Flere spørgsmål vedr. nyt køkken
Fra : Barney Gumble

Dato : 24-02-09 00:36

Jeg bor i en lejlighed som jeg lejer på normale vilkår af min far, der
er ejer af lejligheden.

Om godt en måneds tid skal der laves nyt køkken i lejligheden.

1) Første spørgsmål der melder sig er, hvordan udgifterne til dette kan
holdes lavest. Min far benytter kapitalafkastordningen.

Kan hele eller dele af udgifterne til det nye køkken betragtes som
vedligeholdelsesudgifter (der er tale om komplet udskiftning, dvs. både
hvidevarer, skabe, bordplade, gulv etc.) eller vil der udelukkende være
tale om en forbedring?

2) Andet spørgsmål angår betaling til køkkenselskabet. Her skal betaling
ske forud 4 uger inden levering. I disse usikre finanskrisetider kan man
jo ikke undlade, at blive en lille smule nervøs for, om firmaet skulle
gå konkurs mellem betaling og levering (der er tale om
Vordingborgkøkkener, som skulle have en A+ kreditvurdering, så det er
forhåbentligt et helt utænkeligt scenarie). Der modtages én af de
nærmeste dage et girokort fra firmaet, men der er også mulighed for at
lave en bankoverførsel.

I forbindelse med Sterlings konkurs mener jeg at kunne huske, at kunder
der havde betalt med MasterCard (muligvis?) var bedre stillet i forhold
til at få pengene tilbage. Kan man overhovedet lave en konstruktion,
hvor man betaler et girokort med MasterCard (evt. Visa) og vil det
overhovedet gøre nogen forskel? Er man bedre stillet ved "almindelig"
betaling af et girokort fremfor betaling via bankoverførsel - eller omvendt?

3) Tredje spørgsmål drejer sig om, at jeg skal låne min far pengene til
køkkenkøbet (rente og afdragsfrit). Det drejer sig om ca. 70.000 kr. Det
skulle der ikke være de store problemer i. Jeg mener at kunne huske at
der har været bragt en "standdardlåneaftale" her i gruppen på et sådant
lån, men kan ikke lige finde det. Er der en der har et link til/en
beskrivelse af nogle standdardformuleringer for et sådant lån?

Er der evt. andre juridiske spidsfindigheder i ovenstående beskrivelser
som jeg ikke har taget højde for?

På forhånd tak

BG

Fra : Ulvir

Dato : 24-02-09 01:33

"Barney Gumble" <nope@nospam.com> skrev i meddelelsen

3) Tredje spørgsmål drejer sig om, at jeg skal låne min far pengene til
køkkenkøbet (rente og afdragsfrit). Det drejer sig om ca. 70.000 kr.

Er det ikke det same som at forære ham pengene?

Fra : Jesper Lund

Dato : 24-02-09 01:37

Ulvir wrote:

> Er det ikke det same som at forære ham pengene?

Det kommer an på hvad der står i låneaftalen. Hvis der står at kreditor
til en hver tid kan opsige lånet med 14 dages varsel, er der ingen
skattemæssige konsekvenser selv om renten er 0% og der ikke er aftalt
noget ordinært amortiseringsforløb (aka "forære").

--
Jesper Lund

Fra : Henning

Dato : 24-02-09 14:33

> [...]
>jo ikke undlade, at blive en lille smule nervøs for, om firmaet skulle
>gå konkurs mellem betaling og levering (der er tale om

Du har helt ret - undgår at betal forud for noget som helst! Tilbyd i
stedet at pengene sættes på en spærret konto. Så kan køkkenfirmaet se
pengene, men de kan ikke få dem før I er enige om at arbejdet er
udført.