Købe MAC "hinsidan" (Sverige)
Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 24-02-09 21:50

Hejsa

Jeg går i købstanker. Vil have en ny Macbook og går efter en af de nye
Macbooks. Muligvis Macbook Pro.

Jeg har set at prisen i den svenske Apple.se er temmelig meget lavere
end i Danmark. Den billigste Macbook Pro 15" i Dk står listet til 13.999
men i Sverige til 18.495. Med en svensk kronekurs på 0,658 bliver det
rundt regnet 12200 kroner. Det er altså 1800 mindre end i DK.

Er der nogen "fælder" man skal være opmærksom på ved at købe sin Mac i
Sverige? Jeg er klar over at reparationer skal foretages derovre, men er
garantibetingelserne de samme? Kan man købe sin Mac i den svenske
apple.se og få den sendt til DK eller skal jeg finde en "fysisk" Macshop
i f.eks. Malmø og købe der?

Et svensk tastatur kan nok accepteres, hvis da ikke ligefrem man kan få
et dansk med det samme.

Hilsen Jesper

Fra : Esben

Dato : 24-02-09 22:00

Jesper Mehlsen <jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> wrote:

> [...]
> i f.eks. Malmø og købe der?
>
> Et svensk tastatur kan nok accepteres, hvis da ikke ligefrem man kan få

Bærbare har worldwide garanti

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-02-09 10:33

Jesper Mehlsen <jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> wrote:

> Et svensk tastatur kan nok accepteres, hvis da ikke ligefrem man kan få
> et dansk med det samme.

Tastatur er ikke "bare lige" til at skifte .. men så vidt jeg husker så
sidder äöå på de samme fysiske knapper og det kunne jeg nok godt leve
med ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 25-02-09 10:43

> Tastatur er ikke "bare lige" til at skifte .. men så vidt jeg husker så
> sidder äöå på de samme fysiske knapper og det kunne jeg nok godt leve
> med ...

Det er straks værre med de norske, hvor nordmændene tålmodigt ventede på
at danskerne fik lavet en dansk standard - så de kunne få en standard
forskellig fra vores!

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 25-02-09 15:16

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det er straks værre med de norske, hvor nordmændene tålmodigt ventede på
> at danskerne fik lavet en dansk standard - så de kunne få en standard
> forskellig fra vores!

Tør du sige det, med alle de norske vikinger, der vrimler om ørerne på
os i gruppen hér?

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-02-09 15:20

> Tør du sige det, med alle de norske vikinger, der vrimler om ørerne på
> os i gruppen hér?

Som det i forbindelse med landets mere aktivistiske udenrigspolitik
siden revolutionsåret 1989, er der nogle danskere der stadig har
vikingeblod i årene.

Mens andre har kyllingeblod .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-02-09 15:28

Per Rønne skrev:

> Som det i forbindelse med landets mere aktivistiske udenrigspolitik
> siden revolutionsåret 1989, er der nogle danskere der stadig har
> vikingeblod i årene.

Kan man købe en vokal? Evt et par ord eller to :)

Fra : Per Rønne

Dato : 26-02-09 06:37

> Kan man købe en vokal? Evt et par ord eller to :)

Forstod du ikke at dem med vikingeblod i årene er tilhængerne af
eksempelvis det danske engagement i Afghanistan, mens dem med
kyllingeblod er dem der åndeligt set stadig er tilhængere af den politik
landet førte op til 9. april 1940, og af fodnotepolitikken i 80erne?

Men nu skal vi jo ikke debattere politik her i gruppen .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-02-09 09:33

Per Rønne skrev:

> [...]
> landet førte op til 9. april 1940, og af fodnotepolitikken i 80erne?
>
> Men nu skal vi jo ikke debattere politik her i gruppen .

Jeg fattede ganske enkelt ikke din samlede sætning. Det gør jeg så nu.

At sammenligne dansk politik i trediverne med fodnotepolitikken er en af
de mest interessante udmeldinger du er kommet med længe. Mht
vikingeblodet synes jeg der er en vis forskel på selv at være udsendt og
på blot at betale over skattebilletten.

