-09 11:08

> [...]
>
> Det er jo så dejligt nemt. Har du et godt trick til at komme fra
> MPEG-TS til noget man kan bruge til noget?

MPEG StreamClip

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-03-09 13:38

Thomas von Hassel skrev:

> MPEG StreamClip

Kan det scriptes?

(Har købt den krævede komponent, jeg er bare træt af at skulle håndbære
ting)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-03-09 16:35

> Kan det scriptes?
>
> (Har købt den krævede komponent, jeg er bare træt af at skulle håndbære
> ting)

no idea ... synes det virker fint for mit begrnesede brug ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-03-09 00:31

Thomas von Hassel skrev:

> MPEG StreamClip

Det ser ud til den nyeste Handbrake kan hitte ud af at gumle et EyeTV
arkiv. Det gør jo ting noget nemmere :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-03-09 01:05

> Det ser ud til den nyeste Handbrake kan hitte ud af at gumle et EyeTV
> arkiv. Det gør jo ting noget nemmere :)

joeh .. men hvorfor bruger du ikke EyeTV's egen export ?

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-03-09 01:13

Thomas von Hassel skrev:

> joeh .. men hvorfor bruger du ikke EyeTV's egen export ?

Det er kun Lite-versionen der følger med. Den er også fin men kan ikke
ret meget andet end optage og afspille.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-03-09 10:58

> Det er kun Lite-versionen der følger med. Den er også fin men kan ikke
> ret meget andet end optage og afspille.

ah .. enede ikke der var en light version .. der var version 2 med til
min og jeg har opgraderet til version 3 ... bl.a får du "smart
sceduling" og automatisk serie optagelse ...

hvad er det for en dims du har ?

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-03-09 12:46

Thomas von Hassel skrev:

> ah .. enede ikke der var en light version .. der var version 2 med til
> min og jeg har opgraderet til version 3 ... bl.a får du "smart
> sceduling" og automatisk serie optagelse ...
>

> hvad er det for en dims du har ?

En Pinnacle Nano Stick Ultimate. Der var både WIndows og OS X software
med. Det er ikke normen :)

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 06-03-09 11:29

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jamen så kan vi jo optimere processen ved at du spunker dig selv løbende :)

Nix ;)

> Den spiser da for meget strøm, gør den ikk'?

Jeg har ikke målt på den endnu, men jeg forventer at det er markant
mindre end de 200-220W den gamle brugte...
Epia dimser bruger som regel noget i størrelsen 30-35W, men jeg skal
først måle på den og desuden kigge på at spinne disken ned.

> Det er jo så dejligt nemt. Har du et godt trick til at komme fra
> MPEG-TS til noget man kan bruge til noget?

Næh, ikke endnu, jeg er ikke nået så langt.
Men er MPEG2 filer ikke lige til at smide ind i stort set enhver afspiller ?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-03-09 13:40

Jesper Hartoft skrev:

> Epia dimser bruger som regel noget i størrelsen 30-35W, men jeg skal
> først måle på den og desuden kigge på at spinne disken ned.

hdparm.

> Næh, ikke endnu, jeg er ikke nået så langt.
> Men er MPEG2 filer ikke lige til at smide ind i stort set enhver
> afspiller ?

Næhæææ, ikke MPEG2-TS. Gæt selv hvordan jeg opdagede det :)

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 06-03-09 13:51

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> hdparm.

Ved det godt - det står bare lidt længere nede på listen, men tak alligevel.

> Næhæææ, ikke MPEG2-TS. Gæt selv hvordan jeg opdagede det :)

Du prøvede ???
Den transportstream jeg får fra DVB-S kan jeg blot omdøbe til .mpg og
kaste ind i både Windows Medie Player og VLC, de afspiller det uden videre ?

Fra : Morten Lind

Dato : 07-03-09 05:05

> Hvor er det kæden knækker?

Det er filmen, der knækker - kæden falder af. Eller går man i Jylland
over åen for at sælge bjørnen, når der er ugler på isen?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-03-09 10:22

Morten Lind skrev:

> Det er filmen, der knækker - kæden falder af. Eller går man i Jylland

Kæder falder ikke af, med mindre de er så slappe at de KAN. Kan godt
høre det er længe siden du har været cykelsmed så for din yngel også!

http://www.youtube.com/watch?v=5eCdIe0wdvU

> over åen for at sælge bjørnen, når der er ugler på isen?

Man skal ikke kaste med børn når man selv bor i en brønd.

Fra : Morten Lind

Dato : 08-03-09 11:26

> Kæder falder ikke af, med mindre de er så slappe at de KAN. Kan godt
> høre det er længe siden du har været cykelsmed så for din yngel også!
>
> http://www.youtube.com/watch?v=5eCdIe0wdvU

Hæ, hæ.....

> Man skal ikke kaste med børn når man selv bor i en brønd.

