Safari 4 beta
Fra : Steen

Dato : 25-02-09 15:13

Så er Safari 4 ude som beta
http://www.apple.com/dk/safari/

Fra : Per Rønne

Dato : 25-02-09 15:17

Steen <isteen+usenet@gmail.com> wrote:

> Så er Safari 4 ude som beta
> http://www.apple.com/dk/safari/

Vi er så nok nogle der venter til den kommer /rigtigt/ ud.

Understøtter den nye browser i øvrigt digital signatur - det gør den
gamle som bekendt ikke rigtigt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Steen

Dato : 25-02-09 18:00

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Vi er så nok nogle der venter til den kommer /rigtigt/ ud.

Der ser rigtigt blæret ud, når man åbner 4'eren første gang!
Selvom man har lånt lidt fra IE8, så bliver det stadigt leveret med
overlegen elegance fra Apple.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-02-09 18:05

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Understøtter den nye browser i øvrigt digital signatur - det gør den
> gamle som bekendt ikke rigtigt.

Det virker da fint ? ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-02-09 01:11

> Det virker da fint ? ...

Jeg har læst, at der er en del, der har haft problemer:

<http://www.dinside.no/805841/dette-skulle-ha-vaert-en-test-av-safari-4>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-02-09 06:02

> Jeg har læst, at der er en del, der har haft problemer:
>
> <http://www.dinside.no/805841/dette-skulle-ha-vaert-en-test-av-safari-4>

Jeg tænkte mere på Safari generelt og digitale signatur...

Men ang. Safari 4 Beta, hvad havde folk forventet ? .. der står "Beta"
og det er der nok en god grund til. Hvis man ikke ved hvad man går ind
til skal man lade være med ukritisk at downloade og installere ting ...
især på et produktions system ...

Det eneste jeg vil laste Apple for er ikke at have en lille advarsels
eller disclaimer _inden_ du downloader .. det vil måske få nogle til at
stoppe op og tænke.

Derudover, de fleste der har problemer med Safari 4 har enten ikke et
fuldt opdateret system eller de har installeret diverse udvidelser til
Safari ...

Jeg kører med et rimeligt "clean" system og har ingen problemer ... på 3
forskellige maskiner

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-02-09 09:20

> Jeg tænkte mere på Safari generelt og digitale signatur...

Undskyld. Det var et dumt sted, jeg fik hæftet mit indlæg på
diskussionen her. Jeg tænkte naturligvis på Safari 4 Beta generelt og
ikke på digital signatur som sådan.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 26-02-09 14:11

> Jeg har læst, at der er en del, der har haft problemer:
>
> <http://www.dinside.no/805841/dette-skulle-ha-vaert-en-test-av-safari-4>

Har de ikke bare glemt at læse det med småt?
(opdatere OSX inden installation af Safari 4)

Virkede uden problemer hos mig, og er klart hurtigere.

- Mikael

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-02-09 14:25

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Har de ikke bare glemt at læse det med småt?
> (opdatere OSX inden installation af Safari 4)

Måske. Det er jo nordmænd
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jon

Dato : 26-02-09 16:16

> Måske. Det er jo nordmænd

Nå, nå.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 26-02-09 07:54

> Det virker da fint ? ...
>
> /thomas

Også med den nye 4'er

Men skoleintra har den det ikke godt med: Den crasher, hvis man vil
skrive besked/på opslagstavle

--
MA @ 55.01.46N/11.50.38E www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse
-- and don't forget to boogie

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-02-09 11:45

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Vi er så nok nogle der venter til den kommer /rigtigt/ ud.

Jeg synes også, det ligner noget, der absolut må prøves - på min
Windows-computer henne på arbejdet. På min egen Mac kan jeg godt vente.
IT-afdelingen henne på arbejdet har godt af at blive holdt lidt til
ilden. Hvis nogen af jer kan huske, at jeg har haft en ubrugeligt
langsom computer på arbejdet, er det min store glæde at kunne meddele,
at jeg netop forleden fik sat 2 GB RAM i den i stedet for de 256 MB, der
var i forvejen. Det har virkelig gjort en forskel. Nu fungerer den helt
fint. Det er meget sjovt at prøve virkningen af mere RAM i praksis, når
man nu prædiker overfor andre, at det er vigtigt at have RAM nok.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-02-09 12:05

> [...]
> Windows-computer henne på arbejdet. På min egen Mac kan jeg godt vente.
> IT-afdelingen henne på arbejdet har godt af at blive holdt lidt til

Må i godt det ? ... hvis jeg var IT afdeling så havde meget hurtigt fået
langt nogen group policies ind så sådan nogen som dig ikke kan pille ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-02-09 14:18

> Må i godt det ? ... hvis jeg var IT afdeling så havde meget hurtigt fået
> langt nogen group policies ind så sådan nogen som dig ikke kan pille ...

Strengt taget må vi nok ikke. Nogle computere har en skærmbaggrund, hvor
der står, at der ikke må installeres programmer. Alligevel ligger der
mange underlige og for mig helt ukendte småprogrammer på computerne. Jeg
tror, at nogle bliver lokket til at installere programmer mod malware,
som i virkeligheden selv er malware. I kender dem godt.
Jeg selv installerer kun anerkendte programmer som f.eks.
OpenOffice (vi skal da for pokker kunne læse dokumenter, og der er ikke
MS Office på alle computere), Firefox (for jeg har læst, at IE er fyldt
med sikkerhedshuller) og Acrobat Reader (som er ret nødvendig). Ham der
installerede RAM på min pc bemærkede ikke noget til det. Det skal også
siges, at min pc kun er til e-mail, web og vagtplan. De pc'er, vi
arbejder med røntgenbilleder på, er nogle andre, som er på et andet
netværk. Dem roder jeg ikke sådan med.
Noget andet er, at jeg ikke har ret høje tanker om IT-folk. Jeg
blev engang skældt hæder og ære fra, fordi jeg fortalte, at jeg brugte
Mac. Det har jeg godt nok ikke tilgivet. Det var jo helt latterligt. Jeg
skælder jo ikke folk ud, fordi de kører i Toyota. Desuden er IT-folk
ofte små konger. Ingen kan kontrollere det, de laver, for ingen og slet
ikke ledelsen har forstand på det. Nu har vi lige haft et kæmpestort
virus-problem i en periode. Alle synes, det er synd for IT-afdelingen,
for de har jo haft så meget ekstra-arbejde. Der er ikke nogen, der
stiller spørgsmål ved, om computerne var sikret ordentligt inden, så det
hele kunne være undgået. Jeg ved ikke, om man kunne have undgået det,
men det er da et nærliggende spørgsmål at stille.
Min holdning er derfor, at hvis computeren ikke kan klare, at
jeg installerer det, jeg gør, er det IT-afdelingen, der ikke har sikret
systemet godt nok, he-he.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-02-09 14:24

> [...]
> Min holdning er derfor, at hvis computeren ikke kan klare, at
> jeg installerer det, jeg gør, er det IT-afdelingen, der ikke har sikret

jeg er ikke imponeret ... velkommen til det offentlige ...

/thomas

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 27-02-09 06:33

> Desuden er IT-folk
> ofte små konger

Lige præcis: Le petit gros kalder jeg vores! Han har engang (i 1996)
benægtet at mac kunne komme på netværket - mens jeg sad med min mac på
netværket og viste ham det!
Jeg kører for øvrigt i Peugeot, konen Citroen.... Men vi bruger ski da
begge mac.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-02-09 07:05

Martin Ammentorp <martinx@yzammentorp.org> wrote:

> Lige præcis: Le petit gros kalder jeg vores!

»Den lille dreng«, for dem der ikke har haft fransk i skolen ...

Da jeg gik i skole var faget nu obligatorisk, lige som engelsk og tysk.
Derimod var latin ikke obligatorisk ... bortset fra i det sproglige
gymnasium som jeg som dreng ikke gik i.

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-02-09 19:40

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> »Den lille dreng«, for dem der ikke har haft fransk i skolen ...

Hedder dreng ikke garçon eller fils? Når man slår op i Politikens ordbog
til iPhone (he-he), betyder gros som navneord noget med størstedelen af
noget.

> Da jeg gik i skole var faget nu obligatorisk, lige som engelsk og tysk.
> Derimod var latin ikke obligatorisk ... bortset fra i det sproglige
> gymnasium som jeg som dreng ikke gik i.

Vi fik vores søn til at melde sig til fransk som tillægsfag forrige år,
men desværre blev det ikke oprettet pga. den ringe interesse.

Det er sjovt så mange fordomme, der stadig er. Så sent som i dag hørte
jeg en sige, at Mac er særligt gode grafisk. Det passer vel ikke mere.
Alle spilfanatikere bruger jo pc med et enormt grafikkort. Skal man have
en Mac med et stort grafikkort, så kræver det en Mac Pro, og så ender
det med at blive noget dyrere, end de fleste spillere er interesseret i.

Dejlige biler, dejlige computere Af en eller anden grund stoler min
kone ikke på kvaliteten hos Citroën, men hun vil meget gerne have en
Peugeot 308 CC.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 27-02-09 19:55

> Hedder dreng ikke garçon eller fils? Når man slår op i Politikens ordbog
> til iPhone (he-he), betyder gros som navneord noget med størstedelen af
> noget.

Det var ordet »gosse« jeg tænkte på. Slå op i samme ordbog under
»dreng«.

> Vi fik vores søn til at melde sig til fransk som tillægsfag forrige år,
> men desværre blev det ikke oprettet pga. den ringe interesse.

Ja, gymnasiereformen er skyld i mange forringelser.

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-02-09 20:55

> Det var ordet »gosse« jeg tænkte på. Slå op i samme ordbog under
> »dreng«.

Gosse? Det, troede jeg, var svensk. Og for nu at køre ud ad en tangent:
Har jeg sat kommaerne rigtigt? Jeg er altid lidt i tvivl i den slags
sætninger.

> Ja, gymnasiereformen er skyld i mange forringelser.

Vores ældste søn går endda kun i 8. klasse. De har nogle frivillige
tillægsfag som edb, husgerning og den slags. Til 9. klasse kunne han
vælge konversationsfransk, men det ville han alligevel ikke. Han mente,
det ville gå ud over eksamen. Til gengæld har han valgt husgerning, som
kun vare et halvt år. Så kan han selvfølgelig lave mad til os, og det er
jo også praktisk.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 28-02-09 06:33

> Gosse? Det, troede jeg, var svensk. Og for nu at køre ud ad en tangent:
> Har jeg sat kommaerne rigtigt? Jeg er altid lidt i tvivl i den slags
> sætninger.

Jeg har altid holdt mig til pausekommatering.

> [...]
> det ville gå ud over eksamen. Til gengæld har han valgt husgerning, som
> kun vare et halvt år. Så kan han selvfølgelig lave mad til os, og det er

Et års fransk er vist nærmest spild af tid; hvis han er bolig hvilket
han nok er [også de allel-mønstre der koder for høj intelligens er
naturligvis arvelige, og du er jo læge] skulle han have startet på såvel
tysk som fransk da han gik i 7. klasse, hvilket i praksis vil sige at
han skulle have tagt tysk i folkeskolen og fransk i den kommunale
ungdomsskole, da den eksisterende folkeskolelov ikke giver mulighed for
at børnene tager begge fag.

På en privatskole burde han kunne starte på tysk i 5. klasse [engelsk er
i dag fra senest 3. klasse] og på fransk fra 7. klasse. Og på
Mensa-skolerne som Atheneskolen i Søborg endnu tidligere:

<http://www.athene-skolen.dk/om_athene.htm>

Engelsk fra 1. klasse, tysk fra 3. klasse og latin fra 6. klasse.
Obligatorisk.

Lærte han sig selv at læse som senest 4-årig, og læste han sin første
roman som senest 5-årig, ville han uden problemer have kunnet klare det.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-09 10:10

Per Rønne skrev:

> Engelsk fra 1. klasse, tysk fra 3. klasse og latin fra 6. klasse.
> Obligatorisk.

Problemet med det, er jo at så går der tid fra ANDET de unge mennesker
også skal lære. Personligt mener jeg ikke latin er relevant i dagens
Danmark - det ville være meget mere praktisk at lære dem et verdenssprog
mere som enten fransk eller spansk. Verdens udvikling taget i
betragtning var kinesisk (mandarin formentlig) heller ikke noget dårligt
bud.

