Ikoner 'klisteret' fast på min desktop?
Fra : Peter Jensen

Dato : 22-02-09 20:25

Hejsa NG

Jeg er ny konvertit fra Windows, og er efter 3-4 mdr. brug af min iMac,
kommet ud for et underligt problem.

Jeg kan ikke længere flytte rundt på mine ikoner på skrivebordet.
Ligeledes kan jeg ikke 'træk og slip' dokumenter via Finder

Hvor kan jeg ha' pillet hvor jeg ikke burde?

Har prøvet 'Reparer tilladelser' - uden held

Overvejer om jeg skal kører en "Archive and install"
håber dog på et svar fra gruppen her først

Mvh
Peter Jensen

P.S. Synes desuden at min Mac er blevet noget langsomer, mærkes specielt ved
opstart.
Har Mac samme svaghed som windows?, at den 'støver' til efter længere tids
brug?

Fra : Peter Kiil

Dato : 23-02-09 15:47

Peter Jensen - mail@icedesign.dk on 22/02/09 20.24 wrote:

> [...]
>
> Jeg kan ikke længere flytte rundt på mine ikoner på skrivebordet.
> Ligeledes kan jeg ikke 'træk og slip' dokumenter via Finder

Er problemet der også efter en genstart? Hvad hvis du skifter opløsning?

--
/peter

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-02-09 15:49

Peter Jensen skrev den 22-02-2009 20:24:
> [...]
>
> Har prøvet 'Reparer tilladelser' - uden held
>
> Overvejer om jeg skal kører en "Archive and install"
> håber dog på et svar fra gruppen her først

Prøv først at genstarte og se om det hjælper :)

> [...]
> opstart.
> Har Mac samme svaghed som windows?, at den 'støver' til efter længere tids

Du lægger jo formentlig mere og mere på. Så løber den hurtigere og
hurtigere tør for hukommelse og skal have disken i brug.

Har du fyldt den op med RAM? Det bliver ikke meget billigere end det er
i dag...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-02-09 17:29

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Prøv først at genstarte og se om det hjælper :)

Og hjælper det ikke, så klik på skrivebordet for at gå i Finder. Vælg
menuen 'Oversigt' -> 'Oversigtsvalg'. Fjern flueben i 'Vis info om emne'
og 'Vis symboloversigt'. I popup menuen lige nedenunder vælger du så
'ret ind til net', så kan ikonerne flyttes rundt, men vil altid bive
bevaret i det usynlige net. Hvis en af de andre muligheder vælges, vil
ikoner altid svippe tilbage i sorteringsorden uanset. hvad man forsøger.
Man kan også sætte til 'Intet', men så bliver ikonerne ikke rettet ind
til baggrundsnettet, - og det ser altså temmelig rodet ud....

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Jensen

Dato : 23-02-09 23:41

Tak for de mange svar, jeg endte med at boote fra min OSX installations
CD/DVD.
Valgte Arkiver og installer funktionen, i stedet for en ren installation.

Jeg kunne overhovedet ikke flytte/kopier f.eks et dokument (eller anden fil)
fra
nogen mapper, ikke specielt kun fra desktoppen. Der må desuden ha' været
flere
fejl i min daværende installation, for nu kan jeg igen se huset's fælles
server,
der står i kælderen. Den meldte også om flere fejl i diskværktøjet
både i tilladelser og på selve disken, som jeg naturligvis bad den rette
inden jeg fortog "Arkiver og installere" - smart funktion.

Det er måske en god idé at man tjekker sit system med dette værktøj
ind imellem? sådan ca. hvert halve år?

Mvh
Peter Jensen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-02-09 00:01

Peter Jensen wrote:
> [...]
> og på selve disken, som jeg naturligvis bad den rette inden jeg
> fortog "Arkiver og installere" - smart funktion.

- Jeg har godt nok aldrig brugt den selv. - Har altid valgt først at
lave backup og så omformattere diskene,- men det tager jo noget længere
tid..-)

> Det er måske en god idé at man tjekker sit system med dette værktøj
> ind imellem? sådan ca. hvert halve år?

Jeg kører faktisk 'Reparer tilladelser' efter hver af Apples
systemopdatering....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-02-09 07:20

> Jeg kører faktisk 'Reparer tilladelser' efter hver af Apples
> systemopdatering....

slet ikke nødvendigt ...

/thomas