Tsk, tsk - du /vil/ altså ikke?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-03-09 12:47

Morten Lind skrev:

> Hæ, hæ.....

Jow jow. Undervurder ikke en Morten i en møntvask.

> Tsk, tsk - du /vil/ altså ikke?

Vil hvad? Gå over åen? Det er ikke LIGE årstiden mere...

Fra : Morten Lind

Dato : 08-03-09 13:20

> Vil hvad? Gå over åen?

Indrømme, at ordsprogene skrider for dig

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-03-09 13:54

Morten Lind skrev:

> Indrømme, at ordsprogene skrider for dig

Behøver jeg det? Du laver da fint mine undertekster for mig.

Fra : Morten Lind

Dato : 08-03-09 14:46

> Behøver jeg det? Du laver da fint mine undertekster for mig.

Nåeh ja - alt forladt

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-03-09 20:37

On 2009-03-04 12:20:15 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Jeg tror ikke Basicklienten er uden Eclipse for det er det det er
> bygget i, men det kan være antallet af moduler er begrænset kraftigt.
>
> Er den værd at bruge tid på?

Den /er/ uden eclipse.

Og ja den er værd at bruge tid på - jeg bruger den hjemme fordi den er
"lettere" men har valgt at bruge den bloatede version på jobbet fordi
det er den som brugerne snart kommer til at få. Det er masser af
"bling" i eclipsen versionen. Den ligner næsten samme farvelade som
Windows XP's default theme.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-03-09 20:35

On 2009-03-04 10:14:41 +0100, Jesper Hartoft <news01@UDhartoft.net> said:

> Der tabte du mig vist - vil du påstå at ingen Notes brugere er
> tilfredse med hvad de bruger, for så er vi absolut ikke enige ;)

Outlook og Entourgae bruger har altid ønsker der ikke kan opfyldes pga
Exchange platformens begrænsninger.
Notes brugeres eneste uopfyldelige ønske er ønsket om outlook.

Alle andre ønsker kan stort set opfyldes fordi Notes/Domino er
ufatteligt fleksibel.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-03-09 10:44

> [...]

> Notes er 99,9% designet til at være forbundet til en mailserver (helst
> Domino, men Exchange kan også bruges) og fungerer på en _langt_ bedre

Pointen er at Notes selv om man bruger den med en Domino server er et
"usability disaster" .. kender meget få brugere i Notes miljø som har
meget, eller bare noget, pænt at sige om deres oplevelse som brugere på
systemet ...

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-03-09 20:41

On 2009-03-04 10:43:46 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> [...]
> "usability disaster" .. kender meget få brugere i Notes miljø som har
> meget, eller bare noget, pænt at sige om deres oplevelse som brugere på

Såvel Outlook som Entourage brugere der /har/ sidet på Notes bliver
ofte skuffede fordi det de øsnker ikke kan lade sig gøre.

Alene noget så simpelt som en autoaccept agent på en exchange box er
idiotisk at sætte op (og flexibiliteten er til at grine af). Hvis du
tilmed har et Exchange cluster bliver det helt til grin.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-03-09 20:32

On 2009-03-04 09:01:24 +0100, Jesper Hartoft <news01@UDhartoft.net> said:

> [...]
>
> Notes er 99,9% designet til at være forbundet til en mailserver (helst
> Domino, men Exchange kan også bruges) og fungerer på en _langt_ bedre

jeps.

NÃ¥r jeg udtaler mig om notes er det med ugangspunkt i at der findes en
domino server man kan snakke med.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-03-09 21:10

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> sjovt nok bliver jeg gladere og gladere for Notes til mail og kalender -
> entourage er bare for bumlet op mod exchange og i outlook er der bare
> for mange ting man ikke kan alligevel.

Resistance is futile. You too will become one with IBM!

Morten - du arbejder for meget!!

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-03-09 21:09

Thomas von Hassel skrev:

> ah ... ok :)

Jojo. Jeg er vist ikke den typiske iMacbruger.

> uuuf, Outlook _og_ Notes .. stakkels stakkels mand ...

Tjah. Notes er nu ikke så tosset, bare man ikke skal bruge det til
post. Outlook er ikke så tosset bare man ikke skal bruge det til
kalender (men det gør vi, æv).

> jeg vil nok få den opbygget med ram fra starten ... men lad være med at
> købe Apples ... køb hos en god lokal forhandler .. der er ram nok
> billigere

Jeg tror ikke den går :) Nu får vi se...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-03-09 21:15

> Jojo. Jeg er vist ikke den typiske iMacbruger.