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-02-09 10:36

> [...]
> mere som enten fransk eller spansk. Verdens udvikling taget i
> betragtning var kinesisk (mandarin formentlig) heller ikke noget dårligt

Eller arabisk. Det taler ret mange af mine kolleger. Desværre er der
vist en del forskellige sprog i den del af verden. Polsk ville heller
ikke være dumt. Så kan man tale med sine håndværkere. Prøv at se
nummerpladerne på bilerne, der holder parkeret i industriområder eller
ved Elgiganten. De er polske eller fra de baltiske lande.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 28-02-09 11:03

> Problemet med det, er jo at så går der tid fra ANDET de unge mennesker
> også skal lære.

Nu er skolen jo altså beregnet for meget højt begavede børn, som uden
problemer lærer mindst dobbelt så hurtigt som gennemsnittet.

> Personligt mener jeg ikke latin er relevant i dagens Danmark - det ville
> være meget mere praktisk at lære dem et verdenssprog mere som enten fransk
> eller spansk.

Fransk har de vist også tidligere haft. Italiensk er vel også vigtigere
end spansk, som kun har Calderòn og Cervantes at byde på.

Men du mener måske som formanden for Gymnasieskolernes Rektorforening
måske også at oldtidskundskab kan erstattes af mere merkantile fag? Og
at kulturarven blot kan skrottes?

> Verdens udvikling taget i betragtning var kinesisk (mandarin formentlig)
> heller ikke noget dårligt bud.

Spild af tid for en europæer. Det kan kun have interesse for de få
civilingeniører, der skal handle med Kina, og som naturligvis har brug
for en HD i Afsætningsøkonomi og Udenrigshandel:

<http://www.cbs.dk/uddannelser/videreuddannelse/efteruddannelser/oekonom
i/hd_2_del_afsaetningsoekonomi_og_udenrigshandel>

kombineret med et sprogkursus i kinesisk sprog og kultur:

<http://studier.ku.dk/studier_a-z/kinesisk/>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-09 11:15

Per Rønne skrev:

> Nu er skolen jo altså beregnet for meget højt begavede børn, som uden
> problemer lærer mindst dobbelt så hurtigt som gennemsnittet.

Se, det er så lige det. Lærer logisk orienterede børn også SPROG lige
så hurtigt som matematiske begreber?

> Fransk har de vist også tidligere haft. Italiensk er vel også vigtigere
> end spansk, som kun har Calderòn og Cervantes at byde på.

Du misforstår fuldstændig. Hvor mange mennesker i hele verden taler hhv
italiensk versus spansk?

Jeg snakker ikke om kulturarven - den kan man skovle ind fra en bogreol
- men om de unge menneskers evne til at begå sig i fremmede lande. Det
plejer at være et hit at tale det lokale sprog.

> Men du mener måske som formanden for Gymnasieskolernes Rektorforening
> måske også at oldtidskundskab kan erstattes af mere merkantile fag? Og
> at kulturarven blot kan skrottes?

Nejda. Viden er vigtig. Men jeg mener ikke at man fx skal læse om de
puniske krige på latin for at få baggrunden for hvorfor at romerne vandt
kampen om at blive Middelhavets supermagt.

> Spild af tid for en europæer. Det kan kun have interesse for de få
> civilingeniører, der skal handle med Kina, og som naturligvis har brug
> for en HD i Afsætningsøkonomi og Udenrigshandel:

Pudsigt. Jeg mener at latin er spild af tid for en moderne europæer.

Desuden skader viden ikke - vil du mene at Kina ingen indflydelse vil
have på vores fremtid overhovedet. I øjeblikket ignorerer vi herhjemme
totalt en femtedel af verdens befolkning, og jeg ved ikke hvorfor.

Jeg kan forstå at du kun mener viden er relevant hvis man har brug for
det i sit arbejde :) Det er jeg så ikke enig i :D

Fra : Per Rønne

Dato : 28-02-09 11:39

> Se, det er så lige det. Lærer logisk orienterede børn også SPROG lige
> så hurtigt som matematiske begreber?

Sprog læres let af især små børn, og især latin kræver uhyre logisk
sans.

> Du misforstår fuldstændig. Hvor mange mennesker i hele verden taler hhv
> italiensk versus spansk?

Hvor mange spansksprogede hhv italienssprogede operaer ses der på
verdens operascener?

> Jeg snakker ikke om kulturarven - den kan man skovle ind fra en bogreol

Næh, det kan man så vitterlig ikke, og især ikke hvis den er på et andet
sprog end modersmålet, som græsk, latin, italiensk, fransk eller tysk.

> [...]

> puniske krige på latin for at få baggrunden for hvorfor at romerne vandt
> kampen om at blive Middelhavets supermagt.

Næh, men at have den latinske ballast er da en fordel.

I øvrigt er Rom stort set skrevet ud af historieundervisningen i
gymnasieskolen, hvor man jabber verdenshistorien indtil 1789 af på kun
et år ;-(.

> [...]
>
> Jeg kan forstå at du kun mener viden er relevant hvis man har brug for
> det i sit arbejde :) Det er jeg så ikke enig i :D

Jeg mener at den europæiske kulturarv, der i hvert fald går tilbage til
Homer, er det primære for europæere, og at Kina især er af interesse for
udenrigshandelsfolk.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-09 12:36

Per Rønne skrev:

> Sprog læres let af især små børn, og især latin kræver uhyre logisk
> sans.

Sprog læres let af små børn efter naturmetoden - dvs BRUG det - ikke
terp det.

Latin kræver en stor bunke udenadslære og den logiske sans går svjhf
primært på at vide at alting hedder noget specielt.

"Romanes eunt domus"?

> Hvor mange spansksprogede hhv italienssprogede operaer ses der på
> verdens operascener?

Og hvor gamle er disse operaer? Men du misser min pointe igen.

http://da.wikipedia.org/wiki/Verdens_sprog_sorteret_efter_antal_talere
siger at

1    Kinesisk, Mandarin    1120
2    Engelsk    480
3    Spansk    332
4    Arabisk    235
5    Bengali    189
6    Hindi    182
7    Russisk    180
8    Portugisisk    170
9    Japansk    125
10    Fransk    115
11    Tysk    110

med italiensk på 21'ende pladsen med 59 millioner talere (altså en
sjettedel af spansk).

Det er faktisk interessant at arabisk vitterligt er på fjerdepladsen.
Jeg havde slet ikke tænkt på det og troede faktisk Henrik gassede mig
med en one-liner.

> Næh, det kan man så vitterlig ikke, og især ikke hvis den er på et andet
> sprog end modersmålet, som græsk, latin, italiensk, fransk eller tysk.

Man skal være endog SÆRDELES velbevandret i et sprog hvis man skal få
mere ud af en originaltekst end en dygtig oversættelse til ens
modersmål. Kan du alle ovennævnte sprog godt nok til det?

Se. Min pointe her, kommenterede du slet ikke. ØV, det var ellers hele
ideen med alt skriveriet.

> Næh, men at have den latinske ballast er da en fordel.

Hvorfor?

> I øvrigt er Rom stort set skrevet ud af historieundervisningen i
> gymnasieskolen, hvor man jabber verdenshistorien indtil 1789 af på kun
> et år ;-(.

Tjah, det er da ærgeligt men vurderingen må være at der er andre ting
der er mindst lige så vigtige. Desuden er der også en tendens til at jo
ældre vi bliver jo vigtigere er de ting vi selv har puslet med - for os
altså - og jo ringere er det de unge mennesker lærer i skolen.

Desuden er der jo heller ingen der forhindrer de unge mennesker i at
annamme sig yderligere viden i deres fritid.

> Jeg mener at den europæiske kulturarv, der i hvert fald går tilbage til
> Homer, er det primære for europæere, og at Kina især er af interesse for
> udenrigshandelsfolk.

Du snakker om sprog af hensyn til kulturarv. Jeg snakker om sprog af
hensyn til at man kan begå sig i det fremmede - fx som turist.

Der er ikke mange steder man taler latin i dag

Fra : Morten Lind

Dato : 28-02-09 13:23

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-09 14:21

Morten Lind skrev:

> [dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Du demonstrerede hvor meget latin du kan? :)

Fra : Morten Lind

Dato : 28-02-09 15:50

> Du demonstrerede hvor meget latin du kan? :)

Hov, hov - jeg har skam haft latin i realskolen, så jeg ved alt om de
Puniske krige, og iøvrigt mener jeg, at tomme indlæg bør ødelægges...

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-09 16:05

Morten Lind skrev:

> Hov, hov - jeg har skam haft latin i realskolen, så jeg ved alt om de
> Puniske krige, og iøvrigt mener jeg, at tomme indlæg bør ødelægges...

Jeg er så en af de åndsformørkede årgange der IKKE har hørt om de
puniske krige førend jeg faldt over Dan Carlyles Hardcore History hvor
han bruger tre episoder til at snakke om "Punic Nightmares". Det var
ganske interessant.

I episode 19 snakker han en del om Apacherne (hvilket var udledt af at
krigen mod dem minder meget om krigen i Afghanistan), og deres syn på
især mexikanere.

Hvis du må lytte til den slags på jobbet, var det måske noget?

Fra : Morten Lind

Dato : 28-02-09 16:47

> Hvis du må lytte til den slags på jobbet, var det måske noget?

Yep Må gerne, men det er der desværre ikke tid til - produktion, you
know

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 28-02-09 13:23

Imponerende indsats

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-02-09 14:03

> Og hvor gamle er disse operaer?

Irrelevant; de opføres jo stadig.

> [...]
>
> Det er faktisk interessant at arabisk vitterligt er på fjerdepladsen.
> Jeg havde slet ikke tænkt på det og troede faktisk Henrik gassede mig

De fleste af de sprog er jo ganske irrelevante for en dansker. Hvor den
naturlige rækkefølge må være dansk/nordisk, engelsk, tysk, fransk.

> Du snakker om sprog af hensyn til kulturarv. Jeg snakker om sprog af
> hensyn til at man kan begå sig i det fremmede - fx som turist.

Her kan man jo så klare sig med parlør-ordbøger som Politikens til
iPhone.

> Der er ikke mange steder man taler latin i dag

Næh, men det er så indgangen til de romanske sprog.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-09 14:27

Per Rønne skrev:

> Irrelevant; de opføres jo stadig.

Det springende punkt her er så om det er med overtekster eller ej.

Men bortset fra det, er jeg bange for at din personlige hang til opera
ikke deles af hovedparten af de unge der er dem som det egentligt drejer
sig om her.

> De fleste af de sprog er jo ganske irrelevante for en dansker. Hvor den
> naturlige rækkefølge må være dansk/nordisk, engelsk, tysk, fransk.

Hvorfor er det den "mest naturlige"? Verden ændrer sig og det er de
færreste unge - med penge på lommen - der tager på ferie i de nævnte
lande. Spørg du en teenager om de helst vil til Frankrig eller Thailand
på ferie.

> Her kan man jo så klare sig med parlør-ordbøger som Politikens til
> iPhone.

Klare sig? Er det ikke bedre at have lært sproget i skolen end at stå
og hakkende læse op fra en lommeparlør. For at citere en gammel vits
"Lær dog dit sprog inden du tager hjemmefra".

> Næh, men det er så indgangen til de romanske sprog.

Og formålet skulle så være?

Fra : Per Rønne

Dato : 28-02-09 15:02

> [...]
>
> Men bortset fra det, er jeg bange for at din personlige hang til opera
> ikke deles af hovedparten af de unge der er dem som det egentligt drejer

Interessen for bl.a. opera har ellers været stigende i årtier, og ikke
mindst i ungdommen.

> [...]
> færreste unge - med penge på lommen - der tager på ferie i de nævnte
> lande. Spørg du en teenager om de helst vil til Frankrig eller Thailand

Frankrig ligger os altså nærmere end thailandske »ladyboy« bordeller.

> Klare sig? Er det ikke bedre at have lært sproget i skolen end at stå
> og hakkende læse op fra en lommeparlør. For at citere en gammel vits
> "Lær dog dit sprog inden du tager hjemmefra".

Sig mig, hvor mange forskellige sprog mener du at grund- og
gymnasieskolen skal »udbyde«?

> Og formålet skulle så være?

Kan man latin har man ikke bare indgang til en nøgle til Europas kultur,
man har også forholdsvist let ved at genneskue betydningen af sætninger
på de vulgærlatinske sprog.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-09 15:11

Per Rønne skrev:

> Interessen for bl.a. opera har ellers været stigende i årtier, og ikke
> mindst i ungdommen.

Utvivlsomt, men jeg vil godt vædde på at går du ind i en vilkårlig
folkeskoleklasse er der max een der interesserer sig for opera.

Jeg påstår stadigvæk at brugen af sproget vil være mest aktuel i en
turistsituation.

