Ansvarsforsikring - lovpligtig?
Fra : Leon

Dato : 04-03-09 17:04

Hej gruppe.

Man forsøger at overbevise mig om, at det er lovpligtigt at have en
ansvarsforsikring, og at jeg som 33 årig er ganske uansvarlig, at jeg
ikke har én.
Men er det sandt? Jeg vil mene, at kun er hvis man kører bil, at man er
forpligtet til at forsikre sig. Og da jeg hverken har bil, kørekort
eller adgang til andres køretøjer andet end min cykel, falder jeg ikke i
denne kategori.
Hvem har ret?

Mvh.

Fra : Knut

Dato : 04-03-09 17:18

Det lyder du til at have.

Det er lovpligtet af have ansvarsforsikring på sin bil og vistnok også sin
hund. Mig bekendt de eneste tilfælde.

Knut

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 04-03-09 17:42

"Knut" <e-postost@mail.dk> writes:

> Det er lovpligtet af have ansvarsforsikring på sin bil og vistnok også sin
> hund. Mig bekendt de eneste tilfælde.

Blev det ikke gjort lovpligtigt at have en ansvarsforsikring af heste
også for et stykke tid siden?

At ansvarsforsikringer som udgangspunkt er en god ide at have er en
helt anden sag.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Holst

Dato : 04-03-09 17:26

Leon wrote:

> [...]
> forpligtet til at forsikre sig. Og da jeg hverken har bil, kørekort
> eller adgang til andres køretøjer andet end min cykel, falder jeg ikke i

Du har.

Du har som sådan ikke pligt til at have en ansvarsforsikring. Du skal jo
dog være opmærksom på, at såfremt du på den ene eller anden måde kan
blive ansvarlig for noget, så kan du også risikere i mange fremover at
skulle hæfte for en kæmpe gæld.

Ansvarsforsikring til biler er en lidt anden sag. Det er bilen, der skal
have en ansvarsforsikring, og ikke føreren som sådan.

Fra : Jakob

Dato : 04-03-09 18:57

"Leon" <snusk76FJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> adgang til andres køretøjer andet end min cykel, falder jeg ikke i denne

Det har du.. Men dit erhverv kan kræve at du opretter en lovpligtig
ansvarsforsikring, feks. som advokat.

Fra : Henning

Dato : 04-03-09 19:10

On Wed, 04 Mar 2009 17:03:59 +0100, Leon
> [...]

>Man forsøger at overbevise mig om, at det er lovpligtigt at have en
>ansvarsforsikring, og at jeg som 33 årig er ganske uansvarlig, at jeg

Det er ikke lovpligtigt, men den følger med en ganske almindelig
indboforsikring - sådan en har du forhåbentlig?

Fra : Leon

Dato : 04-03-09 23:11

Henning skrev:

> Det er ikke lovpligtigt, men den følger med en ganske almindelig
> indboforsikring - sådan en har du forhåbentlig?

Tak for svarene alle - ud over at øge min viden om jura, har I også
vundet mig en kasse øl :) Tak.
Egerskabet af denne kan så få mig til at overveje at tegne indbo+
ansvarsforsikring.

Mvh.