Valg af skærm
Fra : Niels

Dato : 26-02-09 11:45

Jeg er på udkig efter en ny fladskærm, som skal kobles til min sorte
MacBook 2.4 GHz Intel Core 2 Duo. Jeg laver lidt grafisk arbejde -
herunder Photoshop og InDesign - men vil også gerne kunne se video på
den.

Det ville være ideelt, hvis jeg kunne ha' f.eks. Photoshop paletter på
MacBookens egen skærm, og selve billedet/dokumentet på den eksterne
skærm, men kan grafikkortet trække det? Hvilken opløsning kan jeg mon
maksimalt ha' på den eksterne skærm, hvis jeg kører 1280x800 på
MacBooken?

Jeg har kig på disse:
http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=dk&l=da&s=dhs&cs=dkdhs1&sku=193749
http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=dk&l=da&s=dhs&cs=dkdhs1&sku=189392

Men andre forslag er meget velkomne.

På forhånd tak for hjælpen.

--
Niels

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-02-09 19:54

Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

> [...]
> skærm, men kan grafikkortet trække det? Hvilken opløsning kan jeg mon
> maksimalt ha' på den eksterne skærm, hvis jeg kører 1280x800 på

He-he, ja:

<http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=dk&l=da&s=dhs
&cs=dkdhs1&sku=147255>

Jeg ved ikke, hvorfor den er tre gange så dyr. Det må være et bedre
panel. Og så har den DisplayPort, så den er fremtidssikret i
Mac-sammenhæng.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-02-09 20:51

> <http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=dk&l=da&s=dhs
> &cs=dkdhs1&sku=147255>
>
> Jeg ved ikke, hvorfor den er tre gange så dyr.

Den har større farverum ....

/thomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 26-02-09 21:43

In article <1ivrgit.y6efjk1g93l5gN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=dk&l=da&s=dhs&
> cs=dkdhs1&sku=193749
> >
> http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=dk&l=da&s=dhs&
> cs=dkdhs1&sku=189392

Disse to er ikke egnet til grafisk arbejde. Det er TN paneler.
Hvis du vil købe én af dem, vil jeg råde dig til at se dem først, for at
undgå at blive skuffet.

> [...]
>
> Jeg ved ikke, hvorfor den er tre gange så dyr. Det må være et bedre
> panel. Og så har den DisplayPort, så den er fremtidssikret i

Det er et S-PVA panel. Og det er sikkert en bedre skærm til grafisk
arbejde. Mange Eizo skærme er også S-PVA paneler.

http://www.flatpanelshd.com/focus.php?subaction=showfull&id=1229335030

http://www.flatpanelshd.com/panels.php

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Niels

Dato : 26-02-09 12:37

> He-he, ja:
>
> <http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=dk&l=da&s=dhs
> &cs=dkdhs1&sku=147255>

Det er virkelig en jungle at finde rundt i. Og se bare, hvad den har:

"HD-tilslutningsmuligheder som HDMI, Display Port, DVI-D med HDCP og
HDMI 2.1-lydudgang."

Jeg aner ikke, hvad det betyder...

> Jeg ved ikke, hvorfor den er tre gange så dyr. Det må være et bedre
> panel. Og så har den DisplayPort, så den er fremtidssikret i
> Mac-sammenhæng.

Hvad er "DisplayPort"?

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-02-09 23:39

> Det er virkelig en jungle at finde rundt i. Og se bare, hvad den har:
>
> "HD-tilslutningsmuligheder som HDMI, Display Port, DVI-D med HDCP og
> HDMI 2.1-lydudgang."
>
> Jeg aner ikke, hvad det betyder...

Det er tilslutningerne. Jeg har ikke forstand på de mere tekniske
detaljer. HDMI er en tilslutning (stiktype), der bruges meget til
video-brug med fladskærme, DVD-afspillere, spillekonsoller etc. Som
angivet understøtter det HD, som er tv i High Definition, altså høj
opløsning. Skærmen vil derfor kunne bruges til f.eks. en spillekonsol
med HDMI-udgang. HDMI bruges ikke ret meget til computer-brug, men der
findes vist computere med det.
Du skal naturligvis sikre dig, at din computer passer til en af
udgangene. Med din ikke helt nye MacBook vil du være interesseret i DVI,
og det har skærmen netop. DVI-D betyder, at det er rent digital, modsat
DVI-I, der også indeholder analog del. Det gør udgangen på din computer.
Din computer har dog ikke et normalt DVI-stik, men et mini-DVI-stik, der
fylder mindre. Derfor skal du have en adapter, der er et kort kabel, med
mini-DVI i den ene ende og DVI i den anden. Der kan du slutte kablet fra
skærmen til. Det skal du sikkert også købe. Nu om dage er alt jo sparet
væk, så der følger ikke altid kabler med.

