Forskelligt antal kolonner alt efter side-~
Fra : Intet Navn

Dato : 05-03-09 14:45

Hejsa alle der ude,

jeg sidder her og vil gerne lave en side hvor der som standard er
4 kolonner, men hvis bredden på browser vinduet er under 750px i
bredden, skal der kun være 5 kolonner og hvis bredden er over
1750px skal der være 5 kolonner. Kan i følge mig?

Jeg havde tænkt på om man ikke bare kunne lave noget
browser-sniffing, også have forskellige stylesheets alt efter
det.

Hvis det kunne være muligt så også sætte en min-width og
max-width alt efter hvor mange kolonner.

Er meget god til CSS, men er utrolig svag til Javascript.

Jeg skrev lige en test side hurtigt, men det er altså uden
kolonner: http://kaltoft.cc/test

På forhånd, tusind tak.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-03-09 20:15

Intet Navn wrote:

> [...]
> bredden, skal der kun være 5 kolonner og hvis bredden er over
> 1750px skal der være 5 kolonner. Kan i følge mig?

Nej, forklaringen halter.

> Jeg havde tænkt på om man ikke bare kunne lave noget
> browser-sniffing, også have forskellige stylesheets alt efter
> det.

Hvorfor det? Skulle da ikke være nødvendigt for at have kolonner. Sæt bredde
og float:left i css på alle koloner.

> Er meget god til CSS, men er utrolig svag til Javascript.

Glimrende, det er et spørgsmål om css, ikke javascript.

Erik Ginnerskov

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 06-03-09 10:39

Intet Navn skrev:
> [...]
> max-width alt efter hvor mange kolonner.
>
> Er meget god til CSS, men er utrolig svag til Javascript.

Der må være en tastefejl i din problemformulering.
Jeg forstår det i hvert fald som 3-4-5 kolonner
alt efter browservinduets bredde.

Det betyder, at du skal ændre på display-værdien
af de "overflødige" elementer, og det kan du kun
gøre ved hjælp af JavaScript.

Du skal altså lavet et script, der tester den aktuelle
skærmbredde og ændrer på display-værdien for element
nr 4 og 5 alt efter skærmbredden. (Hvis det altså
er de sidste elementer i kildekoden, der skal
forsvinde.)

Det kan sagtens lade sig gøre. Men det er ikke
alting, der /kan/ lade sig gøre man også rent
faktisk skala udføre.

Det du vil få er at nogle læsere vil kunne se
mindre indhold end andre. Det betyder, at du
ikke regner dette indhold for vigtigt. Hvorfor
er det så overhovedet på siden?

Jørgen Farum Jensen

Fra : Intet Navn

Dato : 06-03-09 15:47

Okay, så må jeg gøre det simpelt nu.

Hvis bredden på browseren er mellem 0px og 749px, skal den vise
stylesheet1.css, hvis bredden er mellem 750px og 1749px, skal den vise
stylesheet2.css, og hvis bredden er lig med/over 1750px skal den vise
stylesheet3.css.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 06-03-09 17:16

Intet Navn skrev:
> [...]
> stylesheet1.css, hvis bredden er mellem 750px og 1749px, skal den vise
> stylesheet2.css, og hvis bredden er lig med/over 1750px skal den vise

Jammen så må jeg også gøre det simpelt:
Test for browservinduets bredde og sæt
resultat ind i en stylesheet switcher:
http://webdesign101.dk/design/styleswitch.php