vedr. lejelov
Fra : Tine og Anders Skals~

Dato : 28-02-09 16:54

Hejsa i gruppen

håber virkelig her sidder nogen med de rette svar !

Min hustru og jeg flyttede for et år siden ind i vores drømmelejlighed!
efter 6 måneder blev lejligheden ramt af sære fugtskader og vi blev genhuset
på udlejers bekostning ( samme opgang, blot modsatte side )så vi sidder i en
mindre lejlighed men til vores gamle husleje( er dette lovligt ?)
men planen var at vi skulle tilbage til vort drømmehjem, omkring nytår
2008-2009 sprænger der et vandrør der gør at hele højre side af ejendommen
bliver ubeboeligt, deriblandt vores gamle bolig!
så nu laver vi en ny lejekotrakt hvor vi bliver boende i den nye lejlighed
permanent...uden dog at få noget af den dyre husleje retur!
nu er al den fugt og vand der er trukket ned i ejendomme også begyndt at
komme ind i vores nye lejlighed ( vandskaden startede 3 th, vi bor 1tv)

hvad gør vi nu.... vi kan nemt finde et andet sted at bo...men vi har en
kontrakt... kan man komme udenom de 3 måneders opsigelse ?

mvh

tine og anders skalsted

Fra : Ole C

Dato : 28-02-09 17:15

I bør henvende jer til Lejernes LO: http://www.lejerneslo.dk/

--
vh
Ole C

Fra : Jubii

Dato : 28-02-09 21:57

"Tine og Anders Skalsted" <anders@gastromad.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> fugtskader og vi blev genhuset på udlejers bekostning ( samme opgang,
> blot modsatte side )så vi sidder i en mindre lejlighed men til vores

Sikkert ikke, da lejen størrelse ikke må være højere end det lejedes
værdi.

§ 49. Er lejen væsentligt højere end det lejedes værdi, kan lejeren
forlange lejen nedsat til et beløb, der er rimeligt under hensyn hertil.
Ved vurdering af lejen og det lejedes værdi finder reglen i § 47, stk.
1, tilsvarende anvendelse.

> [...]
> så nu laver vi en ny lejekotrakt hvor vi bliver boende i den nye
> lejlighed permanent...uden dog at få noget af den dyre husleje retur!

Leje retur afhænger af om den nuværende bolig har en lavere værdi end
den anden, så er den det, skal i ikke betale den dyere leje og det fra
starten af lejeperioden på den nye. Differencen skal i naturligvis have
godtgjort.

> [...]
>
> hvad gør vi nu.... vi kan nemt finde et andet sted at bo...men vi har
> en kontrakt... kan man komme udenom de 3 måneders opsigelse ?

Fugten skal udlejer fjerne hurtigst muligt inden boligen bliver
ubeboelig. Jeg bedømmer fugten og en manglende udbedring for en mangel
ved det lejede i henhold til lejeloven.
Hvis mangelen ikke afhjælpes straks eller det tager for lang tid, kan i
hæve lejeaftalen. Det må betyde i kan flytte ud uden det lovpligtige
opsigelsesvarsel.

Lejelovens §§ 11+12.

Fra : Tine og Anders Skals~

Dato : 01-03-09 16:34

"Jubii" skrev i en meddelelse

> Hvis mangelen ikke afhjælpes straks eller det tager for lang tid, kan i
> hæve lejeaftalen. Det må betyde i kan flytte ud uden det lovpligtige
> opsigelsesvarsel.
>
> Lejelovens §§ 11+12.

jeg har forkortet svaret lidt , men siger tak for svaret!

nu har jeg lidt at gå videre med !

mvh
Anders Skalsted