Musik fra nabo
Fra : lh

Dato : 25-02-09 10:34

Ved ikke om dette er det rigtige sted at spørge.

Jeg har en nabo som syntes det er rigtig dejligt at sætte sig i haven og så
åbne døre og vinduer og skrue op for musikken for at sidde ude og nyde den.
Eller der bliver sat radio eller højtaler ud i haven.
Sidste år bad jeg vedkommende om at skrue ned, men det blev ignoreret.
For mig er det meget generende at man gerne vil nyde stilheden/roen/ eller
sove og slappe af i sin have, men så skal belemres med høj musik. Endnu mere
frustrerende er det at man ikke tager hensyn og slukker eller skruer ned.
Hvad gør man? Og hvad "må" man som nabo? Jeg mener, der er vel grænser for
hvad man må udsætte naboer for af unødig støj eller er der? Er der forskel
på om man bor i en by eller på landet? Jeg bor i en lille landsby på landet?
Jeg ved jeg kan klage til politiet, men måske ikke den mest optimale
løsning. Har ledt efter "naboregler/hensyn" på nettet, men kan ikke lige
finde noget om støjproblemer.

lh

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-02-09 11:02

In news:49a51084$0$15889$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
lh <mail@mail.tele.dk> typed:
> [...]
> klage til politiet, men måske ikke den mest optimale løsning. Har
> ledt efter "naboregler/hensyn" på nettet, men kan ikke lige finde

Hej Lene.

Hvis du bor i ejerbolig og bliver generet af naboer der laver unødig støj,
og der må dit problem ganske givet høre ind under, er din eneste mulighed at
klage til politiet, der så kan henstille til din nabo om at dæmpe sin
"musikglæde". Jeg skriver udtrykkeligt "kan", for jeg tvivler efterhånden
meget på at politiet vil tage affære. De har nok at gøre med skyderi,
knivdrab, narkohandel, voldtægt og andre forbrydelser, så i deres øjne er
støjterror sikkert et mindre problem.

Vi har også en genbo, hvis 11-årige knægt helt sikkert er høreskadet, (og
forældrene med.) Jeg fatter ikke at de selv kan holde ud at høre på den
larm, når han får lov til at fyre den af for åbentstående vinduer.
Hensynsfuldhed over for sine medmennesker er efterhånden en by i Rusland, så
jeg forstår til fulde din frustration.

Vores grundejerforening kan intet stille op, da det foregår på privat
område, så politiet er den eneste udvej. Man kunne næsten fristes til at
stille en højttaler rettet mod deres hus op kl. 2 om natten med heavy metal
for fuld udblæsning, men det går jo desværre ud over de andre på vejen også.
Det er søde og rare mennesker som også godt kan se problemet, men de lider i
stilhed som os andre.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : lh

Dato : 25-02-09 11:12

"Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> metal for fuld udblæsning, men det går jo desværre ud over de andre på
> vejen også. Det er søde og rare mennesker som også godt kan se problemet,

Jeg bor i ejerbolig og bor "som den sidste" dvs at jeg er den eneste der
generes af det. Det er ikke til at forklare, men måden området og husene er
bygget ¨på, gør at det er sådan. Og nej, jeg fatter heller ikke hvor den
almindelig hensyn er blevet af. Her hvor jeg bor er der flyttet rigtig mange
nye til gennem de sidste 3-4 år. Det er som om at "nu er vi kommet på
landet, nu kan vi gøre som vi vil".. Jeg er flyttet på landet fordi jeg
elsker fred og ro og det har her også været, indtil for et par år siden. Jeg
er ked af at skal gå en sommer i møde og skal trækkes med dette problem. Så
om nødvendigt så bliver der nok sendt en hilsen til politet. Om ikke andet,
så for at prøve at se om det hjælper.

lh

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-02-09 11:27

In news:49a51982$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
lh <mail@mail.tele.dk> typed:
Så om nødvendigt så bliver
> der nok sendt en hilsen til politet. Om ikke andet, så for at prøve
> at se om det hjælper.

Det ville jeg helt sikkert gøre hvis jeg var dig. Man har jo lov til at
forsøge, for om ikke andet så kan det jo være at politiet henvender sig
telefonisk til naboen i første omgang, og hvis det ikke hjælper må du ringe
til politiet igen og klage. Det kan jo være at de efterhånden bliver
"trætte" af dig og gør noget mere drastisk ved sagen. Håber at du får lidt
mere fred til sommer, for det er efterhånden utroligt hvad nogle gør for at
genere deres omgivelser.