Fra : Morten Lind

Dato : 25-02-09 15:52

> Som det i forbindelse med landets mere aktivistiske udenrigspolitik
> siden revolutionsåret 1989

Hvad skete der i 1989, der var specielt revolutionært & aktivt?

>, er der nogle danskere der stadig har
> vikingeblod i årene.

Ja da - vi er mange Jens Lind(kongeligt autoriseret kaper) fra
Helsingør er en af mine stamfædre

> Mens andre har kyllingeblod .

Sådan er dyreriget så forskelligt indrettet

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-02-09 06:37

> Hvad skete der i 1989, der var specielt revolutionært & aktivt?

Revolution i hele det kommunistiske Østeruopa, fra Østberlin til
Bukarest. Ligger det dig virkelig så fjernt?

Fra : Morten Lind

Dato : 26-02-09 13:35

> Revolution i hele det kommunistiske Østeruopa, fra Østberlin til
> Bukarest. Ligger det dig virkelig så fjernt?

Nåeh.....det er evolution, du mener - det ku´ du jo bare ha´ sagt.

Nu har østeuropa jo aldrig været kommunistisk, så jeg tænkte ikke i de
baner eller på den måde.

Kommunisme bliver ofte forvekslet med statsdiktatur, men historikere vil
kunne fortælle dig, at det sandelig ikke er tilfældet.

I 1936 praktiseredes den originale kommunisme i Catalonien. Det virkede
i cirka tre måneder.

Jeg er enig med dig i, at 1989 var et aktivistisk år, så det ligger mig
ikke fjernt.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-02-09 13:48

> I 1936 praktiseredes den originale kommunisme i Catalonien. Det virkede
> i cirka tre måneder.

det kunne jo tages som et udtryk for hvor godt det virkede ...

*thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-02-09 14:20

Thomas von Hassel skrev:

> det kunne jo tages som et udtryk for hvor godt det virkede ...
>
> *thomas

Eller hvor lidt begejstrede moderlandet Spanien var for situationen?

Fra : Morten Lind

Dato : 26-02-09 18:03

> Eller hvor lidt begejstrede moderlandet Spanien var for situationen?

Ja - Franco for moderlandet - heil....

Stalin stjal(beholdt, uden at returnere bestilte varer) hele
guldbeholdningen fra østspanien uagtet, at han havde lovet at støtte
revolten mod Franco.....tsk, tsk.....

Ligesom hviderusserne nedslagtede de kommunistiske sømænd på øen
Kronstadt, da sømændende forlangte indfrielse af Lenins løfter fra1917 -
så kommunisme i østeuropa - det har der aldrig været.

Statskapitalisme eller statsdiktatur kaldes det.

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 26-02-09 17:54

> det kunne jo tages som et udtryk for hvor godt det virkede ...
>
> *thomas

Ja Jeg har vist heller ikke sagt andet, vel?

Men da du nu tager en linie ud af konteksten, bør det tilføjes, at det
var Franco & Stalin, der ødelagde eksperimentet - dét håbede jeg, at Per
vidste, men Per er tekniker, så deeeet.....

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-02-09 19:59

> [...]
> var Franco & Stalin, der ødelagde eksperimentet - dét håbede jeg, at Per
> vidste, men Per er tekniker, så deeeet.....

Var Lenin ikke død i en tidlig alder havde det været Lenin, der havde
ført den politik, som blev Stalins. Også Lenin var massemorder.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-02-09 15:27

Morten Lind skrev:

> Tør du sige det, med alle de norske vikinger, der vrimler om ørerne på
> os i gruppen hér?

