sang i matador
Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 04-03-09 01:14

er der nogen der har titel og tekst på den sang som de synger efter
befrielsen i banken i Katrine Larsens modstands gruppe

den går noget i retning af :
kæmp for alt hvad du har kært
så er døden ej heller så svær ..
( ja det hvad jeg kan huske )

bedste hilsner
Bo

Fra : Preben Larsen.

Dato : 04-03-09 02:25

Bo Mørch Mogensen har bragt dette til os:

http://www.youtube.com/watch?v=WyEgnIaJWa8

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : Preben Larsen.

Dato : 04-03-09 02:27

<citat>
Altid frejdig, når du går
Mel.: Dagen går med raske fjed

1
Altid frejdig, når du går
veje, Gud tør kende,
selv om du til målet når
først ved verdens ende!

2
Aldrig ræd for mørkets magt,
stjernerne vil lyse!
Med et Fadervor i pagt
skal du aldrig gyse!

3
Kæmp for alt, hvad du har kært,
dø, om så det gælder!
Da er livet ej så svært,
døden ikke heller.

Chr. Richardt 1867.
</citat>

http://www.dendanskesalmebogonline.dk/salme/784

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : Per Vadmand

Dato : 04-03-09 10:00

Preben Larsen. wrote:
> <citat>
> [...]

Sagt helt uden hensigt om hån: Det undrer mig, at der findes folk, der ikke
kender den sang. Synger man den ikke i skolen mere?

Per V

--
Vær god ved politiet!
http://www.soundlantern.com/UpdatedSoundPage.do?ToId=15187

Fra : Preben Larsen.

Dato : 04-03-09 10:33

Per Vadmand kom med denne ide:

> Sagt helt uden hensigt om hån: Det undrer mig, at der findes folk, der ikke
> kender den sang. Synger man den ikke i skolen mere?

Aner det ikke, det er 30år siden jeg kom den slags steder.

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : Max

Dato : 04-03-09 10:43

Hej Preben

> Aner det ikke, det er 30år siden jeg kom den slags steder.

Så burde du vide at man synger den til begravelser :)

--
Mvh Max

Fra : Preben Larsen.

Dato : 04-03-09 10:42

Max:

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-03-09 12:17

In news:49ae431c$0$15890$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Per Vadmand <perve@post.tele.dk> typed:

> Sagt helt uden hensigt om hån: Det undrer mig, at der findes folk,
> der ikke kender den sang. Synger man den ikke i skolen mere?
>
> Per V

Det tror jeg ikke man gør Per.

Morgensang efterfulgt af "Fader Vor" var et obligatorisk morgenritual da jeg
gik i skole for mange år siden, men tiderne har jo forandret sig drastisk
siden da, og det vil nok også blive vanskeliggjort med så mange tosprogede
elever, kan jeg forestille mig.

Jeg troede også at alle kendte "Altid frejdig", mine børn gør ihvertfald.
Jeg synes at det er en af de smukkeste salmer der findes, og den var jo lige
så meget sunget som nationalsangen under krigen.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Preben Larsen.

Dato : 04-03-09 12:31

Tove Krieger forklarede den 04-03-2009:

> Det tror jeg ikke man gør Per.

Den tid er sikkert ovre.

> [...]
> siden da, og det vil nok også blive vanskeliggjort med så mange tosprogede

Jeg gik i en katolsk-privatskole og selv der sang vi den da en gang
imellem.

> Jeg troede også at alle kendte "Altid frejdig", mine børn gør ihvertfald. Jeg
> synes at det er en af de smukkeste salmer der findes, og den var jo lige så
> meget sunget som nationalsangen under krigen.

Troede jeg såmænd også, men Bo gjorde altså ikke.

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : Per Vadmand

Dato : 04-03-09 13:46

Preben Larsen. wrote:
> [...]
> imellem.

> Troede jeg såmænd også, men Bo gjorde altså ikke.

Men det er tankevækkende, at hvis man oversatte sidste vers til arabisk,
ville det være den oplagte slagsang for selvmordsbombere.

Per V

Fra : Preben Larsen.

Dato : 04-03-09 13:52

Per Vadmand skrev den 04-03-2009:

> Men det er tankevækkende, at hvis man oversatte sidste vers til arabisk,
> ville det være den oplagte slagsang for selvmordsbombere.