Fra : lh

Dato : 25-02-09 11:29

> [...]
> mere fred til sommer, for det er efterhånden utroligt hvad nogle gør for

Jeg tror faktisk ikke at folk genere med vilje. Det er nok mere denne
egoistiske holdning mange har fået, der også kommer til udtryk her. Man gør
som man vil og har lyst til, uden overhovedet at tænke på at det kan genere
andre. Og gør det dét, så er man jo ligeglad.

lh

Fra : Codexx

Dato : 25-02-09 06:00

Tove Krieger skrev:
> In news:49a51982$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
> lh <mail@mail.tele.dk> typed:
> S� om n�dvendigt s� bliver
>
> Det ville jeg helt sikkert g�re hvis jeg var dig. Man har jo lov til at
> fors�ge, for om ikke andet s� kan det jo v�re at politiet henvender sig
> telefonisk til naboen i f�rste omgang, og hvis det ikke hj�lper m� du ringe
> til politiet igen og klage.

Politiet kan kun gribe ind hvis musikken er til "væsentlig ulempe" for
andre. Er det "musik" i dagtimerne skal der nok lidt til.

/Bacher

Fra : Jubii

Dato : 25-02-09 20:57

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev i meddelelsen

..

Politiet kan kun gribe ind hvis musikken er til "væsentlig ulempe" for
andre. Er det "musik" i dagtimerne skal der nok lidt til.

/Bacher

Den der generer kan jo gengælde venligheden, evt. ved hjælp af en
bensindrevet motorplæneklipper, eller andet bensindrevet maskineri uden
lyddæmpning, der kan være nødvendigt for at passe hus og have.
Og de sættes kun i gang når musikken er generende.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-02-09 17:03

lh:

> [...]
> og så åbne døre og vinduer og skrue op for musikken for at sidde ude
> og nyde den. Eller der bliver sat radio eller højtaler ud i haven.

<http://www.version2.dk/artikel/10025-antipiratgruppen-streaming-er-
fyfy#post31204>

Kort link:

http://tinyurl.com/az86a8

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Gamle

Dato : 25-02-09 17:25

lh wrote:
> [...]
>
> Jeg har en nabo som syntes det er rigtig dejligt at sætte sig i haven
> og så åbne døre og vinduer og skrue op for musikken for at sidde ude

Hej.

Du kan læse lidt hér (fra Frederikssund) men reglerne for støjende musik er
ens i DK.
http://www.frederikssund.dk/content/dk/omrader/teknik_miljo/natur_og_miljo/rog_stoj_og_lugt/stojende_bygge-_og_anlagsarbejde

Mvh.
Torben

Fra : Bjarne

Dato : 25-02-09 19:40

lh wrote:

> [...]
> mest optimale løsning. Har ledt efter "naboregler/hensyn" på nettet, men
> kan ikke lige finde noget om støjproblemer.

En tanke : Hvis man fremfører musik i offentlighed skal der betales KODA
afgift.
Det kunne du jo lige høre KODA om han nu også betaler.

mvh,
Bjarne

Fra : lh

Dato : 25-02-09 19:55

"Bjarne" <bjb@INGENSPAMc.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> afgift.
> Det kunne du jo lige høre KODA om han nu også betaler.

Ikke fordi det kommer sagen ved som sådan, men det er en enlig kvinde på 38!

lh

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 25-02-09 20:49

Den Wed, 25 Feb 2009 19:55:29 +0100 skrev lh:

> Ikke fordi det kommer sagen ved som sådan, men det er en enlig kvinde på
> 38!
>
> lh

Ja fy for den lede, at blive tvungen til at høre på "Kandis" - det må sgu
være tungt

---
Karl Erik.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 26-02-09 02:07

lh skrev:

> [...]
> eller sove og slappe af i sin have, men så skal belemres med høj
> musik. Endnu mere frustrerende er det at man ikke tager hensyn og

Helt ujuridisk:

Jeg var i mandags kl. 12 for 1. gang i de 4 år jeg har boet her inde og bede
naboens ca. 18-årige datter skrue ned (hendes bil holdt for fuldt brøl med
åben bagklap)

Hver / hveranden - tredie fredag kører den på de gloende nagler indtil kl
2-3 om natten med unge mennesker der råber, slås, gasser op, smider flasker
ind i vores have og tisser samme sted.