> Frankrig ligger os altså nærmere end thailandske »ladyboy« bordeller.

Thailand har faktisk meget andet at byde på end ovenstående, heriblandt
en stor kulturel arv, så jeg synes du faktisk skulle SPØRGE en teenager
hvor de helst ville være turist (hvilket var det det gik på).

Hovedårsagen til det er godt at lære fransk er fordi franskmænd
tidligere ikke gad lære engelsk Personligt er jeg ked af jeg ikke
fik lært fransk tidligere, men fik da annammet noget tysk, så helt
spildt var det ikke.

> Sig mig, hvor mange forskellige sprog mener du at grund- og
> gymnasieskolen skal »udbyde«?

Det er et rigtigt godt spørgsmål. Indtil videre har jeg vist blot
foreslået at man valgte et andet sprog end latin som værende obligatorisk.

> Kan man latin har man ikke bare indgang til en nøgle til Europas kultur,
> man har også forholdsvist let ved at genneskue betydningen af sætninger
> på de vulgærlatinske sprog.

Ah. Og det kan man ikke hvis man kan spansk (som er et verdenssprog)?
Interessant...

Fra : Per Rønne

Dato : 28-02-09 17:07

> Ah. Og det kan man ikke hvis man kan spansk (som er et verdenssprog)?
> Interessant...

Spansk nedstammer fra latin, ikke omvendt, og det er altså latin alle
de romanske sprog nedstammer fra, og altså latin der giver en fordel på
samtlige romanske sprog.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-09 17:18

Per Rønne skrev:

> Spansk nedstammer fra latin, ikke omvendt, og det er altså latin alle
> de romanske sprog nedstammer fra, og altså latin der giver en fordel på
> samtlige romanske sprog.

Utvivlsomt er det en fordel på det teoretiske plan for folk som har god
tid. På det praktiske plan er det vel alt andet lige bedre at kunne
begå sig på det der bruges?

Lidt lige som at kunne læse norrønt versus at tale nutidsdansk?

Fra : Per Rønne

Dato : 28-02-09 18:42

> [...]
> begå sig på det der bruges?
>
> Lidt lige som at kunne læse norrønt versus at tale nutidsdansk?

Du ser det i forhold til ét romansk sprog; jeg ser det i forhold til
viften af romanske sprog.

Derudover er latin altså et helt centralt dannelsessprog i Europa. Selv
i Danmark er store dele af vor litteratur skrevet på - latin.

Fra : Morten Lind

Dato : 28-02-09 16:12

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> vulgærlatinske sprog.

Den lader vi lige stå et øjeblik

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-02-09 17:07

> Den lader vi lige stå et øjeblik

Den er især interessant at stikke i næsen på en franskmand .

Fra : Morten Lind

Dato : 28-02-09 17:12

> Den er især interessant at stikke i næsen på en franskmand .

Hæ, hæ.....det tror jeg gerne .

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-03-09 10:02

> [...]
> siger at
>
> 1 Kinesisk, Mandarin 1120
>
> med italiensk på 21'ende pladsen med 59 millioner talere (altså en

Jeg kan se, at engelsk er på andenpladsen. Man har ellers i mange år
nævnt det som et kuriosum, at der er flere, der taler spansk end
engelsk. I vores del af verden overrasker det udsagn de fleste. Årsagen
er selvfølgelig, at spansk er meget udbredt i Sydamerika. Ud fra
ovenstående passer det dog ikke. Alligevel vil mange nok undre sig over,
at spansk er på tredjepladsen. I vores del af verden støder man meget
oftere på italiensk og fransk. Portugisisk har også en imponerende
udbredelse i forhold til Portugals lille størrelse.

> Det er faktisk interessant at arabisk vitterligt er på fjerdepladsen.
> Jeg havde slet ikke tænkt på det og troede faktisk Henrik gassede mig
> med en one-liner.

Jeg ser såmænd bare på, hvilke sprog de unge læger taler

> [...]
> ældre vi bliver jo vigtigere er de ting vi selv har puslet med - for os
> altså - og jo ringere er det de unge mennesker lærer i skolen.

Det er jo netop det. I hele denne diskussion har jeg været lidt ked af,
at matematik, fysik, kemi og måske biologi og geografi bare bliver
nedgjort som "merkantile" fag. Sprog, historie og viden om kultur bliver
derimod gjort til noget "fint", der beriger livet og giver os bedre
forståelse.
De naturvidenskabelige fag er skam enormt vigtige for vores
forståelse af verden omkring os. Min gamle fysiklærer talte altid om
"fysik i hverdagen" som noget meget vigtigt. Og det har han jo ret i.
Det er fysik, hver gang man koger noget vand. Jeg bruger min viden om
fysik meget i hverdagen.
Jeg læste engang en kronik af en matematiklærer, der beklagede
sig over det samme. Sad han i venners lag og begyndte at tale om
matematik, så stoppede de andre ham straks, for nu ville de ikke tale
fag. Men gik han i teatret med nogle kolleger, der underviste i
historie, sprog, samfundslære osv., så kunne de godt sidde og diskutere
teaterstykket bagefter. Det havde ingen noget imod, selv om kollegerne i
virkeligheden sad og talte om deres eget fag.

> Der er ikke mange steder man taler latin i dag

Det er vel kun i Latinamerika.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 01-03-09 10:09

> Portugisisk har også en imponerende
> udbredelse i forhold til Portugals lille størrelse.

Brasilien & den slags småstater

> Det er vel kun i Latinamerika.

Hæ, hæ....

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-03-09 10:20

> Brasilien & den slags småstater

En af min kones gamle veninder er gift med en portugiser. Det er meget
sjovt at se, at deres populære charterrejsemål er nogle helt andre end
vores. Det er typisk øer og solrige steder ovre i nærheden af eller i
Sydamerika, hvor man taler portugisisk. Det siger vel også lidt om, at
det ikke er almindeligt at kunne tale fremmedsprog. De ældre
generationer kan i hvert fald ikke.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-03-09 10:54

Henrik Münster skrev:

> [...]
> nedgjort som "merkantile" fag. Sprog, historie og viden om kultur bliver
> derimod gjort til noget "fint", der beriger livet og giver os bedre

Mnjah, du generaliserer lidt groft nu synes jeg (men det gør alle læger
jo). Kultur er nok det der limer et samfund sammen udover det helt
basale med fælles baggrundsviden mv. I den sammenhæng er matematik og
fysik værktøjsfag, men der er faktisk en del filosofiske ting i
matematik (og som følge deraf datalogi) som menigmand godt kan have
glæde af at vide.

Eksempler:

* Gödels ufuldstændighedssætninger (den matematiske udgave af "jeg
lyver") som viser at man ikke kan sige alt på matematisk.

* Den universielle Turingmaskine - alle computere kan det samme (hvis
man ser bort fra tiden de skal bruge på det).

* Turings bevis for at en computer ikke kan afgøre om et vilkårligt
givent computerprogram vil blive færdigt eller ej. Der er altså ting
computere simpelthen ikke kan, og som kræver et menneske der kan "træde
ud af systemet".

Ovenstående er "man kan ikke" fordi det er dem der har fascineret mig
mest. Der er også en masse "man kan" men det er en anden end mig der
skal opremse dem :)

> [...]
> teaterstykket bagefter. Det havde ingen noget imod, selv om kollegerne i
> virkeligheden sad og talte om deres eget fag.

Det er vel bare et tegn på at sproglige ikke kan hitte ud af matematik
men matematiske godt kan hitte ud af sprog. Tror jeg :)

Man skal bare antyde de er fagligt udfordrede - hæhæ.

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-03-09 17:07

> [...]
> fysik værktøjsfag, men der er faktisk en del filosofiske ting i
> matematik (og som følge deraf datalogi) som menigmand godt kan have

Det var heller ikke min mening at udelukke noget. Nu blev gamle operaer
og uddøde sprog forherliget som noget meget vigtigt i et menneskes
udvikling her i diskussionen, mens de andre fag bare er noget
merkantilt, der bare bruges til at tjene penge. Jeg har al mulig respekt
for kunst og kultur, og jeg er da ked af, at jeg ikke selv ved mere om
det, end jeg gør. Derimod synes jeg også, de naturvidenskabelige fag er
vigtige. Det har da også en værdi at kunne gå en tur i skoven, genkende
fuglen oppe i træet, vide hvorfor mosekonen brygger, være klar over,
hvad frøerne laver på denne årstid, genkende stjernerne på himlen om
natten, vide hvorfor månen skifter faser etc. Man skal ikke bare
fravælge de naturvidenskabelige fag som noget tørt, trist og
unødvendigt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-03-09 18:25

Henrik Münster skrev:

> [...]
> udvikling her i diskussionen, mens de andre fag bare er noget
> merkantilt, der bare bruges til at tjene penge. Jeg har al mulig respekt

Det er nok bare fordi det er svært at tjene penge på uddøde sprog og
gamle operaer, og så må man jo finde en passende vinkel :)

Det der skiller en hobby fra en profession er jo om man kan tjene penge
på det, eller er henvist til at pusle med det i sin fritid mens man
tjener penge på noget andet. Det er ret svært i dagens Danmark at klare
sig uden en indkomst.

Det er iøvrigt meget interessant at se hvordan man i førnævnte dagens
Danmark har meget svært ved at klare sig med een indtægt med mindre man
er indstillet på en stor mængde afsavn i forhold til tidligere. Der var
det jo muligt for manden i huset at trække lønnen hjem, mens konen
passede hus og unger. I dag er det så dyrt (fordi køberne har råd og
markedet tilpasser sig det) at bo i de store byer at man næsten ikke kan
andet end bo ude på landet hvis man kun har en indtægt. Jeg kender
faktisk kun et par hvor konen frivilligt går hjemme med børnene (hvilket
hun iøvrigt er meget glad for) og de bor dæleme også langt væk fra
rigtigt mange ting :) Det må I jo også kende - I har to høje
indtægter, men har også måtte lide afsavn mht udstationering og sære
arbejdstider.

> [...]
> hvad frøerne laver på denne årstid, genkende stjernerne på himlen om
> natten, vide hvorfor månen skifter faser etc. Man skal ikke bare

Der er faktisk mange ting man kan have glæde af at vide i hverdagen.
Vidste du iøvrigt at i Orion er Beltegeuse og DEN skal vi være glade for
at vi ikke kredser omkring? :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-03-09 19:24

> [...]
> rigtigt mange ting :) Det må I jo også kende - I har to høje
> indtægter, men har også måtte lide afsavn mht udstationering og sære

Det siger jeg også tit, hvis diskussionen falder på skatter og afgifter.
Hvis nu f.eks. afgiften på biler forsvandt helt, så ville huspriserne
bare stige, fordi folk fik råd til at byde over hinanden. I sidste ende
ville vi derfor ikke sidde meget bedre i det end nu. Det er jo det samme
der er sket med den dobbelte indtægt. Da de første familier begyndte at
have to indtægter, kunne de byde mere for de attraktive boliger, og
priserne steg. Så måtte andre familier også begynde at have to indtægter
for at kunne følge med. På den måde tilpasser markedet sig, og i sidste
ende er der vel en eller anden grænse for, hvor rige folk kan være i
gennemsnit. Lønstigninger ved overenskomstforhandlinger medfører også
bare inflation, og man ender med at have stort set samme realindkomst.
Men selvfølgelig kan der godt rykkes nogle ting. Generelt er vores
levestandard jo steget meget de seneste årtier. Jeg er "kun" 45 år, og
jeg ser allerede med undren på, hvordan helt unge mennesker i dag køber
hus og har bil. Sådan var det ikke, da jeg var ung.

> Der er faktisk mange ting man kan have glæde af at vide i hverdagen.
> Vidste du iøvrigt at i Orion er Beltegeuse og DEN skal vi være glade for
> at vi ikke kredser omkring? :)

Jeg kan slå det op på det glimrende program Starmap, som jeg har på min
iPhone. Den er 427 lysår borte, men jeg ved ikke, hvorfor den er farlig.
Jeg må tilstå, at jeg engang så en gyserkomedie kaldet Beeltejuice, og
Betelgeuse bliver tit forbundet med noget djævelsk.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-03-09 20:02

> Jeg kan slå det op på det glimrende program Starmap, som jeg har på min
> iPhone. Den er 427 lysår borte, men jeg ved ikke, hvorfor den er farlig.

