Kniv ?
Fra : Towli

Dato : 03-03-09 18:36

Hej

Jeg skrev nedenstående til politi@politi.dk og er da vældig spændt på hvad
de svarer. Imidlertid er de jo ikke jurister som nogle af jer herinde.
Hvad er det rigtige svar på mit spørgsmål nedenfor? Hvad nu hvis man har sin
Ikea køkkenkniv på sig, det er fredag kl. 20.15 og man har fundet en
parkeringsplads langt fra sin bopæl... Har man så "kniv i nattelivet" ?
Hvad er reglerne? Er det op til den enkelte politimand at vurdere?

Jeg er vældig spændt på en afklaring.

/T

Hej Politi

Må man have en Leatherman "hobby-multi-funktions-kniv" til at ligge i
handskerummet i sin bil?

Når man køber en køkkenkniv i Imerco/Ikea el. lign. bliver man jo nødt
til at gå med den på gaden (fra sin vogn til sin hoveddør).
Hvad er de helt præcise regler? Er det noget i vurderer i den enkelte
situation hvorvidt det er i orden at man går med en kniv på gaden?

Jeg er ked af hvis det er et lidt naivt spørgsmål, men det kan
åbenbart måske snart give livsvarigt fængsels at blive taget med kniv
3 gange i træk, derfor vil jeg da godt have helt styr på reglerne (Jeg
bor iøvrigt lige ved siden af Mjølnerparken...)

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 03-03-09 19:00

"Towli" <towli@oldboyz.dk> wrote in

> Jeg skrev nedenstående til politi@politi.dk og er da vældig spændt på
> hvad de svarer. Imidlertid er de jo ikke jurister som nogle af jer
> herinde. Hvad er det rigtige svar på mit spørgsmål nedenfor?

Det er et vurderingsspørgsmål. Er du i tvivl, så undlad at bære kniv.

Er det bydende nødvendigt at bære kniven, så gør det på en forsvarlig måde.
Få f.eks. kniven pakket forsvarligt ind inden du forlader Ikea.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 03-03-09 19:30

Den Tue, 03 Mar 2009 18:36:17 +0100 skrev Towli:

> [...]
> har fundet en parkeringsplads langt fra sin bopæl... Har man så "kniv i
> nattelivet" ? Hvad er reglerne? Er det op til den enkelte politimand at

Lad nu de stakkels politier få fred til at opklare nogle virkelig seriøse
forbrydelser.
Jeg har altid beundret den person der først sagde:
"En tosse kan spørge om mere, end 10 kloge kan svare på".

Er dit navn "Towli" valgt med omhu?

---
Karl Erik.

Fra : Jubii

Dato : 03-03-09 20:44

"Towli" <towli@oldboyz.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> fundet en parkeringsplads langt fra sin bopæl... Har man så "kniv i
> nattelivet" ? Hvad er reglerne? Er det op til den enkelte politimand

Du har købt en køkkenkniv hvilket er et arbejdsredskab og ikke et våben.
Så længe den er indpakket fra forretningen, kan du bære den i gadelivet
til du kommer hjem. Derefter er det nok ikke så smart at tage den med i
byen.
Våbenloven gælder vist ikke foldeknive, der skal bruges 2 hænder til at
åbne.

Fra : apollo14

Dato : 03-03-09 21:01

Jubii skrev:

> [...]
> byen.
> Våbenloven gælder vist ikke foldeknive, der skal bruges 2 hænder til at

Du skulle måske lige tjekke loven, du må slet ikke gå med kniv
offentligt, hvis ikke den skal bruges til en godkendt formål.

Skal du bruge en kniv, for at kunne skrælle et æble, må det gerne være
en lille lommekniv, men TO må ikke en gang have sin Leathermann liggende
i bilen, det er offentligt område reelt set, og dermed kan han risikere
en bøde på 5000 kr, eller 1/2 år bag tremmer.

Dog er der i våbenloven, undtaget køkkenknive, de må gerne ligge i
bilen, til en vis grænse.

