Firma går konkurs. Direktøren laver et nyt~
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-02-09 14:44

Hej alle

DR's tekst-tv fortæller at et rejseselskab, Flying Offices, er
gået konkurs. To handelsskoleklasser mister dervved 140'000 kr.
som de havde betalt for nogle rejser.

Direktøren i det konkursramte selskab har oprettet et nyt
selskab, Flynet.dk, og han tilbyder nu de to klasser at de kan
købe de samme rejser - for 140'000 kr. én gang til. Og nu kommer
det jeg vil spørge om:

Han siger:

    Jeg har forklaret, at vi stadig har reservationen i
    bookingsystemet, og at jeg gerne vil give den reservation
    til nettopris.

Er det lovligt at det nye firma overtager noget fra det gamle?

--
Bertel

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-02-09 15:35

Bertel Lund Hansen skrev den 23-02-2009 14:44:

> [...]
>     til nettopris.
>
> Er det lovligt at det nye firma overtager noget fra det gamle?

Han har forhåbentlig købt "kundedatabasen" af konkursboet for det som en
kundedatabase nu er værd.

Det konkursramte firmas aktiver (her: kundedatabasen) skal jo
realiseres, så firmaets kreditorer kan får deres tilgodehavender.

Bruger han kundedatabasen udenom konkursboet, så er det naturligvis en
anden snak og konkursbestyrer eller skifteretten bør straks kontaktes.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : kaz

Dato : 24-02-09 10:27

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
> til nettopris.
>
> Er det lovligt at det nye firma overtager noget fra det gamle?

Kan enhver forbrydelse/kriminalitet tilintetgøres ved at blot skifte navn?
Går man i juraen efter det fysisk naturlige menneske eller den juridiske
stedfortræder?

Fra : Robert Piil

Dato : 24-02-09 10:51

kaz skrev:

> Kan enhver forbrydelse/kriminalitet tilintetgøres ved at blot skifte
> navn?

Det er der vel ingen forbrydelser der kan, eller har du nogle eksempler?
Det er ingen forbrydelse at gå konkurs.

--
Robert Piil

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-02-09 10:55

kaz skrev:

> Kan enhver forbrydelse/kriminalitet tilintetgøres ved at blot skifte navn?
> Går man i juraen efter det fysisk naturlige menneske eller den juridiske
> stedfortræder?

Undlad venligst at føre politiske diskussioner her. Jeg stillede
et konkret juridisk spørgsmål.

--
Bertel

Fra : Hauge

Dato : 24-02-09 15:31

Bertel Lund Hansen wrote:
> Undlad venligst at føre politiske diskussioner her. Jeg stillede
> et konkret juridisk spørgsmål.

Jeg ved godt at jeg er filtreret væk af dig, men jeg kan ikke se meget
politisk i det spørsmål, men det kan du måske forklare?

/Hauge

Fra : J

Dato : 24-02-09 16:30

> Jeg ved godt at jeg er filtreret væk af dig, men jeg kan ikke se meget
> politisk i det spørsmål, men det kan du måske forklare?

Det må der være, for Hansen er jo klog og har ofte ret.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-02-09 17:00

J skrev:

> Det må der være, for Hansen er jo klog og har ofte ret.

Jamen, jeg lader mig skam gerne belære. Kan du forklare mig hvad
det juridiske indhold er i følgende spørgsmål:

   Kan enhver forbrydelse/kriminalitet tilintetgøres
   ved at blot skifte navn?

Specielt ønskes en redegørelse for hvorfor ordet "forbrydelse"
introduceres som opfølgning på et spørgsmål der ikke har med det
at gøre.

--
Bertel

Fra : Hauge

Dato : 24-02-09 17:07

Bertel Lund Hansen wrote:
> Specielt ønskes en redegørelse for hvorfor ordet "forbrydelse"
> introduceres som opfølgning på et spørgsmål der ikke har med det
> at gøre.

Kunne der være den misforståelse, at spørgeren vitterligt *tror* det er en
forbrydelse? Kunne du så ikke bare prøve at svare, fremfor, som altid, at
være den gamle altvidende visne skolelærer?

7HAUGE

Fra : Allan Soerensen

Dato : 24-02-09 10:56

"kaz" <kazai@yahoo.de> skrev i en meddelelse

> Kan enhver forbrydelse/kriminalitet tilintetgøres ved at blot skifte navn?

Der er ikke tale om "at blot skifte navn".
Der oprettes et nyt firma og dermed en helt ny juridisk enhed.

> Går man i juraen efter det fysisk naturlige menneske eller den juridiske
> stedfortræder?

Det kommer an på selskabsformen.
Ved et personligejet eller I/S er virksomhed og ejer samme juridiske enhed
og så kan man inddrive gælden direkte hos ejeren.
Er der tale om f.eks. et A/S eller ApS er virksomheden en selvstændig
juridisk enhed.

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-02-09 19:09

Allan Soerensen skrev den 24-02-2009 10:55:

> [...]
> og så kan man inddrive gælden direkte hos ejeren.
> Er der tale om f.eks. et A/S eller ApS er virksomheden en selvstændig

I spørgsmålet nævner Bertel, at der tale om et selskab, hvorfor man kan
gå ud fra, at der er tale om et ApS eller A/S som der så ofte er i
rejsebranchen.

Og mon ikke Bertel egentlig godt kendte svaret. Han plejer ikke være
helt dum til den type spørgsmål.

Flynet.dk ApS har i hvert fald købt og bruger domænet FlyingOffices.dk
Flyingoffices var et A/S
http://cvr.dk/Site/Forms/PublicService/DisplayCompany.aspx?cvrnr=21046841

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Allan Soerensen

Dato : 24-02-09 21:16

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> I spørgsmålet nævner Bertel, at der tale om et selskab, hvorfor man kan gå
> ud fra, at der er tale om et ApS eller A/S som der så ofte er i
> rejsebranchen.

Nu var det jo heller ikke et svar til Bertel, men et svar til Kaz, som
spurgte mere generelt