Den er på vej til at gå supernova .. så hvis vi lever længe nok så er
der lagt i kakkelovenen til et godt festfyrværkeri ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-03-09 20:21

Henrik Münster skrev:

> [...]
> priserne steg. Så måtte andre familier også begynde at have to indtægter
> for at kunne følge med. På den måde tilpasser markedet sig, og i sidste

Kvinderne ville jo så vidt jeg ved også gerne ud på arbejdsmarkedet og
gøre karriere og sår'n. Motivationen var der.

> [...]
> jeg ser allerede med undren på, hvordan helt unge mennesker i dag køber
> hus og har bil. Sådan var det ikke, da jeg var ung.

At man køber hus tror jeg skyldes at der ER flere huse og de er til at
betale (med to indtægter), samt at det er umuligt at opdrive en
fornuftig lejlighed hvor de unge mennesker gerne vil bo. Når man så er
bosat lidt afsides, er man nødt til at have en bil for at komme frem og
tilbage.

Men hva, dengang du var ung havde du heller ikke mobiltelefon, men om du
kan få de unge til at tro på det i dag. "Jamen vi så fjernsyn ... i
sort/hvid... een kanal" og vi var lykkelige.

> [...]
> Jeg må tilstå, at jeg engang så en gyserkomedie kaldet Beeltejuice, og
> Betelgeuse bliver tit forbundet med noget djævelsk.

Havde du nu slået det op i nowet leksikalsk havde du hittet ud af at B.
er en rød kæmpestjerne og at "Hvis Betelgeuse byttede plads med vores
egen Sol, ville omløbsbanerne for Merkur, Venus, Jorden og Mars ligge
"inden i" Betelgeuse."

Eneste trøst er at den ikke ville være så varm herude :)

Fra : Morten Lind

Dato : 02-03-09 17:26

> [...]
> kan få de unge til at tro på det i dag. "Jamen vi så fjernsyn ... i
> sort/hvid... een kanal" og vi var lykkelige.

Så, så, knægte - det er nu, jeg skal holde min kæft, ikke sandt?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-03-09 18:17

Morten Lind skrev:

> Så, så, knægte - det er nu, jeg skal holde min kæft, ikke sandt?

Nu ikke så beskeden bessefar. Fortæl du bare om jeres husmandssted med
kvartabbonnement, hvor I flyttede ud efter at englænderne bombede
København, og alle de andre skrøner du plejer at diske op med

Fra : Morten Lind

Dato : 02-03-09 18:44

> Nu ikke så beskeden bessefar. Fortæl du bare om jeres husmandssted med
> kvartabbonnement, hvor I flyttede ud efter at englænderne bombede
> København, og alle de andre skrøner du plejer at diske op med

He, he......jeg disker /aldrig/ op med skrøner - jeg husker højest nogle
år forkert - det er dig, der ikke kan rumme, at nogle mennesker faktisk
er i stand til at leve )

Jeg har prøvet alting, har været alle steder, og intet er mig uvant, og
jeg er rimelig sjælden. Ikke engang Ib Michael og Troels Kløvedal kan
matche mit liv. Heller ej Michael Falch, Johnny Madsen og den slags
musikere.

Jeg har designet logos, som Vester Lys Kopi ikke kunne handle, uden at
få lavet en matrice.

Og jeg er blot otte år ældre end I/du......

Men du kender jo min historie, ja - I kender alle min historie, og hvad
I tror på, må I selv om - jeg ved jo, hvad der er rigtigt

Og så fik du mig alligevel i blækhuset, din røver

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-03-09 18:57

Morten Lind skrev:

> He, he......jeg disker /aldrig/ op med skrøner - jeg husker højest nogle
> år forkert - det er dig, der ikke kan rumme, at nogle mennesker faktisk
> er i stand til at leve )

Det kan jeg da. Jeg begriber ikke hvor du har den ide fra, men jeg har
til gengæld heller ikke nogen skrupler mht at drille dem der kan tåle
det, med den smule jeg kan.

> [...]
> jeg er rimelig sjælden. Ikke engang Ib Michael og Troels Kløvedal kan
> matche mit liv. Heller ej Michael Falch, Johnny Madsen og den slags

Har du overvejet at skrive din selvbiografi så? Troels go home med dine
pjathistorier - HER er en om hovedjægere på Borneo og deres bedste
opskrifter!

Kan du også slå Thor Heyerdal?

> Jeg har designet logos, som Vester Lys Kopi ikke kunne handle, uden at
> få lavet en matrice.

Er det nødvendigvis en fordel? Logoer skal vel være til at gengive let
og den slags, du har garanteret en masse spindelvævstynde linier i ståltryk.

> Og jeg er blot otte år ældre end I/du......

Jaja, og dengang DU var i lære der slog de lærlingen IHJEL!

> Men du kender jo min historie, ja - I kender alle min historie, og hvad
> I tror på, må I selv om - jeg ved jo, hvad der er rigtigt
>
> Og så fik du mig alligevel i blækhuset, din røver

Tjah, der skal bare diskes op med din yndlingsmadding, så bider du også
på :) Vi er såmænd ikke så forskellige herinde alligevel.

Fra : Morten Lind

Dato : 02-03-09 19:57

> Det kan jeg da. Jeg begriber ikke hvor du har den ide fra, men jeg har
> til gengæld heller ikke nogen skrupler mht at drille dem der kan tåle
> det, med den smule jeg kan.

Ved det - jeg ved, du kan rumme det, og jeg hygger mig over dit
drilleri, og mine brede skuldre kan tåle det

> Har du overvejet at skrive din selvbiografi så? Troels go home med dine
> pjathistorier - HER er en om hovedjægere på Borneo og deres bedste
> opskrifter!

Ja da - dét gør jeg, når jeg går på efterløn - den kommer ikke til at
negligere Troels, for han er jo bagud, i forhold til mig - den kommer
bare til at handle om et spændende menneske.

> Kan du også slå Thor Heyerdal?

Nej

> Er det nødvendigvis en fordel? Logoer skal vel være til at gengive let
> og den slags, du har garanteret en masse spindelvævstynde linier i ståltryk.

Næeh, men det var så tidligt, at man dengang ikke kunne andet........

> Jaja, og dengang DU var i lære der slog de lærlingen IHJEL!

Det var da tæt på - jeg /har/ faktisk stået tre uger i lære på Kong
Olav(kokkelære på Nogeslinien), men dét var s´gu´ for hårdt for en
langhåret, anarkistisk sekstenårig knægt , så jeg sprang fra.....

> Tjah, der skal bare diskes op med din yndlingsmadding, så bider du også
> på :) Vi er såmænd ikke så forskellige herinde alligevel.

Hæ, ja - det har du ret i, men jeg har stadigvæk fået to Bodil´er, boet
sammen med indianere på øer i Titticacasøen, set børn blive skudt i
ryggen i Mexico, set indianere blive skudt i Guatemala, bestukket
stridsere i Panama, set politiet plante narkotika i gringohoteller,
spist rokke med fingrene på gaden, været oppe at slås under et overfald
i Goa, fået stjålet bagage af myndighedspersoner, haft tre biografer, et
filmimportselskab - det var os/mig, der bragte filmversionerne af Monthy
Python til Danmark - Rocky Horror Picture Show -
Carmen......osv......Gået op ad den røde løber i Cannes - Haft en
birolle i Strømer - jeg åbnede den første vin(glas)bar i Danmark, jeg
har haft tre caféer - jeg var millionær tre år i træk - Jeg indførte
gallerier/kunstudstillinger i café´er - jeg var den første til at lave
musik på Kultorvet i København: Jacob & Finn - One Two - TV2 - nævn dem,
jeg har haft dem ansat.

Går vi endnu et tiår tilbage har jeg spillet på samtlige interessante
scener i København: Rockscenen og Loppen på Christiania, Saltlageret,
Brumleby og mange flere.

Desuden har jeg faktisk også prøvet at være i spældet, he, he.... Det
var s´gu´ en oplevelse.

Derudover har jeg i halvfjerdserne haft mit eget lydproduktionsselskab:
Zitizenzound......læg mærke til fremsynetheden i den grafiske udformning
og stavemåde, hæ, hæ......jeg stiller ikke mit lys under en skæppe - jeg
har altid været ti til femten år forud for min tid.

Jeg har lavet gymnasieblad sideløbende med Klaus Riskjær, men jeg
besidder ikke hans egogen, og er glad for det - dog var vi lige
anarkistiske

Og alt, hvad jeg har gjort, har jeg gjort for egne, selvtjente penge.

Du er træt nu, ikke sandt?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 02-03-09 21:39

Morten Lind skrev:

> Ved det - jeg ved, du kan rumme det, og jeg hygger mig over dit
> drilleri, og mine brede skuldre kan tåle det

Så skal du da ikke skrive sår'n noget sludder, altså. Og hellere brede
skuldre end hofter

> Ja da - dét gør jeg, når jeg går på efterløn - den kommer ikke til at
> negligere Troels, for han er jo bagud, i forhold til mig - den kommer
> bare til at handle om et spændende menneske.

Nåh, det var dig der var bolighaj på det der Kløvendal-kollektiv? Der
kan man se :) Og dig der hyrede ham som matros første gang på
havnerundfarten i København!

> Nej

Nå dog. Det kan være du kan det når du får tænkt lidt nærmere over de
år du husker forkert - hæhæ.

> Næeh, men det var så tidligt, at man dengang ikke kunne andet........

Du mener ikke at bogtrykkeren kunne finde noget passende granit at riste
dine udgydelser på? Jajaj, der er visse fordele ved at have været i det
tyvende århundrede.

> Det var da tæt på - jeg /har/ faktisk stået tre uger i lære på Kong
> Olav(kokkelære på Nogeslinien), men dét var s´gu´ for hårdt for en
> langhåret, anarkistisk sekstenårig knægt , så jeg sprang fra.....

For hårdt? Nånå, der ER grænser (og iøvrigt er jeg i tvivl om du lurede
Hausgaard-referencen).

> Hæ, ja - det har du ret i, men jeg har stadigvæk fået to Bodil´er, boet

PÃ¥ gule plader? Der KAN man se :)

> Carmen......osv......Gået op ad den røde løber i Cannes - Haft en

Uh! Hentede du de der gyldne persiller for Lars von Trier?

> [...]
> gallerier/kunstudstillinger i café´er - jeg var den første til at lave
> musik på Kultorvet i København: Jacob & Finn - One Two - TV2 - nævn dem,

Pudsigt. Finn har også været millionær - måske kan I lave noget sammen
så? Jeg mindes svagt de har gjort det som ansatte i Århus Sporveje.

> Og alt, hvad jeg har gjort, har jeg gjort for egne, selvtjente penge.

Se - DET er så kunsten. Det skulle Klaus Riskær prøve engang.

> Du er træt nu, ikke sandt?

Næh, men jeg syntes godt der kunne have været nogen illustrationer til
at strække det ud over pixibogsformat :)

Fra : Per Rønne

Dato : 02-03-09 07:02

> [...]
> udvikling her i diskussionen, mens de andre fag bare er noget
> merkantilt, der bare bruges til at tjene penge.

Så har du i hvert fald misforstået mig, og som mat-fys student og
cand.scient. er det i hvert fald ikke en holdning jeg deler.

Fra : Morten Lind

Dato : 02-03-09 17:13

> Mnjah, du generaliserer lidt groft nu synes jeg

> "(men det gør alle læger jo)."

Hæ, hæ.....

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-02-09 10:33

> Jeg har altid holdt mig til pausekommatering.

Jeg troede, du var så korrekt

> [...]
> han skulle have tagt tysk i folkeskolen og fransk i den kommunale
> ungdomsskole, da den eksisterende folkeskolelov ikke giver mulighed for

Man skal jo starte med det første år. Vi regnede ikke med, at han skulle
slutte der. Som nævnt går han kun i 8. klasse, og vi regner da med, at
han også skal have fransk i gymnasiet. Det havde vi andre da, selv om vi
var matematikere.

> [...]
>
> Lærte han sig selv at læse som senest 4-årig, og læste han sin første
> roman som senest 5-årig, ville han uden problemer have kunnet klare det.

Begge vores sønner er ganske kvikke, men om de ligefrem er genier, tør
jeg ikke sige. Mindre kan nu også gøre det. Jeg tror såmænd heller ikke
selv, jeg er et geni, selv om min mor tit sagde det med et lettere
sarkastisk tonefald. Jeg ved ikke rigtig med min kone. Sagen er vel, at
der er nogle områder, hvor man har bedre evner end andre.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-09 11:00

Henrik Münster skrev:

> Begge vores sønner er ganske kvikke, men om de ligefrem er genier, tør
> jeg ikke sige. Mindre kan nu også gøre det. Jeg tror såmænd heller ikke

Det er min formodning at de børn der har gavn af at gå på sådan en skole
er så logisk tænkende at de har svært ved at sætte sig ind hvordan andre
tænker og handler og derfor har svært ved at begå sig i den almindelige
folkeskole (fordi ellers kan deres folkeskolelærer bare overdynge dem
med opgaver), og at kalde det "højt begavede" er derfor en pæn måde at
sige "socialt handicappede" på.