> Hvad er "DisplayPort"?

Det er en ny tilslutning til skærme. Den er open source, så fabrikanter
af skærme, computere etc. skal ikke betale licens, hver gang de bruger
den. Rent teknisk er den mere moderne og mere avanceret end DVI og HDMI,
så den er mere fremtidssikret. Den nyeste generation af bærbare fra
Apple bruger den, og det ventes, at nye computere og skærme fra Apple
også vil benytte den. Så er det spændende, om andre fabrikanter følger
med, så det bliver en udbredt standard.
Der er dog den hage, at Apple har lavet deres eget stik, der
hedder mini-DisplayPort. De enkelte ledere og signalet i dem følger
DisplayPort-standarden. Selve stikket er bare meget mindre og kompakt.
Det gør, at man bliver nødt til at købe en adapter, hvis man f.eks.
køber en uoriginal skærm med almindeligt DisplayPort-stik.
Det er dog fremtidsmusik. Endnu er det kun Apples bærbare, der
har stikket. Apple laver kun en enkelt skærm med det, og det er 24" LED
Cinema Display, som har en speciel ledning, der også indeholde oplader
til ens MacBook. Den er bare lækker (jeg har den selv). Hvis du
teoretisk ville have sådan en, skulle du have en adapter mellem din
computers mini-DVI-stik og mini-DisplayPort. Sådan en findes ikke endnu,
og jeg er ikke sikker på, at netop den kombination vil dukke op. Der er
faktisk ikke ret mange adaptere mellem DisplayPort og de gamle
tilslutninger, men de dukker nok op. Apple har lavet nogle, så de nye
MacBook kan sluttes til skærme med de hidtidige VGA- og DVI-stik. Det
kniber til gengæld den anden vej, med adaptere mellem en ældre computer
et en skærm med DisplayPort.
Hvis du vil vide mere om de forskellige tilslutninger, er det
ofte godt at læse om det på Wikipedia.org. Den engelske udgave er
normalt mere omfattende end den danske.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-02-09 11:49

> [...]
> opløsning. Skærmen vil derfor kunne bruges til f.eks. en spillekonsol
> med HDMI-udgang. HDMI bruges ikke ret meget til computer-brug, men der

HDMI har faktisk en øvre grense for opløsning som både DVI og
DisplayPort overgår .. derfor er HDMI ikke så interessant til alm.
computerbrug ..

> Så er det spændende, om andre fabrikanter følger
> med, så det bliver en udbredt standard.

De fleste "store" spillere som Intel,Lenovo, ATI/AMD, Nvidia, Samsung
etc. har alle sagt at de vil bruge DisplayPort .. så det kommer nok

/thomas

Fra : N/A

Dato : 27-02-09 23:01

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-02-09 20:46

Niels skrev:
> [...]
> MacBook 2.4 GHz Intel Core 2 Duo. Jeg laver lidt grafisk arbejde -
> herunder Photoshop og InDesign - men vil også gerne kunne se video på

Til grafisk arbejde vil jeg seriøst foreslå en der kan drejes så den er
på højkant. Det vil du blive glad for.

Det hedder "pivot" i engelsksprogede specifikationer.

> [...]
> skærm, men kan grafikkortet trække det? Hvilken opløsning kan jeg mon
> maksimalt ha' på den eksterne skærm, hvis jeg kører 1280x800 på

Jeg kan uden problemer køre en ekstern skærm i 1680x1050 (roteret :) ).
DVI går vist op til omkring 1900x1200. Ønsker du mere end det skal du
op i en MacBook Pro.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-02-09 23:31

Niels wrote:
> [...]
> skærm, men kan grafikkortet trække det? Hvilken opløsning kan jeg mon
> maksimalt ha' på den eksterne skærm, hvis jeg kører 1280x800 på

Du kan sagtens have paletter på MB samtidig med en stor ekstern skærm.

> Jeg har kig på disse:
> [...]

