1 mdr´s opsigelse (lejlighed)
Fra : oz3bto

Dato : 05-03-09 01:41

En kammerat fik idag besøg af en fra boligforeningen (leje bolig) og
fortalte at han nok skulle beregne sig på at skulle flytte inden for en mdr.
pga. nogen "episoder"

Der er begået hærværk imod ham bla. er hans dør blevet sparket ind 2-3
gange af fulderikker og senest en sten gennem vinduet (Der blev også kastet
sten gennem et par andre naboers vinduer)

Dette vil de smide ham ud pga. selvom han intet har med det at gøre.. ingen
af hærværks episoderne er pga. noget han har gjort og sagt men sket helt
tilfældig bla. af fulde gæster hos div. naboer (Ret belastet område)

Kan de bare såen uden videre smide ham ud ? .. hvis ja hvor længe er
opsigelsen så ?

Fra : Jubii

Dato : 05-03-09 07:40

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen
> En kammerat fik idag besøg af en fra boligforeningen (leje bolig) og

Der findes mange lejeformer. Jeg tolker en boligforening til at udleje
efter den almene lejelov. Mit svar er en tolkning af de regler deri.

> fortalte at han nok skulle beregne sig på at skulle flytte inden for
> en mdr. pga. nogen "episoder"

Der skal dog være en gyldig grund. Er din kammerat en 100% engel? Der
findes ikke noget udlejer kan sætte en lillefinger på?

> Der er begået hærværk imod ham bla. er hans dør blevet sparket ind
> 2-3 gange af fulderikker og senest en sten gennem vinduet (Der blev
> også kastet sten gennem et par andre naboers vinduer)

§ 85. Udlejeren kan opsige lejeaftalen i følgende tilfælde:
4) Når lejeren har tilsidesat god skik og orden, jf. § 81, stk. 1, nr.
1-8 eller 11, jf. § 82, stk. 2, og forholdet er af en sådan karakter, at
lejerens flytning er påkrævet.

> [...]
> område)
>
> Kan de bare såen uden videre smide ham ud ? .. hvis ja hvor længe er

Nej, en lejer kan ikke bare lige smides ud (opsiges uden grund).
§ 88. Opsigelsesvarslet er 3 måneder til den første hverdag i en måned,
der ikke er dagen før en helligdag.

§ 89. Udlejerens opsigelse efter § 85 skal være skriftlig og indeholde
oplysning om lejerens adgang til at gøre indsigelse efter stk. 2.
Udlejerens opsigelse skal endvidere indeholde oplysning om
opsigelsesgrunden. Indeholder opsigelsen ikke disse oplysninger, er den
ugyldig.

Stk. 2. Vil lejeren ikke godkende opsigelsen, skal lejeren senest 6 uger
efter, at opsigelsen er kommet frem til lejeren, fremsætte skriftlig
indsigelse over for udlejeren. Udlejeren må da anlægge sag ved
boligretten senest 6 uger efter lejerfristens udløb, hvis udlejeren
ønsker at opretholde opsigelsen.

I §90 er der en del grunde nævnt, hvorunder en udlejer kan hæve
lejeaftalen.
Det er en skrappere regel, som bevirker at lejer straks skal flytte ud.
§92.

Uden at vide grunden og hvilken regel der benyttes Paul, er det omsonst
at liste noget af det. God ro og orden er også een af dem. Jævnfør §85.
stk 4.