Savsmuldstapet, how to remove?
Fra : Klaus G.

Dato : 02-03-09 06:38

Hej.

Hvordan får man nemmest sådan noget savsmuldstapet af nogle gipsvægge?
Indtil videre bruger jeg en spartel og får det første lag af, det med
malingen på. Så har jeg en "pister" som jeg fugter det sidste med, som så
bliver taget af.

Nu er jeg så bare kommet til nogle stoore stykker bagved nogle skabe, hvor
der ikke er malet, andet lige end noget grunder af en art. Her kan jeg ikke
tage det første lag af og ligsom åbne tapet'et. Så det er et kæææmpe arbejde
bare at få en halv m2 af. Jeg har prøvet at fugte det, men det vil ikke
trænge igennem malingen rigtigt.

Har i nogle gode forslag?:) Helst nogle hvor jeg ikke skal ud og leje alt
muligt dyrt grej. Men ER det nødvendigt, så må jeg jo bare punge ud :/

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk

Fra : CC

Dato : 02-03-09 09:27

"Klaus G." skrev i meddelelsen ...
> [...]
> Indtil videre bruger jeg en spartel og får det første lag af, det med
> malingen på. Så har jeg en "pister" som jeg fugter det sidste med, som så

Man kan købe et stykke værktøj, ca. ½ m lang, men en 10-12 cm skæreblad i
enden.
Skal næsten ligge plan med væggen når den bruges, men størrelsen gør, at der
kan lægges kræfter i.
Meger effektiv, og du skal ikke bruge "pister" så meget.
Evt. kan du blande tapetopløser i "pisteren"

> [...]
> arbejde bare at få en halv m2 af. Jeg har prøvet at fugte det, men det vil

Gu´ ved om det har fået forankringsgrunder, for at undgå skimmel og lign.
bag skabene.
Du skal nok skære det af med ovenstående værktøj ellers skal du slibe hele
stykket.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-03-09 19:35

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev
Jeg har prøvet at fugte det, men det vil ikke
> trænge igennem malingen rigtigt.
>
> Har i nogle gode forslag

Du ridser det godt og grundigt, smider pisteren ud, og fatter en kalkkost
eller lign. til at fugte det med, evt. et par gange.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Rene Efternavn

Dato : 03-03-09 11:22

Klaus G. <klaus_godt@hotmail.com> skrev:
>Hej.
>
>Hvordan får man nemmest sådan noget
>savsmuldstapet af nogle gipsvægge?

(SNIP)

>--
>Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
>www.seth-enoch.dk

Hej Klaus,
Du smutter ned i Nærbrugsen og køber en flok pilsnere (i yderste
nødstilfælde kan sodavand bruges) af den gode gammeldags type
med rigtige metalkapsler.
En 10-12 stykker skulle være nok...
Tag kapslerne af uden at bukke dem for meget, og søm dem fast på
en stump træ således at de sidder med åbningen/den skarpe kant
nedad.
Nu har du et stykke værktøj som du også kan købe i dyre domme...
Det bruges til at ridse overfladen i tapetet op, således at den
malede overflade bliver ridset grundigt.
Herefter er det blot at vande tapetet med en hvidtekost eller
limkost. Vent på at limen er opløst, og fjern tapetet.

Og øllet?
Det kan naturligvis hældes ud, men det kan altså også indtages
under arbejdet, hvilket gør det hele lidt mindre kedeligt...

God arbejdslyst

Ren

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-03-09 03:45

On Mar 3, 11:22 am, Rene Efternavn <godkn...@QOOOHip.com> (slet QOOOH)
wrote:

> [...]
> Herefter er det blot at vande tapetet med en hvidtekost eller
> limkost. Vent på at limen er opløst, og fjern tapetet.

På gipsplader ?
Det ville jeg ikke gøre.

Jeg ville være fristet til bare at skrue et lag gips udenpå.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
In C we had to code our own bugs. In Cpp we can inherit them.

Fra : Rene Efternavn

Dato : 03-03-09 14:31

Christian B. Andresen <trav@tiscali.dk> skrev:

(SNIP)

>På gipsplader ?
> [...]

Hej Christian,
Vi kan nok uden yderligere diskussion blive enige om at
gipsplader ikke just er designet med henblik på at kunne fjerne
tapet....
Meeen hvis nu man bruger vidunderværktøjet med følelse, kan man
altså godt klare det.
Måske skal man spare lidt på indtagelsen af det til formålet
indkøbte øl
Jeg har selv fjernet savsmuldstapet fra gips på den måde, og OK
der kom et par ridser lige i starten indtil jeg havde fundet ud
af hvordan det skulle gøres.
Og i min verden er det altså nemmere at bredspartle et par
steder frem for at skulle skrue gips op på minimum een væg for
at dække noget tapet....Men nu er jeg også lidt doven af
natur
Noget helt andet er at det tilsyneladende kun er et lille område
bag nogle skabe, så måske kunne det klares med en ordentlig gang
slibning...Alt afhængig af hvor stort et areal vi taler om.

Ren

Fra : Klaus G.

Dato : 15-03-09 21:43

Hej.

Glemte sq helt at sige tak for jeres input :)