Frisk Installation
Fra : Michael Knudsen

Dato : 25-02-09 12:05

Hej,

Min MacBook Air er for tiden paa vaerksted, men naar den kommer
tilbage har jeg overvejet at smide en frisk installation af OSX paa
den. Paa det seneste er den blevet *meget* sloev i betraekket, sikkert
primaert fordi harddisken er godt fyldt op med alt muligt skrammel.

Jeg er dog en smule bekymret. Hvis jeg tager backup af mine "Music" og
"Photos" biblioteker, vil alt hoerende til disse saa vaere bevaret,
eller gemmer OSX informationer andre steder? Jeg er mest bekymret for
at miste f.eks. playcounts i iTunes og albums i iPhoto.

--
Michael Knudsen

Fra : Per Jensen

Dato : 26-02-09 10:39

Michael Knudsen skrev:
> [...]
> eller gemmer OSX informationer andre steder? Jeg er mest bekymret for
> at miste f.eks. playcounts i iTunes og albums i iPhoto.

Mon ikke at den er blevet geninstalleret imens at den har været på
værksted ? det er desværre ganske normal praksis hvis maskinen har været
til rep.

Anyway, du kan bruge overførselsagenten i OS X til at lave en backup af
din bruger, den tager også iTunes og det hele med, det kræver dog en
ekstern harddisk hvor du kan læsse data af imens at du geninstallerer.

Derfor tager man ALTID backup før service

// Per.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 26-02-09 10:24

On Feb 26, 1:38 am, Per Jensen <n...@removethepigzapro.dk> wrote:

> Mon ikke at den er blevet geninstalleret imens at den har været på
> værksted ? det er desværre ganske normal praksis hvis maskinen har været
> til rep.

Det regner jeg da sandeligt ikke med. Den skal blot have en ny skaerm.

> Anyway, du kan bruge overførselsagenten i OS X til at lave en backup af
> din bruger, den tager også iTunes og det hele med, det kræver dog en
> ekstern harddisk hvor du kan læsse data af imens at du geninstallerer.

Jeg har en Time Machine backup, men den kan man ogsaa tilgaa paa
saedvanlig vis og blot traekke de filer over, som man nu engang har
lyst til. Jeg taenkte, det kunne vaere snedigt, hvis jeg blot kunne
snuppe iTunes, iPhoto og mine dokumenter.

--
Michael Knudsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-02-09 19:49

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Det regner jeg da sandeligt ikke med. Den skal blot have en ny skaerm.

Tillid er godt, kontrol er bedre. Det er en god idé at have en backup,
når man sender en computer på værksted. Man ved aldrig, hvad der sker
med den.

> [...]
> lyst til. Jeg taenkte, det kunne vaere snedigt, hvis jeg blot kunne
> snuppe iTunes, iPhoto og mine dokumenter.

Bestemt. Overførselsassistenten kan også overføre alt fra en Time
Machine backup til en ny installation. Det går ikke så hurtigt, men man
kan jo bare lade den stå natten over. Ellers kan man også gøre, som du
siger. Det er en god idé at tage biblioteket i hjemmemappen med eller i
hvert fald en del af det. Der ligger indstillinger til alle programmer
og mange af de filer, der styrer iPhoto og iTunes samt al din Mail osv.
--
Henrik Münster
Esbjerg