Det er der vist ikke noget der hedder mere ... :)

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-03-09 23:53

> jeg vil nok få den opbygget med ram fra starten ... men lad være med at
> købe Apples ... køb hos en god lokal forhandler .. der er ram nok
> billigere

I nogle tilfælde er en ny type RAM temmelig dyr. Det var klodserne med 1
GB f.eks. for godt to år siden, da jeg købet en MacBook. Jeg valgte
derfor at klare mig med 1 GB i bare 2-3 måneder. På den tid faldt
priserne til under det halve. Derefter opgraderede jeg. Da jeg købte en
MacBook Pro for godt et år siden, var priserne halveret endnu engang, så
der købte jeg med det samme 2 x 2 GB og satte i. Hvis 4 GB klodser er
meget dyre nu, så kan det måske betale sig at klare sig med
standardmængden nu og vente nogle få måneder. 2 eller 4 GB er trods alt
ikke så ringe til de flestes brug.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 04-03-09 09:02

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Thomas von Hassel skrev:
>
> (og så en vmware med Outlook og Notes, det er vist det).

Nogen grund til at du ikke bruger den native Mac Notes klient ?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-03-09 09:25

Jesper Hartoft skrev:

> Nogen grund til at du ikke bruger den native Mac Notes klient ?

Kun den at jeg ikke gider eksperimentere for eksperimentets skyld.

Desuden er det en meget gammel Domino så der er garanteret noget der
ikke virker, og jeg bruger ikke Notes for min fornøjelses skyld :)

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 04-03-09 10:18

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Kun den at jeg ikke gider eksperimentere for eksperimentets skyld.

Forståeligt, jeg har det på samme måde og når du alligevel skal ha' den
igang til Outlook, så kan det jo være det samme.

> Desuden er det en meget gammel Domino så der er garanteret noget der
> ikke virker, og jeg bruger ikke Notes for min fornøjelses skyld :)

Så er den jo alligevel forældet og uden support af nogen art, hvad med
at få den opgraderet ??
Hvis du undlader at opgradere mailtemplaten, vil det uden tvivl fungere
uden problemer.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-03-09 12:22

Jesper Hartoft skrev:

> Så er den jo alligevel forældet og uden support af nogen art, hvad med
> at få den opgraderet ??

Det er ikke mig der beslutter den slags. Du ved, sådan en helt
almindelig bruger der ikke har guderettigheder i serverrummet :)

> Hvis du undlader at opgradere mailtemplaten, vil det uden tvivl fungere
> uden problemer.

Din optimisme kan SLET ikke opveje min pragmatiske erfaring :)

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 04-03-09 14:45

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det er ikke mig der beslutter den slags. Du ved, sådan en helt
> almindelig bruger der ikke har guderettigheder i serverrummet :)

Åh, din stakkel :)

> Din optimisme kan SLET ikke opveje min pragmatiske erfaring :)

Det er skam optimisme baseret på mange opgraderinger i mange, underlige
sammenhænge.
Men som altid, hvis der ikke er et behov, så lad det være i fred.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-03-09 20:43

On 2009-03-04 12:21:48 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen

Sidder du ude i serverrumet?

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-03-09 21:01

> Sidder du ude i serverrumet?

Nej, men der står Dominoserveren. Piller jeg ved den, er det ikke
sikkert jeg overlever natten

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-03-09 21:33

On 2009-03-04 21:00:36 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Nej, men der står Dominoserveren. Piller jeg ved den, er det ikke
> sikkert jeg overlever natten

Du kunne istdet prøve at gøre som Jeper forslår.

installer en nyere _klient_ version på din pc og huske at lade være med
at opdatere designet på din mailbox så dette stadig er i
overensstemmelse med det den version af designet som domino serveren
tilbyder.

Notes 8 kan fint bruges med design tilbage til version 4. (mht v.3 er
jeg mere usikker - jeg mener der var advarselslamper mht Notes v.7 og
Design v.3).

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-03-09 23:02

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Du kunne istdet prøve at gøre som Jeper forslår.

Det kunne jeg, men det gider jeg ikke :)

(og det var ham der foreslog at opgradere Domino)

Husk, vi bruger ikke Notes til post, men til alt muligt andett....

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 05-03-09 14:13

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det kunne jeg, men det gider jeg ikke :)
>
> (og det var ham der foreslog at opgradere Domino)

Jaja, men det var dig der fortalte at den var tudegammel og det var
derfor jeg reagerede. Det er da klart at du ikke har lov til at pille
ved serveren (eller skal gøre det).

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-03-09 20:33

On 2009-03-03 19:48:03 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Æv, skærmen kører kun 1680 x 10etellerandet selv i 24" modellen. Så er
> det ligemeget.

Saxet fra apple selv - det er vist ikke helt rigtigt.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-03-09 23:53

Bruno <x@c.d> wrote:

> Den er god nok, men der synes ikke at være grundlag for et mega party.
>
> Se selv nyhederne på www.apple.dk.

Apple har da heller ikke gjort noget ud af det. Det er blot en stille
opdatering, som kommer med mellemrum. Der er da ganske solide
forbedringer hist og her. Man er også gået over til miniDisplayPort, så
de nye modeller er et skridt ind i fremtiden. Men pis også, at nu har
man en gammel model igen
--
Henrik Münster
Esbjerg