Ikke bestilt forsiking; opkræves alligevel~
Fra : Ronni

Dato : 22-02-09 17:47

Hej,

Min lillebror er flyttet i en lejlighed, og har i den forbindelse været på
udkig efter en indboforsiking.

Min mor tilbyder at hjælpe, og ringer rundt til 2-3 forsikringsselskaber.
Hos Topdanmark beder hun om at få tilsendt et tilbud, men da jeg hører
prisen, siger jeg at hun skal prøve et andet forsikringsselskab, da det må
kunne fås billigere.

Det kunne fås billigere hos Alka, og den bliver bestilt. For en sikkerheds
skyld ringer min mor til Topdanmark og siger, at forsikringen alligevel ikke
er relevant.

Topdanmark forstår dog ikke dette, og sender efter nogen tid en faktura. Min
lillebror kontakter Topdanmark, og gør opmærksom på, at det var et tilbud,
der blev bestilt, og ikke en forsikring, ligesom han gør opmærksom på at min
mor havde ringet og fortalt at forsikringen alligevel ikke var relevant. De
vil så vide, hvem min mor har snakket med, men det kan hun selvefølgelig
ikke huske.

Topdanmark står herefter fast på deres krav, og siger at regningen skal
betales.

Hvordan står min lillebror i denne sag?

Skal Topdanmark ikke kunne fremvise en underskrift på en kontrakt, hvor min
lillebror accepterer vilkårene for forsikringen, og dermed også som accept
på bestillingen heraf? Eller skal de som minimum ikke kunne fremvise en
båndet optagelse med bestilling af forsikringen?

Håber I kan hjælpe.

Med venlig hilsen
Ronni

Fra : Knut

Dato : 22-02-09 18:01

Ignorer da bare Topdanmark - du har principielt 14 dages fortrydelsesret.
Jeg har oplevet præcis det samme situation - husker dog ikke om det var
TopDK som kvajede sig dengang.

Knut

Fra : Jesper Juul

Dato : 22-02-09 18:01

Ronni skrev:
> [...]
> ikke huske.
>
> Topdanmark står herefter fast på deres krav, og siger at regningen skal

Han har 14 dages fortrydelelsesfrist når han modtager papirerne på
forsikringen.

Jesper

Fra : Carsten

Dato : 22-02-09 18:12

> [...]
> selvefølgelig ikke huske.
> Topdanmark står herefter fast på deres krav, og siger at regningen skal

Ifølge forsikringsaftalelovens § 34 i, kan du fortryde, at du har bestilt en
forsikring. Fortrydelsesfristen er 14 dage, som begynder, når du har
modtaget vilkårene.

http://www.topnet.dk/td/servlet/TopServlet?pId=EBTDKortOpsigelse&stamp=1235322628292&aktion=EBTDLeksikonOversigt&parm=ord%3D323

Carsten

Fra : Ronni

Dato : 22-02-09 18:31

Hej,

Tak for svarene!

Min lillebror har aldrig modtaget andet end fakturaer og rykkere, aldrig
nogen kontrakt, vilkår eller andet.

Gælder de 14 dages fortrydelsesret så stadig ?

Med venlig hilsen
Ronni

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-02-09 18:46

Ronni wrote:

> Min lillebror har aldrig modtaget andet end fakturaer og rykkere, aldrig
> nogen kontrakt, vilkår eller andet.
>
> Gælder de 14 dages fortrydelsesret så stadig ?

Der er ikke behov for at fortryde noget, da der efter det oplyste ikke er
indgået en aftale.

Skriv et brev til forsikringselskabet med en ordlyd ala "Jeres
betalingskrav med ref nr XXX afvises, da der ikke er indgået nogen
forsikringsaftale med undertegnede." Behold en kopi af brevet. Mere er
der ikke behov for.

--
Jesper Lund

Fra : Kurt Lund

Dato : 22-02-09 19:03

Ronni wrote:

> Min lillebror er flyttet i en lejlighed, og har i den forbindelse
> været på udkig efter en indboforsiking.

Du har fået mange gode råd; her er endnu et.
Hvis din lillebror ikke er fyldt 21, så har de fleste forsikringsselskaber
(alle?) den ordning, at forældrenes indbo/familieforsikring dækker, uanset
om børnene bor i egen bolig. For mit selskabs vedkommende er dog gældende at
man ikke må være samboende.

Her er gældende passus for mit selskab:
/Hvilke personer dækker forsikringen?
Ugifte børn under 21 år med bopæl uden for hjemmet, dog kun hvis de bor
alene og ikke har børn./

Jeg har i øvrigt ikke hørt om ét eneste selskab, der frivilligt nævner det i
forbindelse med en nytegning ...

--
Kurt Lund