Gaveafgift ved lån i forældres friværdi
Fra : allan.pe@jubii.dk

Dato : 03-03-09 02:52

Hvis mine forældre optager et lån (til mig) i deres friværdi, og jeg
betaler samtlige omkostninger og ydelser, vil det udbetalte beløb, så
blive betragtet som en gave, som der skal betales gaveafgift af?

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 03-03-09 11:16

<allan.pe@jubii.dk> wrote in message
"Hvis mine forældre optager et lån (til mig) i deres friværdi, og jeg
betaler samtlige omkostninger og ydelser, vil det udbetalte beløb, så
blive betragtet som en gave, som der skal betales gaveafgift af?"

Nej.

Som du beskriver det ovenfor vil arrangementet rent skattemæssigt indebære,
at dine forældre udlåner et beløb til dig - som de så i øvrigt selv har
lånt.

Dine forældre får rentefradrag for deres renteudgifter, men skal omvendt
betale skat deres renteindtægter. De to ting går dog lige op, såfremt
renteudgifter og indtægter er lige store.

Du opnår naturligvis rentefradrag for dine renteudgifter.

Nu fremgår det så ikke, hvad baggrunden er, siden I ønsker denne
konstruktion, men med mindre du af en eller anden grund ikke kan låne
pengene selv i dit pengeinstitut til den samme rente, vil ovenstående i mine
øjne ikke indebære nogen fordele i forhold til en situation, hvor du selv
låner pengene direkte af pengeinstituttet.

Fra : allan.pe@jubii.dk

Dato : 03-03-09 03:23

Forældrene er pensionister, og der skal ikke betales renter til dem.
Det er meningen, at realkreditinstitutet skriver mig på, som betaler,
så ydelserne trækkes over min pbs-aftale.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 03-03-09 12:10

"Forældrene er pensionister, og der skal ikke betales renter til dem.
Det er meningen, at realkreditinstitutet skriver mig på, som betaler,
så ydelserne trækkes over min pbs-aftale."

Det vil så være en rentefrit familielån.
http://www.familieadvokaten.dk/Emner/616.html

Fra : allan.pe@jubii.dk

Dato : 03-03-09 03:26

Da forældrene har friværdi, så har de mulighed for at optage et
realkreditlån - det har jeg ikke.

Fra : allan.pe@jubii.dk

Dato : 03-03-09 04:01

Jeg tror det skal strikkes sammen som et rente- og afgiftsfrit
familielån. Tilbagebetalingen kan ske i form af afgiftsfrie gaver.

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-03-09 23:19

allan.pe@jubii.dk skrev den 03-03-2009 10:51:
> Hvis mine forældre optager et lån (til mig) i deres friværdi, og jeg
> betaler samtlige omkostninger og ydelser, vil det udbetalte beløb, så
> blive betragtet som en gave, som der skal betales gaveafgift af?

Den sikreste løsning er, at bruge 300 kroner på bindende svar fra SKAT!

Alt hvad du læser om på nettet (incl. dette forum) kan du ikke bruge til
en fløjtende fis, den dag du bliver kaldt til torskegilde (læs: modtager
en materialeindkaldelse på jeres låneaftale).

Ovenstående min private holdning og har intet med min arbejdsgiver at gøre.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-03-09 00:50

allan.pe wrote:

> Jeg tror det skal strikkes sammen som et rente- og afgiftsfrit
> familielån. Tilbagebetalingen kan ske i form af afgiftsfrie gaver.

Øh, forklar mig lige hvordan lånet bliver rentefrit? Forældrene optager
et lån i en bank eller realkreditinstitut (og det er ikke rentefrit,
skulle jeg hilse og sige). Derefter udlåner de pengene til OP på samme
vilkår. OP betaler renter og afdrag til forældrene som betaler dem videre
til realkreditinstituttet. Muligvis kan dette gøres ved at OP betaler
direkte til banken, men det er ikke afgørende.

Bottom line er at OP får et lån i realkreditinstituttet uden at han
nødvendigvis ejer fast ejendom. Jeg regner med at det er formålet med
arrangementet.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-03-09 00:56

allan.pe wrote:

> Hvis mine forældre optager et lån (til mig) i deres friværdi, og jeg
> betaler samtlige omkostninger og ydelser, vil det udbetalte beløb, så
> blive betragtet som en gave, som der skal betales gaveafgift af?

Lav arrangementet på følgende måde: dine forældre optager et lån, og
udlåner pengene til dig på præcist samme vilkår (rente og afdragsforløb).
Du betaler renter og afdrag til dine forældre, som betaler dem videre til
långiveren (bank eller realkreditinstitut).

For dine forældre går ind- og udbetalinger hele tiden op (netto 0 kr),
mens du har fået et lån på vilkår som kun dine forældre kan opnå. Jeg
antager at de har friværdi i fast ejendom modsat dig.

Hvis der bliver lavet et gældsbrev mellem dig og dine forældre (rente- og
afdragsbetingelser skriver I bare af fra pantebrevet), er der fuld
dokumentation for arrangementet, og SKAT har intet at komme efter.

--
Jesper Lund