Jeg har set begge disse skærme. 23" er klart den bedste i billedet af de
to. Men som næsten alle TFT skærme har Dell en fejl, der gør, at
betragtningsvinklen ikke er så stor som angivet. Og de er IKKE gode ved
direkte indfaldende lys.

> Men andre forslag er meget velkomne.

I samme prisleje.
Viewsonic VA2226w, 22", 5ms, 2000:1, DVI+VGA, 1499kr.
http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=VA2226W&goto=productinfo&mainfunc=link
Viewsonic VP2250wb, 21.6", 1680x1050, 2 ms, DVI+VGA, Pivot!, 2949kr.
http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=VP2250WB&goto=productinfo&mainfunc=link

Og er du til luksus til lavpris...
Viewsonic VX2835WM, 28" TFT, 800:1 (dynamisk 3000:1), 3ms, HDMI+VGA,
Sort pianolak, 4399kr.
http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=VX2835WM&goto=productinfo&mainfunc=link

ViewSonic skærmene er garanteret blændfri og refleksfri - selv med solen
stående direkte ind på skærmen! overfladebelægningen er lidt speciel, så
lyset brydes fuldstændig... Jeg har både en VA2226w og en VX2835WM. Det
fås ganske enkelt ikke bedre under 10.000kr.!

Alle tre modeller har justering af backlight on-screen. Både VX2835WM og
VP2250wb har desuden finjustering af billedskarphed, hvilket ellers, -
efter hvad jeg kan se, - kun findes i Eizo skærme. - Hvis du bor i
nærheden, er du velkommen til at komme forbi og se dem i aktion...

mvh. Erik Richard

Fra : Niels

Dato : 27-02-09 11:48

Tak til alle. Og især til dig Henrik for din fornemme forklaring.

Nu har jeg fået kredset valget ind til to 22". Dell 2209WA og HP
LP2275.

De koster stort set det samme: lige under 3000 kr.

- så ælle, bælle.... Nogen må gerne fortælle

--
Niels

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-02-09 20:13

> [...]

> LP2275.
>
> De koster stort set det samme: lige under 3000 kr.
>
> - så ælle, bælle.... Nogen må gerne fortælle

De står godt nok meget lige, hvis man f.eks. læser på <flatpanels.dk>.
HP har et rigtigt IPS panel, mens Dell har en nyere og lidt billigere
variant kaldet e-IPS. Den skulle ikke være så farvetro, men anmeldere
angiver, at HP er lidt for rød (inden justering). Prøv selv at
sammenligne data. HP har DisplayPort, det har Dell ikke. Det vil måske
gøre HP mere fremtidssikret. Dell har større betragtningsvinkel. Begge
har 4 USB-porte. Kig selv på anmeldelser og data og se, hvad der er
vigtigt for dig.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-02-09 23:14

Henrik Münster wrote:

> [...]
> variant kaldet e-IPS. Den skulle ikke være så farvetro, men anmeldere
> angiver, at HP er lidt for rød (inden justering).

HPs std. indst. er sat til 6500kvg med gamma til 2.2. Det giver
automatisk en højere rød-tone.

> Prøv selv at sammenligne data. HP har DisplayPort, det har Dell
> ikke. Det vil måske gøre HP mere fremtidssikret. Dell har større
> betragtningsvinkel.

Hvad det angår, er der _ingen_ af dem, der overhovedet kommer i nærheden
af en reel betragtningsvinkel lig med de opgivne tal. - HP specs siger
178 grader h/v, men reelt er den helt nede på ca. 145-150 grader h/v. -
Hvad angår DisplayPort, så tror jeg, det er fuldstændig ligegyldigt, om
den er der eller ej. Fremtiden siger klart DVI + HDMI, og det kommer på
flere og flere skærme selv i den lavere ende af prisskalaen.

> Begge har 4 USB-porte. Kig selv på anmeldelser og data og se, hvad
> der er vigtigt for dig.

Hm, - jeg har også USB 'hub' på min store ViewSonic, men bruger det
aldrig, - og der var ligeledes USB hub på min HP, men det virker ikke på
Mac - hverken på en MacPro, QuickSilver eller en G4 Sawtooth.

HP'ens fordel ligger klart i, at det er en ægte pivot skærm, og at den
kan justeres i alle tre plan - lodret, vandret og fem og tilbage...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-02-09 23:28

> Hvad angår DisplayPort, så tror jeg, det er fuldstændig ligegyldigt, om
> den er der eller ej. Fremtiden siger klart DVI + HDMI, og det kommer på
> flere og flere skærme selv i den lavere ende af prisskalaen.

