Spørgsmål til tvangsauktion.
Fra : Lars Løth

Dato : 03-03-09 10:35

Hej,

Når man kigger på http://tvangsauktioner.dk/ er der flere emner der er på
anden auktion, grundet et for lavt bud ved første auktion.

Mit spørgsmål er i den sammenhæng, hvornår lader kreditorerne emnet smutte?

Et eksempel er en ejendom der er vurderet til 4.500.000, der er gæld i
ejendommen for omkring samme beløb 4.500.000, første bud lå på 900.000 og nu
er der ny auktion på ejendommen. Hvis buddet ved ny auktion ikke overstiger
væsentligt eller fx ligger omkring 2.000.000. Så vil kreditorerne vel næppe
acceptere dette, men hvor længe kan den praksis forløbe? Vil de evt. til
sidst selv blive tvunget til at opkøbe og sælge "normalt"? Eller skal de
holde sig ude af auktionen, hvilket ikke giver mening i mine øre.

Mvh.

Lars

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 03-03-09 10:52

"Lars Løth" <lat@rdaf.dk> wrote in message
> [...]
> anden auktion, grundet et for lavt bud ved første auktion.
>
> Mit spørgsmål er i den sammenhæng, hvornår lader kreditorerne emnet

Det er kreditorerne i sagens natur de eneste, der kan svare på.

> [...]
> kreditorerne vel næppe acceptere dette, men hvor længe kan den praksis
> forløbe? Vil de evt. til sidst selv blive tvunget til at opkøbe og sælge

Hvad skulle det hjælpe? Kreditorerne ejer jo huset under alle
omstændigheder, og at huset sælges på tvangsauktion vil normalt ikke betyde,
at det sælges "under markedsprisen".

Fra : alexbo

Dato : 03-03-09 11:19

"Lars Løth" skrev

> Hvis buddet ved ny auktion ikke overstiger væsentligt eller fx ligger
> omkring 2.000.000. Så vil kreditorerne vel næppe acceptere dette,

Kreditorerne er ikke en samlet flok med de samme interessser og de samme
rettigheder,
det er jo ikke sådan at kreditorerne deler det beløb huset indbringer.
De har pant i huset i en rækkefølge 1. prioritet 2 prioritet osv.

Så en kreditforening med 1 piroritet og en restgæld på 800.000 kr vil være
tilfreds med en salgssum på 900.000 kr så er der penge til den.
2 prioriteten der har 1.200.000 kr. til gode vil nødig sælge under 2.000.000
kr. han får jo først penge når 1 prioriteten har fået sine.
De sidste prioriteter har nok opgivet, de får kun penge hvis huset sælges
til fuld pris.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 03-03-09 12:16

On 3 Mar., 11:18, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:

> De har pant i huset i en rækkefølge 1. prioritet 2 prioritet osv.

Hvem siger, der er pant i huset? :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : alexbo

Dato : 03-03-09 22:26

"Kevin Borbye Edelvang" skrev

>Hvem siger, der er pant i huset? :)

Det gør "der er gæld i ejendommen"

mvh
Alex Christensen

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 03-03-09 15:22

On 3 Mar., 22:25, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:

> Det gør "der er gæld i ejendommen"

Juristeri! ;)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : JHB

Dato : 03-03-09 19:09

"Lars Løth" skrev
> acceptere dette, men hvor længe kan den praksis forløbe? Vil de evt. til
> sidst selv blive tvunget til at opkøbe og sælge "normalt"? Eller skal de
> holde sig ude af auktionen, hvilket ikke giver mening i mine øre.

Mig bekendt kan der kun begæres ny auktion 1 gang.
På 2.auktionen er den højestbydende den nye ejer af ejendommen.

Mvh
Jørn

Fra : Lars Løth

Dato : 03-03-09 20:55

"JHB" <jhb183@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>>

> Mig bekendt kan der kun begæres ny auktion 1 gang.
> På 2.auktionen er den højestbydende den nye ejer af ejendommen.

Se det har jeg også hørt, men jeg savner bekræftigelse på det?

Mvh.

Lars

Fra : alexbo

Dato : 03-03-09 22:34

"Lars Løth" <lat@rdaf.dk> skrev

> Se det har jeg også hørt, men jeg savner bekræftigelse på det?

"Ejeren af ejendommen eller en rettighedshaver, der ikke fik fuld dækning
ved det højeste bud, kan forlange, at der afholdes en ny tvangsauktion.
Vedkommende skal dog straks stille sikkerhed for de omkostninger, der er ved
afholdelse af den nye tvangsauktion. Kommer der på den nye tvangsauktion
ikke andre bud, vil den, der blev højestbydende på den første auktion, få
ejendommen. Kommer der højere bud på ny auktion, vil den højestbydende på
den nye tvangsauktion få ejendommen."

