hårdtræ skruer
Fra : Bjørn & Annette

Dato : 05-03-09 20:04

Jeg er ved at lave en dørk rist til cocpitet.Men de rustfri skruer jeg
bruger 4,0 x 4,0 springer som glas, bruger jeg alm. skruer holder de men de
ruster så jeg skal finde nogle som holder Hvilke skruer skal jeg bruge.

Mange hilsner
Bjørn

Fra : Steffen Skov

Dato : 05-03-09 20:47

O-høj Bjørn
Enten har du ikke boret for i den rette diameter og brugt skruemaskine ved
for høj hastighed. Skruerne skal være af syrefast-rustfristål. Jeg kan ikke
huske navnet på legeringen, men det kan Harding. Min erfaring er at teaktræ
skal behandles som metal. Men jeg håber du finder en løsning.
Hilsen Steffen
--
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-03-09 15:17

Hej Bjørn,

Der findes mange typer rustfrie skruer beregnet til forskellige
formål, se:

http://www.rustfri-skruer.dk/index.php?h=1

I hårdt træ skal der forbores med centerdiameteren af skruen og det
vil være tilrådeligt at lime samlingerne efter at træet er blevet
affedtet med acetone.
Spænd med håndkraft til sidst, skruemaskiner kan være lidt grove,
momentet kan være stillet for højt.

Mvh/Harding

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 06-03-09 14:02

de skal hedde A4

--
Med Venlig Hilsen
Henrik Kolle Rasmussen

Fra : Harding Larsen

Dato : 06-03-09 16:51

Hej Henrik,

Ja det er rigtigt men det kræver så lidt yderligere forklaring
om anvendelsen af A2 og A4 betegnelsen.

Håber du kan tysk.

Was ist "V2A" bzw. "V4A"?
"V2A" wird als Übergriff für Edelstähle und nichtrostende Stähle
verwendet, die nicht seewasserfest sind.
"V4A" wird dagegen als Übergriff für Edelstähleund nichtrostende
Stähle verwendet, die seewasserfest sind.
Geschichtlich entstand der Begriff "V2A", der heute als
Übergriff für eine ganze Reihe von Stählen verwendet wird, im
Jahr 1912 als "Versuchsschmelze 2 Austenit". Bezeichnet wurde
damals damit die Legierung X5CrNi18-8 (Werkstoffnummer 1.4301)
"V4A" bezeichnete denselben Stahl, jedoch mit 2 % Molybdän (Mo)
legiert, was die Widerstandsfähigkeit gegen Korrosion in
chloridhaltigen Medien (Salzwasser, Schwimmbäder, etc.) erhöhte.
Nach heutiger Notation handelt es sich um die Legierung
X6CrNiMoTi17-12-2 (Werkstoffnummer 1.4571)

V2A bzw. V4A ist eine inoffizielle Bezeichnung für einen
nichtrostenden Stahl.
Der Begriff kommt daher weil Krupp in den Späten 50er Jahren mal
mehrer Versuche unternommen hatte Stahl rostfrei zu halten.
Einen Versuch von den vielen nannte man 2a. Daher resultiert
dieser Name "V2A" Versuch 4a wurde später zu V4A.

Mvh/Harding

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 07-03-09 16:05

Hej Harding
Prøv at lægge denne ind til Berner/Würt eller hvad de ellers hedder, Her
kender man kun A2 og A4

Med Venlig Hilsen
Henrik Kolle Rasmussen

"Harding Larsen (slet GKU6C)" <harding@GKU6Clarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12363550830.444868772034148@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-03-09 15:53

Hej Henrik,

Mit tyske indlæg gav grundlæggende forklaringer og det er således med
opbygning af partsbetegnelser at man ofte undlader tal/bogstaver og
tillige kan finde på at bytte rundt i rækken af tegn.

Rustfri skrue- og bolteprodukter findes i 2 kvaliteter:

AISI 304 = A2 stål - rustfri ikke syrefast

AISI 316 = A4 stål - rustfri syrefast

Bolteprodukter
Rustfri AISI 316 A4 bolteprodukter har en ekstra betegnelse: A70 eller
A80.
Det fortæller om styrken på bolten. Den mest anvendte er A70.

Krav til forboring
Uanset at skruen er forsynet med forborende spids eller anden
forborende funktionalitet, anbefales, at der bores for.

Det kan umiddelbart se ud, som om skruen kan holde til at blive boret
direkte i træet, dvs. ingen forboring. Skruen kan dog knække senere på
grund af den spænding, som opstår i skruen under monteringen. Det
forhold gælder for alle rustfri skruer på det danske marked.

Mvh/Harding

Fra : tjow

Dato : 07-03-09 16:05

Prøv dette link:
http://www.nkt-fasteners.dk/Produkter-25.aspx

NKT har nogle moderne veldesignede skruer med tx-kærv (hvilket bevirker
at de kan skrues ind og ud også på svært tilgængelige steder, da der
ikke skal lægges pres på skrueværktøjet), fås også i A4 stål.
Da jeg de foregående 2 vintre havde apteringen ude af min Rasmus 35, for
lakering, rengøring og renovering, skiftede jeg til NKT-skruer i A4 med
tx-kærv, hvilket jeg absolut ikke har fortrudt.
Se
http://tjow.dk/Den%20store%20renovering/Den%20store%20renovering.html

Ole Thomsen