Flere computere online med Airport Express
Fra : Steen

Dato : 27-02-09 13:44

Jeg overvejer at skifte udbyder. Jeg har trådløst internet via min
Airport Express...og somme tider er der 3-4 computere igang samtidigt.

Telmore skriver bla.

Vær opmærksom på, at du kun kan tilslutte én computer via et
netværkskabel med det bredbåndsmodem, der følger med ADSL Bredbånd fra
TELMORE.

Med ADSL Bredbånd følger to dynamiske IP-adresser, så du kan have to
computere på nettet på samme tid. Hvis du vil have mere end to computere
på nettet samtidigt, skal du bruge en router, der kobles til dit
bredbåndsmodem (fx en trådløs router). En router kan købes i butikker,
der sælger computerudstyr.

Kan jeg bare tilslutte min AE til modemmet - og så køre videre med 3-4
computere?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-02-09 13:53

Steen <isteen+usenet@gmail.com> wrote:

> [...]
> der sælger computerudstyr.
>
> Kan jeg bare tilslutte min AE til modemmet - og så køre videre med 3-4

ja .. airporten bliver i så tilfælde den "computer" de kan se ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-02-09 14:38

Thomas von Hassel skrev:

> ja .. airporten bliver i så tilfælde den "computer" de kan se ...

Man kan selvfølgelig pille så det bliver anderledes, men Airport
Expressen er den router som TELMORE skriver om.

Så vidt jeg husker, kan den klare op til 10 computere tilkoblet bag et
enkelt IP-nummer.

Fra : Steen

Dato : 27-02-09 14:41

> ja .. airporten bliver i så tilfælde den "computer" de kan se ...
>
> /thomas

Takker.
Jeg kan se at Telmore og Fullrate tilbyder nøjagtigt samme ydelser og
priser. Fullrate skriver, at de sender en router - hvorimod Telmore
sender både router og modem.
Hvordan kan Fullrate komme "i luften" uden modem?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-02-09 15:02

> [...]
> sender både router og modem.
> Hvordan kan Fullrate komme "i luften" uden modem?

fordi Fullrates router har indbygget modem ..

/thomas

Fra : Steen

Dato : 27-02-09 17:34

> fordi Fullrates router har indbygget modem ..
>
> /thomas

Smart - ikke så mange bokse at rode med...
Virker lidt som dobbeltkonfekt, at slutte en Airport til Fullrates
router. Alligevel vinder Fullrate over Telmore, men at spare en kasse
elektronik, man skal have skruet op på væggen/liggende i hjørnet

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-02-09 17:51

> Smart - ikke så mange bokse at rode med...

bøvlet når man gerne selv vil sætte sin egen firewall/dims/boks til ...

> Virker lidt som dobbeltkonfekt, at slutte en Airport til Fullrates
> router. Alligevel vinder Fullrate over Telmore, men at spare en kasse
> elektronik, man skal have skruet op på væggen/liggende i hjørnet

Næh .. så sætter du bare airporten til at køre brigde mode ...

/thomas

Fra : Steen

Dato : 02-03-09 08:18

On 2009-02-27 13:53:03 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> ja .. airporten bliver i så tilfælde den "computer" de kan se ..
>
> /thomas

Lige et sidste spørgmål. Fullrate har samlet modem+router - Telmore
leverer modem og router hver for sig.
Kan jeg sætte en Airport til Telmores modem, og lade være med at koble
deres router til - eller skal Airport sættes efter deres modem og
router?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-03-09 08:25

Steen skrev:
> Kan jeg sætte en Airport til Telmores modem, og lade være med at koble
> deres router til - eller skal Airport sættes efter deres modem og router?

Du kan altid sætte den efter. Om den kan erstatte afhænger af om den
udlevererede router indeholder vigtig funktionalitet eller ej - fx at
den kan snakke med centralen om hvem du er og den slags. I gamle dage
gav TDC Bredbånd dig et Ethernetstik i væggen der var "på", så der var
ikke nogen restriktioner.

Hvad er grunden til du ikke vil bruge Telmores router?

Fra : Steen

Dato : 02-03-09 14:11

> [...]
> ikke nogen restriktioner.
>
> Hvad er grunden til du ikke vil bruge Telmores router?

Ikke nogen speciel grund, men når jeg alligevel har brugt en AE i
årevis...og alligevel har den liggende....