Hvordan ser retten på fejl i anklageskrift~
Fra : Darkdevil

Dato : 01-03-09 15:47

Hej

En kammerat og jeg kom til at sidde og snakke om hvordan man i retten ser på
fejl et anklageskrift.
Lad os antage et ekspempel:
Peter bliver anklaget for hærværk mod bil.
I anklageskriftet står der så vejevej 10 - xxxx.
Det er oprindelig sket på vejlevej 10 - xxxx.
Altså der er "forsvundet" et l i vejnavnet.

Begge veje findes i pågældende by og ligger måske 1 km fra hinanden.

For i mit ekspempel forsøger politiet (antager jeg) at få peter dømt for
hærværk sket på vejevej 10 (altså den forkerte adresse)..

Bliver anklagen så frafaldet i retten, når der er lavet fejl i
anklageskriftet, eller hvordan ser retten/dommerne på dette?

mvh

Kim

Fra : Codexx

Dato : 01-03-09 09:00

On 1 Mar., 15:47, "Darkdevil" <d...@xxxindbakke.dk> wrote:
> [...]
>
> Bliver anklagen så frafaldet i retten, når der er lavet fejl i
> anklageskriftet, eller hvordan ser retten/dommerne på dette?

Se Retsplejeloven § 836.

/Codexx

Fra : Jubii

Dato : 01-03-09 19:14

"Darkdevil" <dd@xxxindbakke.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Bliver anklagen så frafaldet i retten, når der er lavet fejl i
> anklageskriftet, eller hvordan ser retten/dommerne på dette?

Et logisk svar uden at kikke lovgivningen i kortene, må være at
politiets advokat=anklageren, vil gøre dommeren opmærksom på fejlen.
Den samme mulighed har den anklagedes advokat=forsvarsadvokaten, hvis
der ellers er fejl i anklageskriftet der rammer den anklagede
unødvendigt.
Derefter kan retssagen vel begynde.