Lejlighed umulig at opsige?
Fra : Lars Jørgensen

Dato : 26-02-09 15:34

Jeg er i en lidt dum situation.
Jeg bor til leje i en lejlighed hos ABC ejendomme og vil opsige mit
lejemål. Problemet er at at udlejer er umulig at komme i kontakt med.

Jeg har sendt opsigelse i et rekomanderet brev. Dette kom retur, da
modtager ikke er på adressen. Oplyste fax nummer er til et andet firma
(der venligt kunne oplyse at ABC ejendomme er flyttet) og div.
telefonnumre er enten udgået eller besvares ikke.
Jeg har endda forsøgt at kontakte via kontakt formular på deres
hjemmeside.

Der er 3 måneders opsigelse. Jeg synes jeg har gjort en fair indsats
for at kontakte udlejer. Viceværten har heller ikke fornyeligt haft
kontakt til udlejer. Jeg har givet ham en kopi af opsigenlen, men han
vil ikke kvittere for modtagelse. Jeg vil gerne have et bevis for min
opsigense her inde månedens udgang.
Hvor lang tid hænger jeg på lejemålet? Kan jeg mon stoppe betaling af
husleje pr. 31/05/2009 uden at komme i klemme?

Mvh.

--

Lars Jørgensen

Fra : Jubii

Dato : 26-02-09 16:08

"Lars Jørgensen" <no@email.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvor lang tid hænger jeg på lejemålet? Kan jeg mon stoppe betaling af
> husleje pr. 31/05/2009 uden at komme i klemme?

Du må fortælle hvad slags leje det er.
Mit råd afhænger af lejeformen.
Men uanset så kontakt det klagenævn i din kommune der passer til
lejeformen.
Privat udlejning er klagenævnet 1 instans Huslejenævn.
I almen udlejninger første instans Beboerklagenævnet.

Du sender så de relevante skrivelser og oplysninger du ellers har og
klager over udlejer ikke kan træffes for en regelret opsigelse og kræve
at nævnet godkender din opsigelse på det tidspunkt du skriver om.

Så giver de dig en afgørelse om hvorvidt du har opsagt lejemålet eller
hvordan du skal fremføre din opsigelse til udlejer.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 26-02-09 17:00

Jubii wrote :

> [...]
> Privat udlejning er klagenævnet 1 instans Huslejenævn.
> I almen udlejninger første instans Beboerklagenævnet.

Det er privat udlejning.

> [...]
>
> Så giver de dig en afgørelse om hvorvidt du har opsagt lejemålet eller
> hvordan du skal fremføre din opsigelse til udlejer.

Mange tak. Det hjalp lidt på vej.

--

Lars Jørgensen

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 26-02-09 17:39

Lars Jørgensen formulated on torsdag :

> Det er privat udlejning.

> Mange tak. Det hjalp lidt på vej.

Hmm... nu fandt jeg dette på komunenes hjemmeside.

Huslejenævnet tager sig ikke af:
Spørgsmål om opsigelse og ophævelse af lejemål.

http://www.fredericiakommune.dk/FredericiaKommune.Web/Templates/Content/ArticleWithRegister.aspx?NRMODE=Published&NRORIGINALURL=%2fFredericiaKommune%2fMenu%2fpolitikogdebat%2fraadnevn%2fhuslejenaevnet%2f&NRNODEGUID=%7b6B81A353-24C9-4FF6-8020-163926266C58%7d&NRCACHEHINT=NoModifyGuest#SubHeader2

Jeg synes jeg havner på Boligretten, der så let og elegant skubber en i
retning af huslejenævnet igen...

Suk...

--

Lars Jørgensen

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 26-02-09 17:41

http://www.domstol.dk/saadangoerdu/bolig/boligretten/Pages/default.aspx

--

Lars Jørgensen

Fra : Jubii

Dato : 26-02-09 18:01

> http://www.domstol.dk/saadangoerdu/bolig/boligretten/Pages/default.aspx

Jo, men kun hvis sagen _kan_ starte i et huslejenævn som 1 instans.
Ifølge din kommunes huslejenævn kan sagen ikke starte der, så den kan
starte i boligretten.
Vil boligretten starte en en sag alene ved at du henvender dig eller
skal sagen indleveres af en advokat?
Det bliver dyrt, så Alex forslag i første omgang.
Jeg ville selv flytte på den dato hvor du har opsat lejemålet til og
ophøre med at betale leje dertil.

Det "gode" ved det er at udlejer kan smide dig ud af hans lejlighed hvis
du ikke betaler leje. Hmm ik'
Håber du får noget godt at bo i med en levende udlejer.

Fra : alexbo

Dato : 26-02-09 16:52

"Lars Jørgensen" skrev

> [...]
> til udlejer. Jeg har givet ham en kopi af opsigenlen, men han vil ikke
> kvittere for modtagelse. Jeg vil gerne have et bevis for min opsigense her

En kvittering kan du ikke engang være sikker på selv om du træffer udlejer,
du kan jo ikke tvinge ham til at kvittere.
Jeg synes du har gjort nok, men vil da foreslå at stoppe betalingsservice og
betale manuelt med en besked til modtager om opsigelsen.

mvh
Alex Christensen

Fra : CC

Dato : 26-02-09 19:20

"Lars Jørgensen" skrev i meddelelsen
> Jeg er i en lidt dum situation.
> Jeg bor til leje i en lejlighed hos ABC ejendomme og vil opsige mit
> lejemål. Problemet er at at udlejer er umulig at komme i kontakt med.

Når man googler på abc ejendomme får man en masse hit.
Kan du ikker her finde en email adresse og/eller et fax nummer du sende din
opsigelse på.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 03-03-09 20:20

Lars Jørgensen formulated on torsdag :
> Jeg er i en lidt dum situation.
> Jeg bor til leje i en lejlighed hos ABC ejendomme og vil opsige mit lejemål.
> Problemet er at at udlejer er umulig at komme i kontakt med.

Så kom der alligevel skred i sagen.

Efter adskillige kontaktforsøg pr. brev, fax og telefon lykkedes det.
Jeg overførte 0,01 kr. via netbank og skrev en besked med overførslen
der blev sendt til kontoindehaveren (også pr. brev). Det virkede og jeg
fik en opringning fra en af de ansvarlige.
Firmaet har været ved at flytte og det har tydeligvis givet problemer
med adresse- og telefonflytning. En række uheldige sammenfald og min
tålmodighed slap hurtigt op. Ikke tilfredsstillende set fra min
synsvinkel, men efter samtalen lader det til at firmaet er reelt nok og
min opsigelse accepteres med datoen d. 25/2.

--

Lars Jørgensen