Gøgen i skov og krat.
Fra : Cindy

Dato : 25-02-09 20:52

Hej folkens

Den gang populær-musik lød lidt anderledes end i dag var der en sang, der
vist nok hed:" Kuk kuk - kuk kuk hør gøgen i skov og krat " ! Er det ikke
sådan noget lignende.

Er der nogen der kan hele teksten?

I var en gang så flinke til at skaffe mig "Hej lili hej lo"

Hvad med denne her gøgesang?

Hilsen Cindy

Fra : Holst

Dato : 25-02-09 21:30

Cindy wrote:

> Den gang populær-musik lød lidt anderledes end i dag var der en sang, der
> vist nok hed:" Kuk kuk - kuk kuk hør gøgen i skov og krat " ! Er det ikke
> sådan noget lignende.

Gøgen kukker i hvert fald i skov og krat i "Danmark, nu blunder den lyse
nat", men der kukkes vist ikke så mget.

Fra : Cindy

Dato : 25-02-09 21:50

"Holst" skrev i meddelelsen

> Gøgen kukker i hvert fald i skov og krat i "Danmark, nu blunder den lyse
> nat", men der kukkes vist ikke så mget.

Nej, den har andre lyde: "Lærker som hopped af æg i vår" og "hanegal over
lyse sind" og så "Pigernes latter og lyse hår". Nåe ja, den har jo gøgen med
helt oppe i første vers, det er også en rigtig skøn sommersang.

Men den anden har jeg nok aldrig set hele teksten til, den bliver måske svær
at få fat i.

Tak for dit bud.

Cindy

Fra : Henrik Laursen

Dato : 26-02-09 13:28

"Cindy" <Karfunkel@microsoft.com> wrote in

> [...]
> sommersang.
>
> Men den anden har jeg nok aldrig set hele teksten til, den bliver

Måske kan det tænkes du blander nogle sange sammen (?).

Der er eks. en del "kuk-kuk" i: Hvor skoven dog er frisk og stor
En gammel H.C Andersen sang at rigtig mange børn lærer i folkeskolen.

--
Henrik Laursen

Fra : Max

Dato : 25-02-09 22:04

Hej Cindy

> Den gang populær-musik lød lidt anderledes end i dag var der en sang,
> der vist nok hed:" Kuk kuk - kuk kuk hør gøgen i skov og krat " ! Er
> det ikke sådan noget lignende.

Det er sikkert ikke denne her, men der er der da kuk i :)

Jeg gik mig ud om kvælden
hvor skoven stod så smuk
mens gøgen sad i ellen
og kukkede kuk-kuk
:/: kukuk kukuk kukuk kukuk kukuk :/:

Jeg spurgte den, hvor mange
hvor mange år endnu?
Den svarede med lange
sørgmodige kuk-kuk
:/: kukuk kukuk kukuk kukuk kukuk :/:

Engang skal andre træde
i vore jægerspor
og andre fugle kvæde
i skovens løvsalskor
:/: kukuk kukuk kukuk kukuk kukuk :/:

Men er du rigtig jæger
med skov og Pan i pagt
da tøm kun glædens bæger
og skøn på mindets magt
:/: kukuk kukuk kukuk kukuk kukuk :/:

Gik sol i guldglans under
et skær på himlens står
hvor dag i drømme blunder
med roser i sit hår
:/: kukuk kukuk kukuk kukuk kukuk :/:

Således gode minder
lidt guld i purpur sår
og aldrig helt forsvinder
hin glans fra svundne år
:/: kukuk kukuk kukuk kukuk kukuk :/:

Vær ej mod aften bange
når dagen går på hæld
og skyggerne bli'r lange
sig sænker fredfyldt kvæld
:/: kukuk kukuk kukuk kukuk kukuk :/:

Se timeglasset rinder
brudt bli'r hver vandringsstav
men alle lyse minder
dig følger til din grav
:/: kukuk kukuk kukuk kukuk kukuk :/:

--
Mvh Max

Fra : Cindy

Dato : 25-02-09 22:14

> Hej Cindy

> Det er sikkert ikke denne her, men der er der da kuk i :)

> [...]

Ja, det var da en fin kukkersang. Jeg kender de to første vers. Men alle de
andre har jeg aldrig hørt før.

Og desværre - det er ikke den jeg efterlyser.
Men tak alligevel.

Cindy

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 26-02-09 01:26

Cindy skrev bl.a.:

> Den gang populær-musik lød lidt anderledes end i dag var
> der en sang, der vist nok hed:" Kuk kuk - kuk kuk hør gøgen
> i skov og krat " ! Er det ikke sådan noget lignende.

Er det ikke Thøger Larsens "Den danske Sommer":

Danmark, nu blunder den lyse nat
bagved din seng, når du sover.
Gøgen kukker i skov og krat,
Vesterhavet og Kattegat
synger, imens det dugger,
sagte som sang ved vugger.

--
Herluf :·)

Fra : Cindy

Dato : 26-02-09 15:08

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i meddelelsen

> Er det ikke Thøger Larsens "Den danske Sommer":
>
> Danmark, nu blunder den lyse nat
> bagved din seng, når du sover.
> Gøgen kukker i skov og krat,
> Vesterhavet og Kattegat
> synger, imens det dugger,
> sagte som sang ved vugger.

Neej - den har ganske vist en gøg der kukker, men i den sang jeg tænker
på, der kukker den ret mange gange. Jeg husker f.eks. linjer som:

"Kuk kuk - kuk kuk hør gøgen når den tar' fat,
en sang så skøn, derinde fra skov og krat -"

Men tak for dit bud.

Cindy

Fra : Ole Damgaard

Dato : 26-02-09 02:29

On 25 Feb., 20:51, "Cindy" <Karfun...@microsoft.com> wrote:
> [...]
> vist nok hed:" Kuk kuk - kuk kuk  hør gøgen i skov og krat " ! Er det ikke

Jeg er overbevist om, at du tænker på den sang, der hed Kuk Kuk
Valsen, og
var meget populær i 50´erne.
Den var oprindelig svensk og hed Gøkvalsen - prøv lige at lytte her:
http://www.youtube.com/watch?v=l1S5vzuke5M
mvh ole

Fra : Cindy

Dato : 26-02-09 15:17

"Ole Damgaard" skrev i meddelelsen

> [...]
> Valsen, og
> var meget populær i 50´erne.
> Den var oprindelig svensk og hed Gøkvalsen - prøv lige at lytte her:

Wauuw - der er den jo. Jamen er det den samme somk "Kuk kuk - valsen",
det har jeg da aldrig tænkt på. Og med dit link skal vi altså endda over i
det
svenske og til Allice Babs, Det var dog en overraskelse. Og hvor er det
herligt, at man bare lige kan sende musikken til hinanden.

Tusind tak siger jeg bare. Ih hvor den minder om mange ting fra for længe
siden, når man hører hende synge den.

Tak Tak.

Med venlig hilsen til Jer allesammen for Jeres hjælp.

Cindy