Forsikringsregler ved ejerskifte (bil).
Fra : Henrik B.

Dato : 25-02-09 22:57

Jeg er bekendt med, at der i forbindelse med ejerskifte af en personbil, har
den nye ejer tre uger til at få omregistreret bilen - og dermed få ændret
forsikringen.

Min opfattelse er ligeledes at jeg ikke kan komme til at hæfte (f.eks. med
selvrisiko og tab af skadestrin) for evt. skader som opstår i den tre ugers
periode. Forudsætningen er selvfølgelig at salgspapirer er i orden og SKAT
har fået besked om salget - men nye ejer har endnu ikke omregistreret. Er
det ikke korrekt at sælger ikke kan hæfte for dette?

Når det så er sagt, så er der problemet med opsigelsen af den gamle
forsikring. Jeg er blevet for talt at det er forsikringsselskabet, som
hæfter i de tre uger. Forstået på den måde, at sælger skal have overskydende
forsikringsindbetaling retur fra salgsdato - og ikke fra
omregistreringsdato. Er det korrekt opfattet?

Henvis gerne til generelle forsikringsregler/lovgivning.

--
http://www.rescue-saab.com/en
http://www.saabklub.dk/

Fra : Lau

Dato : 25-02-09 23:54

Nej, nej og nej..

Din forsikring med selvrisiko og præmiebetaling hænger på bilen indtil
datoen for omregistreringen!
Sælger bør altid sørge for denne selv - køber har ingen interesse heri, han
kører jo gratis i 3 uger med både forsikring og vægtafgift/grøn ejerafgift.

Når man omregistrerer skifter forsikringen også ved at skrive købers selskab
på papirene.

Derfor gør det selv.

Har du ikke gjort det, så har du forhåbentlig et bevis for salget med dato -
ellers skynd dig at kontakte det lokale motorkontor og afmeld bilen.
vh
Lau

Fra : Carsten

Dato : 26-02-09 07:21

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in message
> Jeg er bekendt med, at der i forbindelse med ejerskifte af en personbil,
> har den nye ejer tre uger til at få omregistreret bilen - og dermed få
> ændret forsikringen.

http://www.kommuneforsikring.dk/files/uploads/08-Bil.pdf

Punkt 11 side 4

...men dit forsikringselskab *kan* godt have lidt andre vilkår, dog er 3
ugers reglen (ansvarsforsikring) vist ikke lige til "forhandling".

Carsten