Jeg kan naturligvis tage fejl - det er sket før - så hvis der er nogen
der ved bedre, vil jeg gerne høre om det :)

Fra : Per Rønne

Dato : 28-02-09 11:29

> [...]
>
> Jeg kan naturligvis tage fejl - det er sket før - så hvis der er nogen
> der ved bedre, vil jeg gerne høre om det :)

Der findes massevis af meget højt begavede børn, især drenge, der ikke
kan klare folkeskolens socialisering. Og som derfor tidligt sorteres
fra.

De klarer sig derimod glimrende på særskoler som Mensa-skolerne, og kan
derfra fortsætte i gymnasieskolen og på universitetet.

Andre højt begavede børn kan sagens klare folkeskolens socialisering, og
får højst nogle dårlige arbejdsvaner af aldrig at blive intellektuelt
udfordret i folkeskolen. Med en minimal indsats får de 12 i stort set
alle fag ...

Men problemet for den førstnævnte gruppe synes i dag at starte allerede
i børnehaven, hvor pædagogerne vil tvinge 4-års drenge til at lege med
de andre børn, selv om de hellere vil sidde for sig selv og læse i
Brødrene Løvehjerte. Når de så bider de pædagoger der korporligt vil
trække dem væk fra bøgerne, så er de med det samme gjort
»adfærdsvanskelige«.

Gruppen fandtes også før afskaffelsen af mellem- og realeksamen, idet de
første fem år, underskolen, fra starten var en enhedsskole. Foreningen
Mensa [som jeg aldrig har haft personlig kontakt til] har således en
»adgangskvotient« på en IQ på 130:

<http://mensa.dk/faq.php#spg4>

men alligevel har de indtil for få år siden kun haft ufaglærte arbejdere
som medlemmer. Ingen akademikere i sigte! Det var ganske simpelt blevet
en forening for de højtbegavede, der som børn var urolige i timerne, og
derfor blev droppet af enhedsskolen. Men nu er de så begyndt at lave
særskoler for deres eget segment, så også de får en chance.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-09 12:24

Per Rønne skrev:

> Der findes massevis af meget højt begavede børn, især drenge, der ikke
> kan klare folkeskolens socialisering. Og som derfor tidligt sorteres
> fra.

Så du giver mig faktisk ret i at disse børn ER socialt handicappede?

Jeg vil faktisk mene at pædagogerne gør disse børn en tjeneste ved at få
dem til at lege med andre børn i stedet for at lade dem mure sig mentalt
inde med en bog.

> De klarer sig derimod glimrende på særskoler som Mensa-skolerne, og kan
> derfra fortsætte i gymnasieskolen og på universitetet.

Selv på universitetet er omgang med andre mennesker en nødvendighed for
at kunne begå sig.

> [...]
> får højst nogle dårlige arbejdsvaner af aldrig at blive intellektuelt
> udfordret i folkeskolen. Med en minimal indsats får de 12 i stort set

Disse børn får så en kedelig overraskelse når de rammer muren, hvor
talentet IKKE rækker længere. Er det cirka midt i gymnasiet?

> [...]
> Brødrene Løvehjerte. Når de så bider de pædagoger der korporligt vil
> trække dem væk fra bøgerne, så er de med det samme gjort

Børn på 4 år har ikke et fuldt udviklet ordforråd, og kan derfor i
afmagt bide. Vælger et barn at bide for at undgå at lege med andre
børn, så vil jeg personligt vurdere det som en ting der skal holdes øje
med, da man efter min mening gør barnet en bjørnetjeneste ved at lade
det isolere sig.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-02-09 14:03

> Så du giver mig faktisk ret i at disse børn ER socialt handicappede?

Ikke i forhold til tilsvarende højt begavede børn.

> Jeg vil faktisk mene at pædagogerne gør disse børn en tjeneste ved at få
> dem til at lege med andre børn i stedet for at lade dem mure sig mentalt
> inde med en bog.

Pædagogerne får dem jo ikke til at lege med andre børn - kun lavet dem
om til »adfærdsvanskelige« børn.

> Selv på universitetet er omgang med andre mennesker en nødvendighed for
> at kunne begå sig.

Og på Mensa-skolerne skal de så også lave gruppearbejde, men da de ikke
skal trækkes med andre børn, der er håbløst bagud i forhold til dem
selv, kan de godt klare det.

> Disse børn får så en kedelig overraskelse når de rammer muren, hvor
> talentet IKKE rækker længere. Er det cirka midt i gymnasiet?

Det kommer an på talentet; jeg måtte ført strenge mig an på
universitetet.

> [...]
> børn, så vil jeg personligt vurdere det som en ting der skal holdes øje
> med, da man efter min mening gør barnet en bjørnetjeneste ved at lade

Så du aftenfladen om børn med særlige evner på DR2 for nogle måneder
siden?

Det pågældende barn droppede ud af børnehaven, fordi de ikke kunne klare
ham. Han kunne heller ikke rummes i folkeskolen.

Først da han kom i Atheneskolen, hvor han går i dag, kunne han trives.
Og her samarbejder han med andre børn, der er lige så velbegavede som
ham selv.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 28-02-09 14:42

Per Rønne skrev:

> Ikke i forhold til tilsvarende højt begavede børn.

Ok. De er ikke handicappede overfor børn der er ligesom dem? Det vil
altså sige at vi har en GRUPPE af socialt handicappede børn?

Og disse vil du bare lade trisse rundt i deres eget parallelunivers hele
vejen videre op til en beskyttet stilling på universitetet istedet for
at styrke deres sociale kompetancer? Jeg forstår ikke din prioritering :(

> Pædagogerne får dem jo ikke til at lege med andre børn - kun lavet dem
> om til »adfærdsvanskelige« børn.

Jeg går naturligvis ud fra du kan bakke ovenstående påstand op med noget
konkret ude fra virkeligheden?

> Og på Mensa-skolerne skal de så også lave gruppearbejde, men da de ikke
> skal trækkes med andre børn, der er håbløst bagud i forhold til dem
> selv, kan de godt klare det.

Gruppearbejde og sociale kompetancer er ikke nødvendigvis det samme.

Atheneskolen skriver følgende "Atheneskolen lægger særlig vægt på
udviklingen af elevernes sociale færdigheder. Højtbegavede børn udgør
anslået 1-2 % af skolebørn i Danmark og kan derfor defineres som en
minoritetsgruppe. Deres høje begavelse kan give sig udslag i en
oplevelse af forskellighed fra andre børn. Denne manglende spejling
fører ofte til mindre selvværd og social isolation. I et samspil med
ligesindede børn og anerkendende voksne udvikler børnene sig socialt.
For højtbegavede børn er der en klar tendens til at ”fordybe sig” i
specielle emner og være tiltrukket af aktiviteter som kan udføres alene.
Derfor lægges der på Atheneskolen særlig vægt på at det sociale miljø i
klassen er velfungerende og at der tilrettelægges aktiviteter, der
aktivt stimulerer samarbejde med andre børn. Det er vigtigt at der
samarbejdes om konkrete opgaver ud fra konkrete rammer for at skabe den
fornødne tryghed. Skolen skal give børnene en oplevelse af at kunne
fungere i et fællesskab. "

Så det drejer sig ikke bare om at "trækkes med" andre børn, men om
overhovedet at LÆRE dem det.

Jeg tror simpelthen ikke din bagatelisering af problematikken er berettiget.

> Det kommer an på talentet; jeg måtte ført strenge mig an på
> universitetet.

Ah, så vi taler altså om både dig og disse højt begavede børn. En af de
vigtigste ting jeg har erfaret er at den danske folkeskole har ÆNDRET
sig markant siden dengang hvor du og jeg gik i skole, og at ting ganske
enkelt er anderledes. Jeg synes derfor ikke du skal se nutidens
situation gennem dine erfaringsbriller :)

> Så du aftenfladen om børn med særlige evner på DR2 for nogle måneder
> siden?

Jeg ser meget sjældent fjernsyn, men jeg mindes svagt at have set en
udsendelse om en klasse - tror det var en Mentiqueskole - hvor de
simpelhen var nødt til at undervise de unge mennesker (jeg tror det var
omkring 8'ende) i sociale færdigheder, fordi de ikke kunne begå sig.

> [...]
>
> Først da han kom i Atheneskolen, hvor han går i dag, kunne han trives.
> Og her samarbejder han med andre børn, der er lige så velbegavede som

Det er dejligt at det lykkedes at få ham kringlet så han har det godt.
MEN min pointe er at det ikke er nok - de sociale færdigheder med
"normale, almindelige mennesker" lærer man ikke ved at omgåes nogen der
er ligesom en selv

Fra : Per Rønne

Dato : 28-02-09 15:05

> [...]
> enkelt er anderledes. Jeg synes derfor ikke du skal se nutidens
> situation gennem dine erfaringsbriller :)

Nu har jeg så mere nylig erfaring fra såvel grund- som gymnasieskolen.
Som lærer.

Derudover tror jeg efterhånden at vi er vildt OffTopic i gruppen.

Fra : Morten Lind

Dato : 28-02-09 16:43

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Derudover tror jeg efterhånden at vi er vildt OffTopic i gruppen.

Skide være med det, Per - det er jo et spændende emne -

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-09 17:15

Morten Lind skrev:

> Skide være med det, Per - det er jo et spændende emne -

Tjah, vi skriver jo alle på diverse Mac'er (selv dem der kører med
radiorør og gaffatape) så det plejer jo at være tilstrækkeligt.

Jeg blev i øvrigt mindet om noget jeg erindrer som "MIT-syndromet", men
som nok hedder noget andet, nemlig at de vidunderbørn som er socialt
velfungerende OG velbegavede får en hård nyser når de begynder på MIT.

De er jo vandt til at de har altid ret og andre tager altid fejl og er
langsommere opfattende end dem, og de har derfor status og selvværd
derfra, og så kommer de på MIT hvor de får den meget kedelige
overraskelse at sådan er de ALLESAMMEN der og at de ikke er noget
særligt eller at de ikke altid har ret mere.

Er det ikke pudsigt som livets små ups-and-downs kan ramme os alle :)

Fra : Per Rønne

Dato : 28-02-09 18:42

> [...]
> særligt eller at de ikke altid har ret mere.
>
> Er det ikke pudsigt som livets små ups-and-downs kan ramme os alle :)

Er det så ikke pudsigt, at det er lige nøjagtig hvad der sker for disse
højtbegavede børn, når de begynder på en Mensa-skole som Atheneskolen i
Søborg?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-09 18:47

Per Rønne skrev:

> Er det så ikke pudsigt, at det er lige nøjagtig hvad der sker for disse
> højtbegavede børn, når de begynder på en Mensa-skole som Atheneskolen i
> Søborg?

Tjoh, jeg troede bare ikke det var det der skete der.

Snakkede vi ikke om nogen der ikke rigtigt havde med andre at gøre? Så
er det vel ikke DET der sker?

Fra : Per Rønne

Dato : 01-03-09 05:51

> Tjoh, jeg troede bare ikke det var det der skete der.
>
> Snakkede vi ikke om nogen der ikke rigtigt havde med andre at gøre? Så
> er det vel ikke DET der sker?

De havde intet med andre børn at gøre, fordi de ikke havde tålmodighed
til at have med dem at gøre; de tænkte ikke lige så abstrakt som dem
selv, og tænkte i øvrigt for langsomt.

De kunne sagtens indgå i en gruppe af børn med samme intelligens, og
efterhånden som de vokser op, og frontallapperne vokser ud, kan de også
klare helt almindelige mennesker. Bare ikke mens de er børn, og får de
ikke den for dem rigtige skolegang, ender de som deciderede tabere.

Fra : Morten Lind

Dato : 01-03-09 08:35

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Bare ikke mens de er børn, og får de
> ikke den for dem rigtige skolegang, ender de som deciderede tabere.

Men Per - én skidt og begrædelig oplevelse behøver vel ikke at gælde
alle?

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-03-09 08:58

> Men Per - én skidt og begrædelig oplevelse behøver vel ikke at gælde
> alle?

Det drejer sig om den generelle holdning over for denne gruppe børn, i
børnehave og skole. Og det drejer sig altså ikke om én oplevelse, men om
en barndom fuld af den slags oplevelser.