Fremtiden er DisplayPort og evt. HDMI .. og Apple har en uanmindelig god
fornemmelse for den slags trends ...

<http://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort#Advantages_over_DVI>

<http://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort#Supporters>

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-03-09 00:34

On 2009-02-27 23:14:10 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> ligegyldigt , om den er der eller ej. Fremtiden siger klart DVI + HDMI,
> og det kommer på flere og flere skærme selv i den lavere ende af

DVI er død af den årsag at der skal betale for en licens og båndbreden
er begrænset slev med den fordyrende ekstra TDMS. Licensudgiften er
Ã¥rsag til at VGA stadig er mere udbredt end DVI.

DisplayPort skal der ikke betales licens af og båndbreden er mange
gange højere end på dual link DVI.

mht hardwareomkostninger undgår man også udgift til til de fordyrende
TDMS'er i begge ender.

HDMI er til hjemmebioen og har sin primære force i at der kan overføres
lyd, båndbreden er højere end på DVI (for HDMI's vedkommende er det
farvedybden og ukomprimeret multi channel audio der er interesant).
Ydere mere indeholder HDMI specifikationen mulighed for afspilning af
HDCP beskyttet materiale.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-02-09 23:01

Niels wrote:
> [...]
> LP2275.
>
> De koster stort set det samme: lige under 3000 kr.
>
> - så ælle, bælle.... Nogen må gerne fortælle

Et par kommentarer til HP skærmen...

# Dot Pitch / Pixel Pitch 0.282 mm
Hm, nu når det er en 22", burde pixelstr. være nede på 0,252 eller
lavere. 0,282 kan godt virke en smule uskarp, hvis man går ind og zoomer
for at finredigere i et billede.

# Max Sync Rate (V x H) 85.0 Hz x 93.0 KHz
# Video Bandwidth 170.0 MHz
Det er til gengæld rigtig flot for en 22"! Men det er jo også en HP, -
de har altid været en smule bedre end de fleste andre på netop de to
punkter.

# Response Time 6.0 ms
# Typical Response Time 16 ms (On/Off); 6 ms (gray-to-gray)
6mx kan gå, men en TRT tid på 16ms er efter min mening ikke acceptabel.
Det vil uviklkårlig give noget 'svæv' effekt ved hurtige videopassager,
og i ekstreme tilfælde endda meget 'komethaleeffekt'. Den noget højere
responstid var årsagen til, at jeg solgte min HP pivot, som jeg ellers
var rigtig godt tilfreds med.

# Display Positions Adjustments Swivel , Tilt , Height , Pivot (rotation)
Ægte pivot! - Hiv og drej, så står den lodret med fuld A3. Plus at du
kan lægge skærmen næsten helt vandret. - Kan være en fordel ved fx.
layoutopsætning.

# Backlight Life 30000.0 hour(s)
Hm, begge mine ViewSonic har +50.000 timers levetid

# Software type Pivot Pro , HP Display Assistant
Bemærk at denne software ikke er til OS X, - kun til Windows. På OS X
styrer du pivot gennem kontrolpanen 'Skærm'.

En fordel ved HP skærmen, men som ikke står nævnt dér på siden, er, at
man kan købe en billig HP forsikring - op til 5 år, - der udvider den
normale garanti til at være fuld onsite med ombytning inden for 2
arbejdsdage. Svjh. koster en sådan forsikring fra 295-495kr. afhængig af
str. og model.

...Men tag nu også lige et kig på Viewsonic, inden du bestemmer dig.....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-02-09 23:35

> [...]
> og i ekstreme tilfælde endda meget 'komethaleeffekt'. Den noget højere
> responstid var årsagen til, at jeg solgte min HP pivot, som jeg ellers

Den langsommere responstid er en af de ting du tit betaler med for at
får større farveægthed ...

> [...]
> normale garanti til at være fuld onsite med ombytning inden for 2
> arbejdsdage. Svjh. koster en sådan forsikring fra 295-495kr. afhængig af

De fleste Eizo skærme har "indbygget" 5 års garanti ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-02-09 00:13

Thomas von Hassel wrote:

> Den langsommere responstid er en af de ting du tit betaler med for at
> får større farveægthed ...

