Hjælp ang. privat udlejning.
Fra : Anja

Dato : 25-02-09 09:49

Jeg har en veninde som bor til leje hos en privat udlejer. Hun og familien
(mand og 4 børn) har boet der i ca. 18 måneder. I den tid de har boet der
har de selv sat huset i stand for egne midler - da de har forkøbs ret til
huset. Desværre har de pt. ikke mulighed for at bruge denne forkøbsret p.ga
at uheldige investeringer som de nu betaler af på. De har betalt et fast
beløb for husleje og varme ind på udlejers konto.
I går blev de så ringet op af udlejers ex-kone som fortalte at hun var
blevet kontaktet af banken at der ikke var betalt afdrag på huset og at
udlejer havde tømt den konto som min veninde har indbetalt husleje til.
Desuden fortalte ex-konen at banken havde sagt at hvis der ikke blev
indbetalt ind d.1/3 så ville huset sat på tvangsauktion.
Nu står min veninde så med denne besked og ved ikke hvad hun skal gøre.
1. Skal hun indbetale husleje her til d.1?
Eller evt. sætte pengene på en konto så de er sat til side til udlejer
og så gøre ham opmærksom på dette?
2. Hvad er familiens rettigheder?
3. Vil familien blive tvunget til at flytte hvis/når huset bliver solgt?

Hilsen
Anja

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-02-09 19:43

> Nu står min veninde så med denne besked og ved ikke hvad hun skal gøre.
> 1. Skal hun indbetale husleje her til d.1?

Ja, det skal hun. Ellers risikerer de at blive sat ud.

> Eller evt. sætte pengene på en konto så de er sat til side til udlejer
> og så gøre ham opmærksom på dette?
> 2. Hvad er familiens rettigheder?

Har de en lejekontrakt? Hvis ja, så står de godt.

> 3. Vil familien blive tvunget til at flytte hvis/når huset bliver solgt?

Det kan de godt, men de får 12 måneders opsigelse.

Mvh Maria

Fra : Jubii

Dato : 25-02-09 20:42

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i meddelelsen

> Ja, det skal hun. Ellers risikerer de at blive sat ud.

> Har de en lejekontrakt? Hvis ja, så står de godt.

Hvorfor skulle de være bedre stillet end uden kontrakt. Hvis der ikke er
indgået en skriftlig aftale, sker lejeforholdet på lovens vilkår. Husk
lige at en aftale kun skal være skriftlig hvis en af partene kræver det.
De vil kun stå bedre hvis en skriftlig lejeaftale har udvidede
beføjelser til fordel for lejeren.

> Det kan de godt, men de får 12 måneders opsigelse.

Det er ikke helt rigtigt. Det sker kun hvis den nye ejer selv vil bebo,
i dette tilfælde, huset.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-02-09 22:39

> Hvorfor skulle de være bedre stillet end uden kontrakt.

Hvis jeg køber et hus, hvor der bor nogen, der påstår at være lejere, og jeg
mener de bare er flyttet ind, hvad så? De kan ikke bevise noget som helst
uden lejekontrakt. Derfor står de godt med en lejekontrakt.

Mvh Maria

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 27-02-09 06:52

On Thu, 26 Feb 2009 22:38:55 +0100, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

>Hvis jeg køber et hus, hvor der bor nogen, der påstår at være lejere, og jeg
>mener de bare er flyttet ind, hvad så? De kan ikke bevise noget som helst
>uden lejekontrakt.
Der kan vel bevises at der er indbetalt til huslejen på en konto
tilhørende en der har haft en form for fuldmagt til at udleje huset ?

> Derfor står de godt med en lejekontrakt.
Ja det er altid bedre end intet på papit at have.

Men jeg ville nu som lejer gøre en del ud af at undersøge om det med
"udlejer havde tømt den konto som min veninde har indbetalt husleje
til." og "hvis der ikke blev indbetalt ind d.1/3 så ville huset sat på
tvangsauktion".
Det kan ikke udelukkes at lejer er blevet "offer"/deltager/værktøj i
en skilsmisse er ikke er endt helt lykkeligt.
Starte med at finde ud af hvem ejer huset, og så tage tingene derfra.

/Hans

Fra : Jubii

Dato : 27-02-09 11:27

> Hvis jeg køber et hus, hvor der bor nogen, der påstår at være lejere,
> og jeg mener de bare er flyttet ind, hvad så? De kan ikke bevise noget
> som helst uden lejekontrakt. Derfor står de godt med en lejekontrakt.

Bortset fra de har mindst 18 måneders huslejekviteringer? Breve til
udlejer (den formodede ejer) og what not. Naturligvis kan de bevise
deres adkomt til at bebo huset som lejere uden at have en skriftlig
lejekontrakt, og det må du som ny ejer finde dig i eller benytte
muligheden for at opsige dem.