Fra : Morten Lind

Dato : 01-03-09 10:12

> Det drejer sig om den generelle holdning over for denne gruppe børn, i
> børnehave og skole. Og det drejer sig altså ikke om én oplevelse, men om
> en barndom fuld af den slags oplevelser.

Det første er feset ind, det andet er undgået min opmærksomhed. Man
bliver naturligvis præget i en sådan situation.

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 28-02-09 18:48

> Er det ikke pudsigt som livets små ups-and-downs kan ramme os alle :)

Det hedder ikke MITsyndrom - det hedder PERsyndrom, gnæk, gnæk

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-03-09 20:13

Morten Lind skrev:

> Det hedder ikke MITsyndrom - det hedder PERsyndrom, gnæk, gnæk

Æh, nej, det gør det ikke.

Og, Morten, jeg synes du skal sige undskyld til Per for den der.

Fra : Morten Lind

Dato : 04-03-09 03:56

> Æh, nej, det gør det ikke.
>
> Og, Morten, jeg synes du skal sige undskyld til Per for den der.

Ups - har jeg trådt i noget, jeg ikke véd, hvad er? Det er jeg ked af -
jeg legede bare med bogstaverne.

Per, det må du undskylde. Jeg har ikke undersøgt det - det vil jeg gøre.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-03-09 04:59

Morten Lind skrev:

> Ups - har jeg trådt i noget, jeg ikke véd, hvad er? Det er jeg ked af -
> jeg legede bare med bogstaverne.

Den havde jeg slet ikke bemærket :) - til orientering er MIT en større,
udenlandsk uddannelsesinstitution for de højt begavede.

De har en webside og alting: http://mit.edu

(og nu fortæller du mig garanteret at den har du undervist på i transit
fra Kultorvet til Latinamerika)

Fra : Morten Lind

Dato : 04-03-09 16:08

> Den havde jeg slet ikke bemærket :)

Næeh, dét havde du vel ikke

> - til orientering er MIT en større,
> udenlandsk uddannelsesinstitution for de højt begavede.

Ja, det erfarede jeg...

> De har en webside og alting: http://mit.edu

....& Google ledte mig derhen.

> (og nu fortæller du mig garanteret at den har du undervist på i transit
> fra Kultorvet til Latinamerika)

Meget kan jeg byde på, men ikke det - så ville jeg jo tale usandt, og
det må man ikke.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-03-09 17:25

Morten Lind skrev:

> Næeh, dét havde du vel ikke

Vi må spille Scrabble en dag. Så skal du se ord du aldrig har set
før... hæhæ.

> Meget kan jeg byde på, men ikke det - så ville jeg jo tale usandt, og
> det må man ikke.

Historier har det med at blive bedre af at blive fortalt igen og igen.
Bare igang du :)

Fra : Morten Lind

Dato : 28-02-09 16:41

> de sociale færdigheder med
> "normale, almindelige mennesker" lærer man ikke ved at omgåes nogen der
> er ligesom en selv

Og denne sande sætning lader vi også lige stå et øjeblik

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 28-02-09 16:35

> [...]

> Først da han kom i Atheneskolen, hvor han går i dag, kunne han trives.
> Og her samarbejder han med andre børn, der er lige så velbegavede som

Ender han så som et firkantet individ, uden empati, men med garanti for
at "regnemaskinen" i toppen af bolden virker?

Hvis han gør, ender han så som Valo-manden?

Eller kan samfundet bruge ham til noget, for han kan jo åbenbart ikke
bruge samfundet til noget?

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-02-09 17:07

> [...]
>
> Hvis han gør, ender han så som Valo-manden?
>
> Eller kan samfundet bruge ham til noget, for han kan jo åbenbart ikke

Han ender måske som modtager af Nobelprisen i fysik. Alternativet kunne
have været et liv på kontanthjælp.

Jeg har selv som lærervikar på en folkeskole været ude for en sådan
dreng. Han er nu ved at gå til i hashtågerne; han var begavet til en
universitetsuddannelse men kunne ikke passes ind i folkeskolen.

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-03-09 17:07

> Hvis han gør, ender han så som Valo-manden?

Okay, alle sammen! Hænderne i vejret. Hvem her husker Valo-manden?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 01-03-09 18:19

> Okay, alle sammen! Hænderne i vejret. Hvem her husker Valo-manden?

Hånden er oppe her.

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk
moth@mothsoft.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 02-03-09 17:34

Mogens Thyregod <moth@mothsoft.dk> wrote:

> Hånden er oppe her.

Hvem husker /ikke/ Valo-manden? Den udsendelse har jo været sendt masser
af gange i TV.

Hånden er også oppe hér

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-03-09 17:42

> Hvem husker /ikke/ Valo-manden? Den udsendelse har jo været sendt masser
> af gange i TV.
>
> Hånden er også oppe hér

jeg aner ikke hvad i snakker om :)

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 02-03-09 17:47

> jeg aner ikke hvad i snakker om :)
>
> /thomas

TV(dokumentar) lavede en udsendelse om en autist, der samlede på
Valomærker.

Valo var et vaskepulver.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-03-09 18:21

Thomas von Hassel skrev:

> jeg aner ikke hvad i snakker om :)

Google husker OGSÅ Valomanden.

Han samler på lidt af hvert :)

Fra : Per Rønne

Dato : 02-03-09 18:37

> jeg aner ikke hvad i snakker om :)

Ditto.

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-03-09 10:02

> [...]
>
> Jeg vil faktisk mene at pædagogerne gør disse børn en tjeneste ved at få
> dem til at lege med andre børn i stedet for at lade dem mure sig mentalt
(...)
> [...]
> børn, så vil jeg personligt vurdere det som en ting der skal holdes øje
> med, da man efter min mening gør barnet en bjørnetjeneste ved at lade

Og her kan vi slutte ringen og vende tilbage til vores elskede
Macintosh. Vi læser jo alle TidBITS (ikke?). Joe Kissell, der bor i
Paris, har skrevet en rigtig god artikel om netop det emne. Nogle
mennesker er udadvendte (extrovert), andre er indadvendte (introvert).
Ligesom man før i tiden forsøgte at tvinge venstrehåndede til at skrive
med højre hånd, forsøgte man også at tvinge indadvendte til at omgås
andre. Man mente, de var socialt handicappede. Det behøver slet ikke
være tilfældet. De fleste indadvendte omgås fint med andre, men får de
valget, vil de hellere sidde alene med en bog.
Jeg har to sønner. Den ene har altid to-tre venner med hjem og
skal konstant lege med nogen. Den anden har aldrig venner med hjem. Det
gider han simpelthen ikke. Han får rigeligt henne i skolen. Men det er
ikke fordi, han er en enspænder. De andre kan vældig godt lide ham i
skolen, og han har det fint med kammeraterne. Jeg iagttog ham også i
går, hvor vi var på SAS Arena i Herning til kampen mellem Esbjerg fB og
FC Midtjylland. Han kommer fint ud af det med de andre, griner og
pjatter og er ofte den, der fører an. At man gerne vil være sig selv,
betyder altså ikke, at man ikke kan være sammen med andre. Læs artiklen
her. Den er både underholdende og lærerig:

<http://db.tidbits.com/article/9544>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 01-03-09 10:14

> <http://db.tidbits.com/article/9544>

Hvad skulle vi dog gøre uden dig

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-03-09 10:33

> Hvad skulle vi dog gøre uden dig

Dr. Münster er bare TidBITS's fanboy ;)

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-03-09 17:07

> Dr. Münster er bare TidBITS's fanboy ;)

Artiklerne i TidBITS er bare enormt velskrevne. Desuden var det Adam C.
Engst, der står bag TidBITS, der indtroducerede internettet for mig i
1996 med sin rigtig gode bog: The Internet Starter Kit for Macintosh.
Jeg står ham i evig gæld.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-03-09 21:37

On 2009-03-01 17:06:34 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> Jeg står ham i evig gæld.

han står i evig gæld til os andre

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-03-09 22:54

> han står i evig gæld til os andre

Jeg mangler faktisk også noget huslejen fra ham, hans bog fylder en del.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-03-09 22:56

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Jeg mangler faktisk også noget huslejen fra ham, hans bog fylder en del.

mener du ikke bøger i flertal ? ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-03-09 23:03

> mener du ikke bøger i flertal ? ...

Jeg har kun en bog.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 05-03-09 10:27

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Jeg har kun en bog.

Det lyder jo nærmest som det antikke bibliotek i Alexandriga ...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-03-09 10:31

Per Rønne skrev:

> Det lyder jo nærmest som det antikke bibliotek i Alexandriga ...

Jah, hvis alle bøgerne var blevet sendt til Alexandria... Så måtte det
i Alexandriga jo nøjes med dem der blev fejladresseret.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-03-09 13:29

> Jah, hvis alle bøgerne var blevet sendt til Alexandria... Så måtte det
> i Alexandriga jo nøjes med dem der blev fejladresseret.

Ja, en fejltastning; jeg sidder lige i øjeblikket kun med MacBook'ens
'indre' tastatur.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-03-09 13:58

Per Rønne skrev:

> Ja, en fejltastning; jeg sidder lige i øjeblikket kun med MacBook'ens
> 'indre' tastatur.

Ikke sådan når det skal gå så stærkt.

Bare for en god ordens skyld, er du stadig morsom?

Fra : Per Rønne

Dato : 05-03-09 14:14

> Ikke sådan når det skal gå så stærkt.
>
> Bare for en god ordens skyld, er du stadig morsom?

Jeg har feber.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-02-09 11:03

> Jeg troede, du var så korrekt

Da jeg gik i skole var pausekommatering fuldt ud lovligt, og det er i
øvrigt den eneste tilladte kommateringsform på engelsk - mit 2-årige
bifag fra Københavns Universitet.

> [...]
> slutte der. Som nævnt går han kun i 8. klasse, og vi regner da med, at
> han også skal have fransk i gymnasiet. Det havde vi andre da, selv om vi

Ja, vi kunne vælge mellem fransk og fransk; ganske vist kunne vi også
'vælge' spansk, men der fandtes bare ingen spansklærere, endnu.

> [...]
> sarkastisk tonefald. Jeg ved ikke rigtig med min kone. Sagen er vel, at
> der er nogle områder, hvor man har bedre evner end andre.

Jae, jeg er nu heller ikke et geni, men jeg lærte faktisk mig selv at
læse som 4-årig, og læste min første roman [Mio, min Mio, som jeg syntes
var en enorm lang, nærmest »episk« fortælling] som netop 5-årig. Siden
var jeg forbabt i bøger, især den fantastiske fortælling, mens
socialrealismen får mig til at gabe ...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-02-09 20:06

> Dejlige biler, dejlige computere Af en eller anden grund stoler min
> kone ikke på kvaliteten hos Citroën, men hun vil meget gerne have en
> Peugeot 308 CC.

absurd når det er samme koncern ... garanteret bygget på samme fabrik ..
;)

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-02-09 20:55

> absurd når det er samme koncern ... garanteret bygget på samme fabrik ..
> ;)

Det stammer vist helt tilbage fra, da vi lærte hinanden at kende.
Dengang sværmede jeg stadig for Citroën DS. Min kone mente, at
mekanikken var for kompliceret. Jeg havde selv en Citroën AX, der ærligt
talt ikke virkede så gedigen. Det var derfor ikke helt ufrivilligt, at
jeg gik over til Peugeot. Dengang var der større forskel på de to
mærkers modeller. Som årene er gået, er mere og mere blevet fælles. Nu
har de fået fælles designchef, og han har proklameret, at nu skal der
være mere forskel på Citroën og Peugeot, så de tiltaler et forskelligt
klientel.
Hvad fabrikken angår, så har PSA mange fabrikker. De er
hovedsaglig delt ind efter platform, så det er rigtigt, at Citroën og
Peugeot ofte er bygget på samme fabrik. Af fabrikker, der laver færdige
biler er der seks i Frankrig samt fabrikker i Argentina, Tjekkiet,
Spanien, Portugal, Brasilien, Italien, Slovakiet og Kina. Hvis nogen
ønsker yderligere oplysninger, så hold jer ikke tilbage fra at spørge

--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-02-09 22:25

> [...]
> Spanien, Portugal, Brasilien, Italien, Slovakiet og Kina. Hvis nogen
> ønsker yderligere oplysninger, så hold jer ikke tilbage fra at spørge

Jeg tror jeg har fået mere at vide end jeg ønskede ... ;)

/thomas - det naturligvis kun kører i tyske biler

Fra : Morten Lind

Dato : 27-02-09 22:36

> Det stammer vist helt tilbage fra, da vi lærte hinanden at kende.
> Dengang sværmede jeg stadig for Citroën DS.