Retsplejeloven:
§ 577. Skal ny auktion afholdes, bekendtgøres den efter reglerne i § 566 med
angivelse af auktionens art. Er tidspunktet for auktionen ikke blevet
fastsat på første auktionsmøde, eller skyldes auktionen auktionskøberens
misligholdelse af auktionsvilkårene, skal der desuden ske indkaldelse efter
reglerne i § 564.
Stk. 2. Flere auktioner end to kan kun afholdes, hvis fogedretten finder, at
ganske særlige omstændigheder taler herfor, eller den begærede auktion er en
misligholdelsesauktion. På en ny auktion, der ikke er
misligholdelsesauktion, finder § 575 tilsvarende anvendelse.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars Løth

Dato : 04-03-09 01:03

> [...]
> misligholdelsesauktion. På en ny auktion, der ikke er
> misligholdelsesauktion, finder § 575 tilsvarende anvendelse.

Super, Tak

Mvh

Lars

Fra : Lars Løth

Dato : 04-03-09 01:12

> [...]
> misligholdelsesauktion. På en ny auktion, der ikke er
> misligholdelsesauktion, finder § 575 tilsvarende anvendelse.

Men betyder det ikke, som mit oprindelige spørgsmål gik på, at hvis buddet i
denne sag i anden runde bliver ex 2.000.000 at det kan blive ejeren af en
ejendom til 4.500.000 ? eller hvis ingen byder over de 900.000 at det så er
det vindende bud ?

Mvh

Lars

Fra : alexbo

Dato : 04-03-09 11:33

"Lars Løth" skrev

> [...]
> ejendom til 4.500.000 ? eller hvis ingen byder over de 900.000 at det så

Jo, lige bortset fra at det ikke er en ejendom til 4.500.000 kr.
En ejendom er det værd som en køber vil give og hvis det i øjeblikket er
2.000.000 eller 900.000 kr så er det ejendommens "værdi" lige netop nu.
Men det lyder nu som en god handel alligevel.

Hvis det handler om en konkret handel, vil jeg foreslå du ser på
panthavernes stilling, hvem af disse har pengene hjemme ved forskellige bud.
Som jeg skrev står de ikke ved siden af hinanden men på en række, så hvor i
rækken kan man forvente at de har opgivet og hvem kan tænkes at byde med.

Vi kan jo prøve engang.
1. prioritet 900.000 kr.
2. 1.200.000 kr
3. 1.000.000 kr
4. 500.000 kr.
5. 400.000.kr
6. 500.000 kr.

Så er det tydeligt at når buddene overstiger 900.000kr så er 1 prioritet
tilfreds.
2. prioritet vil gerne presse buddene op på mindst 2.100.000 kr men så
stopper han.
3. prioritet vil blive ved hvis han selv tror på sagen til 3.100.000, men
vil han risikere at ende med at købe ejendommen, eller vil han måske stoppe
når halvdelen af tilgodehavendet er hjemme, i så fald stopper han ved
2.600.000 kr.
4. prioritet ved at han ikke får penge før buddet er over 3.100.000 kr. men
vil han byde videre fra 2.600.000, eller afskriver han bare sit
tilgodehavende som tab indtil videre.
Han har jo stadig pengene tilgode hos ejeren af ejendommen.
5.og 6. prioritet gider nok slet ikke møde frem, navnlig ikke når første
auktion kun gav et bud på 900.000 kr

Jeg er ellers ikke tilhænger af at skrive forbehold i nyhedsgruppeindlæg,
jeg synes at det er underforstået at de skal tages som en snak over
kantinebordet.
Men jeg vil alligevel gøre dig opmærksom på at ovenstående er bare som jeg
ser tingene, og ikke må danne det eneste grundlag for økonomiske
dispositioner.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars Løth

Dato : 04-03-09 15:14

> [...]
> Men jeg vil alligevel gøre dig opmærksom på at ovenstående er bare som jeg
> ser tingene, og ikke må danne det eneste grundlag for økonomiske

Den er jeg helt med på, Tak.

Jeg tager det som snakken hen over kantinebordet

Jeg har været igennem købsvejledningen på www.tvangsauktioner.dk, men jeg er
squ ikke helt god til at gennemskue teksten.

hvis jeg nu evt. byder 2.000.000 på ejendommen, og bliver højest bydende, så
vil jeg ikke kunne komme til at betale mere end de 2.000.000 +
størstebeløbet eller har jeg misforstået det?

Det der forvirrer mig er den tekst her

"Hæftelserne på ejendommen er indført i prioritetsorden, dvs. at når man
byder på auktionen, byder man først i førsteprioriteten og dernæst i
andenprioriteten osv. Såfremt der opstår en prioritetskonflikt på auktionen,
skal fogedretten afgøre denne eller udsætte auktionen."

samt

"Rekvirenten bør om hver prioritet give tilstrækkeligt med oplysninger til,
at man kan beregne den kontante indfrielsessum på auktionstidspunktet. Det
vil sige, såfremt lånet er et kontant kreditforeningslån, skal der oplyses
om obligationsrestgælden på auktionstidspunktet samt den kurs, som
obligationen kan erhverves / opsiges til. Man skal specielt være opmærksom
på inkonvertible obligationer, dvs. obligationer, som ikke kan indfries,
uden at det er til en høj overkurs; og man skal være opmærksom på højt
forrentede pantebreve og eventuelle pantebreve, som ligeledes ikke kan
opsiges før pantebrevets udløb."

I pågældende auktion har kreditforeningen et udestående på 2.700.000 anført
som første hæftelse, og herefter jyske bank med 900.000, og herefter kommer
de mindre hæftelser.

Der jeg bliver lidt usikker i teksten er om man med et bud på 2.000.000 kan
komme til at stå med de 2.700.000 som er første hæftelse.

Jeg er efterhånden godt klar over at det er et lidt urealistisk scenarie, da
kreditforeningen vel med stor sandsynlighed byder min de 2.700.000. Og så må
eg indrømme blankt, lovtekst eller jurist tekst er ikke min stærke side.

Mvh

Lars

Fra : alexbo

Dato : 04-03-09 18:53

"Lars Løth" <lat@rdaf.dk> skrev

> hvis jeg nu evt. byder 2.000.000 på ejendommen, og bliver højest bydende,
> så vil jeg ikke kunne komme til at betale mere end de 2.000.000 +
> størstebeløbet eller har jeg misforstået det?

Nej det lyder rigtigt, der er så også et auktionsgebyr.

> [...]
> auktionen,
> skal fogedretten afgøre denne eller udsætte auktionen."

For mig at se handler det om evt. tvivl om rækkefølgen af kreditorerne, man
kan forestille sig at flere kreditorer, har foretaget udlæg i ejendommen men
der er tvivl om i hvilken rækkefølge, de i
forvejen tinglyste prioriteter skulle gerne ligge fast.
At byde i førsteprioriten kan jeg ikke få til andet end at det er den der
får de første penge, om man rent faktisk skiller buddene rent, forstået på
den måde at et bud lige præcis rammer så førsteprioritet er klar, og man
derefter starter en ny omgang er jeg ikke klar over,

Man kan godt forestille sig at først går buddene til 900.000 kr for nu at
bruge "mine" tal
Så kører vi en gang til og tager fat på de næste 1.200.000 kr.

> Der jeg bliver lidt usikker i teksten er om man med et bud på 2.000.000
> kan komme til at stå med de 2.700.000 som er første hæftelse.

Nej, du betaler det du har budt plus omkostninger, eller ville det jo være
ligegyldigt om du bød 700.000 kr eller 2.200.00 kr hvis du alligevel ender
med at hæfte for 2.700.000 kr.

> Jeg er efterhånden godt klar over at det er et lidt urealistisk scenarie,
> da kreditforeningen vel med stor sandsynlighed byder min de 2.700.000.

Det er ikke sikkert, de vil måske hellere have 2.250.000 kr. end en ejendom
de så selv skal sælge.
Gå til nogle auktioner og se hvordan det foregår, bare behold hænderne i
lommen.
Se det i levende live og læs hvad du kan om emnet, du bliver klogere hele
tiden.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 04-03-09 18:54

"alexbo" glemte

Måske dk.bolig vil være et godt sted at få gode råd, det skulle ikke undre
om der er nogle med praktisk erfaring.

mvh
Alex Christensen

Fra : JHB

Dato : 05-03-09 18:36

"Lars Løth" <lat@rdaf.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> vil jeg ikke kunne komme til at betale mere end de 2.000.000 +
> størstebeløbet eller har jeg misforstået det?

Hej Lars.

Jo det kan du faktisk godt komme til, afhængig af hvilke låntyper du byder
ind i, idet kredittor kan forlange at den del af lånet, du byder ind i,
(samt de lån der bliver indfriet), bliver indfriet til dagskurs, såfremt du
ikke har en aftale med kreditor om en gældsovertagelse af lånet, (den del af
lånet du byder ind i samt de lån der bliver indfriet).

Prøv at tage kontakt til en advokat og få ham til at forklare det helt
præcis, (det gjorde jeg og det kostede intet for den ½ time).

Mvh
Jørn

Ps. Glem ikke de andre udgifter til tinglysning, skøde mv.