stilles til ansvar for tekst på hjemmeside~
Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 26-02-09 10:14

hej ng.

hvis jeg laver et forum og ligger det på nettet...

kan jeg så stilles til ansvar for hvad brugerne skriver på det eller er det
deres eget ansvar?

Nikolai

Fra : Dan Storm

Dato : 26-02-09 11:35

Nikolai R. jensen skrev:
> hvis jeg laver et forum og ligger det på nettet...
>
> kan jeg så stilles til ansvar for hvad brugerne skriver på det eller er det
> deres eget ansvar?

For et par år tilbage blev jeg selv politianmeldt for at overtræde
straffelovens § 264 d.

Jeg havde en kommentar-funktion i forbindelse med mine blog indlæg.
En bruger (A) havde heri skrevet en kommentar om en anden bruger (B) som
B fandt krænkende. B retter henvendelse til mig og anmoder om at
kommentaren slettes. Jeg er principielt imod censur og der var ikke
mange ting der kunne rage mig mindre på daværende tidspunkt.

En betjent fra den lokale politistation ringer mig op nogle dage senere
og beder mig kigge forbi. Hos betjenten bliver jeg bekendt med sigtelsen
og bliver i den forbindelse afhørt.

Da jeg kommer hjem fra politistationen sletter jeg naturligvis omgående
indlæggende. Sagen bliver dog efterforsket lidt over et års tid med
diverse skriverier samt afhøringer.

En dag får jeg et brev fra en sekratær om at påtalen er blevet frafaldet
idet de ikke mente at, med det materiale de havde, det kunne forventes
jeg ville blive straffet.

Jeg håber det var svar nok.

People who claim they don't let little things bother
them have never slept in a room with a single mosquito.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-02-09 21:29

"Nikolai R. jensen" <ng@spritstiv.dk> wrote in

> hvis jeg laver et forum og ligger det på nettet...

> kan jeg så stilles til ansvar for hvad brugerne skriver på det eller
> er det deres eget ansvar?

Kort svar: nej
Længere svar:
Hvis du bliver gjort bekendt med - evt ved at du opdager det selv - at et
indlæg er en overtrædelse af loven så har du pligt til at fjerne det. Gør
du ikke det kan du blive stillet til ansvar for det. Det er sådan det
fungerer med f.eks. annoncemarkeder som dba.dk.