Jeg går f.eks som vagt, kontrollør og i skoven, jeg må kun have min
leathermann på mig, når jeg er på job, eller på til eller fra jobbet,
men aldrig med i skoven.

Jeg har dog en lille schweiserkniv med et blad på 2,5 cm, den gør de
ikke noget ved, men den vil blive konfiskeret hvis du skal ind til et
arrangement f.eks.

Fra : Henning

Dato : 03-03-09 21:37

On Tue, 03 Mar 2009 21:00:48 +0100, apollo14 <apollo14dk@gmail.com>
wrote:

>Du skulle måske lige tjekke loven, du må slet ikke gå med kniv
>offentligt, hvis ikke den skal bruges til en godkendt formål.

Er grænsen ikke stadig ved 7 cm, kan ikke låses samt kan ikke åbnes
med een hånd? Ellers må du henvise til loven du beder os tjekke?

Fra : apollo14

Dato : 04-03-09 09:41

Henning skrev:

> Er grænsen ikke stadig ved 7 cm, kan ikke låses samt kan ikke åbnes
> med een hånd? Ellers må du henvise til loven du beder os tjekke?

Jo du har helt ret, min forglemmelse, det er max 7 cm. ikke låsbar og
ikke enhåndsbetjent.

Fra : apollo14

Dato : 03-03-09 21:01

Fra : oz3bto

Dato : 03-03-09 22:39

"Towli" <towli@oldboyz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 3 gange i træk, derfor vil jeg da godt have helt styr på reglerne (Jeg
> bor iøvrigt lige ved siden af Mjølnerparken...)

En sen aften (over midnat) på vej hjem fra den lokale dykkerklub på knallert
med en taske på ryggen der indeholdte min maske + handsker samt mine
dykkerknive på 12 og 18 cm

Det kostede en bøde på 5000.- for overtrædelse af våbenloven samt
konfiskitation af knivene

Jeg ville lade ikea kniven ligge i bilen til næste dag

Fra : -= JF =-

Dato : 03-03-09 23:18

oz3bto skrev:

> Det kostede en bøde på 5000.- for overtrædelse af våbenloven samt
> konfiskitation af knivene

Og det er vel fair nok, ud fra den betragtning at politiet jo ikke ved
om du er en forhærdet knivmorder der blot bruger dykkerudstyret som
skalkeskjul.

Men hvad med håndværkeren der går gennem byen med en lægtehammer i
stroppen, eller en skruetrækker med et 'blad' på 25 cm.?
Begge værktøjer er mindst lige så farlige som knive, men er vel stadig
lovlige at bære?

Mvh John

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-03-09 23:22

oz3bto skrev den 03-03-2009 22:39:

> [...]
> konfiskitation af knivene
>
> Jeg ville lade ikea kniven ligge i bilen til næste dag

What? Den er sgu da lige til EkstraBladet.

eller hvad var det for et fjols du havde til advokat?

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Henning

Dato : 04-03-09 10:28

>En sen aften (over midnat) på vej hjem fra den lokale dykkerklub på knallert
>med en taske på ryggen der indeholdte min maske + handsker samt mine
>dykkerknive på 12 og 18 cm

Blankvåbentilladelse - det burde din dykkerklub have fortalt dig om.
Ellers var det måske en idé at tage det op på jeres næste komsammen?

Fra : oz3bto

Dato : 05-03-09 01:31

> Blankvåbentilladelse - det burde din dykkerklub have fortalt dig om.
> Ellers var det måske en idé at tage det op på jeres næste komsammen?

Skal man ikke have ... dog er det en glimragende ide

Det var dog heller ikke den endelige dom.. Fik mine knive igen og
instrukser om hvordan jeg ikke skulle transpotere dem

Fra : blue

Dato : 05-03-09 06:41

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse

> Det var dog heller ikke den endelige dom.. Fik mine knive igen

Hvorfor skriver du så, at de blev konfiskeret?

