Dansk stavekontrol i Pages '09
Fra : Ger

Dato : 22-02-09 22:20

Godt nok har jeg mit sprog på engelsk (jeg kan ikke med danske menuer - det
ser helt forkert ud) og derfor bliver min iWork '09 naturligvis (heldigvis)
også engelsk. Men kan det virkeligt passe, at man ikke kan vælge dansk
stavekontrol i Pages?

Og lige en sidebemærknig. Hvad bruger I af gode/nemme news readers på Mac?
Nu skriver jeg ganske vist fra Windows (fy) men mere fordi jeg ikke lige er
ved min Mac. Men jeg synes OE er meget nem at bruge og den fungere godt uden
mus. Jeg har opsat Thunderbird på Mac men synes ikke den er så nem at bruge
uden mus.
Der må da være noget simplere på Mac som virker nemt og ligeil?

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-02-09 22:59

"Ger" <sdfsdjfgergsdf@gmail> wrote:

> [...]
> også engelsk. Men kan det virkeligt passe, at man ikke kan vælge dansk

Det står faktisk i hjælpen til Pages:

"Hvert sprog har sin egen staveordbog. Du kontrollerer, at det korrekte
sprog er valgt, ved at vælge den tekst, du vil arbejde med, klikke på
Info på værktøjslinjen, klikke på knappen Tekst og derefter klikke på
Mere. Vælg et sprog på lokalmenuen Sprog."

> Og lige en sidebemærknig. Hvad bruger I af gode/nemme news readers på Mac?

Er du ude på at starte en borgerkrig?

> Der må da være noget simplere på Mac som virker nemt og ligeil?

Mange herinde er glade for MacSOUP. Den er i hvert fald simpel. Andre
synes, den er helt tosset. Unison er også populær. Begge er shareware og
koster lidt. En rigtig gammel kending er MT-NewsWatcher. Den har i hvert
fald ingen børnesygdomme, men er måske også lidt gammeldags. Så er der
Thunderbird.
Jeg selv har brugt MacSOUP siden 1996, hvor det var guld værd,
at den sådan set er en off-line newsreader. Jeg har i lange perioder
brugt andre programmer som f.eks. de ovennævnte, men jeg vender altid
tilbage. MacSOUP er nem og enkel. Det er dejligt at alt ligger på
harddisken, hvis man skal finde en gammel artikel. Endelig har MacSOUP
et suverænt overblik, da en tråd fremstilles i en træstruktur, hvis lige
ikke findes i andre programmer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 23-02-09 10:19

> [...]
> harddisken, hvis man skal finde en gammel artikel. Endelig har MacSOUP
> et suverænt overblik, da en tråd fremstilles i en træstruktur, hvis lige

Ja, dens væsentligste ulempe er den manglende fulde
unicode-understøttelse.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-02-09 18:57

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ja, dens væsentligste ulempe er den manglende fulde
> unicode-understøttelse.

Det er bare ikke noget, man mærker noget særligt til, men det kommer
måske, hvis flere begynder at bruge unicode.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 23-02-09 19:21

> Det er bare ikke noget, man mærker noget særligt til, men det kommer
> måske, hvis flere begynder at bruge unicode.

Alle MacSOUP-brugere bruger unicode - engang imellem. Bruges et
MacRoman-tegn der ikke findes i ISO Latin-1 sendes indlægget i unicode.

Fra : Steen

Dato : 23-02-09 08:23

On 2009-02-22 22:19:31 +0100, "Ger" <sdfsdjfgergsdf@gmail> said:

> [...]
> uden mus.
> Der må da være noget simplere på Mac som virker nemt og ligeil?

Jeg bruger både MacSOUP og Unison.
Unison er nem - hvis man kommer fra OE
SOUP er mere avanceret - og giver det præcise overblik.

Prøv dem begge, og behold den du synes om