DS 19? Eller DS 21, der havde et ekstra forlygtesæt, der korresponderede
med forhjulene, så den kunne lyse om hjørner?

> Min kone mente, at
> mekanikken var for kompliceret.

Hun er vel heller ikke mekaniker?

> Jeg havde selv en Citroën AX

Så kan jeg godt forstå dit sværmeri AX havde vist ikke engang det
hydro-pneumatiske system, eller husker jeg forkert?

> , der ærligt
> talt ikke virkede så gedigen. Det var derfor ikke helt ufrivilligt, at
> jeg gik over til Peugeot. Dengang var der større forskel på de to
> mærkers modeller.

Var selskaberne slået sammen allerede dengang?

(Citroën 2CV, Dyane 6, Ami 8, GSA...)

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-02-09 22:56

> DS 19? Eller DS 21, der havde et ekstra forlygtesæt, der korresponderede
> med forhjulene, så den kunne lyse om hjørner?

Det er sådan lidt hip som hap. En luksusmodel er jo altid lækrere, men
de har jo alle charme.

> Hun er vel heller ikke mekaniker?

Nej, men hun skal være med til at betale reparationen, hvis den går i
stykker.

> Så kan jeg godt forstå dit sværmeri AX havde vist ikke engang det
> hydro-pneumatiske system, eller husker jeg forkert?

Nej nej, det var jo kun en ganske lille bil. De små modeller har aldrig
haft hydropneumatisk affjedring. Til gengæld var den dansk designet. Det
er der ikke så mange biler, der er.

> Var selskaberne slået sammen allerede dengang?

Jep. De blev slået sammen i 1974. Den franske stat tvang vist nærmest
Peugeot til at overtage Citroën. Hvis Citroën var gået fallit, havde det
betydet mange tusinde arbejdsløse. Det er jo aldrig godt for et land.
Det er det samme dilemma, der er med bilfabrikkerne i dag. Særligt i USA
er det et problem, men også den franske stat har lavet en hjælpepakke.
På den ene side virker det forkert at staten skal betale for at holde et
privat firma igang. På den anden side er det en katastrofe, hvis
hundredetusindvis af mennesker på en gang bliver arbejdsløse. Dels for
de ramte og deres familier, men staten for udgifter til understøttelse,
og de ramte vil ikke længere være i stand til at forbruge, og det rammer
andre erhverv, hvor der så også kommer arbejdsløshed. Det er om at holde
hjulene igang.
Årsagen til Citroëns dårlige økonomi var, at de ikke havde nogen
middelklassebiler. Det er nemlig der, den store fortjeneste ligger. De
havde luksusbiler i form af DS, som trods alt ikke sælger i stort tal,
og de havde billigbiler i 2 CV-familien. Her er konkurrencen hård, så
fortjenesten pr. bil er lille. Desuden brugte Citroën mange penge på
avancerede projekter som f.eks. Wankel-motor, som ikke blev til noget.

> M.
> (Citroën 2CV, Dyane 6, Ami 8, GSA...)

"Det tætteste man kan komme på ikke at eje en bil"
Du mangler kun en Mehari.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 27-02-09 23:56

> [...]
> avancerede projekter som f.eks. Wankel-motor, som ikke blev til noget.

> "Det tætteste man kan komme på ikke at eje en bil"

Hæ, ja - men den var s´gu´ for kold - GSA´en var nu dejlig - 1100 kubik
og 165 km/t på toppen.

Men blikøserne havde charme og personlighed. Dertil sjove historier.

I 2CV´en kørte vi en snevinter fast i en drive i svinget udfor Vig Kro -
det samme gjorde en Volvo Amazon.

Krofatter og den lokale smed kom ud for at hjælpe. Min "bil" løftede de
bare ud på vejen - Amazonen måtte skovles fri

Og i Dyane´en - spækket med mennesker og udstyr på vej hjem fra en
Roskildefestival i begyndelsen af halvfjerdserne - fik jeg en fartbøde.
For at køre for langsomt!! Jeg kunne ikke drive den over 60 Jeg
burde nok have fået en for overlæs.

Jeg har ikke haft bil, siden jeg smed GSA´en ud i 1984. Man behøver ikke
bil i hovedstadsområdet. Da jeg i begyndelsen af halvfemserne fik børn
(sent, ja - men jeg skulle nå så meget inden ), overvejede jeg det,
men vi flyttede i rækkehus tæt på ringvej 3 i Gladsaxe, og så har man
ingen undskyldninger for ikke at benytte bus og tog.

Derudover har jeg til december tredive års fødselsdag som professionel
erhvervschauffør, så jeg har kørt det, jeg skal(har dog ikke kørt /alle/
årene, men dét ved du jo )

M., der også var glad for sin tocylindrede Java, brummm...

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-02-09 10:33

> M., der også var glad for sin tocylindrede Java, brummm...

Den har du garanteret købt, fordi Ole Olsen vandt VM på en Jawa

<http://en.wikipedia.org/wiki/Jawa_Motors>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 28-02-09 11:04

> Den har du garanteret købt, fordi Ole Olsen vandt VM på en Jawa
>
> <http://en.wikipedia.org/wiki/Jawa_Motors>

Næeh - jeg arvede den nu fra min lillebror, men jeg var imponeret over
Ole Olsen - jeg kørte motorcross i de tidlige halvfjerdsere, men ikke
speedway

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-03-09 11:18

On 2009-02-27 22:35:44 +0100, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> DS 19? Eller DS 21, der havde et ekstra forlygtesæt, der korresponderede
> med forhjulene, så den kunne lyse om hjørner?

Som Citroen kender bør du vide at denne featurte var en en de
grundliggende forskelle på ID og DS. Senere da da ID prouktlinien
droppes er det muligt at der produceres DS'ere uden denne feature.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-03-09 22:26

> Som Citroen kender bør du vide at denne featurte var en en de
> grundliggende forskelle på ID og DS. Senere da da ID prouktlinien
> droppes er det muligt at der produceres DS'ere uden denne feature.

Citroën DS kom frem i 1955. Den var meget avanceret og også temmelig
dyr. Derfor blev der lave en billigmodel ID i 1957. Den havde
konventionel kobling og gear, i modsætning til det hydrauliske system
hos DS, og ingen servostyring. Disse tidlige modeller havde udvendige
forlygter, og ingen af dem havde drejelygter. Drejelygter kom først ved
ansigtsløftningen i 1967, hvor forlygterne kom bag glas.
Morten Lind har nu ikke helt uret. Motoren blev også fornyet ved
ansigstløftningen i 1967. Derfor hed den første modelserie DS 19, og da
den havde udvendige forlygter, var der ikke drejelygter. Der kom en
større motor i DS 21 allerede i 1965, men det var mest efter
ansigtsløftningen, det blev almindeligt med DS 21, og de havde altså
drejeforlygter. Senere kom også en DS 20 og DS 23.
Jeg må tilstå, at jeg ikke ved, om ID havde drejeforlygter efter
ansigtsløftningen. Jeg har fundet en brochure for Citroën ID fra 1968.
På billederne ligner lygterne drejeforlygterne, idet de inderste lygter
ser ud til at være "løse" i deres huller. Læser man den noget utydelige
tekst, nævnes der dog ikke noget om drejelygter, ligesom de ikke er
drejet på nogen af billederne. Det kunne derfor se ud til, at selv de
sene Citroën ID ikke har drejelygter. I har derfor lidt ret begge to.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-03-09 22:38

> [...]
> drejet på nogen af billederne. Det kunne derfor se ud til, at selv de
> sene Citroën ID ikke har drejelygter. I har derfor lidt ret begge to.

Jeg klummergøj har selvfølgelig glemt linket:

<http://www.citroen.mb.ca/june00/68IDbrochure/index.html>

Jeg fandt lige en kilde mere:

"The post 1967 models (with the headlights behind glass) had two turning
mechanisms (the simpler ID19 models had standard fixed headlights for a
couple of years after 1967 but could order the mechanism as an option)."

<http://www.schaalbouw.nl/citroen/history.htm>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Steen

Dato : 02-03-09 14:11

> Citroën DS kom frem i 1955.

Og jeg har lige læst, at en ny DC er på vej.

Hvis computere var biler - var en Mac så en fransk bil?

Linux = Østtysk potte?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-03-09 14:27

Steen skrev:

> Og jeg har lige læst, at en ny DC er på vej.
>
> Hvis computere var biler - var en Mac så en fransk bil?

Mnoj, med styringen i højre side :) Dvs en fransk bil i et
engelsktalende land :)

> Linux = Østtysk potte?

Nah, mere sårn en markræserdragster tingest. Det er hamrende
ligegyldigt om den ser godt ud bare den kører STÆRKT :)

Fra : Steen

Dato : 02-03-09 14:36

> Og jeg har lige læst, at en ny DC er på vej.

Det skulle selvfølgeligt ha været DS

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-03-09 14:53

> Og jeg har lige læst, at en ny DC er på vej.

Jeg formoder, at du ville skrive DS. Det er til dels rigtigt, at der
kommer en DS. Citroën lancerer en serie af mere eksklusive modeller, der
skal hedde DS. Der er dog tale om luksusmodeller af de normale modeller.
Den første bliver en helt ny model, så der er noget særligt over
DS-navnet. Hvor mange af de nuværende, der også kommer i DS-versioner,
tør jeg ikke sige. PSA (Peugeot og Citroën) vil gerne have et mere
eksklusivt image lidt i stil med f.eks. Audi og til dels VW. De forsøger
derfor at få deres biler til at give indtryk af bedre kvalitet med valg
af lækrere materialer og vil også lancere nogle veludstyrede og luksuøse
topmodeller. Det skal DS-serien hos Citroën bruges til.

> Hvis computere var biler - var en Mac så en fransk bil?
>
> Linux = Østtysk potte?

Det er svært at sammenligne den slags. Nogle mener også, at Shimano er
cyklingens svar på Microsoft. Jeg mener, at Steve Jobs altid har
beundret BMW og forsøgt at få noget af deres stil over i Apples
produkter.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 02-03-09 17:37

> Som Citroen kender bør du vide at denne featurte var en en de
> grundliggende forskelle på ID og DS. Senere da da ID prouktlinien
> droppes er det muligt at der produceres DS'ere uden denne feature.

Njaeh.....????......ID-linien ringer ikke rigtigt nogle klokker - det må
jeg tjekke

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-03-09 11:20

On 2009-02-27 22:35:44 +0100, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> Var selskaberne slået sammen allerede dengang?

Mens AX'en eksisterer: ja.

De blev slået sammen mens Talbot branet stadig eksisterede.

PSA: Citroen + Pegoeut + Talbot/Simca

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-03-09 17:07

> Mens AX'en eksisterer: ja.
>
> De blev slået sammen mens Talbot branet stadig eksisterede.
>
> PSA: Citroen + Pegoeut + Talbot/Simca

Hvis jeg husker ret, så var Citroën ved at gå fallit, og den franske
stat bad Peugeot redde Citroën og dermed de mange arbejdspladser. Talbot
og Simca tilhørte amerikanske Chrysler, der også ejede den engelske
Rootes koncern, der lavede Sunbeam, Hillman og den slags. Det var først
lidt senere, at Chrysler ville afvikle sine europæiske interesser og
solgte dem til Peugeot. Peugeot overtog rub og stub, og derfor blev der
indtil for et par år siden produceret Peugeot i England (Ryton).
Talbot var et gammelt navn fra en bilfabrik, der var gået
nedenom og hjem. Peugeot genoplivede det og brugte det til de
eksisterende Chrysler- og Simca-modeller. Simca 1307 blev således til
Talbot 1307. Der kom andre modeller som Talbot Solara, men den vil vi
helst glemme
Talbot-navnet holdt dog kun få år. Peugeot 309 var faktisk
afløseren for Simca 1100, som Peugeot fik med i købet. Læg mærke til,
hvordan de har samme knæk på bagklappen. Den var næsten færdigudviklet,
så Peugeot gav den bare et nyt forparti og omdøbte den til Peugeot 309.
Da det ikke var en ægte Peugeot, fik den en nummer udenfor rækkefølgen.
Det giver lidt problemer nu, hvor man ellers er nået til Peugeot 308.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 02-03-09 17:45

> Mens AX'en eksisterer: ja.

> De blev slået sammen mens Talbot branet stadig eksisterede.