Jeg synes ikke der er nogen af dem der har ymtet ønske om at komme
tilbage i rigsfællesskabet - de er nok ret glade for at være nordmænd og
IKKE danskere :)

Om man begriber dem O:)

Fra : Morten Lind

Dato : 25-02-09 15:54

> Jeg synes ikke der er nogen af dem der har ymtet ønske om at komme
> tilbage i rigsfællesskabet - de er nok ret glade for at være nordmænd og
> IKKE danskere :)

Garanteret

> Om man begriber dem O:)

Rigdom, kære Thorbjørn, rigdom rykker sammen

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-02-09 06:37

> Jeg synes ikke der er nogen af dem der har ymtet ønske om at komme
> tilbage i rigsfællesskabet - de er nok ret glade for at være nordmænd og
> IKKE danskere :)
>
> Om man begriber dem O:)

Det drejer sig nu mere om idéen om at fjerne norsk fra dansk, og om at
køre med to forskellige tastatur-layouts, bare for at besværliggøre
tingene.

Det leder jo på det nærmeste op til at danskere og nordmænd indbyrdes
skal tale engelsk ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-02-09 09:35

Per Rønne skrev:

> Det leder jo på det nærmeste op til at danskere og nordmænd indbyrdes
> skal tale engelsk ...

Prøv det i praksis. Nordmænd og danskere har faktisk ret nemt ved at
forstå hinanden, hvis man holder sig til "gammelt dansk".

Pyt, om 100 år er det EU det hele og så er det hip som hap :)

(Og hvis du synes det lyder urealistisk så tænk på Europa i 1909).

Fra : Per Rønne

Dato : 26-02-09 10:34

> Prøv det i praksis. Nordmænd og danskere har faktisk ret nemt ved at
> forstå hinanden, hvis man holder sig til "gammelt dansk".

Jeg taler af princip aldrig engelsk med en svensker eller nordmand, knap
nok med en finne.

Undtagelsen var så da jeg havde en svensk professor fra Lunds
Universitet i mundtlig sprogfærdighed på engelskstudiet på Københavns
Universitet ...

Svensk? Ja han kunne jo have været dansker eller skåning ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 26-02-09 16:41

Thomas von Hassel skrev:

> Tastatur er ikke "bare lige" til at skifte .. men så vidt jeg husker så
> sidder äöå på de samme fysiske knapper og det kunne jeg nok godt leve
> med ...

Nej den er jeg med på. Jeg tænkte også bare, at man f.eks. i Malmö var
vant til danskere der købte Macs, så de ligefrem solgte med dansk
tastatur (om ikke andet så hvis man forudbestilte).

Hilsen Jesper

Fra : saxjax

Dato : 26-02-09 14:39

On 26 Feb., 19:59, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> [...]
>
> --
> Per Erik Rønnehttp://www.RQNNE.dk
> Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe est

Så der var ingen faldgruber ved at købe i Sverige,?? kunne man få
grejet sendt eller skal man finde en fysisk apple store.???

Fra : Esben

Dato : 26-02-09 23:01

saxjax <saxjax@saxjax.dk> wrote:

> Så der var ingen faldgruber ved at købe i Sverige,?? kunne man få
> grejet sendt eller skal man finde en fysisk apple store.???

Når man er OnT når andre er OT, så er man altså OT selv...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-02-09 00:15

Esben skrev:

> Når man er OnT når andre er OT, så er man altså OT selv...

ISÆR når han ikke har en Mac at skrive på :)

Fra : Christian Lynbech

Dato : 26-02-09 19:14

Thomas> Jesper Mehlsen <jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> wrote:
> [...]

Thomas> Tastatur er ikke "bare lige" til at skifte .. men så vidt jeg husker så
Thomas> sidder äöå på de samme fysiske knapper og det kunne jeg nok godt leve
Thomas> med ...

Nu kender jeg ikke de svenske macs men på svenske PC tastaturer sidder
"Å" ganske vist samme sted som på danske, men "Ä" og "Ö" er byttet om i
forhold til "Æ" og "Ø".

Det har jeg selv haft meget svært ved at abstrahere fra, de gange jeg
har haft problemet.

Får man trang til at rode med tastatur layoutet så kan jeg anbefale
applikationen 'ukulele' (http://scripts.sil.org/cms/scripts/page.php?site_id=nrsi&id=ukelele)

Christian Lynbech | christian #\@ defun #\. dk
Hit the philistines three times over the head with the Elisp reference manual.
- petonic@hal.com (Michael A. Petonic)