Men det skal man ikke

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : Per Vadmand

Dato : 04-03-09 14:58

Preben Larsen. wrote:

> Men det skal man ikke

Tænke?

Per V

Fra : Preben Larsen.

Dato : 04-03-09 15:46

Per Vadmand sendte dette med sin computer:

> Tænke?

oversætte sidste vers til arabisk.

Så tror jeg ikke vi kan koge mere suppe på det ben.

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 05-03-09 01:45

"Preben Larsen." <mrlarsen,@,post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Troede jeg såmænd også, men Bo gjorde altså ikke.

Hmm som jeg lige skrev så var sang husgerning og sløjd ikke fag jeg menete
man skulle ulejlige mig med under min skole tid

så jeg fik den på en eller anden mærkelig måde kringlet så jeg slap

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 05-03-09 01:43

> Sagt helt uden hensigt om hån: Det undrer mig, at der findes folk, der
> ikke kender den sang. Synger man den ikke i skolen mere?

Hej Per nu har jeg ikke gået i skole siden beg af 80 erne og i samarbejde
med min dansk og sang lære blev konklusionen at det nok var bedst for alle
parter at jeg fik lov til at side i et tilstødenende lokale og læse bøger
efter eget valg :)

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 05-03-09 01:41

> 3
> Kæmp for alt, hvad du har kært,
> dø, om så det gælder!
> Da er livet ej så svært,
> døden ikke heller.

skide godt tak skal du ha :)

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-03-09 17:10

"Bo Mørch Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i meddelelsen
> er der nogen der har titel og tekst på den sang som de synger efter
> befrielsen i banken i Katrine Larsens modstands gruppe

> [...]

Det var så dagen, hvor det gik op for mig at jeg er blevet en gammel mand,
der som alle gamle gnavpotter forarges og forundres over tidens mangel på
oplysthed.

vh

--
Jan Bøgh
Fotos på http://album.boegh.net

Fra : Mads

Dato : 04-03-09 23:10

On Wed, 4 Mar 2009 17:10:28 +0100, "Jan Boegh" <nobody@nospan.nowhere>
wrote:

>Det var så dagen, hvor det gik op for mig at jeg er blevet en gammel mand,
>der som alle gamle gnavpotter forarges og forundres over tidens mangel på
>oplysthed.

Du er ikke alene om det.

Jeg var FDF'er som barn og jeg kan huske at vi altid sang "Altid
frejdig" som afslutning på vores møder.

( jeg er fra 63 )

mvh Mads

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 05-03-09 01:51

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse
> On Wed, 4 Mar 2009 17:10:28 +0100, "Jan Boegh" <nobody@nospan.nowhere>

> Jeg var FDF'er som barn og jeg kan huske at vi altid sang "Altid
> frejdig" som afslutning på vores møder.

Den er slet og ret genial men jeg kunne kun lidt af teksten men til gændgæld
kan jeg den her uden ad :)

Ride On
It's another lonely evening
And another lonely town
But i ain't too young to worry
And i ain't too old to cry
When a woman gets me down
Got another empty bottle
And another empty bed
Ain't too young to admit it
And i'm not too old to lie
I'm just another empty head

That's why i'm lonely
I'm so lonely
But i know what i'm gonna do -

I'm gonna ride on
Ride on
Ride on, standing on the edge of the road
Ride on, thumb in the air
Ride on, one of these days i'm gonna
Ride on, change my evil ways
Till then i'll just keep dragging on

Broke another promise
And i broke another heart
But i ain't too young to realize
That i ain't too old to try
Try to get back to the start
And it's another red light nightmare
Another red light street
And i ain't too old to hurry
Cause i ain't too old to die
But i sure am hard to beat

But i'm lonely
Lord i'm lonely
What am i gonna do -

Ride on
Ride on, got myself a one-way ticket
Ride on
Ride on, going the wrong way
Ride on, gonna change my evil ways
Ride on, one of these days
One of these days

Ride on
Ride on
I'm gonna ride on
Ride on, looking for a truck
Ride on
Ride on, keep on riding
Riding on and on and on

Bon Scott

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 05-03-09 01:47

"Jan Boegh" <nobody@nospan.nowhere> skrev i en meddelelse

> Det var så dagen, hvor det gik op for mig at jeg er blevet en gammel mand,
> der som alle gamle gnavpotter forarges og forundres over tidens mangel på
> oplysthed.

Nahh så ung er jeg sgu heller ikke blev 43 for en måned siden :)