> PSA: Citroen + Pegoeut + Talbot/Simca

Ak ja - min bedagede hukommelse - Simca, ja, jeg havde da en Sunbeam
engang, og jeg har da også været rundt om Ford Taunus og sågar FIAT 127,
he, he......

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-02-09 19:48

On 2009-02-26 14:17:36 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> Min holdning er derfor, at hvis computeren ikke kan klare, at
> jeg installerer det, jeg gør, er det IT-afdelingen, der ikke har sikret
> systemet godt nok, he-he.

onde mand!
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-09 19:52

> onde mand!

<http://www.bynkii.com/archives/2009/01/for_new_sysadminsit_types.html>

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-03-09 11:35

On 2009-02-28 19:51:59 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> <http://www.bynkii.com/archives/2009/01/for_new_sysadminsit_types.html>
>
> /thomas

Ja jeg kender typen der antager at IT medarbejdere også udfører pedel arbejde.

Af samme årsag har jeg taget den beslutning at flyttning af på 22" CRT
skærme, bortskaffelse af pap, fremskaffelse af non EDB
forlængerledninger til skrivebordslamper, montering af skinner til
ledninger mm er arbejde der fortages af en piccolo/picoline og eller
elekrikker.

Efter et par månderes oplæring i denne praxis acceptere brugerne dette
(aka de brokker sig i al fald ikke længere højlydt).

mht politimands funktionen kan man i langt de fleste tilfælde på min
arbejdsplads gemme sig bag Sabonne Oxley lovgivningen så man ikke
fremstår som ham den kedelige der forhindrer alt det sjove og istedet
skyde skylden på revisonen
Jeg har dog haft en bruger der udleverede mig et fint lille hæfte vist
nok med titlen "A hundred ways to kill a good idea" - efter jeg havde
afvist at vi kunnne åbene i firewallen for at han kunne få lov til at
modtage pirat streams af sattelitkanaler på hans MPLS hjemme.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Steen

Dato : 01-03-09 11:45

Endnu en bug. Jeg var ved at tjekke Mesh https://www.mesh.com - og kom
forbi min hotmail. I Safari 4 beta, kunne jeg ikke åbne mails.

Fra : Morten Lind

Dato : 02-03-09 17:50

Steen <isteen+usenet@gmail.com> wrote:

> Endnu en bug. Jeg var ved at tjekke Mesh https://www.mesh.com - og kom
> forbi min hotmail. I Safari 4 beta, kunne jeg ikke åbne mails.

B for beta

M.

Fra : Steen

Dato : 02-03-09 17:59

> B for beta
>
> M.

Info er selvf. sendt til Apple

Fra : Morten Lind

Dato : 02-03-09 18:45

> Info er selvf. sendt til Apple

Fedt

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-03-09 18:37

Steen <isteen+usenet@gmail.com> wrote:

> Endnu en bug. Jeg var ved at tjekke Mesh https://www.mesh.com - og kom
> forbi min hotmail. I Safari 4 beta, kunne jeg ikke åbne mails.

En browser er da heller ikke ment som et mail-program?

Fra : Steen

Dato : 03-03-09 15:03

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> En browser er da heller ikke ment som et mail-program?

Du mener man skal tilgå webmail med et andet program end browseren?

Fra : Per Rønne

Dato : 03-03-09 17:41

Steen <isteen+usenet@gmail.com> wrote:

> Du mener man skal tilgå webmail med et andet program end browseren?

Nu er det kun yderst sjældent at jeg betjenr mig af webmail.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-03-09 17:50

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Nu er det kun yderst sjældent at jeg betjenr mig af webmail.

Under Web 2.0 er en browser blot en klient som kan køre alt muligt
mellem himmel og jord ... tænk på browseren lidt på samme måde som du
tænker på Finder ... blot et værktæj til at starte "programmer"

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-03-09 20:30

On 2009-03-03 17:50:09 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Under Web 2.0 er en browser blot en klient som kan køre alt muligt
> mellem himmel og jord ... tænk på browseren lidt på samme måde som du
> tænker på Finder ... blot et værktæj til at starte "programmer"

Google Apps webmail klient er imho er fabelagtig mail/kalender applikation.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-03-09 18:10

Per Rønne skrev:

> Nu er det kun yderst sjældent at jeg betjenr mig af webmail.

Svaret må være at en browser faktisk ER tænkt som et mailprogram når man
går ind på en webmailside.

Per, du må vist indse at ikke alle gør som du :)

Fra : Steen

Dato : 03-03-09 18:52

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Nu er det kun yderst sjældent at jeg betjenr mig af webmail.

Okay, men der er da stadig en sjat, der benytter Live og GMail via en
browser - enten på jobbet, eller dem der ikke har sat sig ind i et
mailprogram

Fra : Per Rønne

Dato : 04-03-09 06:48

Steen <isteen+usenet@gmail.com> wrote:

> Okay, men der er da stadig en sjat, der benytter Live og GMail via en
> browser - enten på jobbet, eller dem der ikke har sat sig ind i et
> mailprogram

Jeg tror kun at jeg har benyttet webmail i forbindelse med en Exchange
Server, som kun tillod webmail når man koblede op udefra.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-03-09 11:46

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Efter et par månderes oplæring i denne praxis acceptere brugerne dette
> (aka de brokker sig i al fald ikke længere højlydt).

De har resigneret. Synd for dem :)

> [...]
> afvist at vi kunnne åbene i firewallen for at han kunne få lov til at
> modtage pirat streams af sattelitkanaler på hans MPLS hjemme.

Tjah, du bad vel bare om en skriftlig begrundelse for hvilken del af
hans arbejde det var relevant for, så du kunne spørge hans chef i
tvivlstilfælde? Det skulle gerne tage toppen af problematikken :)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-03-09 12:28

On 2009-03-01 11:45:41 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Tjah, du bad vel bare om en skriftlig begrundelse for hvilken del af
> hans arbejde det var relevant for, så du kunne spørge hans chef i
> tvivlstilfælde? Det skulle gerne tage toppen af problematikken :)

det er der slet ikke behov for, vores systemer er således indrettet at
der skal udfyldes en elektronisk formular som hans chef skal godkende
elektronisk før vi kan udføre sådanne ændringer.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-03-09 21:34

> onde mand!

Computer User From Hell!

Jeg er selvfølgelig ikke så slem. Jeg mener da også, at jeg trods alt
ved så meget om computere, at jeg kan opføre mig nogenlunde ansvarligt i
den sammenhæng. Det er kun anerkendte og nødvendige programmer, jeg
installerer. Jeg kunne måske bede IT-afdelingen om det, men vi er jo
ikke et normalt kontorlandskab. Vi ser ikke en IT-mand ret tit, og det
er ikke mit indtryk, at det går ret hurtigt, hvis man beder dem om
noget.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-03-09 00:23

On 2009-03-01 21:34:04 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> ikke et normalt kontorlandskab. Vi ser ikke en IT-mand ret tit, og det
> er ikke mit indtryk, at det går ret hurtigt, hvis man beder dem om

nok fordi det i beder om ikke vigtigt for driften (sådan har IT
afdelinger med at tænke) - som du siger er de PC'er jo ikke til røngten
eller journaler men reelt blot et medarbejdergode. Sålænge MSIE virker
så i kan søge i artikkelbaser på nettet er i jo dækket.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Per Rønne

Dato : 26-02-09 12:20

> [...]
> fint. Det er meget sjovt at prøve virkningen af mere RAM i praksis, når
> man nu prædiker overfor andre, at det er vigtigt at have RAM nok.

Ja, du er vist ikke den eneste der har haft den oplevelse ...

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 27-02-09 22:07

Henrik Münster skrev:

> [...]
> fint. Det er meget sjovt at prøve virkningen af mere RAM i praksis, når
> man nu prædiker overfor andre, at det er vigtigt at have RAM nok.

Prøv at snige dig ind til Fru Fyhring og installer det på hendes
computer. Jeg er sikker på højlydt evaluering ikke udebliver :)

Men bortset fra det, så kan jeg også nikke genkendende til ovenstående
med at mere RAM er mere fornøjelse. Jeg vil også afprøve Safari 4. Dog
har jeg brugt Google Chrome de sidste måneder fra min Windows PC og jeg
må indrømme at jeg ser mere frem til Google Chrome til MAC end til
Safari 4 i sin endelige version. Jeg er rigtig glad for dets
simplicitet. Det at Navigationsbaren fylder et minimum og
bogmærkefunktionen giver en grafisk miniudgave af den pågældende
hjemmeside som den tager sig ud aktuelt er jeg rigtig glad for.
Ligeledes træk/slip funktionen når man henter filer ned er dejlig - og
helt i tråd med den måde som MAC jo også fungerer på.

Egentlig lidt OT - men jeg glæder mig altså mest til Chrome :)

Hilsen Jesper

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-02-09 22:56

Jesper Mehlsen <jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> wrote:

> Prøv at snige dig ind til Fru Fyhring og installer det på hendes
> computer. Jeg er sikker på højlydt evaluering ikke udebliver :)

Hvorfor får jeg en fornemmelse af, at du er lidt lokalkendt?

> [...]
> helt i tråd med den måde som MAC jo også fungerer på.
>
> Egentlig lidt OT - men jeg glæder mig altså mest til Chrome :)

Jeg har også brugt Chrome henne på arbejdet, og jeg synes også, den er
rigtig god. Måske var jeg også noget påvirket af deres tegneserie, der
forklarer teknikken bag. Det virker som om, der er rigtig mange gode
idéer bag overfladen. Jeg har lige kortvarigt prøvet Safari 4 til
Windows. Den installerede og virkede umiddelbart uden problemer, men jeg
har ikke haft tid til at bruge den i længere tid.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 28-02-09 06:33

Jesper Mehlsen <jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> wrote:

> Dog har jeg brugt Google Chrome de sidste måneder fra min Windows PC og
> jeg må indrømme at jeg ser mere frem til Google Chrome til MAC

MAC er ikke det samme som Mac ...

<http://en.wikipedia.org/wiki/MAC_address>

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-09 08:48

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> MAC er ikke det samme som Mac ...
>
> <http://en.wikipedia.org/wiki/MAC_address>

og Macworld stave ikke med stort W ...

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-02-09 00:00

Steen:

> Så er Safari 4 ude som beta
> http://www.apple.com/dk/safari/

:System Requirements, Mac OS X: requires Mac OS X Leopard version
:10.5.6 and Security Update 2009-001 or Mac OS X Tiger® version
:10.4.11, a minimum 256MB of memory, and is designed to run on any
:Intel-based Mac or a Mac with a PowerPC G5, G4 or G3 processor and
:built-in FireWire®.

<http://blogs.zdnet.com/gadgetreviews/?p=1654>

En Pismo med 512 MB RAM og OS X 10.4.11?

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one." Dirty Harry

Fra : hanstosti@gmail.com

Dato : 26-02-09 13:22

On 25 Feb., 15:12, isteen+use...@gmail.com (Steen) wrote:
> Så er Safari 4 ude som betahttp://www.apple.com/dk/safari/

Jeps, det er den. Og den kører rigtig nice, og screen estate er
virkelig veldisponeret med tabs i title bar!

Men jeg kan bare ikke finde ud af at få den til altid at åbne nye
sider i nye tabs i stedet for et nyt vindue. Det er hammertræls, som
vi siger herovre. En der kan hjælpe?

--
Tosti

Fra : Steen

Dato : 26-02-09 22:16

hanstosti@gmail.com <hanstosti@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Men jeg kan bare ikke finde ud af at få den til altid at åbne nye
> sider i nye tabs i stedet for et nyt vindue. Det er hammertræls, som

Ctrl-klik

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 26-02-09 22:42

> Ctrl-klik

Tænk jeg troede det var æble+klik...

- Mikael

Fra : hanstosti@gmail.com

Dato : 26-02-09 13:55

On 26 Feb., 21:21, "hansto...@gmail.com" <hansto...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Men jeg kan bare ikke finde ud af at få den til altid at åbne nye
> sider i nye tabs i stedet for et nyt vindue. Det er hammertræls, som

Nå ja, selvhjulpet er bedst. :)

defaults write com.apple.Safari TargetedClicksCreateTabs -bool true
gør tricket. :)

--
Tosti

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 26-02-09 22:14

hanstosti@gmail.com <hanstosti@gmail.com> wrote:

> Nå ja, selvhjulpet er bedst. :)
>
> defaults write com.apple.Safari TargetedClicksCreateTabs -bool true
> gør tricket. :)

Eller man kunne kikke i Preferences...->Tabs, og fortage det fornødne
der.

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk
moth@mothsoft.dk