Betongulv spartlet - meget ru overflade?
Fra : Morten

Dato : 04-03-09 13:34

Hej med jer

Jeg spurgte tidligere til råds da jeg skulle spratle et meget hullet
betongulv i badeværelset i kælderen.

Konklusionen blev at jeg gav det et lag LIP Multi fliseklæb ... Resultatet
er som sådan blevet fint nok, men da LIP'en er meget grov, betyder det at
gulvet nu er meget "ru" som sandpapir ... og dette ville jeg gerne have
rettet op på inden det skal males.

Jeg overvejer selv om man kan give det en gang letspartel da det er
forholdsvis fint, og så male ovenpå det ..

Andre ideer?

Fra : Martin Petersen

Dato : 04-03-09 15:56

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg overvejer selv om man kan give det en gang letspartel da det er
> forholdsvis fint, og så male ovenpå det ..

Mal direkte på den ru flade. Det er da en forrygende bund for maling at
binde på.

- Martin

Fra : Henning

Dato : 04-03-09 16:26

>Mal direkte på den ru flade. Det er da en forrygende bund for maling at
>binde på.

Enig, og maler du et par gange vil gulvet blive glat alligevel.

Fra : Morten

Dato : 04-03-09 16:53

"Martin Petersen" <usenet@[FJERN]nakskovnet.dk> wrote in message

> Mal direkte på den ru flade. Det er da en forrygende bund for maling at
> binde på.

Det skal jo ikke kun være godt for malingen at binde på - det skal jo også
være behageligt at gå på ... derudover er problemet at det ikke er hele
gulvet der er spartlet, men kun de steder der var slemme, så når det er
malet kan man også tydeligt se hvor der er spartlet .. så noget skal der
gøres, malingen er tynd og vil ikke afhjælpe dette (er prøvet)

Fra : Martin Petersen

Dato : 04-03-09 17:07

> [...]
> malet kan man også tydeligt se hvor der er spartlet .. så noget skal der
> gøres, malingen er tynd og vil ikke afhjælpe dette (er prøvet)

Kan du ikke slibe direkte på fliseklæberen så?

- Martin

Fra : Morten

Dato : 04-03-09 17:33

"Martin Petersen" <usenet@[FJERN]nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du ikke slibe direkte på fliseklæberen så?

Det forsøgte jeg i går, og jo, det hjælper, men det vil tage mange timer (og
skibe-skiver) - og det vil stadig ikke blive godt, da LIP'en fortsat ganske
enkelt er for grovkornet, og derfor aldrig vil kunne give den samme glatte
overflade som gulvet havde i forvejen ....

Fra : S.B.

Dato : 04-03-09 17:41

"Martin Petersen" <usenet@[FJERN]nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
> "Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du ikke slibe direkte på fliseklæberen så?
>
> - Martin

Man kan leje maskiner til at slibe betongulv med, så bliver de pænt glatte.
Ved dog ikke hvordan det er at anvende på fliseklæb.
Nok heller ikke det jeg havde valgt til at lappe huller med.

Søren

Fra : Klaus G.

Dato : 04-03-09 18:02

> Andre ideer?
Hvis det der er ru, er fordi der stikker noget op. Så kan man jo tage en
betonflise/sten af en art og køre henover en masse gange og ligsom "brække"
alle de kanter.

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk

Fra : TT

Dato : 04-03-09 21:58

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg overvejer selv om man kan give det en gang letspartel da det er
> forholdsvis fint, og så male ovenpå det ..

Du kan slibe det med en rondel sliber og noget korn 20-30, og så finere og
finere. Alternativt kan du prime det og købe noget høj kvalitets
selvnivelerende spartelmasse, det har jeg brugt på mit kældergulv, og det
giver en overflade som ultra fint sandpapir, der kan males.

JEg købte spartlen gennem en ven der er gulvlægger, kan ikke huske hvad det
hed, det var tysk fabrikat. Bare husk at det ikke bare skal hældes i et
hjørne, regn med at du skal lægge 5 til 10 mm. på, og der skal arbejdes med
det med en stor spartel eller en pigrulle.

-Torben

Fra : Benny Andersen

Dato : 04-03-09 14:22

On 4 Mar., 13:34, "Morten" <REMOVE_p...@simonsen.mail.dk> wrote:

> Andre ideer?
Slib det ned - det billigste er måske at købe en slibekop. Har det
været en meget ujævn beton? Ellers har det nok været lidt spild af tid
(bortset fra huller), at smøre fliseklæb på. Beton kan fint slibes -
terazzo er beton!

Sådan en kan monteres på vinkelsliberen:

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=9927&n=10

ellers lej en betonhøvl.

--
Benny

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 07-03-09 14:12

> [...]
> (bortset fra huller), at smøre fliseklæb på. Beton kan fint slibes -
> terazzo er beton!
>
> Sådan en kan monteres på vinkelsliberen:

Den er edderbrodereme svær at lave en jævn overflade med, hvis man ikke har
erfaring.

/tue

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 06-03-09 09:50

Du kan bruge LIP gulvspartel el selvnivilerende

Fra : Jacob Andersen

Dato : 06-03-09 21:58

> [...]
>
> Jeg overvejer selv om man kan give det en gang letspartel da det er
> forholdsvis fint, og så male ovenpå det ..

Jeg er gået over til Alfix af samme årsag.
Mvh
Jacob