/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Hotplug ? Firewire og skærm ?
Fra : Søren Christensen


Dato : 25-02-09 15:03

Et enkelt teknisk spørgsmål.

Er Firewire og Skærm hotplug-able?

Med venlig hilsen

--
Søren Christensen

 
 
Jon (25-02-2009)
Kommentar
Fra : Jon


Dato : 25-02-09 16:13

Søren Christensen <severino@ulvedalen.dk> wrote:

> Et enkelt teknisk spørgsmål.
>
> Er Firewire og Skærm hotplug-able?

Mener du: Kan de settes inn og tas ut uten å stoppe maskinen?

Ja, i utgangspunktet er de det.

Men med FW må man ta det forbehold at dersom enheten i den andre enden
er en montert (mounted) disk eller lagringseneht, så må den avmonteres
(unmount) først, slik at styresystemet forstår at den ikke lenger er
tilgjengelig. Trekk disksymbolet i papirpurven, for eksempel - så kan du
trygt dra FW-kabelen ut når symbolet forsvinner fra skrivebordet.
--
/Jon
For contact info, run the following in Terminal:
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Søren Christensen (25-02-2009)
Kommentar
Fra : Søren Christensen


Dato : 25-02-09 16:30

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Søren Christensen <severino@ulvedalen.dk> wrote:
>
> > Et enkelt teknisk spørgsmål.
> >
> > Er Firewire og Skærm hotplug-able?
>
> Mener du: Kan de settes inn og tas ut uten å stoppe maskinen?
>
> Ja, i utgangspunktet er de det.

Tak, det drejer sig om et eksternt lydkort.

--
Søren Christensen

nospamtoMike [8000 C~ (25-02-2009)
Kommentar
Fra : nospamtoMike [8000 C~


Dato : 25-02-09 16:20



> Er Firewire og Skærm hotplug-able?

Ja, men specielt videokameraer bør slukkes først alligevel.

- Mikael


Søren Christensen (25-02-2009)
Kommentar
Fra : Søren Christensen


Dato : 25-02-09 16:30

Søren Christensen <severino@ulvedalen.dk> wrote:

> Et enkelt teknisk spørgsmål.
>
> Er Firewire og Skærm hotplug-able?
>
> Med venlig hilsen

Tak for svar omkring firewire-udstyr.

Hvordan er det med ekstern skærm? Jeg ser mange, der tilsutter projektor
til en bærbar uden at slukke og de hiver den ud uden at slukke -- men er
det smart? På en stationær computer ville man slukke først.

Med venlig hilsen
--
Søren Christensen

Thomas von Hassel (25-02-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 25-02-09 20:05

Søren Christensen <severino@ulvedalen.dk> wrote:

> Søren Christensen <severino@ulvedalen.dk> wrote:
>
> > Et enkelt teknisk spørgsmål.
> >
> > Er Firewire og Skærm hotplug-able?
> >
> > Med venlig hilsen
>
> Tak for svar omkring firewire-udstyr.
>
> Hvordan er det med ekstern skærm? Jeg ser mange, der tilsutter projektor
> til en bærbar uden at slukke og de hiver den ud uden at slukke -- men er
> det smart? På en stationær computer ville man slukke først.

der står nok i manualerne at man skal slukke ... men jeg har aldrig set
en skærm/maskine futte af den grund ..

/thomas

Henrik Münster (25-02-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 25-02-09 20:22

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Søren Christensen <severino@ulvedalen.dk> wrote:
>
> > Hvordan er det med ekstern skærm? Jeg ser mange, der tilsutter projektor
> > til en bærbar uden at slukke og de hiver den ud uden at slukke -- men er
> > det smart? På en stationær computer ville man slukke først.
>
> der står nok i manualerne at man skal slukke ... men jeg har aldrig set
> en skærm/maskine futte af den grund ..

OK, nu har jeg slået det op. Det skal være "plug and play" at tilslutte
skærme, så man kan bare trække stikke ud eller sætte det i, mens
computeren er tændt. Hvis man skal skifte mellem at bruge en bærbar med
lukket eller åbent låg, skal den dog på vågeblus for at kunne slukke
eller tænde for signalet til den indbyggede skærm:

<http://support.apple.com/kb/HT3131?viewlocale=da_DK>
<http://support.apple.com/kb/HT1762?viewlocale=da_DK>
<http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.4/da/mh1551.html>
<http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.4/da/mh798.html>
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Henrik Münster (25-02-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 25-02-09 20:09

Søren Christensen <severino@ulvedalen.dk> wrote:

> Hvordan er det med ekstern skærm? Jeg ser mange, der tilsutter projektor
> til en bærbar uden at slukke og de hiver den ud uden at slukke -- men er
> det smart? På en stationær computer ville man slukke først.

Det vil da være dumt. Hvis man f.eks. skal holde et foredrag, så går man
op efter den foregående foredragsholder og slutter sin computer til.
Skal man så stå og vente på, at den booter og derefter finde sin
præsentation? Jeg plejer bare at sætte min på vågeblus, og det går fint.
Når jeg ved et uheld er kommet til at hive et skærmstik ud, er der
såmænd heller ikke sket noget ved det.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Erik Richard Sørense~ (25-02-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 25-02-09 18:06


Søren Christensen wrote:
> Et enkelt teknisk spørgsmål.
>
> Er Firewire og Skærm hotplug-able?

Ja, men især ved skærme vil jeg nok anbefale, man slukker skærmen først.
Og huske at unmounte FW drev, før man tager kablet ud...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Per Jensen (26-02-2009)
Kommentar
Fra : Per Jensen


Dato : 26-02-09 10:44

Erik Richard Sørensen skrev:

>
> Ja, men især ved skærme vil jeg nok anbefale, man slukker skærmen først.
>
> mvh. Erik Richard
>

Hvad formål skulle det have at slukke skærmen først ?

Set fra en elektronikteknikers synspunkt, så er der ingen grund til at
noget skulle tage skade. Tvært imod, når TDMS Recieveren i skærmen er
uden power så er den mere følsom over for ESD skader end hvis der var
strøm på den.

Jeg har udskiftet stik og kabler de sidste 20 år på computere og har
aldrig nogensinde brændt noget af, jeg tager dog forholdsregler ved
phono og jackstik, da signallederen forbinder før stel, der er mulighed
for at brænde analoge indgange af.

// Per.

Morten Reippuert Knu~ (01-03-2009)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 01-03-09 11:54

On 2009-02-25 18:05:37 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Ja, men især ved skærme vil jeg nok anbefale, man slukker skærmen f
> ørst. Og huske at unmounte FW drev, før man tager kablet ud...

hardware messsigt er det omsonst at unmount et firewire disk først - at
de fleste filsystemer ikke er glade for at blive flået af uden at de
afmonteres fra et r/w stadie er en helst anden sag. Med journaliserede
filsystemer er problemet dog ikke så stort.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

"Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?"


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste