Kontanthjælp og Særlig Pension
Fra : Ukendt

Dato : 02-03-09 22:01

Man må jo ikke rigtigt have en formue når man får kontanthjælp, så jeg
tænkte om nogen vidste, om man må beholde de penge man får udbetalt til Juni
fra den Særlige Pension, uden at kommunen går ind og modregner beløbet med
kontanthjælpen?

Jeg har ca. 15000,- stående på min Særlige Pension, som jeg da gerne ville
have i fred, uden at kommunen begynder at modregne osv.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 02-03-09 22:16

Michael K skrev:
> [...]
>
> Jeg har ca. 15000,- stående på min Særlige Pension, som jeg da gerne ville
> have i fred, uden at kommunen begynder at modregne osv.

Det kan du nok også:

Som hovedregel er det en betingelse for at få kontanthjælp, at ansøgeren
eller ægtefællen ikke har formue. Kommunen ser dog bort fra beløb op til
10.000 kr. og for ægtefællen 20.000 kr. Der kan desuden ses bort fra en
mindre formue, som er nødvendig for at bevare eller opnå en nødvendig
boligstandard, eller som bør bevares af hensyn til pågældende eller
familiens erhvervs- og uddannelsesmuligheder.

Fundet ved en søgning på "formue + kontanthjælp"

--
Niels

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 02-03-09 23:48

"Michael K" <none> wrote in message
> [...]
Juni
> fra den Særlige Pension, uden at kommunen går ind og modregner beløbet med

Du får dem ikke udbetalt med mindre du be'r om det.

Fra : Jubii

Dato : 03-03-09 07:41

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i meddelelsen
> "Michael K" <none> wrote in message
> Juni
>
> Du får dem ikke udbetalt med mindre du be'r om det.

Og så kan han jo vente til han går på førtids.

Fra : HSLK

Dato : 04-03-09 19:29

Hejsa

> Og så kan han jo vente til han går på førtids.

Kan man få dem udbetalt hvis man er førtidspensionist ???

knus Henriette.

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-09 21:30

HSLK wrote:
> Hejsa

> Kan man få dem udbetalt hvis man er førtidspensionist ???
>
> knus Henriette.

Som Førtidspensionist må du tjene lidt over 64.000 før der modregnes i din
pension, så det skulle ikke være noget problem.

Fra : HSLK

Dato : 05-03-09 11:50

Louise har bragt dette til os:

> Som Førtidspensionist må du tjene lidt over 64.000 før der modregnes i din
> pension, så det skulle ikke være noget problem.

Hejsa

Tak for svaret
Kan man som FP få dem udbetalt tidliger eller kun til sommer hvis
ellers det bliver vedtaget ???

knus Henriette.

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-09 13:06

HSLK wrote:
> [...]
>
> Hejsa
>
> Tak for svaret
> Kan man som FP få dem udbetalt tidliger eller kun til sommer hvis

Så meget er jeg ikke inde i det. Er ikke selv FP endnu, men bliver
indstillet til det. Så har mest styr på hvad man må have af indtægt, men
går da ud fra at man som FP kan få den udbetalt på lige vilkår med alle
andre, dvs. først efter 1-6.

Louise

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-03-09 17:22

Louise wrote:
> [...]
> indstillet til det. Så har mest styr på hvad man må have af indtægt, men
> går da ud fra at man som FP kan få den udbetalt på lige vilkår med alle

Jeg er ikke sikker. Jeg synes jeg har hørt eller læst lidt om, at hvis
man bliver tildelt førtidspension, så kan man få udbetalt nogle typer
pensionsopsparinger, selv om man endnu ikke er fyldt 60/62/67.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-09 19:28

Peter Knutsen wrote:

> Jeg er ikke sikker. Jeg synes jeg har hørt eller læst lidt om, at hvis
> man bliver tildelt førtidspension, så kan man få udbetalt nogle typer
> pensionsopsparinger, selv om man endnu ikke er fyldt 60/62/67.

I mit indæg fra i dag kl 19.16 kan du se hvilke typer pension du kan modtage
når du er på FP, dvs. før du fylder 60.
Det jeg henviste til var datoen, altså at man som FP skal vente til 1-6-09
ligesom lønmodtagere.

Louise

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-03-09 17:21

Louise wrote:
> Som Førtidspensionist må du tjene lidt over 64.000 før der modregnes i din
> pension, så det skulle ikke være noget problem.

Gælder det samme også indtægter som ikke er indkomst?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-09 19:17

Peter Knutsen wrote:

> Gælder det samme også indtægter som ikke er indkomst?

Ifølge www.borger.dk kan følgende supplerende indtægter have betydning for
FP:
- Løn, honorar mm, som er indtægt fra personligt arbejde
- Udbetalinger fra arbejdsmarkedspensioner og individuelle pensioner, fx
ratepension
- Underholdsbidrag og andre løbende ydelser, fx. erstatning
- Andre indkomster ud over FPen, som du skal betale skat af
- Aktieindkomst
- Positiv kapitalindkomst

Som enlig må man have suppl. indtægter på 64.100 kr årligt.
Som gift eller samlevende er det ikke så, der har partnerens indtægt fx
betydning.

Ovenstående er afskrift fra www.borger.dk

Louise

Fra : Peter Knutsen

Dato : 03-03-09 12:47

Uffe Kousgaard wrote:
> Du får dem ikke udbetalt med mindre du be'r om det.

Kan kommunen *forlange* at han beder om at få dem udbetalt?

Fra én synsvinkel, så svarer SP-opsparingen jo til at have friværdi i et
hus, nu hvor det er muligt at bede om at få pengene udbetalt, og såvidt
jeg ved så kan man ikke få kontanthjælp hvis man har friværdi i sin
ejerbolig.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-03-09 14:12

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> writes:

> Kan kommunen *forlange* at han beder om at få dem udbetalt?

Det var også lige det jeg kom til at tænke på. For kommunen kan jo
kræve at man realiserer de værdier der kan realiseres. Det kunne der
godt være nogen der kom i klemme på.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Peter Knutsen

Dato : 03-03-09 17:35

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Det var også lige det jeg kom til at tænke på. For kommunen kan jo
> kræve at man realiserer de værdier der kan realiseres. Det kunne der
> godt være nogen der kom i klemme på.

Det må vel være det samme som med kapitalpension og ratepension. Jeg
mener at kunne huske at man kan kræve en kapitalpension udbetalt før tid
hvis man ønsker det, som et engangsbeløb, mod at man betaler en højere
skat af det, end man ville skulle betale ved en normal udbetaling efter
man er blevet gammel nok (62, tidligere 60?).

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : \"Claus E. Petersen\

Dato : 04-03-09 03:15

Trine Kornum Christiansen skrev:

> Det var også lige det jeg kom til at tænke på. For kommunen kan jo
> kræve at man realiserer de værdier der kan realiseres. Det kunne der
> godt være nogen der kom i klemme på.
>
> Mvh Trine

Det drejer sig om en tvungen pension, fra hvilken der ekstraordinært kan
hæves 15000,-.

Da formålet med hele manøvren er ar øge privatforbruget, tvtvler jeg på
at nogen komuner tør udnytte det til at varme komunekassen, og dermed
trodse regeringen.

Men, som nævnt andetsteds, er det nok en særdeles god idé at få et
"skriv" fra komunen om at pengene, hvis de hæves, ikke modregnes.

.. cep

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-03-09 17:21

"Claus E. Petersen" <"Snurrberget"@ REMOVE> wrote:

> Det drejer sig om en tvungen pension, fra hvilken der ekstraordinært kan
> hæves 15000,-.

Kan der ikke også hæves mere? (Uagtet at en kontanthjælpsmodtager så
formodentlig mister penge, idet skatten på SP-penge over de 15k kroner
er højere end skatten på kontanthjælpen)

> [...]
>
> Men, som nævnt andetsteds, er det nok en særdeles god idé at få et
> "skriv" fra komunen om at pengene, hvis de hæves, ikke modregnes.

Jeg tror at du har misforstået det som jeg og Trine skriver om.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Ole C

Dato : 05-03-09 18:45

Peter Knutsen skrev blandt andet:

> Kan der ikke også hæves mere? (Uagtet at en kontanthjælpsmodtager så
> formodentlig mister penge, idet skatten på SP-penge over de 15k kroner
> er højere end skatten på kontanthjælpen)

Hele det indestående beløb på SP-kontoen kan hæves efter 1. juni.

Om kontanthjælpsmodtagere så kan tvinges til at hæve beløbet bare fordi det
bliver muligt, tror jeg ingen med sikkerhed kan svare på endnu.

--
vh
Ole C

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-03-09 20:03

Ole C wrote:

> Hele det indestående beløb på SP-kontoen kan hæves efter 1. juni.

Man kan selv vælge hvor meget af det man vil hæve? Eller er det
alt-eller-intet?

> Om kontanthjælpsmodtagere så kan tvinges til at hæve beløbet bare fordi
> det bliver muligt, tror jeg ingen med sikkerhed kan svare på endnu.

Det er jeg godt klar over. Jeg gøre bare opmærksom på at spørgsmålet
eksisterer, og at det er relevant for folk som Michael K. (OP'eren).
Især hvis han har over 15'000 stående.

Forhåbentlig kommer der et officielt svar på et tidspunkt.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Ole C

Dato : 05-03-09 20:33

Peter Knutsen skrev blandt andet:

> Man kan selv vælge hvor meget af det man vil hæve? Eller er det
> alt-eller-intet?

Det tror jeg først vi ved når loven er vedtaget
På nuværende tidspunkt kan vi kun gætte.

> [...]
> Især hvis han har over 15'000 stående.
>
> Forhåbentlig kommer der et officielt svar på et tidspunkt.

Og det gør der jo, men vi er allesammen så vældigt utålmodige efter at kende
detaljerne.
Foreløbig tror jeg at man skal følge de gamle dyder og lade være med at
sprænge bukserne før bjørnen er skudt )

--
vh
Ole C

Fra : Louise

Dato : 05-03-09 22:23

> Man kan selv vælge hvor meget af det man vil hæve? Eller er det
> alt-eller-intet?

Ifølge Århus Stiftstidende er det ALT.

Fra : Louise

Dato : 05-03-09 21:24

> Kan kommunen *forlange* at han beder om at få dem udbetalt?

Hvis forslaget bliver vedtaget, mon så ikke beskæftigelsesministeriet
udsender en bekendtgørelse...

> [...]
> hus, nu hvor det er muligt at bede om at få pengene udbetalt, og såvidt
> jeg ved så kan man ikke få kontanthjælp hvis man har friværdi i sin

Man accepterer faktisk en friværdi på op til 500.000. Værdien forstås i
denne sammenhæng som den offentlige vurdering.

Særlig støtte jf Aktivlovens §34 vil som hovedregel være
tilbagebetalingspligtig.

Louise

Fra : \"Claus E. Petersen\

Dato : 04-03-09 03:04

Michael K skrev:
> [...]
>
> Jeg har ca. 15000,- stående på min Særlige Pension, som jeg da gerne ville
> have i fred, uden at kommunen begynder at modregne osv.

Den er lidt giftig.
Så vidt jeg husker skal *alle* indtægter modregnes stort set krone for
krone, med visse undtagelser.
Den eneste undtagelse jeg kan huske er skadeserstatning som ikke kunne
modregnes, men det er efterhånden 15 år siden, så meget har nok ændret sig.
check evt. http://ladk.dk

Hvis jeg var dig, ville jeg vente lidt, indtil loven er vedtaget og
vejledningerne er sendt rundt til komunerne, eller få et skriftligt
tilsagn fra din sagsbehandler om at udbetalingen ikke påvirker din
kontanthjælp, før jeg ville overveje at hæve dem.

- cep

Fra : \"Claus E. Petersen\

Dato : 05-03-09 11:31

"Claus E. Petersen" <"Snurrberget"@ REMOVE> skrev:

> [...]
> tilsagn fra din sagsbehandler om at udbetalingen ikke påvirker din
> kontanthjælp, før jeg ville overveje at hæve dem.

Det ser ud til at du skal lade dem blive hvor de er:

http://politiken.dk/tjek/penge/article662303.ece

- cep

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-03-09 17:19

"Claus E. Petersen" <"Snurrberget"@ REMOVE> wrote:
> Det ser ud til at du skal lade dem blive hvor de er:
>
> http://politiken.dk/tjek/penge/article662303.ece

Udmærket, men jeg er stadig ikke 100% sikker på at det ender med at være
frivilligt, om Michael K. vil hæve sin SP-opsparing eller ej.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Louise

Dato : 05-03-09 21:39

> Det ser ud til at du skal lade dem blive hvor de er:
>
> http://politiken.dk/tjek/penge/article662303.ece

Tjae, Jeg har engang hørt om en sag, hvor en kontanthjælpsmodtager var så
sparsommelig, at hun kunne spare et større beløb op. Det opdagede kommunen
ved en revision, hvor man kiggede på hendes årsopgørelse. Jeg erindrer ikke
om hun ligefrem blev anklaget for bedrageri, men hun skulle i hvert fald
leve pengene op, inden hun atter kunne blive berettiget. Begrundelsen var,
at kontanthjælp er en behovsbestemt ydelse.

Hvad angår SP, så blev kontanthjælpsmodtagere også trukket på "lønsedlen"
inden de fik udbetalt ydelsen. Det bliver spændende at se, om den bliver
betragtet som formue eller som indtægt.

Louise

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-09 16:43

Michael K wrote:
> [...]
>
> Jeg har ca. 15000,- stående på min Særlige Pension, som jeg da gerne
> ville have i fred, uden at kommunen begynder at modregne osv.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1141722.ece

"Danskere på kontanthjælp kan nu se frem til lidt ekstra penge fra 1. juni,
når det bliver muligt at få fingre i den Særlige Pensionsopsparing (SP). Som
et led i skattepakken har regeringen lagt op til, at danskerne kan få fingre
i SP'en, og det gælder også kontanthjælpsmodtagere, oplyser
beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V) i et skriftligt svar til
Enhedslisten.

Normalt må kontanthjælpsmodtagere indstille sig på at få modregnet
ægtefællers formue, friværdi eller andre værdier i kontanthjælpen, men det
gælder ikke SP.

- Regeringen og Dansk Folkeparti har med aftalen samtidig sikret, at
kontanthjælpsmodtagere vil kunne hæve deres SP-opsparing, uden at de bliver
modregnet i deres kontanthjælp, skriver ministeren i svaret.

Udbetalingen af SP-ordningen skal ifølge regeringen sparke gang i økonomien.

Fra 1998 til 2004 indbetalte danskere én procent af bruttolønnen til
ordningen."

Det må siges at være godt nyt.

--
/ Thomas

Fra : Peter Knutsen

Dato : 18-03-09 18:06

Thomas M wrote:
[SP modregnes ikke i kontanthjælpen alligevel]
> Det må siges at være godt nyt.

Absolut. Såvidt jeg kan se, så ligger almindelige kontanthjælpsmodtagere
lige under AEs fattigdomsgrænse på kr. 250 pr måned efter skat, altså
kr. 250 som skal gå til husleje og mad og alt andet, inklusive fritid og IT.

Desuden har jeg et par gange læst, for nylig i diverse tekst-TV-nyheder,
at en del sidder på kontanthjælp mange år i træk, selv om det pr
*definition* er en midlertidig ydelse.

Starthjælp og SU er selvfølgelig lavere endnu, men de er pr *automatik*
midlertidige ydelser. Det kan, såvidt jeg ved, overhovedet ikke lade sig
gøre at være på SU i mere end 6 år gennem et helt liv, og starthjælpen
er vist også begrænset, men jeg kan ikke lige huske om flygtningene
overgår til kontanthjælp efter 3 år eller 5 år, eller hvor længe det er.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org