Mjae... hvad kalder du så 40bits farvedybde og 2ms? - eller 32bits/5ms?

> De fleste Eizo skærme har "indbygget" 5 års garanti ...

og det betaler du garanteret for. - Jeg har såmænd også købt en
ekstra all-risk forsikring til min 28" ViewSonic, men ikke til den
'billige' 22".

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-09 00:34

> Mjae... hvad kalder du så 40bits farvedybde og 2ms? - eller 32bits/5ms?

hvilken skærm / panel ?

> og det betaler du garanteret for. - Jeg har såmænd også købt en
> ekstra all-risk forsikring til min 28" ViewSonic, men ikke til den
> 'billige' 22".

Flexscan serien omrking 22" og 24" er ikke så forfærdeligt dyre ... der
er jo ingen der siger at man skal gå op i CG ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-02-09 01:14

Thomas von Hassel wrote:

> hvilken skærm / panel ?

Viewsonic 28" - svjh. XSGA med IPVX panel og ligeledes viewSonic XSGA
med IPV panel. '22"' skærmen er reelt set kun en 21,6", men ikke den
model, jeg tidl. har henvist til. Min er kun med VGA port, mens den nye
udgave har både VGA og DVI.

> Flexscan serien omrking 22" og 24" er ikke så forfærdeligt dyre ... der
> er jo ingen der siger at man skal gå op i CG ...

Hm, da jeg købte min 28", havde jeg kig på en Eizo, men 19.995kr. lå
temmelig meget over det, jeg ville give. Faktisk så jeg kun to skærme,
der på det tidspunkt var overall bedre end denne her 28" ViewSonic. -
Eizo'en med en responstid på 3ms til 19.995 og en 30" HP til 21.945kr.,
men kun med en responstid på 12ms - begge med 0,262dpi ligesom denne
her. Til gengæld er kontrast klart bedre på ViewSonic'en - 3000:1 mod de
to andre på 2500:1 dynamisk, alle tre med 1000:1 målt i 'static
contrast'. Men give 3x hhv. 4x så meget ville/vil jeg ikke. - jeg er
ikke prof grafiker...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-09 08:48

> [...]
> med IPV panel. '22"' skærmen er reelt set kun en 21,6", men ikke den
> model, jeg tidl. har henvist til. Min er kun med VGA port, mens den nye

hvis det er denne:

<http://www.viewsonic.com/products/desktop-monitors/lcd/x-series/vx2835w
m.htm>

så er det ikke fordi de specs er imponerende ...hvis du kigger på
farveægthed ... og der står intet om hvor stort farverummet er ...

> [...]
> to andre på 2500:1 dynamisk, alle tre med 1000:1 målt i 'static
> contrast'. Men give 3x hhv. 4x så meget ville/vil jeg ikke. - jeg er

se .. både responstid og kontrast er underorndet hvis du er intereseret
i så stort og korrekt farverum ... hvilket er hvad CG serier er til for

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-02-09 11:54

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
>
> så er det ikke fordi de specs er imponerende ...hvis du kigger på
> farveægthed ... og der står intet om hvor stort farverummet er ...

Nu er ViewSonic ikke just kendte for at smide om sig med overdrevne
specs i deres reklamer. - Det var de ikke som CRT producenter, og det er
de heller ikke som TFT producenter - modsat visse andre mærker, hvor det
åbenbart er ret nødvendigt for i det hele taget at kunne sælge
produkterne...

> se .. både responstid og kontrast er underorndet hvis du er intereseret
> i så stort og korrekt farverum... hvilket er hvad CG serier er til for.

Nej, ikke så meget - sålænge du kan holde dig til alm. 'flat editing',
men det har temmelig meget at sige, når du går ind og redigerer i
pixel-to-pixel.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-03-09 00:35

On 2009-02-28 08:47:56 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> se .. både responstid og kontrast er underorndet hvis du er intereseret
> i så stort og korrekt farverum ... hvilket er hvad CG serier er til for

Thomas, du ved godt at det som Erik har hjemme altid jvf ham er bedre
end alt andet...
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-09 10:21

Erik Richard Sørensen skrev:
> [...]

Antal bits per pixel fortæller vel ikke hvor god skærmen er til at give
den RIGTIGE farve? Men det er imponerende så hurtigt de moderne skærme
kan skifte :)

Fra : N/A

Dato : 27-02-09 23:01