To ’gør det selv’ spørgsmål om teaktræ
Fra : lindstroem

Dato : 04-03-09 06:21

Skulle nogle i gruppen have erfaring med teak-vedligehold henholdsvis
om læ og udvendigt, vil jeg gerne 'låne' disse erfaringer.

1)   Jeg har nogle skader på mit kahytsbord, et skot og et skab i min
sejlbåd. Jeg tror kun skaderne kan udbedres ved at komme ned til
teakfineren og opbygge ny lak. Ville I købe lakfjerner og skrabe den
gamle lak af eller ville I slibe lakken af med slibegrej? Jeg har
tidligere på kortbordet prøvet at slibe og det er jo lidt risikabelt
idet man risikerer at slibe igennem det lidt tynde lag teakfiner. Men
med stor forsigtighed og utrolig god tid, så gik det.
Lakfjerningsmidler har jeg aldrig prøvet – nogle erfaringer og er det
hurtigere?

2)   I mit cockpit har de nedlimede teakstave på kistebænkene løsnet sig
i enderne (vandindtrængen). Nu har jeg stille og roligt fået lirket
stavene af og fået renset såvel stave som kistebænk for gammelt lim.
Nu skal stavene limes fast igen. Jeg forestiller mig noget sikaflex.
Henholdsvis den type, der er beregnet på at lime og den type, der er
beregnet til nådning. Stavene var ikke skruet fast så jeg forestiller
mig nogle sandsække (og skruetvingere hvor det er muligt), til at
fastholde dem mod kistebænken, men slimen tørrer.

Men hvad med nådningen og det, der følger deraf? Jeg kommer
gummimassen ned i fugerne som har bånd forneden så massen ikke klæber
der. Så langt så godt, men herfra er der ikke så meget hjælp at hente
på teksten på materialerne.
Skraber jeg så overskydende gummi af med et stemmejern? Og hvad med
gummi, der er kommet over på teakstavene? Eller skal stavene dækkes af
med tape før gummifugen lægges? Eller kan såvel stave såvel som gummi
slibes til sidst? For teakstavene trænger til slibning efter 18 år.
Jeg synes ikke jeg kan google mig frem til, hvordan proceduren er.

Bedste hilsner
Lindstroem

Fra : Harding Larsen

Dato : 04-03-09 16:42

Hej Lindstroem,

Det afhænger af laktypen hvordan reperationen bedst kan laves.
Som regel kan man med en fugtig klud over et trykmærke og med en
loddekolbe (elektrisk) opvarme stedet således at fugten får træet til
at svulme op.
Efterfølgende slibes let og fladen lakkeres. Trækning med siklinge og
stryning med lak igen kan være en god løsning.
Du skal nok ikke prøve lakfjerner på krydsfinerplader.

for lægning af stavene i cockpittet og lodning kan følgende procedure
følges:

Fugning af teakdæk med Sikaflex®-
290 DC
Intet overgår et teakdæks skønhed og
levetid. I det følgende beskrives den korrekte
fremgangsmåde ved lægning, forberedelse
og fugning at teakdæk med
Sikaflex-290 DC-systemet. Følges disse
retningslinier omhyggeligt fås et vandtæt
teakdæk, der holder mange år fremover.
Ideelle arbejdsbetingelser
For at opnå det bedste resultat bør temperaturen
være mellem +5°C og +35°C, i
øvrigt bør temperaturen være konstant
eller endnu bedre være faldende i den
periode, hvor arbejdet udføres. Træet
fugtindhold bør at hensyn til vedhæftningen
være mindre end 12%.
Både primer og fugemasse kan blive
beskadiget af direkte sollys og vand
under udførelsen, hvorfor det anbefales,
at arbejdsprocessen sker beskyttet mod
direkte sollys og vand, - der bør ligeledes
sørges for god ventilation.
For at opnå et optimalt resultat bør hele
det areal, der skal klæbes/fuges beskyttes
i timerne op til arbejdets begyndelse.
Nådder
Det er vigtigt, at nåddebredden tilpasses
bredden at teakdækkets sektioner,
Nådde dimensionering (mm)
Plankebredde Nåddebredde Nåddedybde
35 4 4-5
45 4-5 6
50 5-6 6
75 8 7
100 10 8
125 12 10
Rengøring at teakdæk
For at opnå permanent og optimal vedhæftning
skal nådderne rengøres
omhyggeligt. Al snavs, fedt, olie, støv,
etc. skal fjernes og nådderne skal være
tørre inden udfugning. Den bedste
rengøring opnås ved at bruge en kraftig
støvsuger. Trykluftudstyr bør undgås,
med mindre disse er forsynet med olieseparator.
Vedhæftningsflader skal affedtes
grundigt - dette gøres med en ren
fnugfri klud med f.eks. acetone. Husk at
skifte klude!
Opløsningsmidler skal fordampe i min.
10 minutter. Pas på brandfare!
Primning
Nåddefladerne primes med SikaPrimer-
290 DC i et tyndt, men dækkende lag
med en ren pensel. Ved stødsamlingerne
primes to gange. Lad primeren tørre i
minimum en time, men beskyttet mod
støv, regn og andre forureninger.Ventetiden
mellem primning og fugning kan
være op til 24 timer.
Nåddetape
Da nåddemassen skal kunne optage
bevægelser, skal vedhæftning i bunden
undgås. Det er derfor vigtigt at anvende
Sika Nåddetape, som ilægges efter at
primeren er tør.
Fremgangsmåde ved nådning
Når primeren er tør og nåddetapen monteret,
kan nådningen med Sikaflex-290
DC begynde. Du kan lægge tape på træet tæt til noddegrøfterne.
Det nedsætter spildet af sikaflex.
Det bedste resultat opnås
ved at påføre Sikaflex-290 DC, så der
ikke indesluttes luft.
Dette gøres ved at sætte pistol og
patron lodret. Anvend håndpistol eller
trykluttpistol med stempel og skift dyse
for hver patron. Ved at anvende denne
metode sikres, at nådden fyldes nedefra.
Sikaflax-290 DC synker lidt derfor er det
vigtigt at overfylde nådderne en smule.

Når sikaflexen er tør (vent gerne en uge eller mere) så kan du bruge
en båndpudser; men den tager godt fat, alternativt en exenterpudser og
en deltapudser
i krogene.

Mvh/Harding

Fra : Per Svendsen

Dato : 04-03-09 17:30

"> Nåddetape
> Da nåddemassen skal kunne optage
> bevægelser, skal vedhæftning i bunden
> undgås. Det er derfor vigtigt at anvende
> Sika Nåddetape, som ilægges efter at
> primeren er tør.

Istedet for det besværlige og dyre nåddetape, kan man strå et lag meget fint
og meget tørt sand ud over dækket og dermed også ned i nåddebundene.
Strøs med en køkkensi.

mvh Per

Fra : lindstroem

Dato : 05-03-09 00:43

Tusind tak for de gode fif.

Lige et tillægsspørgsmål til nedenstående.

> [...]
>
> Når sikaflexen er tør (vent gerne en uge eller mere) så kan du bruge
> en båndpudser; men den tager godt fat, alternativt en exenterpudser og

Vil det sige, at jeg ilægger gummimassen (på den vis som du beskriver)
og bagefter sliber overskydende gummimasse såvel som ujævn
teakoverflade med passende slibegrej? Gummifugen er med andre ord til
at slibe i, på samme måde som teakstavene, således at hele
slutslibningen klares i en og samme arbejdsgang?

mvh
Lindstroem

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-03-09 02:45

Ja, rigtigt det foregår i én arbejdsgang.
Ved anvendelse af malertape på listerne bliver fugerne lidt overfyldte
selv om du anvender en spartel til at fjerne det overflødige
umiddelbart efter påføringen.

Mvh/Harding.

..