Jeg oplyste hende om at der osse boede andre mennesker i området (blind
villavej).

Jeg fik ca. 3 gange at vide at "jeg skulle bede pænt" før hun ville foretage
sig noget.

På dét tidspunkt rakte mine evner ikke til mere end at fortælle hende at hun
var "alternativt begavet" m.m.

Hendes svar til mig da jeg gik var af samme karakter.

Efter et par minutter blev der slukket.

Havde jeg haft den mindste forventning om at politiet ville have haft nogen
effekt havde jeg ringe til dem for år tilbage.

(...og havde jeg forventet at der havde været noget at hente hos barnets mor
havde jeg for længe siden snakket med hende)

Ikke at du kan bruge min historie til noget konkret andet end at jeg føler
med dig og håber det bedste for dig!
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jubii

Dato : 26-02-09 06:32

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> www.zofiaoghans.dk

Du høster som du sår.

Det er tydeligt du har fortjent det du har fået.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 26-02-09 08:32

Jubii skrev:

> Du høster som du sår.
>
> Det er tydeligt du har fortjent det du har fået.

Ro?
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Henning

Dato : 26-02-09 17:19

>Havde jeg haft den mindste forventning om at politiet ville have haft nogen
>effekt havde jeg ringe til dem for år tilbage.

Ring til dem og sig hun larmer - de har ikke tid til at komme. 5
minutter senere ringer du og siger at nu er det ligemeget, for du har
skudt hende. 5 minutter senere står de der

Fra : Rene Efternavn

Dato : 28-02-09 20:33

lh <mail@mail.tele.dk> skrev:
>Ved ikke om dette er det rigtige sted at spørge.
>
>Jeg har en nabo som syntes det er
>rigtig dejligt at sætte sig i haven og så
> [...]

(SNIP)

For en del år siden havde en mine venner et tilsvarende problem
i et lejlighedskompleks.
Høj musik sent om aftenen - ud på natten.
Mange af beboerne prøvede forgæves at få stoppet det ved at
klage over det, som regel fik de blot en besked om at de kunne
få en dragt prygl....

Løsningen var at min ven ringede til "støjmageren" midt om
natten når min ven vidste at makkeren skulle tidligt op og på
arbejde.
Samtalen forløb sådan lidt i denne retning:

"Hej, det er (navn). Nu skal vi to lege en lille leg....Vi leger
at jeg spiller RIGTIG høj musik så du ikke kan sove, men nu er
der jo ingen grund til at genere nogen andre så jeg har valgt at
ringe til dig...."

Det var selvfølgelig ikke så wældi' populært, og især da ikke
fordi min ven ringede *meget* tit og ofte..

Efter at have prøvet sig med trusler om vold, død og
politianmeldelser spurgte "støjmageren" om de ikke kunne lave en
form for aftale.....
Aftalen blev, og hold nu fast for nu bliver det spændende!
Aftalen blev at der ikke blev spillet høj musik sent om aftenen
og at der ikke blev ringet midt om natten.
Og på forunderlig vis virkede det til alles fulde tilfredshed.

Og så er det jo en miljøvenlig fremgangsmåde som ikke en gang er
ulovlig

Ren

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-02-09 21:19

In news:12358499970.630041207779463@dtext.news.tele.dk,
Rene Efternavn (slet 6X0V6) <godknows@6X0V6ip.com> typed:

> [...]
> Og på forunderlig vis virkede det til alles fulde tilfredshed.
>
> Og så er det jo en miljøvenlig fremgangsmåde som ikke en gang er

LOL Den fremgangsmåde er faktisk ikke helt dum.

Det kunne jo være at den kunne være til hjælp her en dag, hvem ved

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 28-02-09 22:15

Tove Krieger skrev:

> LOL Den fremgangsmåde er faktisk ikke helt dum.
>
> Det kunne jo være at den kunne være til hjælp her en dag, hvem ved

Hæ hæ - næhe, sidder osse og overvejer det samme hér

Vi har nu dog ind til nu haft ro hér siden jeg var inde og snakke med naboen

Hans
www.zofiaoghans.dk