Fra : Thomas

Dato : 04-03-09 14:41

> [...]
> konfiskitation af knivene
>
> Jeg ville lade ikea kniven ligge i bilen til næste dag

Du burde få fat i en advokat.
Dommen vil blive omstødt hvis du fremlægger bevis på medlemsskab af
dykkerklub, samt sansynligør at du var på vej hjem fra en dykning.

Så jeg forstår ikke du har accepteret den bøde.

Medmindre der er andet du ikke fortæller.

Mvh

Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer

§ 4. På offentligt tilgængelige steder, uddannelsessteder, i ungdomsklubber,
fritidsordninger og lignende er det forbudt at bære eller besidde kniv eller
dolk, medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse, til brug ved jagt,
lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet lignende
anerkendelsesværdigt formål. Forbuddet omfatter dog ikke foldeknive med en
klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i udfoldet position.

Stk. 2. Justitsministeren kan udstede regler om forbud mod at indføre, ved
overdragelse at erhverve, at besidde, bære eller anvende, at overdrage eller
at overlade andre besiddelsen af:

1) Skarpe eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm, knive med
tværstillet greb beregnet til stød, springknive, springstiletter, faldknive,
faldstiletter, enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at de
i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd, foldeknive med todelt
skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én hånd, knive, der er
konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra denne placering
kan trækkes ved brug af én hånd, kastestjerner, kasteknive samt kårdestokke
og andre tilsvarende våben, der fremtræder som en anden genstand.

2) Andre skarpe eller spidse våben, som ikke kan antages at have noget
anerkendelsesværdigt formål.

3) Stoffer, der kan anvendes til fremstilling af de eksplosivstoffer, der er
omfattet af forbuddet i § 1, eller til indfyldning i de i § 1, stk. 1, nr.
4, nævnte genstande.

4) Våben, der er beregnet til at virke lammende, bedøvende eller blændende
ved udladning af elektrisk strøm.

5) Laservåben, der er særligt beregnet til som eneste eller som en af flere
våbenvirkninger at forårsage permanent blindhed på ubeskyttede øjne.

6) Slag- eller stødvåben, herunder knojern, totenschlægere, gummiknipler og
lign.

Fra : Henning

Dato : 04-03-09 15:47

> [...]
>
>Så jeg forstår ikke du har accepteret den bøde.
>
>Medmindre der er andet du ikke fortæller.

Jeg spurgte politiet på et tidspunkt netop om dette scenarie. Hvis jeg
var på vej til eller fra dykkerstedet med resten af mit udstyr, ville
det bliver accepteret. Ellers ikke. Derfor anbefaler de fleste
dykkerklubber også at man får blankvåbentilladelse, netop for at undgå
misforståelser.
Har du bare haft kniven med i klubben for at vise den frem - dumt,
rigtig dumt!

Fra : oz3bto

Dato : 05-03-09 01:34

> [...]
> misforståelser.
> Har du bare haft kniven med i klubben for at vise den frem - dumt,

Det var ikke den endelige dom

Fik mine knive igen men det kostede også et par ture i retten

Problemet var at jeg kun havde min maske og handsker i tasken og det ville
betjentene ikke godkende at det gik for at være mit dykkerudstyr..Dragt,
flasker og vest hang i klubben

Fra : Allan F

Dato : 04-03-09 23:00

> [...]
> Hvad er reglerne? Er det op til den enkelte politimand at vurdere?
>
> Må man have en Leatherman "hobby-multi-funktions-kniv" til at ligge i

Netop disse værktøjer er omfattet af forbuddet, idet knivsbladet betragtes
som fastlåst, når det er slået ud.

Allan F

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 05-03-09 01:05

Allan F skrev:
> "Towli" <towli@oldboyz.dk> skrev i en meddelelse

> Netop disse værktøjer er omfattet af forbuddet, idet knivsbladet betragtes
> som fastlåst, når det er slået ud.

Ja, hvis Leatherman'en er af den type med fastlåst blad. Den originale
havde fx en tang-funktion.

--
Niels